اقتصادی

طلای جهانی همچنان اوج می‌گیرد

قیمت طلای جهانی بالای ۱۹۰۰ دلار باقی می‌ماند زیرا سقوط بانک سیلیکون ولی آمریکا امیدبرای توقف افزایش نرخ را تقویت می‌کند.

به گزارش گیلونا، قیمت طلا امروز (سه شنبه) بالاتر از سطح کلیدی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس باقی ماند زیرا انتظارات برای افزایش کمتر تهاجمی نرخ‌بهره فدرال رزرو پس از سقوط دو بانک بزرگ منطقه‌ای ایالات‌متحده، جذابیت شمش های بدون بازده را افزایش داد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۸.۱ درصد کاهش به ۱۹۰۵ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۴۲ درصد کاهش به ۱۹۰۶ دلار و ۸۰ سنت رسید.

قیمت طلا روز دوشنبه با وجود تلاش مقامات ایالات‌متحده برای محدو کردن اثرات تعطیلی بانک سیلیکون ولی و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به سیستم بانکی این کشور بیش از دو درصد جهش کرد و به بالاترین حد خود از سوم فوریه و ۱۹۱۴ دلار و ۵۸ سنت رسید.

غول بانکی اچ‌اس‌بی‌سی بازوی بریتانیایی بانک سیلیکون ولی را به قیمت نمادین یک پوند روز دوشنبه خرید و یک وام‌دهنده کلیدی برای استارت‌آپ‌های فناوری در بریتانیا را نجات داد. در حال حاضر بازارها تا حد زیادی با افزایش ۲۵ واحدی نرخ‌بهره در جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو هفته آینده و احتمال  ۳۱.۴ درصدی برای توقف در افزایش قیمت‌گذاری می‌کنند.

طلا به عنوان پوششی در برابر عدم قطعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و با توجه به انتظارات نرخ‌های بهره پایین‌ترکه هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را کاهش می دهد، تمایل به افزایش قیمت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار ۰.۲ درصد افزایش یافت و شمش را برای خریداران سایر ارزها گران‌تر کرد.اس‌پی‌دی آر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن ۱.۳۱ درصد افزایش یافت و از ۹۰۱.۴۲ تن روز جمعه به ۹۱۳.۲۷ تن در روز دوشنبه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۱.۸۳ دلار رسید، پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۹۵ دلار و ۲۱ سنت رسید و پالادیوم بدون تغییر در ۱۴۷۳ دلار و ۳۳ سنت باقی ماند.

انتهای پیام