اقتصادی

نفت در سراشیبی کاهش قیمت ماند

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به عرضه مازاد در آمریکا، به روند نزولی خود ادامه داد و کاهش یافت.

به گزارش گیلونا، بهای معاملات نفت برنت ۲۴ سنت مادر ۰.۳۲درصدکاهش یافت و به ۷۵ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت معادل ۰.۳۴ درصد کاهش، به ۶۹ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنجشنبه حدود یک درصد کاهش داشتند اما از بزرگترین کاهش هفتگی خود در چند ماه گذشته که هفته گذشته تحت تاثیر بحران بخش بانکی و نگرانی‌ها نسبت به بروز رکود، تجربه کرده بودند، بهبود یافته اند و به سوی رشد هفتگی حدود سه تا چهار درصد پیش می روند.

هیرویوکی کیکوکاوا – مدیرکل بخش تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز – اظهار کرد: قیمت نفت تحت تاثیر این موضوع که آمریکا ذخایر نفت استراتژیک را حتی اگر وست تگزاس اینترمدیت در محدوده قیمت ۶۷ تا ۷۲ دلار در هر بشکه باشد، پر نخواهد کرد، ریزش پیدا کرده است.

کاخ سفید اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود اگر قیمت وست تگزاس اینترمدیت به ۶۷ تا ۷۲ دلار در هر بشکه برسد، خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک را آغاز خواهد کرد.

اما جنیفر گرانهولم – وزیر انرژی آمریکا – به قانون گذاران این کشور گفت که بهره بردن از قیمت‌های پایین برای افزودن به ذخایر نفت در سال میلادی جاری که پس از دستور سال گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آزادسازی میلیون‌ها بشکه از این ذخایر، به  پایین ترین حد خود از سال ۱۹۸۳ رسیده اند، دشوار خواهد بود.

به گفته کیکوکاوا، ادامه عرضه نفت از سوی روسیه به بازار جهانی نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشته و به همراه ادامه نگرانی نسبت به بخش بانکی، ممکن است باعث شود شاخصهای قیمت بازار جهانی، رکورد پایینی که اوایل هفته جاری تجربه کرده بودند را دوباره امتحان کنند.

الکساندر نواک – معاون نخست وزیر روسیه – اعلام کرد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت روسیه که پیش از این اعلام شده بود از سطح تولید ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز در فوریه خواهد بود. این به معنای آن است که روسیه قصد دارد در فاصله مارس تا ژوئن که این کاهش تولید اعمال می شود، ۹.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. این کاهش بسیار کمتر از کاهشی خواهد بود که مسکو پیش از این به آن اشاره کرده بود.

با این حال، روند نزولی قیمت نفت با انتظاراتی که برای تقاضای قوی چین برای نفت وجود دارد، محدود شده است.

گلدمن ساکس اعلام کرده که تقاضا برای کالاها در چین افزایش پیدا کرده و تقاضای بزرگترین وارد کننده نفت جهان به بیش از ۱۶ میلیون بشکه در روز می رسد. این بانک وال استریت پیش‌بینی کرد قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به ۹۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

بر اساس گزارش رویترز، افت بیش از یک درصدی ارزش دلار در هفته گذشته که قیمت کالاهای قیمت گذاری شده به این ارز را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزانتر کرد، از فشار نزولی بر قیمت نفت کاست.

انتهای پیام