اقتصادی

کسب مهارت‌های شغلی قبل از ورود به بازار کار

به اعتقاد کارشناسان توجه به کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار باعث می‌شود تا نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان کاهش یابد زیرا مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه آشنایی با محیط کسب و کار را فراهم و آینده شغلی فارغ التحصیلان را تضمین کند.

به گزارش گیلونا، درحال حاضر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت نیاز است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، یکی از علل بیکاری نداشتن آموزش است و ۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش‌های مهارتی حل می‌شود. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوبت‌ر وظایف شغلی است.

مقام معظم رهبری همواره مسئولان را به اهمیت دادن به موضوع حیاتی مهارت‌افزایی در کارگران توصیه کرده و فرموده‌اند”نظام آموزشی کشور باید هرچه بیشتر به حالت عملی و کاربردی نزدیک شود و در بخش تولید مهارت کارگران به گونه‌ای افزایش یابد که با ابتکار و سلیقه خوب، ارزش کار و محصول در چشم مشتریان بالاتر برود.”

معاون وزیر کار می‌گوید: بحث اشتغال، مطالبه مردم و دغدغه اصلی دولت است و در بنگاه‌های اقتصادی موفق نیازمندی به نیروی کار ماهر واقعیتی انکارناپذیر است.

از نگاه کارشناسان سیستم آموزشی کشور از مدارس تا دانشگاه‌ها با خلأ مهارت‌آموزی روبه روست و مهارت، حلقه مفقوده اشتغال دانش‌آموختگان به شمار می‌رود. به زعم آنها توانمندسازی افراد بیکار فاقد مهارت از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی یکی از راهکارهای اساسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

در همین راستا مهرداد عظیمی ـ‌ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای – نیازمندی بنگاه‌های اقتصادی موفق به نیروی کار ماهر را یک واقعیت غیرقابل انکار در کشور عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به مراودات آموزشی با بنگاه‌های اقتصادی، با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم و حتی در بنگاه‌های اقتصادی موفق، نیازمندی به نیروی کار ماهر واقعیتی انکارناپذیر است.

او می‌گوید:بحث اشتغال، مطالبه مردم و دغدغه اصلی دولت است و مسئولان باید نگاه دغدغه‌مند را جایگزین نگاه بخشی در حل مسائل در زمان تصدی کنند تا گره‌ای از مشکلات کشور گشوده شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر مدل سازی و سازماندهی برخی مشاغل و رشته‌های مهارتی، بر لزوم انجام کار فرهنگی در راستای افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه تاکید کرد.

معاون وزیر کار، شأنیت بخشی به مشاغل و مهارت‌ها، حل بحران اشتغال کشور و توسعه دیپلماسی مهارت به‌ ویژه در استان‌های مرزی را دستور کار جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد.

کسب مهارت‌های شغلی قبل از ورود به بازار کار

کارشناسان با اشاره به مغفول ماندن موضوع مهارت آموزی در جامعه، شکل‌گیری گفتمان مهارت و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور را امری ضروری می‌دانند.

اعتقاد کارشناسان بر این است که افراد تحصیلکرده فاقد مهارت در مقایسه با فارغ التحصیلان ماهر از اشتغال پذیری کمتری برخوردارند از این رو اصل مهارت‌آموزی صرفنظر از دوران مدرسه باید در دانشگاه‌ها و پیش از فارغ التحصیلی توسط دانشجویان فرا گرفته شود.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس بازار کار – در گفت‌وگو با گیلونا، می‌گوید: یکی از علل پایین بودن بهره‌وری در کشور این است که نیروهای کار دانش و مهارت و توانایی کافی برای انجام آن کار را ندارند.زمانی که کارگران برای انجام کار مهارت کافی داشته باشند در حقیقت بهره وری و کارایی خود را افزایش می‌دهند.

وی معتقد است افراد تحصیلکرده فاقد مهارت در مقایسه با فارغ التحصیلان ماهر از اشتغال پذیری کمتری برخوردارند؛ لذا اصل مهارت‌آموزی صرفنظر از دوران مدرسه باید در دانشگاه‌ها و پیش از فارغ التحصیلی توسط دانشجویان فراگرفته شود.

به گفته این کارشناس بازار کار بی‌توجهی نسبت به کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار باعث می‌شود تا نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان بیشتر شود در حالی که مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه آشنایی با محیط کسب و کار را فراهم و آینده شغلی فارغ التحصیلان را تضمین کند.

حاج اسماعیلی اشاره‌ای هم به تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کرده و می‌گوید: در شرایطی که امکان استخدام در دستگاه‌ها وجود ندارد یا محدود است دانشجویان و فارغ التحصیلان باید به عنوان نیروهای ماهر و خلاق و کارآفرین تربیت و به بنگاه‌های اقتصادی و صنایع معرفی شوند.

سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای با اجرای طرح‌هایی همچون ایران مهارت،‌ مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، آموزش دوگانه و طرح تابستانه مهارت درصدد مهارت‌افزایی کارجویان و دانش‌آموختگان و تغییر فرهنگ مدرک‌گرایی به فرهنگ مهارت‌افزایی است.

کشورها از عنصر نیروی انسانی ماهر به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی نام برده و با حرکت به سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر، از نقش راهبردی آموزش‌های مهارتی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان خود بهره برده‌اند.

به گزارش گیلونا، آموزش‌های مهارتی تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری است و افراد باید از دوران ابتدایی و مدارس با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. لزوم سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب تقویت بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.