اقتصادی

۳۰۰ هزار شرکت در کشور اظهارنامه ارائه نکرده‌اند

گیلونا/خراسان رضوی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۳۰۰ هزار شرکت در کشور وجود دارند که در سال گذشته فعالیت داشته‌ اما اظهارنامه ارائه نکرده‌اند. اطلاعات میزان فعالیت آن‌ها و میزان مالیات پرداخت نشده آنها را به دست آورده‌ایم؛ در حال حاضر در تلاش هستیم تا برای اولین بار اظهارنامه برآوردی تولید کنیم.

داود منظور امروز ۱۹ بهمن ماه، در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بنای ما این است که با فعالان اقتصادی تعامل حداکثری داشته باشیم. اعتقاد ما این است که به نوعی ما شریک نهایی همه کسب‌وکارها هستیم.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی در نهایت در سود فعالیت همه فعالان اقتصادی، شراکت و سهمی دارد، به همین دلیل باید تلاش کنیم کار شرکای ما رونق داشته باشد زیرا اگر این اتفاق رخ دهد مساله پرداخت مالیات نیز به خوبی  انجام می‌شود  و دولت هم می‌تواند خود را بهتر اداره کند. موانع زیادی در مقابل تولید، تجارت و فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و یکی از کارهایی که وزیر اقتصاد در حال انجام آن هستند، این است که تسهیل‌گری بیشتری انجام شود.

منظور با بیان اینکه تغییر رویکردی که وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم در پیش گرفته، نگاه ویژه به بخش خصوصی است، عنوان کرد: ما بخش خصوصی را اصل و اساس می‌دانیم و بخش دولتی باید مکمل بخش خصوصی باشد. مقام معظم رهبری همواره بر این نگاه تاکید کرده‌اند. وقتی از اقتصاد مردم‌محور و مردمی‌سازی اقتصاد صحبت می‌کنیم، به این معنی است که اجازه دهیم فعالان اقتصادی براساس انگیزه‌هایشان اقدام کنند و ما نیز ثمره خود را خواهیم برد. در بسیاری از موارد تسهیلگری‌های بیشتری امکان‌پذیر است که باید انجام دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: باید سال جاری ۴۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شود که از این میزان تاکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان وصول شده و تا پایان سال نیز عدد مورد نظر محقق خواهد شد. مبلغ درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ نیز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که رشد ۵۴ درصدی خواهد داشت. پیش‌بینی می‌کنیم این رشد نیز به صورت متوازن رخ دهد. در سال گذشته عدد مالیات برای شرکت‌ها پایین برآورد شده بود که اگر بودجه بخش شرکت‌ها را در لایحه سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم، حدود ۱۲۰ درصد رشد داشته است اما اگر با عملکرد شرکت‌ها مقایسه کنیم این رشد ۶۰ درصد خواهد بود.

ما در اقتصاد براساس اعداد اسمی کار می‌کنیم

وی ادامه داد: ما پایه مالیاتی جدیدی وضع نکرده‌ایم، نرخ‌های مالیات نیز تغییر نکرده است. نرخ مالیات بخش تولید در لایحه بودجه سال آینده ۷ درصد کاهش داشته که ۱۸ درصد می‌شود. تورم موجب می‌شود، مالیات نیز رشد کند. وقتی ۴۰ درصد تورم داریم، درآمد مالیات ارزش افزوده نیز تا ۴۰ درصد رشد می‌کند. ما در اقتصاد براساس اعداد اسمی کار می‌کنیم و تورم‌زدایی شده نیست.

منظور با اشاره به اینکه برای رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی منابع مختلفی داریم، تصریح کرد: یک منبع رشد طبیعی قیمت‌ها و منبع دیگر پرونده‌های معوق مالیاتی است. پرونده‌های بزرگی در هیأت‌های حل اختلاف داریم که چند سال مانده و عدد آن هم قابل توجه است. حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان پرونده تشخیصی در هیأت‌ها داریم که از این میزان ۴۰ درصد را ابرازی گرفتیم و تلاش می‌کنیم سایر پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنیم. حداقل حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات از پرونده‌های معوق سال‌های قبل وصول خواهیم کرد که این میزان مربوط به مودیان بزرگ است. پرونده‌‎های زیادی مربوط به بانک‌ها داریم که آن‌ها را نیز حل می‌کنیم.

اظهارنامه برآوردی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که اظهارنامه ندادند، ۹۰ هزار میلیارد تومان است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: منبع دیگر شناسایی مودیانی است که تاکنون مالیات نداده‌اند. ۳۰۰ هزار شرکت در کشور وجود دارند که در سال گذشته فعالیت داشته‌ اما اظهارنامه تسلیم نکرده‌اند. اطلاعات میزان فعالیت آن‌ها و میزان مالیات پرداخت نشده آنها را به دست آورده‌ایم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا برای اولین بار اظهارنامه برآوردی تولید کنیم. همچنین در کشور ۳ میلیون واحد صنفی فعال داریم که فعالیت داشتند اما اظهارنامه ارائه نکرده‌اند. مجموع اشخاص حقیقی و حقوقی که جزء مودیان سازمان امور مالیاتی بوده و قبلا ثبت نام شده اما اظهارنامه نداده‌اند، شناسایی شده‌اند و برای آنها اظهارنامه برآوردی تولید شده است که رقم برآوردی مالیات در این بخش ۹۰ هزار میلیارد تومان است. حتی اگر ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز وصول شود مناسب است.

وی بیان کرد: همه باید پای کار مالیات باشند، قرار نیست عده‌ای مالیات بدهند و عده‌ای ندهند. تلاش می‌کنیم عدالت مالیاتی ایجاد شود. این اقدام بسیار مهمی است که برای بار اول اتفاق خواهد افتاد. بخش دیگر افرادی هستند که سابقه ثبت نام ندارند اما کسب‌وکار دارند که در حال شناسایی آن‌ها نیز هستیم. سال گذشته ۲.۲ میلیون مودی مالیاتی جدید در کشور جدید شناسایی شد، امسال ۱.۵ میلیون اظهارنامه جدید گرفتیم. این بدین معنی است که در تلاش هستیم تا عدالت مالیاتی به معنای واقعی اتفاق بیفتد. از طرف دیگر به افرادی که در مشاغل اظهارنامه دارند کمک کردیم و مالیات یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر را صفر کردیم.

۷۷ درصد اظهارنامه‌های مودیان خوش‌حساب یا کم‌ریسک بدون رسیدگی قبول شده است

منظور خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم به خوداظهاری‌ها بیشتر توجه کنیم. در زمینه مودیان خوش‌حساب یا کم‌ریسک نیز اقداماتی انجام شده و آمار نشان می‌دهد ۷۷ درصد اظهارنامه‌ها را بدون رسیدگی قبول کردیم و تنها حدود ۲۳ درصد رسیدگی شده که البته باید با کیفیت رسیدگی کنیم. در سال جاری ۲۰۰ مودی بزرگ را انتخاب و اعلام کردیم، حسابرسی با کیفیت در مورد آن‌ها انجام شود. ۱۸۰ پرونده نیز انتخاب کردیم که ۳۳ درصد مالیات بخش حقوقی ما را تشکیل می‌دهند، این پرونده‌ها باید به دقت رسیدگی شود، برای این کار ۳۰۰ ممیز را انتخاب کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه حرکت ما به سمت رویکردهای جدید در زمینه مالیات است، عنوان کرد: اعتماد مردم، خوداظهاری بیشتر، رسیدگی دقیق‌تر و استفاده از آمار و مستندات برای ما مهم است. با قانون پایانه‌های فروشگاهی به زودی رسیدگی‌های ما نسبت به مالیات‌های عملکرد و ارزش افزوده بدون ‌گلایه‌مندی فعالان اقتصادی انجام می‌شود و ۴۰۰ شرکت بورسی صورت حساب الکترونیکی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در ۳.۵ ماه بالغ بر ۹۵ میلیون صورت حساب صادر شده، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فروش انجام و بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده، همچنین بیش از ۵۰ هزار شرکت خریدار مشخص است که چه کسانی خرید را انجام دادند. تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده پایانه‌های فروشگاهی را به صورت کامل ایجاد کنیم. امیدواریم با شفاف‌سازی‌هایی که صورت می‌گیرد، گلایه‌ها نسبت به ممیزان ما کاهش پیدا کند و مالیات‌گیری را شفاف کنیم.

رشد مالیات خراسان رضوی در ۳ سال گذشته از استان‌های دیگر پایین‌تر بوده است

منظور در خصوص سهم استان‌ها در بخش درآمدهای مالیات کشور گفت: سهم استان‌ها  با دقت انتخاب شده و این کار با توجه به ظرفیت‌های استان‌‎ها انجام شده است. رشد مالیاتی خراسان رضوی در ۳ سال گذشته از استان‌های دیگر پایین‌تر بوده است. سهم استان در تولید ناخالص داخلی کشور ۵ و سهم مالیات آن ۳ درصد است، زیرا بخش زیادی از فعالیت استان کشاورزی است، به همین دلیل سهم مالیات را پایین‌تر در نظر می‌گیریم. ما به عدالت بین استانی توجه داریم، سال قبل نیز سهم استان‌ها را تعدیل کردیم که در مجلس نیز به ما فشار وارد کردند اما الان به اعتدال خوبی رسیدیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: براساس قانون قرار بود که پرونده‌های مربوط به شرکت‌هایی که محل فعالیت در خراسان بوده اما حساب آنها در تهران رسیدگی می‌شد، انتقال داده شود. در کشور بالغ بر ۳۰۰۰ پرونده مربوط به شرکت‌ها را انتقال  و به محل فعالیت خود فرستاده‌ایم. ما در عدالت مالیاتی بین استانی مسیر خوبی را طی کردیم و باید دقت کنیم که حقی از استانی ضایع نشود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به حمایت دارند، تصریح کرد: این تغییر مسیر به سمت کالاهای دانشی برای کشور ضرورت دارد. باید در زمینه تنگ‌نظری و سختگیری‌‎هایی که در خصوص معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود، تسهیلگری شود. برای شرکت‌های خارج از پارک علم و فناوری نیز با استانداری همراه هستیم و اگر معاونت علمی آن‌ها را به عنوان دانش‌بنیان بپذیرد، تابع هستیم.

منظور درباره اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی گفت: ما باید قانون را اجرا کنیم. آستانه قیمت خودروهای لوکس برای سال آینده ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، بنابراین باید بین این افراد و افرادی که پراید دارند یا اصلا خودرو ندارند، تفاوت باشد. این مالیات بر ثروت است. ما نمی‌توانیم ارزش خودرو را تعدیل به تورم کرده و مالیات را براساس قیمت سابق تعیین کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: در خصوص نحوه مصرف مالیات‌هایی که اخذ می‌شود، رضایتمندی وجود ندارد. ما باید نسبت به مالیات‌هایی که می‌گیریم، پاسخگو باشیم. در تلاش هستیم مصارف بودجه عمومی را برای مردم به مصداق بیان کنیم، یعنی مردم مطلع باشند که مالیات کجا هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه استردادهای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده سرعت گرفته است، عنوان کرد: امسال هر ماه ۱۰۰۰ میلیارد تومان استرداد ارزش افزوده صادرات داشته‌ایم.

منظور گفت: پوشش مالیاتی یعنی کسانی را که مالیات نمی‌دادند یا کم مالیات می‌دادند هدف قرار می‌دهیم. فرارهای مالیاتی که وجود داشته و اکنون نیز به صورت گسترده وجود دارد. رشد مالیاتی که برای سال آینده پیش‌بینی شده بدون اینکه بخواهد فشاری به مودیان فعلی وارد کند، با توجه به تورم و پوشش مالیاتی در سازمان قابل تحقق خواهد بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: ما تاکید کردیم هیچ ممیزی حق ندارد در برگه تشخیص خود بیش ‎آوردی انجام دهد. اگر بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد پرونده‌هایی که ممیز تعیین کرده در هیأت‌ها تعدیل شود، ممیز باید پاسخ دهد. به ممیزهایی که بیش‌برآوردی کنند تذکر می‌دهیم و حتی ممکن است تخلف حساب شود.

وی خاطرنشان کرد: در سامانه مودیان مالیاتی مشکل فنی وجود ندارد. اگر کسی را فراخوان کردیم و اظهارنامه خود را ارسال نکرد، پرونده مودی را رسیدگی و ۱۰ درصد جریمه اعمال می‌کنیم. درخواست شده تا اختیارات بخشودگی را ۱۰۰ درصدی کنیم، زیرا در ۲ سال اول اجرای قانون مشکل خواهیم داشت.

انتهای پیام