علمی و پزشکی

آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد؟

در مصاحبه ای با ین، محققان محیط زیست و گروه های پیشگیری از عفونت سوالاتی در مورد ضد عفونی کردن ماسک های N95 پرسیدند. در حالی که اطلاعات در این زمینه به سرعت در حال ظهور است، مهم است که محققان برای اطمینان از ایمنی ماسک‌های ضدعفونی‌شده N95، به این سؤالات به روشی بالینی مرتبط و دقیق پاسخ دهند.

ماسک‌های N95 به دلیل اثربخشی، اغلب در بیمارستان‌ها برای محافظت از افراد در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی مانند کرونا استفاده می‌شوند. چرا ماسک های تنفسی N95 در این زمینه بسیار موثر هستند و چه چیزی آنها را از سایر ماسک های فعلی متمایز می کند؟

آیا می توان ماسک های صورت N95 را برای استفاده مجدد ضدعفونی کرد؟

نکته مهم این است که ماسک های N95 همیشه موثرترین محافظت در برابر همه پاتوژن های تنفسی نیستند. آنها برای موجودات موجود در هوا مانند سل و سرخک مناسب هستند.

ما اکنون می دانیم که ماسک های N95 در محافظت از پرسنل درمان از برخورد با قطرات و ذرات معلق در هوا در بیماران مبتلا به کووید-19 و سایر ویروس های تنفسی موثر هستند. این محافظت به این دلیل است که روش هایی مانند لوله گذاری می تواند تولید ذرات ویروسی کوچک را تسهیل کند که به اندازه کافی سبک هستند تا مدت بیشتری در هوا بمانند و توسط شخص دیگری استنشاق شوند یا در اطراف یک اتاق پراکنده شوند.

ماسک‌های N95 برای فیلتر کردن 95 درصد یا بیشتر از این ذرات ریز طراحی شده‌اند که می‌توانند تا قطر 0.3 میکرون رشد کنند.

در این مطالعه، هفت شرکت‌کننده که قبلاً برای پوشیدن ماسک‌های تنفسی N95 مورد استفاده در بیمارستان آزمایش شده بودند، یک ماسک تنفسی N95 دریافت کردند که به درستی روی صورتشان نصب شده بود. از این رو این ماسک ها در مجموع 25 بار ضدعفونی شدند. پس از هر چرخه ضد عفونی، ابتدا ماسک ها برای پوشیدن قابل مشاهده بررسی شدند. اگر چنین علائمی وجود داشت، ماسک ها باید دور ریخته می شدند، اما محققان دریافتند که این اتفاق هرگز در طول مطالعه رخ نداد.

شرکت‌کنندگان سپس ماسک‌های N95 خود را آزمایش کردند تا مطمئن شوند که ماسک همچنان مناسب است. برای ارزیابی بیشتر اینکه آیا ماسک‌های N95 بازسازی‌شده مؤثر هستند، ماسک‌های N95 از نظر کمی و کیفی چندین بار در طول دوره تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان در نهایت کارایی فیلتراسیون یا توانایی ماسک در فیلتر کردن ذرات با قطر 0.3 میکرون یا بیشتر را آزمایش کردند تا ببینند آیا ماسک‌های N95 عملکرد خود را برای 25 دوره پردازش مجدد حفظ می‌کنند یا خیر.

محققان دریافتند که پردازش مجدد ماسک تنفسی N95 برای حداکثر 25 چرخه منجر به تغییرات آماری قابل توجهی در آب بندی، نصب یا فیلتراسیون ماسک های N95 نمی شود. هر هفت ماسک آزمایش شده هرگز از لحاظ کیفی یا کمی شکست نخورده و میانگین راندمان فیلتراسیون بالای 99٪ را حفظ کردند.

حداقل راندمان فیلتر ذرات ماسک N95 باید 95 درصد یا بیشتر باشد که به این ویژگی نامگذاری شده است.

اگرچه ضدعفونی ماسک ممکن است در شیوع این بیماری نقش داشته باشد، اما هنوز تحقیقات قابل توجهی برای ارزیابی نحوه در دسترس و مقرون به صرفه شدن این روش برای کشورها و بیمارستان‌هایی که منابع ماسک N95 محدودی دارند، مورد نیاز است.

انتهای پیام/