علمی و پزشکی

ابتلاء ۵ نفر به سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

گیلونا/ خراسان رضوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گزارش پنج نفر مبتلا به سرخک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که چهار نفر از آنها اتباع خارجی و یک نفر ایرانی بودند. اکثر این افراد اکنون درمان شده اند و مشکلی ندارند.

دکتر سید جواد حسینی امروز در نشست خبری تشریح بیماری های ویروسی نوپدید در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به وضعیت تاج در مناطق تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در 12 روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش فوتی ناشی از بیماری عروق کرونا قلب دریافت نکرد، اما یک نفر بر اثر بیماری عروق کرونا قلب در کل استان فوت کرد. تعداد بیماران بستری در بیمارستان حدود 100 نفر است.

وی افزود: همچنین تعداد مراجعات سرپایی برای کرونا کاهش یافته و به حدود 100 تا 150 مورد در روز رسیده است. با این حال، وضعیت تغییری نکرده است و استفاده از ماسک صورت تا اطلاع ستاد ملی کرونا همچنان توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار واکسیناسیون کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه گفت: در حال حاضر در جمعیت بالای 18 سال، دوز اول 98.01 درصد، دوز دوم است. 87.44 درصد و دوز سوم 38.37 درصد است. دوز تزریقی نوبت سوم کمتر از میانگین کشوری است اما در دوز اول و دوم وضعیت خوبی داریم.

حسینی با تاکید بر اینکه بیماری های پس از کرونری مانند دیابت و اختلالات روانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت بروز اتفاق خاصی بتوان آن را مدیریت کرد، خاطرنشان کرد: ماه ها تا 40 سال با ورود به استان از مرز شرقی، بیماری عروق کرونا و سرخک تزریق می شود. واکسن ها. ضمناً هرکسی که می خواهد وارد استان شود باید آزمایش تاج منفی داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس پروتکل ها، شهروندان 9 ماهه تا 30 ساله ساکن در شهرها نیز با واکسن سرخک واکسینه می شوند. به همین منظور تا کنون اسامی حدود 217 هزار شهروند واکسینه شده در سامانه سینا ثبت شده است. حدود 60000 نفر از آنها تاکنون واکسینه شده اند.

حسینی در خصوص کودکان زیر پنج سال ایرانی که برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکردند، گفت: حدود 6 هزار و 400 نفر نوبت اول و 26 هزار نفر نوبت دوم را دریافت نکردند که با پیگیری های انجام شده توانستیم واکسن را تزریق کنیم. به 60 درصد از این جمعیت.”

وی همچنین درباره شیوع آبله میمون اظهار کرد: اولین مورد آبله میمون در آفریقا در سال 1958 و اولین مورد انسانی در سال 1970 در کنگو شناسایی شد. منشا این بیماری می تواند جوندگان باشد. راه های انتقال بیماری تماس با انسان و حیوان بیمار، قطرات تنفسی و تماس غیرمستقیم با لباس است. این موارد نشان می دهد که تنفس در این بیماری موثر است و بنابراین استفاده از ماسک اهمیت دارد. لازم به ذکر است که پس از بیماری عروق کرونا میزان آنفولانزا و سرماخوردگی که از طریق تنفس منتقل می شود نیز به دلیل استفاده از ماسک کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دوره این بیماری معمولا بین سه تا 13 روز است اما از پنج تا 21 روز می تواند ادامه یابد. مرگ و میر ناشی از این بیماری بین یک تا 10 درصد گزارش شده است. راه های پیشگیری از این بیماری جلوگیری از تماس نزدیک انسان با حیوان آلوده، کنترل عفونت در مراکز مختلف، استفاده از ماسک و قرنطینه افراد آلوده است. افرادی که علیه آبله واکسینه شده اند حدود 75 درصد در برابر آبله مصون هستند.

حسینی در خصوص علائم آبله گفت: علائم این بیماری ضعف، تب و بثورات پوستی است. بثورات یک تا سه روز پس از تب ظاهر می شود و معمولا در صورت، کف دست و پا ظاهر می شود. در این بیماری معمولاً بزرگ شدن غدد لنفاوی رخ می دهد که در آبله معمولی این اتفاق نمی افتد.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از شیوع بیماری آبله میمون افزود: همکاران ما در مرز به افراد مبتلا به تب بالا و کسانی که به کشورهایی که این بیماری در آنها دیده شده سفر کرده اند نگاه می کنند. در حال حاضر این بیماری در 21 کشور مشاهده شده است، اما در منطقه ما به استثنای یک مورد در امارات، این بیماری شناسایی نشده است. تا 6 ژوئن، 219 نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز تصریح کرد: این بیماری یک بیماری شایع در بین انسان و دام است و درمان خاصی جز درمان نگهدارنده ندارد. اگر درمان نگهدارنده انجام نشود، این بیماری 100% کشنده خواهد بود. با توجه به اعزام زائران به مکه، ذبح دام در بازگشت باید به صورت بهداشتی انجام شود. تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است و امیدواریم این روند تا پایان این مدت ادامه داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه سالک دو مدل تر و روستایی و دیگری خشک و شهری وجود دارد، گفت: معمولا مدل مرطوب این بیماری مشکلاتی را ایجاد می کند. این بیماری در برخی مناطق که آب راکد و نخاله های ساختمانی وجود دارد شایع است. در حال حاضر آماری از شیوع این بیماری ندارم اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک ناظر عالی پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/