علمی و پزشکی

تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

گیلونا / اصفهان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است که اگر در 5.5 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان ضرب شود مطمئناً رقم قابل توجه و نگران کننده ای خواهد بود. .

مسعود مهدویان فر صبح امروز شنبه 20 تیرماه در سومین نشست نخبگان از سلسله نشست های فکری پیشگیرانه با موضوع اعتیاد و سیاست های شهری که در سالن سمینار کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، از زحمات و تلاش ها قدردانی کرد. از همه نهادهای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر با پدیده شوم مواد مخدر برای ایران اسلامی تاکنون بالغ بر 3800 شهید و 12000 جانباز به شهادت رسیده اند، بنابراین توجه به ابعاد مختلف موضوع ضروری به نظر می رسد.

وی با مقایسه سیاست های مبارزه با مواد مخدر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن تاثیر برخی سیاست ها در شکل گیری فرهنگ اجتماعی، ادامه داد: ایران از سال 1364 که اولین بار بود، چندین نسل از سیاست های مبارزه با مواد مخدر را پشت سر گذاشته است. قانونی در کشور تصویب شد که کشت تریاک را محدود کرد و حتی بعد از انقلاب هم سیاست های اصلی در حوزه زیرساخت ها بود، اما به ویژه قبل از انقلاب سیاست های متناقضی در مورد مواد مخدر وجود داشت تا جایی که حتی تریاک هم به عنوان خوب به فروش می رسد. در کشور توزیع شد.

تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر مورد ستایش UNODC

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد بر این که بخشی از فرهنگ اساسی مردم همچنان تحت تاثیر سیاست های متناقض است، ضد سیاست های پس از انقلاب را برشمرد و خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره اینگونه بوده است. مبارزه با مواد مخدر و گواه این امر به رسمیت شناختن مداوم UNODC (دفتر سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر و جرم) است.

مهدویان فر ادامه داد: اصولا نظام بین الملل بسیاری از اقداماتی را که در کشور ما انجام می شود به رسمیت نمی شناسد و به صورت متناقض در مورد آنها اظهار نظر نمی کند، بلکه یکی از تلاش هایی است که همواره مورد تاکید و تمجید جامعه جهانی بوده است. تلاش ایران در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است، موضوعی که در نشست ادواری اخیر سران کشورها از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی حساس ایران در مواجهه مکرر با مقادیر زیاد مواد مخدر، گفت: 85 درصد تریاک جهان در افغانستان و همسایگی ایران تولید می شود و بر اساس آخرین آمار دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد. میزان تولید تریاک از سال 2010 تا 2020 از 4800 تن به 7600 تن حدود 60 درصد افزایش یافت در حالی که افغانستان نزدیک به دو دهه با شعار و تظاهر مبارزه با مواد مخدر توسط دولت ها اداره می شد.

60 درصد تریاک افغانستان از ایران عبور می کند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از 50 تا 60 درصد تولیدات افغانستان از مسیر معروف بالکان و از ایران خبر داد و ادامه داد: مسیر معروف بالکان مواد مخدر را از ایران به ترکیه و سپس به اروپا منتقل می کند. و پلیس مواد مخدر نیز در بهترین سال کشفیات خود از چهار هزار تن مواد مخدری که به طرق مختلف از افغانستان به ایران وارد می شود، تنها یک هزار تن را می تواند کشف کند و بخشی از مابقی این مقدار است. نیز صادر می شود و بخشی از آن در داخل کشور سپرده می شود.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه مبارزه، رسیدگی و تقویت زیرساخت ها بهترین راه برای مقابله با مواد مخدر است، درباره میزان شیوع انواع مواد مخدر در کشور توضیح داد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال 1394، میزان شیوع ضریب وابستگی در کشور است. 5.3% بود که مطابق با نرخ کلی آن 5.4% برای گروه سنی 15-64 سال بود.

نرخ شیوع اعتیاد در کشور 2.4 درصد است

وی با اعلام اینکه میزان شیوع اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است، هشدار داد: اگر این درصد را در 5.5 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان ضرب کنید، قطعا عدد قابل توجه و نگران کننده ای است، در حالی که تحقیقات نشان داده است که درمان مواد مخدر نیز چندان پاسخگوی اعتیاد نیست، اگرچه نباید تلاش‌های برخی سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مشابه برای درمان اعتیاد را نادیده گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد به اینکه تنها یک گزینه برای درمان اعتیاد وجود دارد، ادامه داد: پیشگیری و تعدیل سیاست های کلی تنها راه ممکن برای مبارزه با مواد مخدر است. از سال 1975 تا 1995 که در قالب پایان نامه دکتری منتشر شده است، نشان داده است که چگونه بخش مهمی از سیاست های کلان بر سرنوشت مبارزه با مواد مخدر تأثیر گذاشته است.

بودجه اعتیاد فقط 11 درصد است!

مهدویان فر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیرانه در تصمیم گیری ها گفت: گاهی در کشور پیشگیری یک عبارت یا شعار تزیینی بیش نیست به طوری که مثلا در بهترین سال بودجه اختصاص یافته به ضد. ستاد مبارزه با مواد مخدر 11 درصد در حوزه اعتیاد بود، البته در مبارزه ریشه ای با مواد مخدر باید به بحث نیروی انسانی، تولید محتوا و گسترش محتوا نیز توجه شود.

وی افزود: همچنین دیده شده است که بودجه حوزه اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در برخی سال ها به 4 درصد رسیده است، در حالی که اگر به دنبال مبارزه منطقی با موضوع هستید باید به این موضوع توجه شود. سایر ادارات ستاد، بودجه بخش اعتیاد از 40 تا 50 درصد رشد داشته است، زیرا صرف یک ریال در بخش پیشگیری بیش از 70 ریال برای مبارزه و درمان است.

شهرداری ها باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با یادآوری انتظارات رهبری شهرداری ها با طرح این سوال که نهاد یعنی چه و نهاد اجتماعی به چه معناست، گفت: راهنما در یکی از سخنان خود درباره شهرداری ها. سوپریما تاکید کرد که شهرداری فقط ساخت و ساز نیست و شهرداری ها باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند، حال سوال این است که نهاد یعنی چه و نهاد اجتماعی چیست؟

مهدویان فر ادامه داد: درست است که رسیدگی به امور خدماتی، زیباسازی شهری، فضای سبز، راهسازی و حمل و نقل بر عهده شهرداری هاست، اما خواست مدیریت این است که شهرداری علاوه بر این که باید یک نهاد اجتماعی باشد. اهتمام به این امور باشد، زیرا بر اساس ماده 85 قانون برنامه ششم توسعه، وابستگی بر طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و آسیب در حوزه کودکان برتری دارد.

انحلال کمیسیون اجتماعی شورای شهر اشتباه بود

وی با انتقاد از انحلال کمیسیون اجتماعی و ادغام آن در کمیسیون فرهنگی شورای شهروندی تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی می توانست با جدیت بیشتری به مشکلات و مسائل حوزه شهری نگاه کند، اکنون امیدواریم به درخواست رهبری پاسخ دهیم. این سیاست باید با چالش های اجتماعی و تبدیل مدیریت شهری به یک نهاد اجتماعی تطبیق داده شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به خطری که در کمین محیط های بی دفاع شهری در گسترش آسیب های اجتماعی در سطح شهر و استان وجود دارد، تصریح کرد: بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها به صراحت بیان می کند که شهرداری‌ها باید در راستای ایمنی محیط‌زیست باشند و شهر باید اقدامات ویژه‌ای را برای رفع خطر انجام دهد، این همان چیزی است که امروزه به عنوان فضاهای شهری بی‌دفاع تعریف می‌شود، محیط‌هایی که در آن بیشتر تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرد. سارا

ساماندهی مناطق بی دفاع شهری شهرداری ها را بر عهده دارد

مهدویان فر با تاکید بر اینکه شناسایی، بهسازی و اصلاح فضاهای بی دفاع شهری بر اساس قانون بر عهده شهرداری ها است، ادامه داد: بر اساس آمارها هزار منطقه بی دفاع شهری در استان اصفهان و در اداره کل اجتماعی سازمان وجود دارد. و امور فرهنگی استانداری اصفهان همچنین برای بهسازی این اماکن سیستمی جهانی در نظر گرفته شد تا در راستای اقدامات شهرداری ها برای شهر، استانداری نیز در جهت تسریع این هدف در استان حرکت کند.

وی در عین حال موضوع حاشیه نشینی را در کنار احیای بافت فرسوده شهری مهم دانست و تاکید کرد: جایگزینی یکی از شش راهکار پیشگیری است به طوری که اگر فردی را از انجام کاری منع کنیم. ، راه جایگزینی آن نیز معرفی کنیم و در این میان غنی سازی اوقات فراغت، افزایش نشاط شهری با تفریحات سالم، اقتصادی و مهیج یکی از وظایفی است که بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با طرح این سوال که ظرفیت های موجود تا چه اندازه با نیازهای شهر منطبق است و تاکید کرد: البته شهرداری ها برای رسیدن به شهر شاد گام برداشته اند، اما باید همکاری لازم را داشته باشند. تشکل های مردمی نهاد، ادارات کل ورزش و جوانان و همچنین شورای ورزش های همگانی باید سعی کنند تا حد امکان بستری برای تحقق این امر ایجاد کنند.

انتهای پیام