علمی و پزشکی

تصورات اشتباه درباره نمک‌های دریا و یُد دار را دور بریزید

آفتاب‌‌نیوز:

صادق زندی ، متخصص تغذیه ، روز دوشنبه افزود: “نمک یکی از مواد لازم برای متابولیسم مواد غذایی در بدن ، انتقال پیام های عصبی و عملکرد صحیح عضلات است ، اما مصرف آن بین سلامتی و بیماری است.”

وی تأکید کرد: طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی ، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک دو گرم و حداکثر پنج گرم در روز است ، اکنون مردم ایران دو برابر استاندارد نمک جهانی و به طور متوسط ​​حدود 10 گرم از این مقدار در روز “. آنها در رژیم غذایی خود غذا دارند.

زندی اظهار داشت: با توجه به میزان مصرف نمک در بین مردم ، تصورات غلطی نیز در مورد نمک دریا و نمک ید دار وجود دارد و برخی افراد بر اساس آگاهی غلط ، فکر می کنند که مصرف نمک دریا ناشی از کلسیم است. و منیزیم به جای al نمک یددار تصفیه شده باعث کاهش پوکی استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

زندی ادامه داد: برخی افراد به اشتباه تصور می كنند كه نمك دریا هیچ عارضه ای برای قلب ندارد اما به تقویت سیستم قلبی عروقی و بهبود فشار خون كمك می كند و تصور غلط در مصرف نمك یددار این است كه ید به عنوان یك ماده شیمیایی موجود در نمک های تصفیه شده باعث سرطان می شود و باعث کمبود ویتامین D ، سقط جنین می شود.

این متخصص تغذیه توضیح داد: برخی افراد بر اساس عدم آگاهی فکر می کنند که نمک دریا از پیشگیری از سکته مغزی جلوگیری می کند ، کک و مک ، ضد التهاب و پیشگیری را از بین می برد.

باورهای واقعی نمک دریا و ید

به گفته وی ، باورهای صحیح در مورد نمک دریا حاکی از آن است که استفاده از این نمک برای مصرف غذا ممنوع است و حتی برای خیساندن برنج نیز توصیه نمی شود و او همیشه از نمک تصفیه شده یددار استفاده می کند.

زندی افزود: نمک دریا علاوه بر کمبود ید ، به دلیل وجود ناخالصی ها و آلودگی های مختلف برای مصرف غذا مضر است و اعضای خانواده از جمله کودکان و بزرگسالان باید از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنند. مصرف زیاد نمک یددار می تواند باعث فشار خون شود.

این متخصص تغذیه گفت: خوردن مقادیر کم نمک در رژیم غذایی ضروری است ، اما ما 10 تا 20 برابر نمک مورد نیاز بدن خود مصرف می کنیم.

زندی افزود: سه چهارم نمکی که در طول روز مصرف می کنیم در غذاهای فرآوری شده و آماده پنهان است و ما یک چهارم به میز یا هنگام پخت و پز اضافه می کنیم ، نمک در رژیم غذایی کاهش می یابد ، نه تنها باعث بهبود سلامت عمومی می شود. ساده تر برای جلوگیری از بیماری