علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

علت ایجاد درد ساق پا و بررسی روش های درمان آن

نشانه ها و علائم درد ساق پا چیست؟

استفاد زیاد از نردبان و پیچ خوردگی پا ممکن است باعث کشیدگی یا پارگی ماهیچه و یا زردپی ساق پا شود. درد ناگهانی در ساق پا مربوط به نارسایی سرخرگ می شود که در آن سرخرگ قادر به تامین خون و اکسیژن مورد نیاز ماهیچه های ساق نمی باشد. این درد معمولا خود را با لنگیدن های متناوب نشان می دهد. اگر در هنگام استراحت هم تورم و درد ساق وجود داشته باشد یعنی سیاهرگ ها قادر به خارج کردن خون از محل نیستند و تجمع خون در ساق پا صورت می گیرد و ایجاد درد را به دنبال دارد.

درمان درد ساق پا

استراحت کنید ، روی ساق پا یخ بگذارید، آن را با باند کسشان ببندید و زیر ساق بالش بگزارید تا درد ساق آتسکین یابد. پیاده روی هم نقش موثری در تسکین درد دارد. گرچه ممکن است پیاده روی با درد همراه باشد اما با استراحت های کوتاه درد را برطرف کنید. سیگار کشیدن را فراموش کنید. پوشیدن جوراب واریس هم البته با اجازه پزشک ارتوپدی درد ناشی از نارسایی سیاهرگی را تسکین می دهد. قسمت‎های پایینی پاها و زانوها بیشترین فشار فعالیت‏های روزمره را تحمل می‎کنند با این وجود دردهای همیشگی در پاها امری طبیعی نیست. شدت درد یا ناراحتی در هر قسمت از ساق پا می‎تواند از یک حالت ملایم تا شدید متغیر باشد.

درد پا بیشتر از همه به دلیل استفاده بیش از حد پاها و آسیب‎های جزیی رخ می‎دهد. این مشکل اغلب بعد از مدت کوتاهی از بین می‎رود. اما در برخی موارد ممکن است علت درد یک مشکل جدی باشد. کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ در صورت کمبود ویتامین B1 یا تیامین، ممکن است درد ساق پا ایجاد شده و علائم کمبود انرژی نیز به وجود آید. اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار دچار گرفتگی عضلات پا، لخته شدن خون یا مشکلات عصبی است برای هر یک از علل بروز  پا درد، درمان‎های پزشکی متعددی وجود دارد. اگر یک بیماری زمینه‎ای مسبب درد پا باشد و به سرعت تشخیص داده و درمان شود می‎تواند از بدتر شدن درد جلوگیری کند و شرایط بیمار را در آینده بهبود بخشد.

برخی از شایع‎ترین دلایل درد پا، عوارض جزئی و یا موقتی هستند که با مراجعه به پزشک متخصص به طور مؤثری درمان می‎شوند. برخی از این علل شایع عبارتند از: علت اصلی درد پا، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. انقباض عضلات پا یا همان گرفتگی عضلات پا باعث بروز درد ناگهانی و شدید می‎شود. ماهیچه‎های منقبض اغلب باعث تشکیل یک توده قابل مشاهده و سخت در زیر پوست می‎شوند و ممکن است علائمی مثل کمی قرمزی و تورم اطراف آن ایجاد شود. خستگی عضلانی و کم آبی ممکن است باعث گرفتگی پا به ویژه در ساق پا شود. برخی داروها از جمله دیورتیک‎ها و استاتین‎ها هم ممکن است در برخی از افراد باعث گرفتگی عضلات پا شوند.

درد پا اغلب می‎تواند به دلیل آسیب‎های زیر باشد:

کشیدگی عضلانی یک آسیب شایع است و زمانی اتفاق می‎افتد که فیبرهای عضلانی به دلیل کشش بیش از حد پاره شوند. این مشکل اغلب در عضلات بزرگ‎تر مانند: همسترینگ، ساق پا یا چهار سر ران رخ دهد. درد در ناحیه انتهایی ساق پا یکی از اولین علائم هشدار دهنده التهاب تاندون آشیل (زردپی اشیل) است. این وضعیت یک آسیب شایع است که باعث تورم، کشش یا پارگی تاندون می‎شود. این مشکل می‎تواند در اثر کار بیش از حد ماهیچه ساق پا یا بالا رفتن از پله‎ها ایجاد شود و ممکن است برای مدت طولانی هم باقی بماند. بورسیت زانو زمانی اتفاق می‎افتد که کیسه‎های پر از مایع یا بورسا در اطراف زانو ملتهب شوند.

شین اسپلینت باعث ایجاد درد در امتداد لبه داخلی استخوان ساق پا یا درشت نی می‎شود. این آسیب زمانی رخ می‎دهد که عضلات اطراف استخوان ساق پا در اثر استفاده بیش از حد پاره شوند. صافی کف پا می‎تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد. اگر خون در رگ غلیظ‎تر شود و به هم بچسبد می‎تواند به لخته تبدیل شود. به لخته‎ای که در سیاهرگ عمقی بدن ایجاد می‎شود، ترومبوز سیاهرگ عمقی می‎گویند. اکثراً لخته‎های خونی سیاهرگ عمقی در قسمت ران یا ساق پا تشکیل می‎شوند. احتمال تشکیل این لخته‎ها زمانی بیشتر می‎شود که شما برای مدت طولانی فعالیت نداشته باشید. مانند: یک پرواز طولانی یا ماشین سواری. همچنین اضافه وزن، مصرف سیگار یا داروهای خاص ممکن است شما را در معرض خطر لخته خون قرار دهد.

اگر سابقه دیسک کمر دارید، اگر ساق پای شما بی حس است، اگر همراه درد گزگز دارید، اگر همراه درد احساس ضعف حرکتی دارید، اگر این حس همراه با اختلالات مدفوعی و ادراری است، اگر دارای تورم دردناک و یک طرفه است احتمال لخته وجود دارد و اگر دو طرفه دچار ورم و درد شده اید احتمال اختلالات کبدی و کلیوی وجود دارد و در این صورت لازم است سریعا برای درمان درد ساق پا به متخصص ساق پا مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید از راهکار های خانگی در درمان درد ساق پا استفاده کنید. درد ساق پا ، دردی است که شما به ناگهان حس می کنید که انگار چاقویی تیز وارد پای شما شده است و توانایی انجام فعالیت را از شما می گیرد و به هنگام راه رفتن احساس درد دارید.

درد شدید پا می تواند به دلیل ضربه های جسمی ، آسیب ها و تصادفات رخ دهد در حالی که درد جزئی می تواند به دلیل انجام تمرینات شدید بدنی باشد. درد جزئی ساق پا با استراحت به طور طبیعی بهبود می یابد اما در موارد شدیدتر می توان به درمان پزشکی مداوم توسط بهترین پزشک پا همراه با چند روش درمانی طبیعی برای تسریع روند بهبودی پرداخت. به طور کلی ، ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی مانند انجام حرکات کششی ، تمرینات سبک و استفاده از یک رژیم غذایی غنی از خواص ضد التهابی به شما کمک می کند تا بر درد ساق پا غلبه کنید و مشکل را به طور ریشه ای برطرف کنید. در این مطلب به بیان 12 درمان خانگی ساق پا از زبان بهترین فوق تخصص ارتوپد می پردازیم.

یک کمپرس سرد با کاهش جریان خون پس از تمرین یا جراحات ، باعث کاهش التهاب می شود. برای تسکین درد ، چند قطعه یخ را در یک حوله بپیچید و آن را روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. حداقل 10 تا 15 دقیقه این کار را انجام دهید و چند بار در طول روز تکرار کنید. کمبود آب بدن علت اصلی درد پا و گرفتگی عضلات است. با نوشیدن آب بیشتر در طول روز می توانید از این امر جلوگیری کنید. نوشیدن آب معدنی بهتر است زیرا حاوی بسیاری از الکترولیت های مفید است. از کافئین و الکل صرف نظر کنید زیرا این مواد در عدم تعادل الکترولیت ها و در نتیجه کمبود آب بدن نقش دارند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.