علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

علت درد پاشنه پا چیست و چگونه پیشگیری کنیم؟

علائم درد پاشنه چیست؟

 

بزرگترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشتر وزن بدن را تحمل می کند. عوامل خارجی می توانند بر یکپارچگی پا تأثیر بگذارند و باعث درد و درد شوند.

 

دلایل مختلفی می توان برای ایجاد این درد ذکر کرد، اما به طور مثال گاهی اوقات علت درد پاشنه پا سمت چپ، دیسک کمر و مشکلات مربوط به آن است و در خود پا اختلالی وجود ندارد.

 

شناسایی زودهنگام علل درد پاشنه و درمان با راه حل های ساده مانند بانداژ، ضد التهاب های خوراکی و استفاده از کفش های طبی از پیشرفت درد جلوگیری کرده است. این مقاله را به بررسی این درد و راهکارهای درمانی آن اختصاص داده ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا ببینید چه چیزی باعث درد کف پا می شود.

 

علت درد پا چیست؟

 

به طور کلی، علت درد پا ضربه، راه رفتن نامناسب و استفاده از کفش های نامناسب است، اما دلایل رایج تری نیز وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

 

بسیار تحریک کننده

 

خار پاشنه زمانی رخ می دهد که یک چسبندگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه ایجاد شود. این عارضه را می توان با تصویربرداری اشعه ایکس از پا مشاهده کرد.

 

وجود پاشنه پا به تنهایی باعث درد نمی شود، اما اگر التهاب بزرگ و دردناک باشد، ممکن است فرد دچار درد شود. التهاب مفصل پاشنه در افراد چاق و دارای اضافه وزن شایع است. خار پاشنه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که از هر ده نفر یک نفر از آن رنج می برد.

 

خم شدن بیش از حد پاها به داخل

 

خم شدن بیش از حد پا به داخل می تواند باعث ایجاد فشار بر روی تاندون ها و رباط های متصل به پایین و پشت استخوان مچ پا شود. این اختلال می تواند باعث آسیب به کلیه ها، زانوها و کمر فرد شود.

 

پیچ خوردگی مچ پا

 

اگر شدت خمیدگی زیاد باشد، درد در ساق پا ایجاد می شود.

 

شکستگی تخت

 

گاهی بر اثر خشونت و برخورد پا به پا، استخوان پاشنه پا شکسته می شود. این شکستگی باعث درد می شود.

 

تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

 

تاندون آشیل ساق پا را به مفصل مچ پا متصل می کند. درد تاندون آشیل با سوزش و سفتی مشخص می شود. این اختلال زمانی رخ می دهد که فرد بیش از حد از پوست خود استفاده کند، مانند فردی که زیاد می دود یا ورزشکاری که بدون گرم کردن بدن خود ورزش می کند.

 

همچنین کفش نامناسب نیز می تواند یکی از دلایل این عارضه باشد. در بیشتر موارد فقط تاندون آشیل ملتهب می شود، اما گاهی اوقات این تاندون در اثر فعالیت شدید به طور ناگهانی پاره می شود و علاوه بر درد شدید، صدایی مانند پاپ در آن مدت شنیده می شود.

 

بورسیت کانا بورسیت

 

بورس ها کیسه های پر از مایعی هستند که در هنگام التهاب باعث درد می شوند.

 

گردش عروقی پا

 

گاهی به دلیل شکستگی، تورم ورید یا رگ به رگ شدن عصب گیر می کند که علائم آن درد، بی حسی و سوزش در کف پا است.

 

به غیر از دلایل ذکر شده در بالا، دلایل دیگری نیز وجود دارد که منجر به درد پاشنه چپ می شود، اما این موارد در افراد کمتر دیده می شود. این دلایل شامل موارد زیر است:

 

  • سندرم تونل تارسال

 

  • مت تالون

 

  • سندرم هاگلند

 

  • آتروفی پدهای پا

 

  • سندرم سینوس تارسی

 

  • بیماری استخوان پاشنه

 

  • استئومای پاشنه پا

 

درد پاشنه و کمبود ویتامین

 

شاید شما هم جزو کسانی باشید که از درد استخوان در قسمت های مختلف بدن به خصوص در ناحیه پاشنه پا شکایت دارید و پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مناسب متوجه می شوید که مشکل کمبود بدن شماست.

 

جذب کلسیم و فسفر برای بدن ضروری است، این مواد معدنی نقش مهمی در استحکام استخوان دارند. به همین دلیل وجود ویتامین D در بدن از دردهای استخوانی و عضلانی جلوگیری می کند.

 

منبع ویتامین D خود بدن است و این ویتامین D با غذا و نوشیدنی بسیار کمی جذب بدن می شود، زیرا بدن از طریق نور خورشید به ویتامین D از پوست نیاز دارد.

 

بنابراین، یکی از علل درد در استخوان پاشنه، کمبود آن است که در صورت عدم درمان، فرد را نشان می دهد و فرد در برابر نیروهای وارده به کف پا بیشتر مستعد آسیب است.

 

علت درد پاشنه در هنگام ایستادن

 

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود صبح‌ها در پاهای خود احساس درد کنید که با تجزیه و تحلیل کیفیت و نوع درد می‌توان به آن‌ها پی برد. به عنوان مثال، اگر درد اطراف پاشنه پا دردناک و تیز باشد، نشان دهنده التهاب است. برخی از این دلایل در زیر ذکر شده است:

 

  • فاسیا پلانتار (فاسیا): فاسیا یک نوار ضخیم از بافت در کف پا است. در صورت استفاده بیش از حد یا استرس مداوم، درد را در این ناحیه تجربه خواهید کرد.

 

  • التهاب تاندون آشیل

 

  • شکستگی

 

درمان درد پاشنه پا معمولاً در چند قدم اول پس از بیدار شدن از خواب شروع می‌شود و ممکن است با شروع فعالیت‌ها در طول روز، درد کاهش یابد.

 

اما برای بسیاری از افراد، تهوع صبحگاهی آزاردهنده است. چون باید بایستی. برای چند دقیقه اجازه دهید درد فروکش کند. و گاهی روند کار روزانه را کند می کند.

 

علت درد پا هنگام راه رفتن چیست؟

 

پا درد هنگام راه رفتن می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از دلایل ساده تا پیچیده. بهتر است با بررسی و تشخیص علت درد هنگام شروع از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

 

اگر سوال در مورد درد پاشنه پا است، علامت آن چیست؟ هنگامی که به دنبال پاسخ هستید، آنها می توانند در هر زمانی از روز به صورت آنلاین در دسترس شما باشند.

 

برخی از دلایل درد پاشنه هنگام راه رفتن عبارتند از:

 

تورم کف پا

 

این عارضه زمانی رخ می دهد که فاسیای پا فراتر از حد طبیعی کشیده شود و باعث پارگی جزئی در فاسیا شود. دیابتی ها، افراد چاق، والیبالیست ها، افراد دارای کف پای صاف، زنان باردار، تنیس بازان، دوندگان و کوهنوردان بیشتر مستعد ابتلا به ادم کف پا هستند.

 

پوشیدن کفش های نامناسب و هل دادن چیزهای سنگین احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

خار پاشنه

 

پوشیدن کفش مناسب می تواند درد پاشنه پا را هنگام راه رفتن کاهش دهد.

 

آپوفیزیت پوست

 

عارضه آپوفیزیت پوستی در کودکان 14-8 ساله و در کودکان بسیار فعال، مانند کسانی که در پرش از روی نمایش شرکت می کنند، بیشتر دیده می شود. درد این عارضه در پشت پاشنه پا رخ می دهد و پوشیدن کفش های نامناسب باعث افزایش بروز آپوفیزیت پوستی می شود.

 

بورسیت

 

همانطور که در بالا توضیح دادیم، بورس ها کیسه های پر از مایع هستند که حرکت تاندون ها و عضلات را در طول حرکت مفصل تسهیل می کنند.

 

شایع ترین علت پزشکی پاشنه درد بورسیت است و می تواند به دو دلیل ایجاد شود. اولا به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و دوم به دلیل اشکال در فرم پا. بورسیت یا التهاب بورس باعث درد پشت پاشنه پا می شود.

 

کبودی موضعی

 

کف پا ممکن است هنگام راه رفتن دچار درد شود و این دردناک است. اگر درد با استراحت برطرف نشد و شدید شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

التهاب آشیل

 

کفش نامناسب، آرتریت واکنشی، اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت روماتوئید می تواند منجر به این مشکل شود.

 

فشرده سازی عصبی

 

علائم آن بی حسی، گزگز و درد در پاشنه پا است.

 

کفش های نامناسب بپوشید

 

یکی از علل شایع درد پاشنه پا هنگام راه رفتن، کفش نامناسب است که خود می تواند عامل بروز مشکلات مختلفی باشد. پوشیدن کفش های طبی مناسب می تواند از مشکلات مربوط به آن جلوگیری کند.

 

علت درد پاشنه و کمر

 

برخی از افراد پس از معاینه دچار درد پاشنه می شوند و مشخص می شود که ساختار پا سالم است و هیچ گونه ناهنجاری وجود ندارد. پس به نظر شما چه چیزی باعث این درد می شود؟

 

برخی از دردهای پا دلایلی غیر از اختلالات ساختاری پا دارند. برای مثال، فرد مبتلا به این بیماری ممکن است در ناحیه پاشنه پا احساس درد کند.

 

بسیاری از اختلالات کمر بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد و فعالیت های او را کاهش می دهد. این اختلالات علائم و نشانه های متفاوتی دارند. درد پاشنه پا یکی از این علائم است. این دردها می توانند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهند.

 

درد پا چگونه تشخیص داده می شود؟

 

متخصص پا با بررسی نوع کفشی که می پوشید، نحوه راه رفتن، میزان راه رفتن و ایستادن شما در روز و سابقه پزشکی شما، علت درد شما را تشخیص می دهد و درمان مناسب را آغاز می کند. گاهی اوقات آزمایش هایی مانند تصویربرداری برای تشخیص دقیق تر تجویز می شود.

 

درمان سنتی درد پاشنه پا

 

اگر درد پای شما خفیف است، درد را می توان با درمان های خانگی ساده کاهش داد یا کنترل کرد. به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

  • از فعالیت هایی که فشار زیادی به پاشنه پا وارد می کند، خودداری کنید.

 

  • کفش مناسب برای پای خود تهیه کنید. زیرا همانطور که در متن بالا گفتیم کفش نامناسب می تواند عامل بسیاری از اختلالات باشد.

 

  • برای کاهش استرس در کف پا سعی کنید با پای برهنه راه نروید.

 

  • استراحت کافی داشته باشید.

 

  • اگر ورزش می کنید، مطمئن شوید که قبل از شروع ورزش بدن خود را گرم کرده اید.

 

  • غذاهایی مانند آووکادو، تخمه آفتابگردان، ماهی قزل آلا و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

  • برای تسکین درد، کمپرس یخ را روی محل قرار دهید.

 

درد پاشنه پا را با گیاهان دارویی درمان کنید

 

برای درمان درد پاشنه پا با استفاده از داروهای گیاهی یا خانگی، این روش ها را امتحان کنید:

 

سرکه

 

سرکه برای کاهش التهاب استفاده می شود. وان را با آب داغ پر کنید، سپس سرکه و نمک را اضافه کنید. پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در وان قرار دهید.

 

راه دیگر استفاده از سرکه برای کاهش درد، اضافه کردن آب و سرکه به دو قابلمه است. در یکی آب سرد و در دیگری آب گرم بریزید.

 

یک حوله را 3 تا 4 بار در روز در یک کتری خیس کنید و به مدت 5 دقیقه آن را دور پای خود قرار دهید و همین کار را با یک کاسه سرد انجام دهید.

 

سولفات منیزیم

 

2-3 قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیم را به آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 10-15 دقیقه خیس کنید. نمک بلافاصله درد را تسکین می دهد، اما پوست را خشک می کند، بنابراین پس از استفاده باید آن را مرطوب کنید.

 

روغن گل میخک

 

روغن را به پاشنه پا بمالید و به آرامی ماساژ دهید. انجام این کار باعث افزایش فشار خون در ناحیه و کاهش درد می شود.

 

فلفل قرمز

 

اگر درد هنگام سرد شدن پاهایتان ایجاد شد، فلفل قرمز را در جوراب خود قرار دهید و سپس آن را بپوشید.

 

این کار پاهای شما را گرم نگه می دارد. همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر پاپریکا قرمز را در نصف فنجان آب گرم بریزید و پاهای خود را در آن قرار دهید تا درد کاهش یابد.

 

علاوه بر روش های ذکر شده، برای درمان پاشنه درد ناشی از جراحی می توان از ورزش و فیزیوتراپی نیز استفاده کرد. اگر پزشک پیدا نکردید، حتما در پذیرش 24 ساعته با متخصص استخوان و ارتوپدی صحبت کنید.

 

پیشگیری از درد پاشنه پا

 

راه هایی برای جلوگیری از درد پاشنه پا وجود دارد که بسته به شرایط خود می توانید از آنها استفاده کنید:

 

  • تسکین زمانی که احساس خستگی و درد در پاهای خود می کنید.

 

  • وزن خود را متعادل نگه دارید.

 

غذاهای غنی از ویتامین B

 

  • استفاده کنید

 

قبل از ورزش دست های خود را دراز کنید و کفش مناسب بپوشید.

 

  • تمرینات کششی برای کشش تاندون آشیل و فاسیای پا انجام دهید.

 

  • اگر ورزشکار هستید، پس از ورزش شدید، پاشنه پای خود را با کیسه یخ ماساژ دهید.

 

  • تشخیص زودهنگام درد و ناراحتی نشان دهنده هشداری برای توقف یا کاهش فعالیت های شدید است.