علمی و پزشکی

ماهواره‌های کانادا به کمک اوکراین آمدند

مایک گرینلی، مدیرعامل MDA در بیانیه‌ای گفت: «تصاویر گرفته شده توسط ماهواره‌های ما، که از نظر توانایی در ردیابی زمان، ادغام و تجزیه و تحلیل با منابع تصویری دیگر از شرکت‌های تجاری رصد زمین منحصر به فرد هستند.» آنها گزارش های اطلاعاتی کامل و به روز شده اطلاعاتی را برای اوکراین ارائه خواهند داد.

وی افزود: ما مفتخریم که می‌توانیم از قابلیت‌های ماهواره‌های راداری خود برای کمک به این تلاش‌های بین‌المللی استفاده کنیم و به انجام هر کاری که در توان داریم برای کمک به دولت اوکراین برای محافظت از شهروندانش ادامه دهیم.

McDonald’s, Detoiler & Partners با نام اختصاری MDA، یک شرکت چندملیتی کانادایی در زمینه ارتباطات و فناوری است. این شرکت شعبه های متعددی در کانادا و ایالات متحده دارد. قابل توجه ترین محصولات این شرکت عبارتند از Canadarem که توسط شاتل فضایی ناسا استفاده می شود و همچنین Canadarem 2 و Dexter که توسط ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می شود.

«کانادرم» مجموعه ای از بازوهای مکانیکی است که بر روی شاتل های فضایی و ایستگاه های فضایی برای جابجایی کالاها و اجسام خارجی در طول پیاده روی های فضایی نصب می شود. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا طراحی و ساخته شده است.

قابلیت های رادار “MDA” قابل توجه است. به عنوان مثال، این شرکت ماهواره رادارست-2 را که از دسامبر 2007 در مدار سیاره ما قرار دارد، و همچنین سه فضاپیمای صورت فلکی رادارست را ساخت که در ژوئن 2019 با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرواز کردند. مدارهای زمین پرتاب شده است.

در بیانیه کوتاه گرینلی مشخص نشده است که MDA چه تصاویری را از ماهواره های دیگر شرکت ها تماشا خواهد کرد.

چند احتمال وجود دارد. برای مثال، Capella Space مستقر در کلرادو، تصاویر “SAR” از اوکراین را در طول حملات روسیه در 24 فوریه و فضاپیمای Maxar Technologies، Planet And BlackSky، که عکس‌هایی از تهاجم روسیه به اوکراین و عواقب آن گرفت، گرفت. Maxar اخیرا مجموعه‌ای از عکس‌ها را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آسیب‌های شدید به خواربارفروشی‌ها، خانه‌ها و ساختمان‌ها وارد شده است: غیرنظامیان وارد شهر محاصره‌شده ماریوپل در اوکراین شده‌اند.

46