علمی و پزشکی

هشدار جهانی نسبت به شیوع انفجاری ویروس زیکا

به گزارش شفاف، این بیماری در سال 2016 چالشی جهانی ایجاد کرد و هزاران نوزاد در دوران بارداری پس از ابتلای مادرانشان به این بیماری دچار آسیب مغزی شدند.

کارشناسان آمریکایی در این مقاله گفتند که جهان باید منتظر جهش های جدید در ویروس زیکا باشد و مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ویروس به راحتی قابل انتقال و ایجاد سویه های جدید است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که این گونه های جدید ممکن است در انتقال ویروس حتی در کشورهایی که از شیوع قبلی زیکا مصون بوده اند، موثر باشد.

کارشناسان می‌گویند: «در حالی که این یافته‌ها تئوری هستند، اما قابل توجه هستند و نشان می‌دهند که ویروس‌هایی غیر از کووید-۱۹ نیز می‌توانند تهدیدکننده باشند».

ویروس زیکا از طریق نیش پشه‌های آئدس آلوده منتقل می‌شود. این حشرات در سراسر قاره آمریکا (به جز کانادا و شیلی در آب و هوای بسیار سرد) و در سراسر آسیا یافت می شوند.

به گزارش بی بی سی، در حالی که برای اکثر مردم زیکا یک بیماری خفیف و بدون عوارض جانبی پایدار است، اما می تواند عواقب فاجعه باری برای جنین داشته باشد. اگر مادر در دوران بارداری به ویروس آلوده شود، جنین در حال رشد ممکن است آسیب ببیند و باعث آسیب به میکروسفالی و بافت مغز شود.