علمی و پزشکی

هشدار یونیسف درباره شیوع وبا در مرکز آفریقا

یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) اعلام کرد: دست‌کم ۳۱ هزار و ۳۴۲ مورد مشکوک یا تایید شده ابتلا به وبا و ۲۳۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری طی هفت ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۳) در جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز آفریقا گزارش شده که بسیاری از این قربانیان، کودک بوده‌اند.

به گزارش گیلونا به نقل از آناتولی، همچنین استان «کیوو شمالی» بیش از دیگر مناطق این کشور تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است. این استان شاهد بیش از ۲۱ هزار و ۴۰۰ مورد تایید شده یا مشکوک ابتلا به وبا بوده و بیش از ۸۰۰۰ کودک زیر پنج سال در بین مبتلایان بوده‌اند.

«شمیزا عبدالله»، هماهنگ‌کننده ارشد اورژانس یونیسف در جمهوری دموکراتیک کنگو در این باره گفت: میزان شیوع وبا و خطرات ناشی از آن، باید زنگ خطری را به صدا درآورد. اگر اقدام فوری در ماه‌های آینده انجام نشود، خطر قابل توجه گسترش بیشتر این بیماری وجود دارد و وبا می‌تواند به بخش‌هایی از این کشور که برای سال‌ها تحت تأثیر آن قرار نگرفته‌اند، برسد.

وی در عین حال اذعان کرد که کودکان به شدت در برابر این بیماری و مرگ احتمالی ناشی از آن آسیب‌پذیر هستند.

گزارش‌ها حاکیست،‌ در سال ۲۰۱۷ میلادی وبا در سراسر کنگو از جمله در «کینشاسا»، پایتخت این کشور گسترش یافت که منجر به حدود ۵۵ هزار مورد ابتلا به این بیماری و بیش از ۱۱۰۰ مورد مرگ ناشی از عوارض آن شد.

یونیسف اعلام کرد که درخواست ۶۲.۵ میلیون دلار کمک برای افزایش فعالیت‌های پیشگیرانه و واکنش مناسب در برابر این بیماری عفونی و نیز بحران «شست‌وشو» (آب، فاضلاب و بهداشت) در پنج ماه آینده دارد.

وبا نوعی بیماری حاد و اسهالی است که در اثر عفونت روده با نوعی باکتری ایجاد می‌شود. باکتری وبا معمولا در آب یا غذاهایی که توسط مدفوع فرد آلوده به باکتری وبا آلوده شده است، یافت می‌شود. این بیماری به طور معمول در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب و نیز مناطق با بهداشت ناکافی ایجاد شده و گسترش می‌یابد. باکتری وبا همچنین می‌تواند در محیط رودخانه‌های شور و آب‌های ساحلی زندگی کند.

* علائم وبا

– تشنگی زیاد

– استفراغ بدون حالت تهوع

– اسهال آبکی، پرفشار و بدون دل‌درد که بیمار نتواند آن را کنترل کند

– انقباض و گرفتگی ماهیچه‌های پشت ساق پا

– کم شدن ادرار

– ادرار با رنگ زرد

در مناطقی که تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی به خوبی انجام نمی‌شود، این بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد. بیماری عموما از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل نمی‌شود. بنابراین تماس تصادفی با یک فرد آلوده، عامل خطری برای ابتلا به بیماری محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.