علمی و پزشکی

پایان اضطرار کرونا در ایران/چه کسانی هنوز باید ماسک بزنند؟

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به نظر اخیر کمیته علمی کشوری کرونا کرونا مبنی بر پایان شرایط اضطراری این بیماری در کشور گفت: بنابراین دیگر نیازی نیست همه افراد ماسک بزنند و بیشتر ماسک را برای افراد دارای علائم، مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی توصیه می‌کنیم.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با گیلونا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی و آنچه که اخیرا کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرده است، از شرایط اضطرار بیماری خارج شده‌ایم ولی همچنان هم متولیان سلامت باید آمادگی خود را حفظ کنند؛ چون همیشه احتمال یک همه‌گیری جهانی درباره بیماری‌های واگیردار و تنفسی وجود دارد.

وی افزود: دیگر نیازی نیست همه افراد ماسک بزنند و بیشتر ماسک را برای افراد دارای علائم، مسن، کسانی که بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی دارند توصیه می‌کنیم.

او درخصوص آخرین جهش‌های کرونا در کشور نیز به گیلونا گفت: بیشترین جهش‌هایی که ندرتا از جهان هم گزارش می‌شود از خانواده XBB کرونا هستند.

وی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا،‌ توصیه کرد: کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند بهتر است نوبت یادآور سوم و چهارم را تزریق کنند تا مشکلی پیش نیاید؛ اما به طور کلی نیاز به واکسن در ایران و جهان کاهش یافته است. این توصیه هم از آن جهت است که در زمستان با تغییر آب و هوا دچار بروز مشکل نشویم.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.