علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرد تا دو تا سه هفته آینده وارد پیک Omicron خواهیم شد. یعنی باید منتظر افزایش مرگ و میر در هر تاج باشیم. البته این بار سویه Omicron جایگزین دلتا شد. طرفی که همه فکر می کردیم مثل سرماخوردگی است و دیدیم اینطور نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید حکایت دارد که از این تعداد 2199 نفر بستری شده اند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش های مراقبت ویژه بستری شدند.

به طور قابل توجهی، افزایش بستری شدن در بیمارستان وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. زیرا تعدادی از آنها به بخش های مراقبت های ویژه فرستاده می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر خواهد شد.

وضعیت قرمز در بخش مراقبت های ویژه

شبنم تهرانی معاون بخش عفونی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در روزهای اخیر با تعداد زیادی از بیماران مواجه شده ایم، در یک هفته گذشته کلینیک های سرپایی و اورژانس چند برابر شده است و در چند روز اخیر تخت های … بخش ها خیلی بالا بود.» زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد.

وی افزود: برخی می بینند که omcron مساوی با سرماخوردگی است؛ در حال عادی شدن هستند و شیوع بالای این ویروس باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است.

نرخ انتقال Omicron 3 تا 4 برابر دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کووید 19، سرعت انتقال امیکرون ها 3 تا 4 برابر بیشتر از گونه های دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود باعث ایجاد تعارض در همه اعضای خانواده می شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بیشتر باشد، احتمال گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

یکی از اعضای کمیته ملی علوم کووید 19 گفت: فکر می‌کنم Omicron در سه هفته آینده در کشور به اوج خود خواهد رسید و تعداد بستری‌ها و ویزیت‌های سرپایی بسیار بیشتر خواهد شد.

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی اطفال هستند و در حال حاضر بیشتر بخش های اطفال اشغال شده است.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم تاج در کشور بر 100 درصدی بودن بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: در نظر داریم طی 2 تا 3 هفته آینده به اوج خود برسیم.

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و حال عمومی خوبی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شرایط به اوج خود می رسد قرنطینه هوشمند دیگر اعتبار ندارد و باید محدودیت کلی اعمال شود.

وی یادآور شد: ما به طور مرتب با توجه به شرایط شرایط پیشنهاداتی را به ستاد ملی تقدیم می کنیم، اما بخشی تایید می شود و بخشی تایید نمی شود. در حوزه قرنطینه نیز پیشنهاد می کنیم و با توجه به شرایط کشور، اداره کرونا در این مورد تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق بیماری کرونا طی 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: با افزایش تعداد کلینیک‌ها، تا دو هفته دیگر باید منتظر افزایش تعداد بستری‌ها باشیم.

وی افزود: اکنون تعداد بستری‌ها نسبت به هفته گذشته به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است که می‌تواند طی دو هفته آینده میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش دهد.

در همین حال، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بستری ها و فوتی ها را در هر دو دلتا مقایسه می کند و بیان می کند که در شعبه نوپای پیک Omicron هستیم و عود مرگ بیش از 100 بیمار در روز است. غیر منتظره نیست آمیکرون گفت: در پیک ششم، تعداد فوتی ها حدود چهار برابر سال قبل است.

به نظر می رسد با شرایط فعلی و رعایت عادی سازی ها و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل ها و.. باید منتظر روزهای سخت ولیعهدی باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.