علمی و پزشکی

چه بلایی بر سر توییتر ،متا و آمازون آمده است؟

نگار علی_ پس از متا و توییتر، آمازون به آخرین غول فناوری تبدیل شده است که اخراج کارکنان خود را اعلام کرده است. این شرکت اعلام کرده است که به دنبال اخراج حدود 10000 کارگر است و به نظر می رسد که شرکت های فناوری که دیروز غول پیکر بودند امروز در بحران هستند.

چگونه اتفاق افتاد؟

بذر این بحران کنونی در روزهای اولیه همه گیری کرونا کاشته شد، زمانی که بسیاری از مصرف کنندگان مجبور شدند در خانه بمانند و با تلفن و رایانه خود کار کنند. غول های فناوری که شاهد رونق مالی عظیمی بودند، طولی نکشید که به فقر افتادند و با بازگشت به حالت عادی، درآمدشان به شدت کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

متان بحث برانگیز این روزها چیست و چگونه تولید می شود؟

تصاویر سراتو، مگان یا النترا؟ 20000 دلار استثنایی

کارشناسان بر این باورند که در چرخه های رکود، همیشه شرکت ها نه تنها سرعت استخدام را کاهش می دهند، بلکه شروع به اخراج کارگران خود می کنند و استارتاپ ها متوجه می شوند که از سه ماهه سوم سال که بسیار سخت تر از سه ماهه دوم بود، بیرون می آیند. که آنها نمی توانند با کارمندانی که دارند رشد کنند و در واقع باید مردم را اخراج کنند.

کارشناسان می گویند اخراج های فعلی ترکیبی از درآمدهای کمتر از حد انتظار برای شرکت ها و کاهش هزینه ها است.

زمانی که شرکت ها هزینه ها را کاهش می دهند، اولین کاری که باید انجام شود معمولا هزینه نیروی کار و همچنین تبلیغات و بازاریابی است. بنابراین وقتی نوبت به پیش‌بینی تعداد آنها می‌رسد، بستگی به این دارد که آنها چگونه هزینه تبلیغات را در پلتفرم خود دیده‌اند. وقتی این وضعیت خوب به نظر نمی رسد، آنها باید با تعدیل نیروی کار این انتظارات را برآورده کنند.

آمازونیا حکومت 10 هزار نفر

طبق گفته نیویورک تایمز، اگر آمازون واقعاً برنامه 10000 اخراج را دنبال کند، این بزرگترین اخراج در تاریخ شرکت خواهد بود. این حرکت پس از آن صورت گرفت که طبق گزارش ها، آمازون چندین فصل بدون سود را تجربه کرد.

این روزنامه با استناد به منابعی که نامشان فاش نشده است، گفت که افراد گروه دستگاه، از جمله مسئول دستیار صوتی الکسا، به همراه بخش خرده فروشی و منابع انسانی هدف قرار خواهند گرفت.

توییتر، متا و آمازون؛  چرا غول های فناوری کارمندان خود را اخراج می کنند؟

نیویورک تایمز گزارش داد که «رشد آمازون به پایین‌ترین نرخ خود در دو دهه اخیر کاهش یافته است. وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد که شرکت جف بزوس، پس از یک بررسی چند ماهه، از کارکنان واحدهای غیرسود نیز خواسته است که به دنبال «فرصت های دیگر در داخل شرکت» باشند.

این اقدام چند روز پس از اخراج 150 کارگر آمازون در اوایل نوامبر صورت گرفت.

توییتر نیمی از نیروی کار خود را اخراج کرده است

هفته گذشته، توییتر حدود نیمی از 7500 کارمند خود، از جمله بسیاری از تیم ارتباطات، تیم حقوق بشر، یادگیری ماشین و تیم الگوریتم‌ها را اخراج کرد و 90 درصد از کارمندان تنها در هند اخراج شدند.

این شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، مدیر عامل جدید، که دوره تصدی وی شاهد هرج و مرج و سردرگمی در سطوح مختلف شرکت بوده، این حرکت ها را انجام می دهد.

توییتر، متا و آمازون؛  چرا غول های فناوری کارمندان خود را اخراج می کنند؟

ماسک که مبلغ حیرت آور 44 میلیارد دلاری برای این شرکت رسانه های اجتماعی پرداخت کرده است، تحت فشار شدیدی برای کاهش هزینه ها و شروع درآمدزایی است.

متأسفانه، این شرکت رسانه‌های اجتماعی تنها دو سال است که سودآور بوده است و بدتر از آن این است که ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، ۱۳ میلیارد دلار وام برای تامین مالی این خرید دریافت کرد و سالانه ۱ میلیارد دلار بدهی برای او باقی گذاشت.

ماسک اخیراً گفته است که کاهش مشاغل ضروری است زیرا شرکت روزانه 4 میلیون دلار ضرر می کند و 4 میلیارد دلار سهام تسلا را می فروشد.

متا 13 درصد از کارکنان خود را اخراج می کند

در همین حال، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا هفته گذشته در نامه ای به کارمندان اعلام کرد که این شرکت 13 درصد از نیروی کار خود را کاهش می دهد.

زاکربرگ در توضیح حدود 11000 کاهش شغل برای کارمندانش نوشت که تصمیم گرفت با پیش بینی رشد سریع حتی پس از پایان همه گیری، استخدام را افزایش دهد.

توییتر، متا و آمازون؛  چرا غول های فناوری کارمندان خود را اخراج می کنند؟

زاکربرگ نوشت: متأسفانه آنطور که انتظار داشتم پیش نرفت. نه تنها کسب و کار آنلاین به روندهای قبلی بازگشته است، بلکه رکود اقتصاد کلان، افزایش رقابت و از دست دادن سیگنال تبلیغاتی باعث شده است که درآمدهای ما بسیار کمتر از آنچه انتظار داشتم باشد. من اشتباه کردم و مسئولیت آن را می پذیرم.»

منطق متا مانند سایر شرکت‌ها است: کارمندان زیادی را خیلی سریع استخدام کرد و درآمد کاهش یافت، اما سرمایه‌گذاری هنگفت آن در Metaverse – حدود 10 میلیارد دلار در سال – یک قمار است که برخی از سرمایه‌گذاران را ترسانده است.

اینتل در تلاش است تا نیروی کار را کاهش دهد

بلومبرگ گزارش داد که اینتل متعهد شده است که در مواجهه با کاهش تقاضای رایانه های شخصی و کاهش سود، هزینه ها را کاهش دهد.

بادهای مخالف اقتصاد کلان چشم انداز بازار رایانه های شخصی و مراکز داده را که هر دو بزرگترین بازارهای اینتل هستند، مخدوش کرد.

توییتر، متا و آمازون؛  چرا غول های فناوری کارمندان خود را اخراج می کنند؟

این شرکت گفت که با کاهش مشاغل و کاهش هزینه ها در کارخانه های جدید، 3 میلیارد دلار در سال آینده صرفه جویی خواهد کرد.

در حالی که این شرکت کاهش مشاغل را تأیید نکرده است، بلومبرگ گزارش داد که 20 درصد از کارمندان با بلوک خروج روبرو هستند.

نتفلیکس 450 کارمند خود را اخراج کرد

این استریمر جهانی که زمانی غالب بود، در سال جاری حدود 450 شغل را کاهش داده است.

توییتر، متا و آمازون؛  چرا غول های فناوری کارمندان خود را اخراج می کنند؟

پخش کننده کابلی در ماه های اخیر تحت فشار قرار گرفته است زیرا تورم، جنگ در اوکراین و رقابت شدید بر رشد مشترکین تاثیر گذاشته است.

227227