علمی و پزشکی

چه غذاهایی «فشار خون» را پایین می‌آورند؟

در بیشتر موارد، فشار خون علائم خاصی را نشان نمی دهد، اما اگر درمان نشود به عروق و اندام های حیاتی بدن آسیب می رساند. بنابراین، باید سبک زندگی و عادات غذایی خود را تنظیم کنید تا بتوانید از این بیماری خاموش جلوگیری کنید.

به گزارش گیلونا، به همین دلیل معمولاً فشار خون را قاتل خاموش می نامند. لازم به ذکر است که پیاده روی در کاهش فشار خون و پیشگیری از آن بسیار موثر است. برای کنترل وزن و فشار خون، روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید.

در عین حال، باید توجه داشت که برخی از غذاها به طور طبیعی می توانند فشار خون را کاهش دهند. کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ زیتون، تره فرنگی، سویا، گوجه فرنگی، گریپ فروت و لیموترش از جمله آنهاست. اما به یاد داشته باشید که مصرف این مواد به معنای قطع درمان دارویی نیست. بد نیست قبل از مصرف این مواد نظر پزشک خود را جویا شوید. به خصوص در مورد گریپ فروت; زیرا این میوه می تواند غلظت برخی از داروهای فشار خون را افزایش داده و عوارض آنها را تشدید کند.

تامین پتاسیم برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا ضروری است. بر این اساس غذاهایی مانند موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور، آلو، سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و حبوبات منابع خوب پتاسیم هستند.

افراد مبتلا به فشار خون باید توجه داشته باشند که به دلیل استفاده از نمک در هنگام پخت و پز، دیگر لازم نیست هنگام غذا خوردن به نمکدان دست دراز کنند. می توانید از گلپر، آویشن، مرزا، ترخون، ریحان، یا نعناع خشک یا کنجد به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید. سیر، لیموترش تازه و آب پرتقال نیز برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک مناسب است.

سدیم زیادی در تهیه غذاهای آماده و نوشابه استفاده می شود. از آنجایی که سوسیس، کالباس، فرآورده های گوشتی، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس های مختلف و غیره. آنها حاوی مقدار زیادی نمک هستند، افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف آنها را محدود کنند.

افراد مبتلا به فشار خون به جای چیپس سیب زمینی و پفک خامه ای، چوب شور و سایر تنقلات شور از ذرت یا مغزهای بدون نمک شامل بادام، پسته، فندق و گردو البته به صورت خام استفاده کنند.

از آنجایی که کاهش مصرف چربی تاثیر زیادی در کاهش وزن و کنترل فشار خون دارد، بیماران مبتلا به فشار خون باید از رژیم غذایی کم چرب پیروی کنند. از روغن های حیوانی مانند پیه، پیه و کره کمتر استفاده کنید و در عوض از روغن های گیاهی مایع مانند ذرت، کانولا و روغن آفتابگردان استفاده کنید.

محصولات لبنی (شیر، ماست و پنیر) سرشار از کلسیم و حاوی ویتامین‌های مختلف هستند. اما باید به سراغ انواع کم چرب آنها بروید.

حبوبات همچنین سرشار از فیبر محلول در آب هستند و استفاده از آنها می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.

در بین انواع گوشت، ماهی بهترین انتخاب برای بیماران مبتلا به فشار خون است. روغن ماهی نه تنها عوارض قلبی عروقی ایجاد نمی کند، بلکه به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند. همچنین مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی و تازه نسبت به انواع دودی، کنسرو شده یا فرآوری شده مناسب ترند.

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه ها باعث افزایش فشار خون می شوند و باید در مصرف متعادل باشند. به جای آن می توانید از دمنوش ها و دمنوش های گیاهی یا دوغ کم نمک استفاده کنید.

بیماران مبتلا به فشار خون باید تا حد امکان غذای آب پز، بخارپز یا کبابی تهیه کنند و از سرخ کردن غذا خودداری کنند.

پیاده روی در کاهش فشار خون و پیشگیری از آن بسیار موثر است. برای کنترل وزن و فشار خون، روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، باید توجه داشت که بسیاری از غذاهای به ظاهر بدون نمک در واقع حاوی نمک هستند. انواع بیسکویت، سس، سبزیجات کنسرو شده، سس سالاد، پنیر، انواع نان و غلات صبحانه و غیره. از جمله این مواد هستند. مراقب نمک پنهان در غذاهایی که می خورید باشید.

انتهای پیام