علمی و پزشکی

کراس اوور ارزان قیمت سایپا با این ویژگی ها جای پراید را می گیرد؟ + تصاویر

سایپا آریا با امکانات جدید

سایپا آریا مدت ها پیش به عنوان اولین کراس اوور ملی توسط شرکت نارنجی پوش جاده ویژه اعلام شد، اما هنوز شاهد عرضه آن در بازار ایران نیستیم و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق می افتد. سایپا آریا بر روی پلت فرم SP100 ساخته شده و عملاً در قالب یک کراس اوور همانند شاهین خواهد بود. اکنون سایپا در جریان برگزاری نمایشگاه تحولات صنعت خودرو این کراس اوور را با ویژگی های جدید در معرض دید عموم قرار داده است.

در این نسخه از آریا، ویژگی هایی مانند گیربکس CVT، سانروف و سیستم هشدار عابر پیاده را برای مشاهده خودروی اختیاری تر اضافه کرده است. همانطور که گفتیم این خودرو بر روی پلت فرم SP100 که یک پلتفرم چند منظوره است ساخته شده و خودروهایی از کلاس های مختلف بر روی آن توسعه خواهند یافت. پیش از این سایپا شاهین بر روی این پلتفرم طراحی و عرضه شده بود و آریا دومین محصول این پلتفرم به عنوان یک کراس اوور ملی خواهد بود.

سایپا آریا با امکانات جدید

سایپا آریا در مشخصات فنی هیچ تفاوتی با شاهین ندارد و حرفی برای گفتن نخواهد داشت. این خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ توربو با حجم 1497 سی سی است که در 5000 دور در دقیقه تا 140 اسب بخار قدرت تولید می کند. نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. بعید است که این موتور توربوشارژ M15TC بتواند انتظارات را برآورده کند و از طرف دیگر، موتورهای توربوشارژ مشکلات زیادی برای نگهداری دارند. با این حال سایپا قول داده به زودی یک موتور 12 سوپاپ سه سیلندر توربو ساخت کارخانه تیوان را روی آریا قرار دهد که حرف های بیشتری برای گفتن دارد.

سایپا آریا با امکانات جدید

از سازه ها و آپشن های سایپا آریا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سانروف، تزئینات داخلی با تودوزی چرمی، سیستم صوتی با کنترل فرمان، کنترل آب و هوای خودکار، فرمان برقی، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و نور خودکار، صندلی‌های عقب تاشو، سیستم کنترل فشار لاستیک، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، بلوتوث، دوربین دید عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی عقب و جلو، ترمزهای ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری BAS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی صعود و فرود، ماهواره ناوبری، چراغ های روشنایی در روز یا چراغ‌های روز، چراغ‌های یدکی در خانه، شیشه‌های بالابر و آینه‌های جانبی برقی با سیستم تاشو برقی، نشانگر وضعیت دنده، سیستم ضد سرقت یا بی‌حرکت، رایانه داخلی، سیگنال صوتی و تصویری عدم اتصال کمربند ایمنی، عقب صندلی مجهز به ISOFIX.

همچنین شایعه شده است که در آینده نسخه کاملتر آریا با امکانات اضافی مانند ایربگ جانبی، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، صندلی راننده برقی، کروز کنترل، رینگ های بزرگتر و صفحه نمایش بزرگتر عرضه خواهد شد.

227