علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

هر آنچه که باید در مورد ازن درمانی بدانیم

اوزون درمانی چیست؟

از اوزون درمانی چه می دانید؟ نحوه درمان بیماری ها با این روش چگونه است؟ پزشکان برای برطرف کردن انواع مشکلات مفصلی و عضلانی از این روش کمک می گیرند دیسک های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم های ناشی از دیابت با کمک این روش قابل درمان خواهند بود. روش درمانی اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی نسبتا جدید در درمان است. در حقیقت اوزون تراپی پاسخی است به تلاشهای علم پزشکی به یافتن جایگزینی مناسب برای کورتون درمانی. استفاده از گاز اوزون یا اوزون درمانی روشی سالم در درمان عضلانی و مفصلی می باشد.

در این روش درمانی از گاز اوزون که غلظت آن توسط پزشک معالج تعیین می شود، به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می شود و بر اساس تبدیل گاز اوزون به اکسیژن در بافت رادیکال ها و انرژی آزاد می شود که درمان دیسک کمر، درمان سیاتیک، آرتروز مفاصل استفاده می شود. اوزون درمانی به عنوان یک پیشرفت جدید و نوین در درمان درد و دیسک و آرتروز در پزشکی روز دنیا مطرح شده است. اوزون تراپی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می باشد. بنابراین اوزون تراپی در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسک های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم های ناشی از دیابت و … موثر می باشد.

تاریخچه اوزون درمانی یا ازن تراپی:

ازن درمانی بیش از یکصد سال قدمت دارد و به خصوص در اروپا به صورت کلنیک های مخصوص توسط متخخصین طب فیزیکی ، درد و ارتوپدی و در موارد کنترل عفونت و زخم توسط متخصصین عفونی استفاده می شود . در ایتالیا حدود ۳۰۰۰ مرکز ازن درمانی و در المان ۱۵۰۰ مرکز فعال و گسترده اوزون تراپی وجود دارد . اسپانیا با هزار مرکز اوزون تراپی در مرتبه سوم وجود دارد. علی رغم مقاومت ها در آمریکا هم اکنون ازن درمانی در ۱۴ ایالت در حال انجام است.

اوزون تراپی چه انواعی دارد؟

روش‌های بسیاری برای استفاده از اثرات درمانی اوزون و تزریق آن به بدن وجود دارد. پزشک، با بررسی شرایط بیمار بهترین روش را برای رسیدن به حداکثر تأثیر انتخاب می‌کند. سه فرم اصلی اوزون تراپی، شامل موارد زیر است:

  • تماس مستقیم با بافت: این فرم از اوزون تراپی، برای درمان زخم‌ها و مشکلات اندام‌ها استفاده می‌شود. در این موارد، بهتر است، گاز اوزون به شکل مستقیم در تماس با محل موردنظر قرار بگیرد. در این روش، گاز اوزون، در یک پوشش محافظتی تجویز می‌شود.
  • تزریق داخل عروقی: برای درمان برخی از بیماری‌های داخلی مانند ابتلا به ویروس HIV، گاز اوزون در خون‌گرفته شده از بیمار، حل شده و سپس خون تغییر یافته مجدداً به بدن بیمار تزریق می‌شود. باید توجه داشت که استفاده از اوزون به این شکل، با خطر ایجاد آمبولی همراه است.
  • تزریق داخل عضلانی: می‌توان اوزون تراپی را به شکل تزریق داخل عضلانی هم انجام داد. در این روش، اغلب پیش از تزریق، گاز اوزون را با اکسیژن مخلوط می‌کنند.
  • از دیگر روش‌های استفاده از اوزون، می‌توان به کرم‌ها و پمادهای حاوی اوزون اشاره کرد.

روش عمل اوزون‌درمانی

پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌های زیربنایی، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود.

بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویرهای زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود. تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّنظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک(های) مشکل دار مشخص می‌شود. تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که این عمل دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند.

پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.

مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود.

چنانچه این عمل توسط پزشک متخصص انجام شود، ساده و بی‌خطر خواهد بود. بخش مشکل این فرایند قرار دادن سوزن داخل دیسک است که اجراکننده برای انجام آن باید آموزش لازم را دیده باشد. برای بیمار، کل فرایند شبیه تزریق است؛ اما برای پزشک، معادل جراحی دیسک آسیب‌شناختی است.

روش اوزون تراپی کمر درد و گردن درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد. بنابراین در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.

اوزون تراپی باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل و… می شود.

کاربرد اوزون تراپی در درمان آرتروز و ازن درمانی زانو

اوزون تراپی در حالت معمول، در درمان آرتروز مفاصل   زانو و شانه و آرتروز لگناستفاده می شود. اصولا در درمان آرتروز مفاصل از داروهای ضد التهابی، تزریق در مفصل و در موارد حادتر از جراحی تعویض مفصل استفاده می شود. در حالتی که بیماری تا آن حدی شدید نشده که پیشنهاد جراحی به وی داده شود تزریق گاز اوزون یا ازن درمانی می تواند خواص ضد التهابی، ضد درد و همچنین ترمیمی در بیمار مورد نظر داشته باشد. حتی ممکن است بسیاری از بیماران کاندید عمل جراحی را از طریق ازندرمانی نیاز به جراحی نداشته باشند.

درمان آرتروز زانو توسط اوزون تراپی یا اوزون تراپی زانو

 آرتروز زانو از بیماریهایی است که راهکارهای جایگزین جراحی بسیاری در درمان آن دارد. از جمله این راهکارها می توان به تزریق داخل مفصلی کورتون یا ژلهای اسید هیالورنیک و پی آر پی اشاره نمود. در این راستا  و شاید بتوان از همه آنها موثرتر از تزریق داخل مفصلی اوزون نام برد که از آن با عنوان اوزون تراپی زانو هم یاد می شود. تزریق ازن علاوه بر خصوصیات ضد التهابی، سیستم بازسازی را نیز در داخل مفصل فعال کرده و باعث بهبودی سریع بیماران مبتلا به آرتروز زانو می شود.

آنچه در خصوص اوزون تراپی زانو بسیار مهم بوده و آنرا از سایر درمانها متمایز می گرداند، عوارض بسیار ناچیز و قیمت بسیار ارزان این نوع درمان نسبت به سایر راهکارهای درمانی می باشد.

اوزون درمانی گردن

تزریق گاز اوزون در ناحیه گردن هم بخصوص در مفاصل فاست امکان پذیر است . تزریق اوزون نقاط ماشه ای و فاست های گردنی می تواند موجب درمان بسیاری از گردن درهای حاد و مزمن شود.

عوارض اوزون درمانی چیست؟

حسن اوزون درمانی این است که عارضه خاصی ندارد و در واقع عوارض درمانی جز عوارض تزریق ساده چیز دیگری نیست. اما بعضی از بیماران ممکن است به ازن درمانی جواب کمی بدهند. سالها علم پزشکی به دنبال جایگزینی برای تزریق کورتن بود و در حال حاضر ازن درمانی این رویا را محقق کرده است و بسیاری از بیماران دیسک کمر و آرتروز زانو امروزه با کمک اوزون تراپی زندگی با کیفیت تری را تجربه می کنند.

از اوزون برای درمان چه عارضه‌هایی استفاده می‌شود؟

از اوزون تراپی، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و شرایط استفاده می‌شود، تحقیقات برای بررسی اثربخشی این روش درمانی همچنان ادامه دارد. به برخی از بیماری‌ها و شرایطی که اوزون تراپی در آن‌ها کمک‌کننده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات تنفسی: افرادی که از بیماری‌ها و مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند کاندید مناسبی برای اوزون تراپی باشند. بااین‌حال، همچنان تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات این روش در درمان بیماری‌های تنفسی در حال انجام است. در اوزون تراپی، با افزایش سطح اکسیژن خون، فشار و استرس کمتری به ریه‌ها وارد می‌شود. در سال 2014، و در تحقیقی مشخص شد که اوزون تراپی به شیوه داخل عروقی، می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به COPD کمک کند. بااین‌حال، باید دقت داشت که استنشاق گاز اوزون، به شدت خطرناک بوده و به‌خصوص در بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، می‌تواند کشنده باشد.

دیابت: اوزون تراپی، در کاهش وقوع عوارض ناشی از دیابت نیز مؤثر است. عوارض ناشی از دیابت، اغلب در اثر استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شوند. در مطالعات انجام شده، مشخص شده است که اوزون تراپی، با فعال کردن سیستم ایمنی و کمک به فرآیندهای مقابله‌کننده بدن با اکسیدان‌ها، می‌تواند در کاهش وقوع عوارض ناشی از دیابت، مؤثر باشد. همچنین، اوزون تراپی، به التیام زخم پای دیابتی و کمک به جلوگیری از ایجاد عفونت در این زخم‌ها کمک می‌کند.

کمک به درمان مشکلات سیستم ایمنی: اوزون تراپی، با تحریک و فعال کردن سیستم ایمنی، به درمان اختلالات سیستم ایمنی کمک می‌کند. برای مثال، تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از اوزون تراپی، در کاهش بار ویروسی، در افرادی که با ویروس HIV درگیر هستند، مؤثر است.

کمک به درمان آرتروز و سایر بیماری‌های روماتولوژی: می‌توان از خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی اوزون در درمان آرتروز استفاده کرد. اوزون تراپی، با افزایش اکسیژن‌رسانی بافتی، فعال کردن مکانیسم‌های آنتی‌اکسیدانی بدن و خاصیت ضد پلاکتی، می‌تواند به کاهش درد و عوارض ناشی از استئوآرتریت کمک کند. علاوه بر آرتروز، از اوزون تراپی، می‌توان در درمان هرنی دیسک و فیبرومیالژیا نیز استفاده کرد. اوزون تراپی کمر، اوزون تراپی کتف، اوزون تراپی گردن، اوزون تراپی لگن و اوزون تراپی زانو، از موارد پرکاربرد این روش درمانی برای کاهش درد و عوارض ناشی از آرتروز است.

از دیگر کاربردهای اوزون تراپی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتولوژی و آنژیولوژی: زخم‌ها، سوختگی‌ها و ترومبوفلبیت

بیماری‌های عفونی ویروسی و قارچی: هپاتیت، هرپس و موکورمایکوزیس

چشم‌پزشکی: رتینیت پیگمنتوزا، گلوکوما و بیماری‌ ماکولا

بیماری‌های ازدیاد حساسیت با منشأ سیستم ایمنی: اوزون تراپی برای پسوریازیس، آسم و کهیر از این دست بیماری‌ها هستند.

نورولوژی: کمک به درمان سردردهایی با منشأ عروقی، پارکینسون و سربرال اسکلروزیس

بیماری‌های سیستم گوارشی: کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، سندروم روده تحریک‌پذیر، هموروئید و فیستول‌ها و فیشر‌های مقعد