عمومیکسب و کار ایرانی

از کجا بفهمیم فیدلیتی گیربکس جدید است؟

مدرن گیربکس موتور نسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم را به نمایشگاه آورده است. در این گزارش به تغییرات این نسخه نسبت به نسخه قبل، نکات خرید گیربکس اتومات تهران و آپشن های جدید آن پرداخته ایم.

How to know if Fidelity transmission is new

شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان پس از سه سال توقف باز هم برگزار شده و گروه مدرن گیربکس با دست پر به این نمایشگاه آمده است. علاوه بر ، که یک محصول جدید و جذاب است، در غرفه این شرکت نسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم هم به چشم می خورد. فیدلیتی یکی از کراس اوورهای موفق چینی در بازار است که توانست جای پای مدرن گیربکس را در این سگمنت محکم کند و بازار آزاد هم به این خودرو روی خوشی نشان داد و بسیاری برای سرمایه گذاری به سراغ خرید این خودرو می روند. در ادامه تغییرات ایجادشده در نسخه جدید این خودرو را بررسی می کنیم.

گیربکس جدید در نسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم با گیربکس و آپشن های جدید به نمایشگاه اصفهان آمدفیدلیتی پرایم با گیربکس و آپشن های جدید به نمایشگاه اصفهان آمدنسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم همچنان به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ و نهایت ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. آن چه در نسخه جدید تغییر کرده سیستم انتقال قدرت این کراس اوور است.

در نسخه قبل، جعبه دنده ۶ سرعته خشک را داشتیم و همین باعث شده بود بسیاری از مشتریان که فنی تر بودند، این سیستم را نقطه ضعفی برای فیدلیتی پرایم بدانند. به همین دلیل، مدرن گیربکس موتور گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته تَر را جایگزین کرده است که به مراتب در نمونه های چینی کیفیت بهتری را ارائه می دهد.

تغییرات در کابین فیدلیتی پرایم

تغییرات این نسخه محدود به گیربکس نیست و المان هایی در کابین هم تغییر کرده اند. کنسول میانی در نسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم طراحی کاملاً جدیدی به خود گرفته و جای دکمه ها در آن تغییر کرده است. در فیدلیتی پرایم جدید، جای شارژر بیسیم تغییر کرده و حالا دسترسی به آن راحت تر از نسخه قبل است. دسته دنده هم در این نسخه شده و دیگر خبری از دسته دنده مکانیکی نیست. به جز این تغییرات، دیگر المان های کابین ثابت مانده و همه چیز مثل فیدلیتی پرایم قبلی است.

نکته ای که در مورد این تغییرات باید در نظر گرفت این است که مدرن گیربکس موتور این تغییرات را براساس نظرات مردم و کارشناسان و خیلی هوشمندانه انجام داده است و به نظر می رسد برنامه دارد همچنان فیدلیتی پرایم یکی از بازوهای قدرتمند عرضه برای این شرکت باشد. این را هم در نظر بگیرید که مدرن گیربکس موتور برای نسخه ارتقایافته فیدلیتی پرایم هیچ افزایش قیمتی را در نظر نگرفته است و این خودرو همچنان با همان قیمت سابق کارخانه عرضه می شود. البته انتظار می رود که در بازار آزاد، نسخه های جدید قیمتی بالاتر از قبلی ها داشته باشند.

. شاید بتوان ایراد داغ‌شدن بیش از حد گیربکس دوبل کلاچ خشک را مهمترین مشکل فنی فیدلیتی در شرایط رانندگی ترافیکی توصیف کرد، اما پس از چند ماه انتظار سرانجام مدرن گیربکس موتور چاره این مشکل را در عرضه فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خیس (با صفحات کلاچ غوطه ور در روغن) یافته است.

این مدل احتمالاً برای سال 1402 عرضه خواهد شد و می‌تواند قیمتی بالاتر از مدل پرایم فعلی با گیربکس دوبل کلاچ خشک داشته باشد. سایر مشخصات فنی فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ خیس با مدل قبلی یکسان است و همچنان از موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 155 اسب بخار نیرو می‌گیرد.

با این حال، بخش مهندسی مدرن گیربکس موتور می‌گوید که برخی از تغییرات جزئی نیز در بخش سیم‌کشی کابین فیدلیتی نیز اتفاق افتاده است که شاید برای مشتریان چندان محسوس نباشد.حال باید منتظر ماند و دید که قیمت این مدل در بازار خودروی کشورمان چقدر تعیین خواهد شد. اما با توجه به رفع‌شدن نقص اصلی این خودرو (داغ‌کردن گیربکس)، هیچ بعید نیست که شاهد تعیین قیمتی بالاتر از مدل فعلی برای فیدلیتی با گیربکس WDCT (دوبل کلاچ خیس) باشیم.

مونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشورمان اتفاق تازه‌ای نیست و پیشینه آن به عرضه ام وی امی X33 در حدود یک دهه قبل باز می‌گردد، اما مدرن گیربکس موتور که حالا زیر‌مجموعه‌ای از هلدینگ عظیم کروز محسوب می‌شود، تصمیم گرفته تا با خریدن امتیاز پلت‌فرم فیدلیتی (محصولی از چری جتور) نسبت به داخلی‌سازی این محصول با تیراژ‌ بالا و قیمتی رقابتی اقدام نماید. تصمیمی که در صورت تحقق وعده‌های قیمت‌گذاری می‌تواند بسیاری در معادلات را در بازار خودرو تغییر دهد.

طراحی خارجی و داخلی فیدلیتی

فیدلیتی یک کراس اوور میان سایز محسوب می‌شود و قرار است در دو تیپ پنج و هفت نفره به بازار عرضه شود. از‌این‌رو می‌توان ابعاد و اندازه‌های بدنه آن را قابل قیاس با خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه قلمداد کرد. با این توصیف، طراحی بدنه در نمای جلو کاملاً مدرن و جذاب انجام شده و شاهد به‌کارگیری جلوپنجره بزرگی برای این خودرو هستیم که به شکل جذابی به چراغ‌های جلو متصل شده است. در نمای جانبی استفاده از چند خط موازی، اما نه‌چندان پر‌رنگ به ارتباط بصری بین چراغ‌های جلو و عقب کمک کرده است و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک طراحی ساده‌تر نسبت به سایز زوایا هستیم.

اما در فضای کابین با توجه به استفاده از مجموعه نشانگرهای دیجیتالی و نمایشگرهای لمسی در بخش مرکزی داشبورد، طراحی کلی کابین بسیار مدرن و تاحدی لوکس انجام شده و شاهد تلفیق استفاده از پلاستیک با‌کیفیت در کنار قطعاتی با تریم براق به سبک آلومینیوم پلیش‌خورده هستیم. همچینن با توجه به چرمی‌بودن روکش صندلی‌ها و دوخت فرمان و وجود تجهیزات و امکانات رفاهی کامل، جای شکایت چندانی برای سرنشینان وجود ندارد.

مجموعه رادارهای نقطه کور٬، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تمامی وقایع رانندگی، مجموعه سیستم‌های کمکی ترمزگیری، جلوگیری از عقب‌گرد خودرو در سربالایی‌ها و چهار کیسه هوا، شماری از مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو را شامل می‌شوند.

در زمینه امکانات رفاهی هم دست فیدلیتی واقعاً پر است و خریداران این خودرو می توانند طیف بسیار وسیعی از آپشن‌های رفاهی، از سانروف پانوراما گرفته تا سیستم بازکن خودکار در صندوق عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، صندلی برقی و… را تجربه کنند. در واقع می‌توان گفت که فیدلیتی در سگمنت خود بالاترین سطح آپشن‌های رفاهی را ارائه می‌دهد و سایر خودروهای چینی که تاکنون در کشورمان عرضه شده‌اند (اواخر خرداد‌ماه 1400) حتی در رده‌های قیمتی بالاتر، چنین حجمی از امکانات رفاهی را عرضه نمی‌کردند.

مشخصات فنی فیدلیتی

مدرن گیربکس موتور در اقدامی حساب‌شده، اقدام به خرید پلتفرمی کرده که تا حد زیادی جواب خود را در ایران پس داده است. موتور 1.5 لیتری و گیربکس دوبل کلاچ مورد استفاده روی فیدلیتی در‌واقع با موتور موجود روی چری تیگو 7 مشابهت کامل دارد و این مجموعه موتور و گیربکس نیز در شرایط ایران و با توجه به شاخصه‌های رانندگی، ترافیک و کیفیت نامطلوب بنزین، تا حد زیادی کارایی خود را نشان داده است.

البته به لطف تنظیم متفاوت قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه نسبت به مدل مورد استفاده توسط چری اندکی افزایش یافته و به 155 اسب بخار و 230 نیوتن متر رسیده است.کسب 5 ستاره در تست تصادف و وجود سامانه‌های کمک‌رانندگی از جمله نکاتی است که باعث راحتی خیال مشتریان از این خودرو می‌شود، از این رو شکی نیست که پلتفرم مورد استفاده برای جتور از مشخصات مناسبی برخوردار است.

تجربه رانندگی با فیدلیتی

اولین نکته پس از روشن‌کردن پیشرانه فیدلیتی، نرمی و سبک‌بودن فرمان است که از مکانیزم برقی آن نشأت می گیرد و بعد از افزایش سرعت به‌تدریج برای افزایش ایمنی، موتور برقی مقاومت بیشتری ایجاد کرده و باعت افزایش سفتی فرمان می‌شود.

مد رانندگی اکونومی و اسپرت برای موتور تعریف شده که اختلاف شتاب و عملکرد قابل توجهی را ارائه می‌دهد که براساس آزمایش ما به حدود 1.5 ثانیه می‌رسد؛ به شکلی که در حالت اسپرت با وجود دو سرنشین، دستیابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حالت ایستاده ظرف 12.28 ثانیه ممکن شد، اما در همین شرایط و در حالت اکونومی شتاب‌گیری صفر تا صد به بیش از 13 ثانیه زمان نیاز داشت.

عملکرد فنربندی و هندلینگ فنربندی به لطف وجود آرایش مولتی لینک در محور عقب مناسب به نظر می‌رسد، هرچند که انتخاب رینگ‌های بزرگ با سایز 20 اینچی باعث شده تا کمی از میزان بازی سیستم فنربندی کاسته شود و در واقع با انتخاب چرخ‌های کوچک‌تر می‌توان کیفیت سواری با فیدلیتی را بهبود داد.

گیربکس دوبل کلاچ عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره دارد و شتابگیری سریعی را ارائه می‌دهد. البته مکانیزم گیربکس دوبل کلاچ در شرایط رانندگی پرترافیک و در صورت افزایش دمای کاری مجموعه‌ می‌تواند با خطاهایی مواجه شود که امید می‌رود در مورد فیدلیتی مرتفع شده باشد. هرچند در این تست امکان رانندگی در شرایط پرفشار و ترافیکی فراهم نبود.

ترمزهای نیز به نسبت وزن بیش از ۱.۵ تنی خودرو عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهند و می‌توان گفت با مشخصات کلی خودرو همخوانی دارند، اما برای بررسی در شرایط کاری سخت (وجود بار و مسافر و در مسیر سرازیری که ممکن است با افزایش دمای کاری ترمزها مواجه شویم)، نیاز به تست بیشتر وجود دارد.

قیمت و شرایط بازار فیدلیتی

پس از آنکه مدرن گیربکس موتور قیمت‌گذاری در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان را برای فیدلیتی اعلام کرد، این خودرو ناگهان در بازار خرید و فروش مورد توجه واسطه‌گران واقع شد و همین عامل باعث شد تا قیمتی در حدود 1.2 الی 1.3 میلیارد تومان در بازار تعریف شود.

نکته: اگر ماشین شما در حین رانندگی و یا حتی در محل زندگی و هر جایی که فکرتان میرسد به مشکل خورد شما کافی است با تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران تماس حاصل فرمایید. ما در کنار شما هستیم تا ماشین شما را با بهترین متخصصان تعمیر کنیم و شما با خیال راحت ماشین سالم و باکیفیت را تحویل بگیرید و با خیال راحت برانید.