عمومیکسب و کار ایرانی

انواع سفال سقف شیروانی

برای اجرای مدل های مختلف شیروانی نیاز به انواع سفال سقفی مناسب و به کارگیری درست آن در بخش های مورد نظر می باشد. برای چنین سقفی با گزینه های مختلف و متفاوت روبرو می شویم که با دانستن درست آن، دست به ساخت سازه ای با آگاهی خواهیم زد.بسته به نیاز و کارایی شیوه های خاصی برای به کار گیری این سفال وجود دارد.

Types of roof tiles

سفال سقفی:

سفال از نوع سقفی نقش سازه ای ندارد و بیشتر به منظور سبک سازی و یا صرفه جویی در مصرف بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در ابعاد مختلف و به منظور سقف های تیرچه بتنی تولید می‌شود. سفال سقفی به دلیل وزن کم تر نسبت به بلوک های سیمانی برتری داشته و می‌توان آن را با فوم نیز استفاده کرد.

انواع سفال سقفی:

انواع سفال سقفی متفاوت است که بسته به نوع کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند و در کارخانه های مختلفی به تولید می رسند که به شرح زیر می باشد:

  • سفال طرح پرتغالی: که دو نوع می باشد، تک اس و دو اس.
  • سفال طرح مارس فرانسه: این سفال دو شیار موازی در طول سفال دارد که جهت هدایت آب باران تعبیه شده‌اند.
  • سفال طرح ترک: این سفال از نظر ظاهری بسیار شبیه به طرح مارس می باشد اما از نظر مشخصات فنی متفاوت می باشد.

بلوک سفال سقفی چیست؟

بین دو تیرچه، از نوع سقفی نقش پرکننده را ایفا می‌کند که به صورت توخالی به تولید می‌رسد. این بلوک ها از سفال می باشند. کیفیت و مرغوبیت بلوک سفال از نوع سقفی نقش بسزایی در نتیجه مطلوب کار و پیشرفت آن خواهد داشت.

انواع بلوک سفال سقفی:

بلوک های سقفی استاندارد بوده و در سایز و ابعاد گوناگون به تولید می‌رسد از جمله: ابعاد25*25*40 ، ابعاد 30*25*50 ، ابعاد 20*20*40 ، ابعاد 20*25*40 .

کاربرد سفال از نوع سقفی:

در اجرای تیرچه بلوک و ساخت سقف خانه سفال از نوع سقفی کاربرد بسیار زیادی دارد. علاوه بر این از آن در اجرای بلوک های سفالی دیواری در ساخت دیواره منازل نیز استفاده می شود. گاه دیده می شود که ساختمان سازان بلوک های فومی و یا سیمانی را به جای بلوک در اجرای سقف به کار می‌برند.بلوک های سفالی عایقی مناسب در برابر صدا و حرارت می باشند. مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی دارند که به سادگی از بین نمی‌روند و دارای ابعاد مشخص و یکسان می‌باشند.

مشخصات بلوک های سفال سقفی:

بلوک سفال در سطح خود دارای شیارهایی می باشد که باعث محبوبیت و کارایی بیشتر آن می‌شود از جمله اتصال با سازه های بتنی، فلزی و ملات های ساختمانی. با توجه به کاربردی که دارند با ضخامت های 5 تا 20 سانتیمتر به تولید می‌رسند.یک سفال مرغوب و با کیفیت باید از رنگی یکنواخت برخوردار باشد و زمانی که به هم میخورند صدای مانند زنگ بدهند باید در مقطع به صورت ریز و متراکم باشد و درست همانطور که گفته شد دارای شیار باشد و تا جای ممکن آری از ترک و ذرات منبسط شده آهک باشد و به طور یکسان باید در کوره پخته شده باشند.

نتیجه گیری:

برای اجرای یک شیروانی و یا سقفی مناسب به کارگیری سفال مرغوب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. سفال نوع سقفی دارای خصوصیات و مدل های مختلفی است که با شناخت آن می توانید سازه های با کیفیت داشته باشید. این نوع سفال  نقش سازه ای ندارد و بیشتر به منظور سبک سازی سقف و یا صرفه جویی در مصرف بتن استفاده می گردد و نقش پر کننده ای دارد و به صورت توخالی به تولید می‌رسد. در سطح خود دارای شیارهایی است که باعث محبوبیت و کارایی بیشتری می شود از جمله: اتصال بلوک های سفالی با سازه های بتنی، فلزی و ملات های ساختمانی.شما می توانید با کارشناسان وطن تماس گرفته و با کیفیت و با قیمت مناسب را سفارش دهید.

تولید انواع بام ساز

امروزه سقف سفالی شیروانی یک ماده شیک و با دوام برای طراحی پوشش سقف به حساب می آید. بام ساز به علت رنگ طبیعی و خالص و بافت به خصوصی که دارد، به ظاهر ساختمان زیبایی و ظرافت می بخشد. از بام ساز برای پوشش سقف آلاچیق سفالی نیز استفاده می شود. قیمت سفال شیروانی بسته به نوع سقف و ظرافت های اجرای سقف آلاچیق سفالی با استفاده از بام ساز تغییر می کند. هرچه متراژ شیروانی بام بیشتر باشد، قیمت سفال شیروانی بیشتر خواهد شد.

قیمت سقف سفالی

اگر به دنبال پوششی ارزان و موقتی هستید، پوشش بام ساز به شما توصیه نمی شود. قیمت سقف شیروانی سفالی در عین ظاهر ساده و متریال خالصی که دارد، بالا بوده و استفاده از آن در ابعاد زیاد و متراژ بالا هزینه های زیادی را به کارفرما تحمیل می کند. در کل قیمت سقف سفالی به برند تولید کننده محصول نیز بستگی دارد. وجود ناخالصی ها، کیفیت مراحل تولید، عدم پریدگی و مقاومت خوب محصول همگی بر قیمت سقف سفالی تاثیر می گذارند. اما تعیین قیمت سفال سقف شیروانی ملاک ها و معیار های متفاوتی نسبت به بام ساز ساده دارد. عواملی مانند شیب بام، نوع آب بندی، درصد شیب و یک طرفه یا چند طرفه بودن آن، همگی بر برآورد قیمت بام ساز موثر هستند. برای پوشش سقف های شیروانی یکی از بهترین متریال ها، سفال شقف شیروانی است.

انواع سفال سقف

انواع سفال سقف در طرح های مختلف و رنگ های متنوعی تولید و عرضه می شوند. انواع سفال سقف شیروانی که در کارخانه های مختلف تولید می شوند، هر کدام مدل های مختلفی داشته و بر اساس ظاهرشان نام گذاری می شوند. قیمت سقف شیروانی سفالی در مدل ها و نوع های مختلف، متفاوت است. در ادامه به معرفی تعدادی از انواع بام ساز که در کارخانه های ایران تولید می شوند، پرداخته شده است.

سقف سفال طرح مارسی فرانسه

این مدل از سقف شیروانی سفالی دو شیار موازی در راستای یکدیگر داشته که برای هدایت آب باران تعبیه شده اند. از طرح مارسی بام ساز بیشتر برای مناطقی که بارش باران و برف زیاد داشته باشد، استفاده می کنند. قیمت بام ساز مارسی بر اساس کارخانه تولید کننده محصول، بازه قیمتی متفاوتی دارد. برای ساخت سقف سفالی ویلا و یا سقف آلاچیق سفالی در مناطق سردسیر و بارانی، سقف سفال طرح مارسی کاربرد بسیاری دارد.

سفال سقفی شیروانی طرح پرتغالی

طرح پرتغالی بام ساز بر اساس فرم خود تایل ها، به دو دسته سقف سفالی طرح پرتغالی یک اس و سقف سفالی طرح پرتغالی دو اس تقسیم می شود. قیمت اجرای سقف سفالی شیروانی طرح پرتغالی، بسته به نوع آن و متراژ محل نصب متفاوت خواهد بود.

سفال سقفی شیروانی طرح پرتغالی یک اس

این نوع تایل بام ساز به این صورت است که در یک سمت تایل فرمی به شکل اس ایجاد می شود. این فرم در ادامه قسمت صاف تایل سفالی قبلی قرار می گیرد.

سفال سقفی شیروانی طرح پرتغالی دو اس

در طرح دو اس بام ساز هر تایل دارای دو فرم ای مانند است که در دو طرف تایل ها قرار می گیرد و شکلی سینوسی را با در کنار هم قرار دادن تایل ها ایجاد می کند. این مدل سفال در ساخت سقف سفالی ویلا ها کاربرد زیادی دارد.

سقف سفالی شیروانی طرح پولکی

یکی دیگر از انواع بام ساز مدل پولکی است که تقریبا مدل رایجی در سقف سفال می باشد. فرم تایل های این مدل سقف سفال به شکل پولک بوده و از یک سمت دایره شکل و از سمت دیگر گوشه دار هستند.

طرح نیم گرد

فرم طرح نیم گرد سفال سقف شیروانی به صورتی است که هر کدام از تایل ها به شکل یک نیم استوانه هستند و در راستای ارتفاع استوانه های بام ساز در یکدیگر چفت می شوند.

کاربرد بام ساز

از بام ساز برای طراحی پوشش بام ویلا ها، ساختمان های مسکونی یا اداری و تجاری، سقف پارکینگ، سردر، پوشش بام ساز شیروانی ، سفال آلاچیق و … استفاده می شود. در کل برای استفاده از بام ساز محدودیت به خصوصی وجود ندارد و هر کجا سقف شیب دار وجود داشت، می توان از بام ساز استفاده نمود. قسمت زیرین بام ساز به گونه ای طراحی شده است که به صورت کشویی در هم چفت می شوند تا قفل محکمی ایجاد کنند.

مزایای بام ساز

استفاده از بام ساز با وجود اینکه جزو مصالح سنتی به شمار می رود اما همچنان طرفداران زیادی داشته و برای سقف های شیبدار نیز، استفاده از سفال سقف شیروانی توصیه می شود. در ادامه به بررسی مزایا و ویژگی های مثبت سفال سقف شیروانی یا بام ساز پرداخته می شود.

مقاوم در برابر هوازدگی و تغییرات جوی

یکی از ویژگی هایی که هر نوع پوشش بام از جمله پوشش بام ساز باید حتما دارا باشد، مقاومت و استحکام در برابر شرایط جوی و شرایط بد آب و هوایی است. شرایط اقلیمی خاص مانند رطوبت بالای هوا، بارش های زیاد باران و برف، باد های شدید، طوفان یا تابش های شدید آفتاب نباید باعث آسیب و فرسودگی پوشش سفال سقف شیروانی شود. تایل های بام ساز در برابر آتش سوزی و تابش های شدید آفتاب بسیار مقاوم است. برای همین استفاده از بام ساز برای مکان هایی که در معرض آتش سوزی یا تابش های مستقیم آفتاب قرار دارند، بسیار مناسب است.

ذخیره انرژی

به علت شکافی که در زیر سفال سقف شیروانی وجود دارد، گرمای خورشید به داخل خانه راه پیدا نکرده و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. اگر ساختمان در اقلیم گرم و خشک قرار نداشته باشد، می توان حتی سیستم های سرمایشی را به کل حذف کرد زیرا استفاده از بام ساز گردش هوای خوبی زیر سقف ایجاد کرده و به خنک ماندن داخل کمک می کند.

بدون هزینه های نگهداری

یکی از ویژگی های بام ساز ، ماندگاری و ثبات رنگ بالا است. به همین علت است که نیاز به ترمیم و مراقبت خاصی نداشته و به راحتی می توان از آن برای سالیان سال استفاده نمود بدون آنکه نیاز به هزینه های مراقبت و تعویض داشته باشد. البته قیمت بام ساز در ابتدا نسبت به پوشش های دیگر بام بیشتر است ولی در صرفه جویی هزینه های ترمیم بسیار موثر است.

سازگار با محیط زیست

جنس بام ساز به گونه ای است که از خاک طبیعی ساخته شده و بعد از فرسودگی به طور کامل به طبیعت باز می گردد.همان طور که پیشتر نیز ذکر شد، مراحل تولید و تهیه بام ساز نیز آلودگی های زیست محیطی تولید نمی کند و کاملا دوست دار محیط زیست است.

ثبات رنگ

از آن جایی که پوشش بام به صورت مداوم در معرض تابش نور خورشید قرار دارد، باید رنگ ثابتی داشته و دچار فرسودگی نشود. رنگ پوشش بام ساز ثابت بوده و به مرور تغییر رنگ نمی دهد.

استحکام بالا

استحکام و مقاومت بالای بام ساز یکی دیگر از ویژگی های مثبت این پوشش است. پوشش های سفال سقف شیروانی به علت بافت متراکم و مقاومت بالایی که دارند، در برابر ضربه یا فشار زیاد آسیبی ندیده و کیفیت خود را حفظ می کنند.