عمومیکسب و کار ایرانی

انواع قالب های بتن چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

بتن به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی استاما برای ایجاد عناصر ساختمانی با بتن، باید آن را در قالب با طراحی‌های خاص بریزیم.انواع قالب‌ بتن را به صورت موقت یا دائمی استفاده می کنند تا بتن ریخته‌شده تا زمانی که سفت و به استحکام کافی برای نگه‌داشتن خود دست یابد در حالت دلخواه نگه داشته شودعمودگستر به عنوان یکی از تولیدکننده‌های انواع قالب فلزی بتن، انواع قالب‌ بتن را تشریح کرده است.

روش برداشتن قالب بتن

برداشتن قالب را باید در چند مرحله انجام دهیم تا آسیبی به بتن وارد نشود. پس از اینکه از محکم شدن بتن مطمئن شدیم باید با ضربات کمی که به قالب میزنیم کمک کنیم تا قالب جدا شود، اینکار را می توانید با چکش یا پتک انجام بدهید. پس از جذا کردن قالب هم پیشنهاد میکنیم بالافاصله قالب ها را تمیز کرده یا بشورید تا باقی مانده بتن ها از روی قالب پاک شود و سطح صاف و صیقلی آن باقی بماند.

زمان بازکردن قالب بتن

زمان برداشتن قالب های بتن در حالت کلی قاعده و فرمول خاصی ندارد و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد اما در کل و در کتابهای فنی مهندسی یکسری زمان ها برای اینکار گفته شده است که در ادامه بیان می کنیم.

متخصصین می گویند که می توان قالب ستون ها را پس از گذشت 24 تا 48 ساعت بعد از بتن ریزی برداشت. درمورد قالب دیوار هم این زمان را از 24 تا 72 ساعت بیان کرده اند. قالب بندی دیوارها از 3 تا 5 روز است. قالب فونداسیون 7 تا 10 روز و قالب های سقف هم 7 تا 14 روز به زمان نیاز دارند تا زمان برداشتن قالب های آنها فرا برسد.

نکات مهم در خرید قالب بندی بتن

اول از همه و مهمتر اینکه از یک تولید کننده معتبر خریداری کنید.قبل از خرید و با توجه به حجم و سنگینی پروژه خود، جنس قالب خود را انتخاب کرده باشید. و نکته آخر اینکه قیمت قالب های بتن ریزی در بازار بسیار مختلف است و نوسانات بالایی دارد پس قبل از خرید از مراجع معتبر، قیمت روز را بپرسید.

انواع قالب های بتن چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

قالب‌های بتن را می‌توان به روش‌های مختلفی طبقه بندی کرد و ویژگی‌های مختلفی را برای ایجاد دسته‌بندی مورد توجه قرار دادبرخی از خصوصیاتی که می‌توان انواع قالب بتن را بر اساس آن‌ها دسته‌بندی کرد، عبارت هستند از:

  • نوع متریال یا مواد استفاده شده

  • پشتیبانی شدن توسط عنصر بتنی

  • قابلیت جابجایی یا دائمی بودن

قالب‌بندی نقش اساسی در ساخت بتن داردانواع قالب‌ بتن باید استحکام کافی را برای تحمل تمام بارهای موجود در عملیات ریخته‌گری داشته باشد و سپس باید در حین سخت شدن بتن، شکل خود را حفظ کنند

چگونه می‌توانیم یک قالب‌بندی مناسب انجام دهیم؟

برای این‌که قالب‌بندی بتن به درستی صورت بگیرد، باید نکاتی رعایت گرددبرخی از نکاتی که باید برای قالب‌بندی مورد توجه قرار دهید، عبارت هستند از:

  • قالب بتن، توانایی تحمل بارها را داشته باشند

  • شکل قالب به وسیله تکیه‌گاه‌ها و بریس‌های کافی حفظ شود

  • اتصالات بدون نشتی باشند

  • اگر قالب فلزی بتن یا معمولی قابل جابه‌جایی است، نباید به بتن آسیب برساند

  • مواد، قابلیت استفاده مجدد را داشته باشند

  • قالب‌ها تا حد امکان سبک وزن باشند تا بتوانند به راحتی توسط افراد حمل شوند

  • مواد قالب نباید منحرف شود

در هنگام انتخاب انواع قالب بتن مهم است که نوع بتن و دمای ریختن را در نظر بگیرید، زیرا هر دو بر فشار اعمال شده تأثیر می‌گذارندهم‌چنین قالب باید قابلیت مقاومت در برابر بارهای بتن مرطوب و خشک را داشته باشد.

فرایند قالب‌بندی در سازه‌هایی مانند تیرها و تثبیت‌کننده‌ها باید تا حد ممکن از جابجایی در طول مراحل ساخت و ساز جلوگیری کندحتما باید برای اطمینان از کیفیت کار در هنگام بتن‌ریزی و قالب‌بندی از نیروی کار واجد شرایط و نظارت کافی ضروری بر عملیات استفاده کنید.

استفاده از قالبهای بی‌کیفیت سطح بتن را موج‌دار می‌کند و کار شاقول در نمی‌آید. استفاده از آلومینیوم در سطوح در تماس با بتن به ویژه در صفحات رویه به دلیل کاهش کیفیت بتن ممنوع است.

در اثر واکنش شیمیایی سطح داخل لوله‌های آلومینیمی با سیمان، گاز هیدروژن تولید می‌شود که می‌تواند مقاومت بتن را به راحتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

از زمان‌های قدیم قالبهای فلزی در دو مدل لبه خم و تسمه ای یا جوشی ساخته می‌شدند. امروزه مدل‌های جدیدی نظیر لارج پانل، تونل فرم ، تونلی و انواع دیگر قالبهای خاص تولید می‌شوند.

رویه قالبهای تسمه‌ای معمولا از ورق ۳ میلی‌متر و تسمه‌ها از ورق ۵ میلی متر هستند.

قالبهای لبه خم، به صورت یکپارچه از ورق ۳ میلی‌متر تولید می‌شوند و لبه‌ها با استفاده از دستگاه خم می‌شوند.

قالب برداری فونداسیون

اگر قالبها از نوع مصالح بنایی باشند، در این صورت ماندگار خواهند بود و نیازی به پرچیدن آن‌ها وجود ندارد.

قالبهای فلزی و چوبی باید زمانی برچیده شوند که بتن قادر به تحمل تنش‌ها باشد و تغییر شکل آن از تغییر شکل‌های تعیین شده بیشتر نباشد.

عملیات جمع‌آوری قالبها باید بدون وارد شدن نیرو و ضربه انجام شود و اعضا و قطعات بتنی تحت اثر بارهای ناگهانی قرار نگیرند.

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، زمان‌های قالب برداری انواع مقاطع ذکر شده است. چون قالبهای فونداسیون به صورت قائم است به همین دلیل از اطلاعات مربوط به قالبهای قائم استفاده می‌کنیم.

انواع قالب بتن فلزی

قالب بتن را می توان در مدلهای مختلف به مانند: چوبی، فلزی، بتنی، پلاستیکی و… در صنعت ساختمان سازی به کاربرد برد. خرید قالب بتن، بسیار به صرفه بوده، ولی برای ساخت آنها همیشه نیاز به حضور نجار در محل پروژه می باشد. طراحی و ساخت قالب چوبی بسیار زمان بر می باشد؛ و از دوام کمتری نیز برخوردار می باشند.

قالب بتن فلزی قابلیت اجرا در انواع اشکال و ابعاد گوناگون را دارند. کاربرد آن در ایجاد سازه و بنا های بتن در صنعت ساختمان سازی می باشد. در زمانی که در فرایند اجرا و قالب بندی، قالب بتن استاندارد، قالب های پیش ساخته پتانسیل کافی جهت اجرای آن را در اختیار ندارند؛ می توان انواع قالب بتن خاص را به کار برد.

به نقل از بوتیوب قالبهای بتنی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی دارا می باشند. در ساختمان سازی بتن را می توان به عنوان یک عامل اتصال دهنده بین قطعات دانست. همچنین بتن ترکیبی از مصالح درشت و سیمان مایع می باشد. قالب های بتنی انواع مختلفی را دارا می باشند. یکی از آنها، قالب فلزی بتن است. قالب فلزی عامل افزایش سرعت و کارایی اجرای پروژه می باشد. بنابراین در پروژه هایی که زمان اجرا، از بسیار مهم می باشد؛ استفاده از قالب بندی بتنی فلزی پیشنهاد می گردد.

در تصویر زیر انواع افزودنی های شیمیایی بتن که در فرآیند قالب بندی و بتن ریزی اجرا می شوند. به صورت یک چارت و نمودار نمایش داده شده است. با توجه به اینکه یک پیمانکار و مجری پروژه باید در جریان تمامی اطلاعات و جزییات مربوط به نحوه بتن ریزی، کارکرد بتن و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات اصلی قطعات مانند: اندازه، ابعاد، وزن و همچنین نحوه اجرای انواع روشهای قالب بندی؛ باشد؛ بنابراین مشاهده تصویر زیر می تواند در زمینه بسیار مثمر ثمر باشد.