عمومیکسب و کار ایرانی

برای خواستگاری چی بپوشم

مراسم خواستگاری همواره مورد توجه خانواده ها بخصوص عروس خانم ها هست و همواره سعی می نمایند در انتخاب لباس خواستگاری خود حساسیت به خرج بدهند تا در این مراسم به بهترین شکل و شرایط حاضر باشند.

در ایام قدیم مراسم خواستگاری با این هدف انجام می‌شد تا دختر و پسری که توسط والدینشان به یکدیگر معرفی میشدند با یکدیگر آشنا شوند و پس از اینکه دریافتند با هم تفاهم دارند با یکدیگر ازدواج کنند.

اما امروزه این مراسم کاملا برعکس زمان قدیم برگزار میشود یعنی دختر و پسر پس از آشنایی با یکدیگر و دوستی طی یک مدت کوتاهی خانواده های خود را در جریان گذاشته و پس از تایید آن‌ها مراسم خواستگاری با هماهنگی های والدین دو طرف شکل میگیرد. در واقع این مراسم برعکس زمان قدیم با هدف آشنایی والدین از یکدیگر صورت میگیرد.

یکی از مسائلی که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است پیروی از مد روز است و به این علت است که امروزه لباس خواستگاری از اهمیت بالایی میان عروس و داماد برخوردار میباشد

ما در این مقاله میخواهیم در رابطه با اینکه چه لباسی در مراسم خواستگاری می‌‎تواند شما را بیش از اندازه زیبا جلوه دهد صحبت کنیم تا شما را در این امر یاری کنیم.

شاید برای شما جالب باشد :

  • در جلسه‌ی خواستگاری چی بپوشیم؟

همان‌طور که می‌دانید جلسه‌ی خواستگاری اولین دیدار خانواده‌های دختر و پسر می‌باشد، گرچه اهمیت زیبایی لباس خواستگاری از لباس کم‌تر است اما در این مراسم معمولاً خانواده طرفین با دقت و حساسیت بیشتری به ظاهر دختر توجه می‌کنند، از این رو بهتر است در طول این مراسم حواسمان به ظاهر خود باشد.

انتخاب لباس مناسب در مراسم خواستگار نسبت مستقیم با عقاید مذهبی و فرهنگی و رسم و رسومات خانواده طرفین دارد که شما می‌بایست متناسب با این معیارها دست به انتخاب لباس خود بزنید، در انتخاب لباس خواستگاری به رنگ آن توجه داشته باشید که ظاهری شاد و آرامش بخش را در شما به وجود بیاورد و ظاهری دخترانه را در شما زنده کند و همین‌طور مدل لباس خود را نسبت به ظاهر همیشگی خود انتخاب کنید به عنوان مثال اگر شما محجبه هستید در مراسم خواستگاری هم همین روند را ادامه دهید.

38 مدل لباس خواستگاری مناسب برای خانم‌ها

کت و شلوار زنانه مدل چپ و راستی یکی از بهترین مدل هایی است که یک عروس میتواند در مراسم خواستگاری خود آن را پوشیده و تیپ و استایل زیبایی را برای خود خلق کند.

لباس خواستگاری مناسب 1401

پیراهن فون آستین کلوش یکی دیگر از اون مدل لباس هایی است که به نظر هر کسی با هر سلیقه ای زیبا به نظر میرسد. پس پوشیدن این لباس میتواند به زیبایی استایل عروس در خواستگاری کمک کند.

یک استایل خواستگاری بسیار شیک که می‎‎توانید آن را بعنوان یک استایل بله برون بسیار زیبا و فوق العاده هم در نظر بگیرید

ترکیب شومیز، ساتن یقه ایستاده و شلوار مدادی میتواند ترکیبی باشد هر کسی را مجذوب زیبایی اش میکند. این ترکیب یکی از زیباترین ترکیب‌هایی است که عروس میتواند بپوشد و بیش از پیش به زیبایی خود بی افزاید.

اورال چپ و راستی یکی دیگر از مدل هایی است که خانم ها میتوانند آن را در مراسم خود بپوشند و با توجه به طرح و رنگ آن جذابیت خود را دوچندان کند.

لباس مناسب خواستگاری

ترکیب پیراهن شومیز و شلوار دم پا یکی دیگر از زیباترین ترکیب‌هایی است که می‌تواند جذابیت و اعتماد به نفس را به شما در مراسم خواستگاری یا بله برون هدیه دهد.

یکی دیگر از مدل‌هایی که می‌تواند در عین سادگی زیباترین استایل را برای عروس خانم در مراسم خواستگاری فراهم سازد ترکیب کت یقه ایستاده پشت بلند با شلوار راسته است که با تناژ رنگی سبز می‌تواند به زیباترین شکل ممکن به نظر برسد. همچنین کت و شلوار لینن زنانه مناسب برای فصل تابستان می باشد

ترکیب بعدی که می‌تواند برای مراسم خواستگاری شما مناسب باشد، ترکیب بلوز حریر با شلوار حریر است. این ترکیب برای عروس خانم هایی که دارای چشم‌های سبز رنگ هستند جذابیت دو برابر را به همراه خواهد داشت.

پیراهن فون با آستین‌های کوتاه میان طرح های مطرح شده ساده ترین بوده ولی در عین حال بسیار شیک است.

عروس خانم هایی که علاقه مند به پوشیدن این لباس هستند بهتر است رنگ موهای خود را پیش از مراسم طلایی کنند تا جلوه جذاب‌ تری را به چهره خود در مراسم خواستگاری ببخشند.

ترکیبی که امروزه بیش از اندازه در بازار فروش داشته و خیلی از عروس خانم ها از آن به عنوان یکی از بهترین ترکیب لباس های مراسم خواستگاری یاد میکنند بلوز ساتن که با سنگ کار شده با شلوار دم پا گشاد چاک دار می‌باشد.

بلوز یقه دراپه جدا کار شده با شلوار دم پا یکی دیگر از ترکیب هایی است که میتواند جذابیت مناسبی را برای شما به همراه داشته باشد.

لباس لاکچری خواستگاری

لباس بعدی که به زیباتر شدن استایل خانم ها در مراسم خواستگاری‌ کمک می‌کند، پیراهن یقه گره ای با آستین های پفی از جنس حریر است که استایلی مانند پرنسس های دیزنی را به عروس خانم ها هدیه میدهد و باعث جذابیت آنان میشود.

اورال یقه انگلیسی یکی دیگر از مدل هایی است که در میان عروس خانم ها طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده و یکی از پرفروش های بازار به شمار میرود.

این مدل نیز میتواند یکی از مدل لباس هایی باشد که عروس خانم ها را در مراسم خواستگاریشان جذاب میکند.

لباس مناسب خواستگاری دخترانه

کت و شلوار چهار دکمه چپ و راستی با شلوار راسته یکی دیگر از همان ترکیب هایی است میان عروس های جوان محبوب است. اکثر عروس خانم ها این مدل را به دلیل قیمت مناسب و به صرفه بودن آن نسبت به مدل و کیفیت، انتخاب میکنند.

کت اورال با ریش‌های تزیینی کار شده بر روی کت یکی از زیباترین و شیک ترین کت های مراسم خواستگاری را برای عروس خانم های عزیز فراهم ساخته است تا با پوشیدن آن عروس خانم ها استایل شیک و جذابی را برای خود بسازند.

کت های طرح دار نیز میتوانند با توجه به طرحی که دارند برای مراسم خواستگاری مناسب باشند. به عنوان مثال کت با طرح اسپانیایی یکی از زیباترین طرح هایی است که میتوان از آن به عنوان نمونه ای از طرح های شیک کار شده بر روی کت برای مراسم خواستگاری یاد کرد.

ترکیب این کت با شلوار دم پا بسیار زیبا میباشد و به همه عروس خانم ها توصیه میشود.

لباس زیبای خواستگاری باحجاب

بلوز حریری با دامن تنگ یکی از زیباترین و شیک ترین لباس های مناسب مراسم خواستگاری است که میتواند نگاه هر بیننده را به خود مجذوب کند. این مدل بلوز حریری با مرواریدهایی که روی آن کار شده جذاب ترین طراحی ممکن را برای یک لباس در مراسم خواستگاری به وجود آورده است.

لباس خواستگاری دخترانه

ترکیب سارافون، شومیز و شلوار مخصوصا با تناژ رنگی آبی میتواند بهترین مدل و استایل ممکن را برای خانم ها در مراسم خواستگاری به همراه داشته باشد.

همچنین ببینید :

کت مدل ریزشی و بلوز و شلوار راسته را میتوان به عنوان بهترین و شیک ترین لباس مناسب خواستگاری معرفی کرد. زیرا این لباس از نظر تمامی کارشناسان مد و لباس هیچ ایرادی نداشته و توانسته است بهترین نمره را از کارشناسان دریافت کند.

لباس رسمی خواستگاری دخترانه

یک ست بسیار زیبا و شیک مناسب لباس خواستگاری که در عین حفظ پوشیدگی و سادگی بسیار زیبا می‌باشد؛ این لباس خواستگاری دخترانه ترکیب شلوار و ست کوتاه همرنگ با شومیز آستین بلند طرحدار است .

اگر یک لباس خواستگاری مذهبی و پوشیده می‌خواهید این مدل زیبا برای شما مناسب است.

کت و دامن اسپرت با آستین‌های کوتاه و دامن کوتاه، نیز می‌تواند یکی دیگر از انتخاب‌های جذاب و بدون نقص برای لباس خواستگاری دخترانه باشد.

این نوع بلوزها و شومیزها با شلوار می‌توانند بهترین انتخاب شما برای لباس مناسب خواستگاری باشند، که شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود ترکیب‌‎های شیک و بی نظیری را خلق نمایید.

بلوز یقه گرد آستین سر خود با بکارگیری پرهای تزیینی در پایین لباس و شلوار همرنگ یک طراحی ساده و شیک و دخترانه می‌باشد، این لباس می‌تواند بهترین گزینه برای لباس خواستگاری شما باشد.

ست شومیز حریرِ یقه خشتی (مربعی) و آستین‌های فانوسی زیبا به همراه شلوار با کمی تضاد رنگی، ساده و زیبا یک لباس مناسب خواستگاری می‌باشد.

از دیگر ست‌هایی که برای لباس خواستگاری بسیار مناسب می‌باشند ست سارافون‌ و کت است، دراینجا ست سارافون دو رنگ که بالاتنه آن با گیپور کار شده و کت کوتاه به رنگ بالاتنه می‌باشد که دور کت به رنگ پایین سارافون نواردوزی شده است را مشاهده می فرمایید که با طراحی بسیار شیک و متین یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای لباس خواستگاری دخترانه می‌باشد.

ست سارافون و کت ساده و تک رنگ که بسیار جذاب و زیبا می‌باشد.

کت دو رنگ یقه انگلیسی با شلوار دمپا گشاد با طراحی فوق‌العاده شیک یک انتخاب فوق‌العاده برای لباس خواستگاری دخترانه می‌باشد.

کت با یقه اسپرت نامتقارن و چپ و راستی با آستین‌های کوتاه کاپی به همراه دامن تنگ کوتاه و دورنگ شاد و زیبا یک طراحی فوق العاده شیک و بدون نقص مختص مراسم خواستگاری می‌باشد.

اورال زیبای دمپا گشاد و یقه قایقی با آستین‌های سه ربع با طراحی جذاب، مناسب لباس خواستگاری دخترانه میجلسه خواستگاری معمولا اولین دیدار خانواده ها با هم و با دختر و پسر است. همیشه اولین نگاه ها و اولین خاطرات ماندگار می شوند هم چنین در جلسات خواستگاری معمولا همه افراد کنجکاوانه دختر خانم و آقا پسر را بررسی می کنند و تمام ابعاد ظاهری و خصوصیات اخلاقی آنها را مورد قضاوت قرار می دهند، این طبیعت مراسم خواستگاری است پس باید برای حضور در خواستگاری، آمادگی کامل داشته باشید. ظاهر شما قبل از باطن و اخلاق شما برای بقیه نمایان می شود پس انتخاب لباس مناسب و در خور رسم و رسوم ، عقاید مذهبی و فرهنگی، سلیقه شخصی و هم چنین توجه به فرم اندام، رنگ متناسب با رنگ پوست و توجه به هارمونی رنگ ها در استایل انتخاب شده برای حضور در جلسه خواستگاری بسیار مهم می باشد.

بزمینه در مقاله پیش رو به ذکر نکاتی در مورد چگونگی انتخاب لباس مناسب برای جلسات خواستگاری می پردازد. باید توجه داشته باشید که جلسات خواستگاری و فرهنگ های مناطق مختلف ایران با یکدیگر متفاوت هستند به عنوان مثال در ازدواج های فامیلی حساسیت روی ظاهر اولیه شما کمتر است اما باز هم باید برای انتخاب لباس خود وقت کافی را صرف کنید به هر حال این جلسه خواستگاری شماست و شما محور تمام گفتگوها و تمام قضاوت ها هستید.

رنگ لباس خواستگاری

برای انتخاب رنگ لباس به سراغ رنگ های روشن و آرامش بخش بروید به عنوان مثال رنگ های صورتی و آبی روشن، بژ، نسکافه ای، سبزآبی، لیمویی یا کرمی، رنگ های مناسبی برای استایل شما در مراسم خواستگاری هستند هم چنین در مقالهاشاره شد که از نظر روانشناختی و با در نظر گرفتن روانشناسی رنگ ها رنگ های سرد خود به خود حس امنیت و آرامش را به بیننده می دهند و بهترین رنگ برای مراسم خواستگاری رنگ آبی است اما برای انتخاب رنگ لباس خود باید به رنگ پوست خود نیز توجه داشته باشید اگر جزو افرادی هستید که پوست سبزه و تیره ای دارید رنگ های سرد صورت شما را کدر نشان می دهند پس بهتر است از رنگ های گرم مانند نارنجی، زرشکی، قهوه ای و بنفش استفاده کنید حتی انتخاب هوشمندانه تر برای شما این است که رنگ های روشن و سرد را برای لباس کنار بگذارید و برای حجاب سر از رنگ های گرم و درخشان استفاده کنید تا بدین صورت هم تاثیرات روانشناسی رنگ ها را در نظر گرفته باشید هم رنگ مناسب با پوست صورت خود را بپوشید.

بهتر است در جلسه خواستگاری از پوشیدن لباس های سر تا پا سفید رنگ پرهیز کنید و این رنگ را برای مراسم های بعدی نگه دارید. هم چنین لباس سفید شما در جلسه خواستگاری این حس را به خانواده آقای داماد القا می کند که نظر شما مثبت است در حالی که ممکن است شما هنوز به نتیجه قطعی در مورد جواب نرسیده باشید.

علاوه بر همه این ها، رنگ مشکی هم انتخاب خوبی برای جلسه خواستگاری نیست با این که در بین خانم های ایرانی علاقمندان به رنگ مشکی به وفور دیده می شوند و حتی استایل های مونوکروم مشکی طرفداران بسیار زیادی دارند اما رنگ مشکی به صورت ذاتی حس کدورت و غم را القا می کند و به هیچ عنوان رنگ مناسبی برای جلسه خواستگاری که آغازی برای یک شادی بی پایان است نمی باشد.

مدل لباس خواستگاری

برای انتخاب مدل لباس خود چند فاکتور مهم را باید مدنظر داشته باشید. اولین و مهم ترین آنها این است که متناسب با عقاید فرهنگی و مذهبی خود و طرف مقابل لباس بپوشید. اگر به صورت معمول حجاب دارید و استایل های پوشیده را می پسندید در روز خواستگاری هم این روند را ادامه دهید، چادر، کت و دامن، کت و شلوار، دامن های پلیسه، شومیزهای آستین دار با یقه های انگلیسی، هفت، گرد یا ملوانی، مانتوهای سنگ دوزی شده با خرجکارهای گیپور، مانتوهای شنلی و پیراهن های راسته کوتاه یا بلند برای شما مناسب است.

اما اگر در روزهای عادی برای پوشش خود مدل های بازتر و آزادتری را انتخاب می کنید در روز خواستگاری هم سعی کنید از اصل خود دور نشوید. داماد و خانواده ایشان باید شما را آنطور که هستید ببینند و انتخاب کنند تا در آینده و در زندگی مشترک دچار مشکل نشوید بلوز و شلوارهای خوش دوخت، دامن های کوتاه با شومیز می توانند انتخاب های به جایی باشند هم چنین لباس های اورآل نیز که به تازگی ترند شده اند می توانند برای مراسم خواستگاری مورد استفاده قرار گیرند.

دومین فاکتوری که در انتخاب لباس روز خواستگاری باید در نظر بگیرید سن و سال خودتان است. لباسی را برای روز خواستگاری انتخاب کنید که متناسب با سن و سال شما است و هم چنین باعث بیشتر به نظر رسیدن سن شما نمی شود. به عنوان مثال کت دامن هایی با برش های راسته و دامن های بلند یا میدی سن و سال شما را بیش از آنچه که هست نشان می دهند اما بر خلاف این کت و دامن ها پیراهن های راسته و کوتاه که بلندی آنها تا زانو می رسد همراه با ساپورت باعث می شود استایل شما دخترانه تر به نظر برسد.

آخرین نکته مهم برای انتخاب لباس، فرم اندام شما است. همه اندام ها در چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

اندام مستطیلی، ساعت شنی، گلابی، مثلثی و اندام سیبی

در اندام های مستطیلی اندازه عرض شانه با اندازه دور کمر و دور باسن تقریبا هم اندازه است و بهترین انتخاب برای جلسه خواستگاری برای افرادی با اندام مستطیلی، دامن های راسته کوتاه یا بلند و برش های منحنی در لباس و شومیز می باشد.

اندام های ساعت شنی ایده آل ترین اندام ها هستند در این اندام ها عرض شانه با اندازه دور باسن برابر است اما دور کمر به مراتب کمتر از عرض شانه و دور باسن است. هر نوع لباسی برای اندام ساعت شنی برازنده است اما بهترین انتخاب برای روز خواستگاری برای اندام ساعت شنی کت و شلوار یا دامن های کوتاه و تنگ و پیراهن های راسته همراه با کمربند می باشد.

در اندام گلابی عرض شانه و دور سینه کوچکتر از اندازه دور باسن است به همین دلیل دامن های راسته و تنگ همراه با شومیزهای پر کار با یقه هایی با برش حلزونی و آستین های بلند و کلوش برای این اندام ها انتخاب های هوشمندانه ای به شمار می روند.

عرض سر شانه در اندام مثلثی بیش از اندازه دور کمر و دور باسن است به همین دلیل در انتخاب استایل و لباس باید دقت کنیم تا بالاتنه بزرگتر از آنچه که هست به نظر نیاید. کت ها و شومیزهای ساده همراه با دامن های کلوش بهترین انتخاب برای اندام های مثلثی هستند.

در اندام سیبی دور سینه و دور کمر نسبت به اندازه دور باسن بیشتر است به همین دلیل شلوار به هیچ عنوان انتخاب خوبی برای این نوع از اندام نمی باشد و بهترین انتخاب برای آنها پیراهن های راسته یا تونیک های بلند می باشد.

حجاب سر در روز خواستگاری

اگر در روز خواستگاری مایل به داشتن حجاب سر هستید علاوه بر چادرهای رنگی و زیبا، توربان ها گزینه های خوبی به شمار می روند هم چنین مدل های مختلف بستن شال و روسری همراه با تل های پارچه ای و هدبندها می تواند برای داشتن استایلی شیک و زیبا به شما کمک کنند. در کنار استفاده از شال یا روسری نیز می تواند در جذابیت شما نقش بسزایی داشته باشد.

کفش و پاپوش خواستگاری

برای کفش یا پاپوش روز خواستگاری ابتدا به عادت خود در انتخاب کفش مراجعه کنید اگر به صورت معمول برای بلندتر بنظر آمدن قد خود کفش های پاشنه دار را انتخاب می کنید در جلسه خواستگاری نیز می توانید از کفش ها یا صندل های لژدار استفاده کنید اما اگر قد نسبتا بلندی دارید بهتر است صندل های جلوباز و تخت را انتخاب کنید. پاپوش های چرمی و مخملی نیز انتخاب های خوبی برای روز خواستگاری هستند.

در روز خواستگاری بهتر است از پوشیدن کفش هایی با پاشنه های بیش از 5 سانتی متر و نوک تیز یا اجتناب کنید زیرا این کفش ها برای مراسم خواستگاری که در منزل برگزار می شود مناسب نیستند هم چنین راه رفتن با این پاشنه ها کمی سخت است و برای روز خواستگاری که معمولا سطح استرس در شما بالاست انتخاب مناسبی به شمار نمی روند.

بوت ها، کفش های جلوبسته یا کفش های ساق دار نیز به هیچ عنوان برای روز خواستگاری مناسب نیستند. هم چنین برای انتخاب کفش یا پاپوش خود به مدل لباس نیز توجه داشته باشید به عنوان مثال بهترین انتخاب برای دامن های پلیسه و بلند کفش های مچ دار پاشنه بلند با می باشند و اگر لباس شما کوتاه است و نگران کوتاهی قد خود نیستید صندل های فانتزی تخت انتخابی ایده آل به شمار می روند.

اکسسوری های خواستگاری

گردن بند های ظریف، گوشواره های کوچک، دستبندهای زنجیر طلا و نقره می توانند جذابیت شما را از نمره ده به نمره بیست برسانند!

بهتر است در روز خواستگاری از انگشتر استفاده نکنید و برای زیبایی دستان خود از طراحی های زیبا و دخترانه ناخن بهره ببرید.

گیره های موی مرواریدی، دستبندها و گردن بندهای مرواریدی نیز اکسسوری های جذابی برای روز خواستگاری هستند که ظاهر شما را فاخر و اصیل نشان می دهند.

بهتر است در استفاده از اکسسوری ها زیاده روی نکنید و به یک یا دو اکسسوری ظریف و زیبا بسنده کنید. اگر از سنجاق سینه روی لباس خود استفاده می کنید دور گردنبند را خط بکشید و برای کمربند لباس خود به سراغ کمربندهای پهن و پر از نگین و سنگ نروید، یادتان باشد ظاهر ساده و بی آلایش حس مثبت و صمیمانه تری را در خواستگاران شما پدید می آورد.

مزون طراحی و دوخت لباس زنانه دیاکو مزون با هدف تولید به‌روزترین و خاص‌ترین پوشاک زنانه فعالیت خود را به صورت حضوری و آنلاین شروع نمود.

این مقالات را نیز مطالعه کنید:

‌باشد.