عمومیکسب و کار ایرانی

برترین صنایع غذایی ایران

دوستان عزیز، امروز در این مقاله قصد داریم در مورد مواد غذایی با شما صحبت کرده و چند شرکت مواد اولیه صنایع غذایی در ایران را به شما معرفی کنیم که غذای سالم و محصولات با‌کیفیت را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. هر چند در ایران قوانین و مقررات و نظارت‌هایی که روی تولید، بسته‌بندی و عرضه‌ی محصولات خوراکی می‌شود، کافی و مناسب به نظر می‌رسد اما باز هم در این بین برخی محصولات از لحاظ مشتری مداری و رعایت استانداردهای ملی و جهانی یک سر و گردن از دیگر برند‌ها بالاتر هستند.

به عبارت دیگر همه‌ی محصولات کارخانه‌ای غذایی که به دست ما می‌رسند، کیفیت قابل قبولی دارند و ما با اطمینان می‌توانیم آنها را مصرف کنیم اما در این میان شرکت‌های تولید مواد غذایی هم هستند که این کار را بهتر از دیگران انجام می‌دهند و می‌توان گفت محبوبیت و مطلوبیت محصولاتشان بیشتر و بالاتر از دیگر برندها‌ست. در این مقاله پس از مقدمه‌ای کوتاه شما را با نام این شرکت‌ها آشنا می‌کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

تعریف غذا

همه می‌دانید که غذا خوردن برای بقا، زنده ماندن و رشد ما لازم است. علاوه برآن، خوردن غذاهای خوشمزه و خوش‌طعم که مطابق با سلیقه و فرهنگ ما طبخ شده است، برای ما لذت بخش و خوشایند است.شاید اگر از کسی بپرسیم به نظر شما غذا چیست و چگونه آن را تعریف می‌کنی عجیب و نا‌مانوس به نظر برسد؛ اما غذا تعریف ساده‌ای دارد. غذا همان چیزی است که در زمین کشت می‌شود یا از دل دریاها بیرون می‌آید، چیزی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد و بالاخره آن چیزی است که در برنامه‌ی غذایی ما وجود دارد و ما آن را می‌خوریم تا زنده بمانیم و رشد کنیم.

Iran's top food industry
A colorful supermarket aisle withe no people but an abundance of food.

عادت های غذایی متفاوت مردم در نقاط مختلف جهان

در مورد غذا حقیقت جالبی وجود دارد و آن این است که مردمان مختلف در نقاط مختلف جهان عادت‌ها و برنامه‌ی غذایی متفاوتی دارند و این سلیقه و دیدگاه متفاوت داشتن نسبت به غذا به خیلی چیزها بر‌می‌گردد. به عنوان مثال به باورها و اعتقادات مردم، فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه، عادات غذایی پیشینیان و گذشتگان مردم آن منطقه، در دسترس بودن مواد اولیه صنایع غذایی در آنجا، درآمد مردم برای خرید مواد خوراکی، سلیقه و ذائقه‌ی مردم، رویدادهای تاریخی و …

گاهی مردم یک نقطه از جهان غذایی را می‌خورند که مردم دیگر نقاط جهان حتی از دیدن آن غذا یا آوردن نام آن حال‌شان بد می‌شود. گاهی مردم یک کشور غذایی را می‌خورند که برای یک کشور دیگر آن غذا مقدس است و در باورهای مذهبی آنها ریشه دارد. مثلا در حالی‌که ما گوشت گاو مصرف می‌کنیم، در نقاطی از هندوستان گاو نه تنها خورده نمی‌شود بلکه پرستیده هم می‌شود.

مردم برخی کشورها عادت به خوردن حیوانات زنده دارند و در حالی‌که غذای آنها در بشقاب‌شان تکان می‌خورد و حیات دارد، از خوردن آن ابایی نداشته و احساس لذت می کنند. برخی مردم غذای خام و نپخته مصرف می‌کنند، برخی مردم همه چیز می‌خورند و برخی فقط گیاه‌خوارند.خلاصه که در هر کشور و یا حتی در نقاط مختلف یک کشور عادت‌های غذایی مردم متفاوت است و نظر و دیدگاه هر کدام نسبت به غذا متفاوت‌تر. بهتر است ضمن دانستن این تفاوت‌ها سلایق و علایق متفاوت دیگران را بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم تا در کنار هم با آرامش زندگی کنیم.

تاثیر غذا بر سلامت جسم و روح انسان

حقیقت جالب دیگری که در مورد غذا اثبات شده است اثر غذا بر روح و روان انسان می‌باشد. بله غذایی که ما می‌خوریم علاوه بر تاثیری که بر جسم ما دارد و موجب رشد و سلامت جسمی ما می‌گردد، روی خلقیات، اعصاب و روان و روح ما نیز تاثیر مستقیم دارد. به همین علت است که توصیه شده انسان هر چیزی را به عنوان غذا مصرف نکند و از آن برای خودش طعام نسازد. در همین رابطه اسلام نام غذاهای حلال و حرام را آورده و این‌ها را از یکدیگر تفکیک می‌کند تا انسان تغذیه‌ای سالم داشته باشد و بداند که خوردن چه غذاهایی برای او (جسم و روحش) مناسب و مطلوب است.

در اینجا چند مثال برایتان ذکر می‌کنیم تا بدانید غذاها و مواد مغذی موجود در آنها همچون ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و …. چه اثری بر سلامت روح و روان ما می‌گذارند.

  • کمبود ویتامین d می‌تواند موجب بروز اختلالات خلقی و شناختی شود و خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالان را افزایش دهد.
  • کمبود آهن در بدن می‌تواند موجب نقصان حافظه و توانایی یادگیری در انسان شود و منجر به مشکلات روحی روانی در او بشود.
  • کمبود روی در بدن ممکن است بر افسردگی و آلزایمر و از دست دادن عملکرد شناختی بر اثر کهولت سن دخیل باشد.
  • هر دو وضعیت قند خون بالا و قند خون پایین (افت قند خون) می‌توانند بر وضعیت روانی فرد تاثیر‌گذار باشند و بر اضطراب، افسردگی و اسکیزو‌فرنی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بگذارند.

با این پیش زمینه‌ها که در خصوص غذا و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح خود پیدا کردیم به سراغ موضوع اصلی مقاله می‌رویم و چند شرکت خوب مواد غذایی در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراهی کنید.

چند شرکت برتر در زمینه‌ی مواد غذایی در ایران

یکی از بزرگترین صنعت‌ها در بین صنایع مختلف جهان، صنایع غذایی است که طرفداران زیادی هم دارد. از طرفی این صنعت چون با نیاز روزانه‌ی مردم در ارتباط است، معمولا با استقبال خوب کار‌آفرینان و تولید‌کنندگان هم رو به رو می‌شود. چند مورد از برترین این شرکت‌ها را بشناسید.

کوکاکولا

شرکت کوکاکولا که بنیان‌گذار آن جان‌پمبرتون داروساز در سال ۱۸۸۶ بوده است اکنون به یک برند منحصر به‌فرد بدل شده است که روزانه ۷/ ۱ میلیارد بار در بیش از ۲۰۰ کشور جهان نوشیده می‌شود. این شرکت آمریکایی واقع در ایالت آتلانتا تحت مدل تجاری فعالیت می‌کند که تنها در این محل کنسانتره کولا را به تولید می‌رساند و فرآیند بسته‌بندی، فروش و توزیع محصول نهایی به عهده شرکت‌های بسته بندی در سراسر جهان است.

به‌عنوان برنامه‌ای برای تمرکز بیشتر بر تولید سودآور کنسانتره، کوکاکولا بخشی از تاسیسات بسته‌بندی خود در را به ارزش یک میلیارد دلار واگذار کرد. این شرکت با درآمد سالانه ۴/ ۳۵ میلیارد دلاری خود به تازگی برنامه‌ای را درجهت ساخت کارخانه‌ای عظیم در هیوستون اعلام کرده است. این پروژه ۲۵۰ میلیون دلاری قرار است در سال ۲۰۲۰ به‌طور رسمی افتتاح شود.

مارس

شرکت مارس فعالیت خود را از یک قرن پیش آغاز کرد. مارس یک شرکت فرآورده‌های غذایی مطرح در سطح جهان است که از سوی مارس اداره می‌شود. مقر اصلی آن در ایالت ویرجینیا است و این کسب‌و‌کار خانوادگی با درآمد سالانه ۳۵ میلیارد دلار توانسته خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های اصلی تولید فرآورده‌های غذایی مطرح کند. این برند دارای محصولات گوناگونی نظیر شکلات، محصولات حیوانات‌خانگی، غذا و نوشیدنی است. مارس به‌تازگی خرید چند شرکت کوچک‌تر را آغاز کرده و برنامه دارد تا سهم خود را از بازار در جهان که هم‌اکنون ۵/ ۱۳ درصد آن را در اختیار دارد، افزایش دهد.

آرچر دنیلز میدلند

شرکت آرچر دنیلز میدلند یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های تولید فرآورده‌های غذایی در جهان است که مشتریان خود را در ۱۴۰ کشور جهان دارد. این شرکت آمریکایی اکنون ۳۳ هزار پرسنل دارد و همچنین دارای بیش از ۴۶۰ کارخانه فرآوری محصولات خام و ۳۴۰ واحد تولیدی دیگر در سراسر جهان است. این شرکت مواد اولیه‌ای را که برای ساخت غذا، غذای حیوانات و محصولات انرژی‌زا استفاده می‌شود به‌تولید می‌رساند. درآمد سالانه این شرکت در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲/ ۳۴ میلیارد دلار بوده است.

کارگیل

شرکت کارگیل یک کسب‌و کار چند ملیتی است که از سوی یک خانواده گردانده می‌شود و به‌طور شگفت‌آوری دارای فهرست بلند بالایی از محصولات غذایی، کشاورزی، محصولات صنعتی و مالی و خدماتی از این قبیل است. این شرکت به‌طور کامل توسط خانواده‌های مک‌گیل و مک‌میلان اداره می‌شود که مالک بیش از ۹۰ درصد از آن هستند. با دراختیار داشتن بیش از ۱۵۰ سال تجربه در کشاورزی، تولید، صادرات و نیز تولید محصولات گوشتی، کارگیل اکنون بزرگ‌ترین‌ شرکت خصوصی در آمریکا است که دارای ۱۵۰ هزار پرسنل است و به مشتریانی در ۷۰ کشور جهان خدمات می‌رساند. درآمد این شرکت بنابر آخرین آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵/ ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

دانون

شرکت «دانون» که در سال ۱۹۱۹ در بارسلونای تاسیس شد یکی از بازیگران بین‌المللی در صنعت غذا و نوشیدنی است. در سال ۲۰۱۸، دانون توانست در ۱۲۰ کشور درآمد ۸۸/ ۲۷ میلیارد دلاری کسب کند. این شرکت البته بخش مهمی از محبوبیت خود را به‌دلیل تولید لبنیات به‌دست آورده است. همچنین تولید آب‌ معدنی با برند‌های گوناگون نظیر آکوا از محصولات این شرکت به حساب می‌آید.