عمومیکسب و کار ایرانی

بررسی علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین

علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین به فرسودگی شلنگ ها، فشار بیش از حد و همچنین حرارت بسیار زیاد آن ها مربوط می شود که در این صورت باید شلنگ ها را تعویض کنید تا سیستم خنک کننده ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد.

رادیاتور ماشین یک هدف اساسی دارد که آن از بین بردن گرمای جمع آوری شده توسط مایع خنک کننده موتور است. برای انجام این فرآیند، مایع خنک کننده باید از طریق رادیاتور عبور کند و به موتور برسد که این کار توسط دو شلنگ رادیاتور انجام می شود. شلنگ های رادیاتور در معرض ساییدگی و فرسودگی زیادی از جمله گرما و فشار هستند که اگر متوجه شدید یکی از شلنگ های رادیاتور باد کرده است، یعنی اینکه فرسودگی شده است.

دلایل اصلی باد کردن شلنگ رادیاتور چیست؟

سه دلیل اصلی برای باد کردن شلنگ رادیاتور وجود دارد که اولین مورد فشار بیش از حد است. اگر اخیراً رادیاتور ماشین را تعویض کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که فشار زیادی در سیستم و مخصوصاً شلنگ ها ایجاد شده باشد زیرا به عدم هواگیری شلنگ ها و بست ها و رابط های بین لوله مربوط می شود. دومین علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین ساییدگی و فرسودگی می باشد.

اگر داخل شلنگ رادیاتور فرسوده شده باشد ممکن است این امر حباب های هوا ایجاد کند که باعث می شود بخش بزرگی از شیلنگ رادیاتور باد کند. در نهایت اینکه شلنگ های رادیاتور در معرض حرارت بسیار زیاد می توانند باد کنند. اگر موتور ماشین شما بیش از حد گرم شده است، مایع خنک کننده داغ باعث متورم شدن شلنگ های رادیاتور می شود.

اگر متوجه باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین شده‌اید باید در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید. به همین منظور ابتدا ماشین را برای بررسی شلنگ های رادیاتور به یک مکانیک مورد اعتماد نشان دهید تا با تعویض شلنگ ها، این مشکل را برطرف کند.

علت سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین

دمای بیش از حد محیط، گرمای موتور و مواد لاستیکی همگی عواملی هستند که منجر به خشک شدن و سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین می شوند. علاوه بر این، اسیدهای خاصی در سیستم خنک کننده وجود دارند که می توانند به مرور زمان باعث تخریب لاستیک شوند و یکپارچگی شیلنگ ها را به خطر بیندازند. اینها اصلی ترین علت سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین می باشند که در این صورت اگر شیلنگ های رادیاتور را تعویض نکنید مشکلات مختلفی مانند نشتی مایع خنک کننده و داغ شدن بیش از حد موتور بوجود می آید. لوازم یدکی لیفتراک سپاهان در خدمت شماست تا بهترین شیلنگ های رادیاتور را به شما ارائه دهد.

علت سفت شدن شیلنگ ترموستات

علت سفت شدن شیلنگ ترموستات فرسودگی و گرمای بیش از حد می باشد که اگر به موقع شیلنگ ترموستات را تعویض نکنید، ممکن است شیلنگ دچار نشتی و خرابی شود و مشکلاتی مانند داغ شدن بیسیستم خنک کننده ماشین یکی از مهم ترین بخش های خودرو می باشد که اگر هر کدام از اجزای آن به مشکلی بر بخورد، باعث داغ شدن بیش از حد دمای خودرو می شود. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت ها و علائم هوا گرفتن رادیاتور ماشین پرداخته ایم تا این مشکل را تشخیص دهید و بتوانید هواگیری رادیاتور ماشین را انجام دهید.

هوای تمیز برای موتور ماشین شما خوب است زیرا احتراق مناسب را حفظ می کند. با این حال، هنگامی که هوای اضافی وارد سایر سیستم های خودرو به خصوص رادیاتور می شود می تواند باعث مشکلات جدی تری شود. وقتی که خودروی شما دچار گرمای بیش از حد می شود یک علامت قطعی است که مشکلی در سیستم خنک کننده خودروی شما رخ داده است. مشکلات مختلفی می توانند مقصر این اتفاق باشند ولی با این حال ما به بررسی “هوا گرفتن رادیاتور ماشین” پرداخته ایم که می تواند یکی از دلایل گرم شدن بیش از حد خودرو باشد.

از کجا بفهمیم رادیاتور ماشین هوا گرفته

به طور کلی باید گفت که زمانی که هوا می گیرد، باد کردن شلنگ های آب رخ می دهد که این مشکل به خاطر وجود عیب در است. برای اطمینان از این موضوع می توانید درب رادیاتور یا مخزن آب را زمانی که خودرو سرد است باز کنید و اگر متوجه خروج هوا از سیستم شدید، می توانید بفهمید که رادیاتور را هوا گرفته و واشر سرسیلندر سوخته است. همچنین اگر هنگام روشن کردن موتور ماشین متوجه بد کار کردن آن شدید می توانید از هوا گرفتن رادیاتور و سوختن واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کنید.

در بعضی از مواقع هم ممکن است رادیاتور ماشین را هوا گرفته باشد ولی شلینگ های آب باد نکرده باشند که در واقع می توان گفت در این حالت، هوا گرفتن رادیاتور ماشین به دلیل وجود نشتی در یکی از اتصالات سیستم است. در بعضی مواقع ممکن است درب رادیاتور ماشین یا مخزن آب خراب باشد و باعث خروج آب و در نتیجه هوا گرفتن رادیاتور ماشین می شود.

همچنین بعضی وقت ها ممکن است بعد از تعمیر یا تعویض قطعات سیستم خنک کننده ماشین دچار هوا گرفتن رادیاتور شوید. زمانی که قطعات سیستم خنک کننده ماشین نیاز به تعویض دارند تمامی مایع سیستم خنک کننده باید خالی شود که در این شرایط سطح آب پایین می آید و جای خود را به هوا می دهد.

بررسی کنید که آیا حباب های هوا در مخزن انبساط خودرو طاهر می شوند یا خیر. هنگامی که موتور گرم است می توانید وجود حباب های هوا در دور موتور ۳۰۰۰ بررسی کنید. وجود آن ها اغلب نشان دهنده نفوذ گازهای موتور است. اگر در همان زمان سطح مایع خنک کننده به تدریج کاهش یابد و دود سفید از لوله اگزوز خارج شود، احتمال زیادی وجود دارد که واشر سرسیلندر سوخته باشد.

علت هوا گرفتن رادیاتور ماشین معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

خراب بودن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر خراب باعث کم شدن فشار آن می شود و در نتیجه منجر به مکش هوا به داخل مدار خنک کننده می شود. همچنین، گازهای خروجی نیز ممکن است به مدار خنک کننده نشت کنند.

مشکل در ترموستات خودرو

ترموستات خراب گردش مایع خنک کننده را مختل می کند، به همین دلیل است که حباب های هوای محبوس شده در آن نمی توانند وارد مخزن انبساط مایع خنک کننده شوند و سپس از آن بیرون روند و در نتیجه منجر به هوا گرفتن رادیاتور ماشین و سیستم خنک کننده می شود.

خراب بودن واتر پمپ

اگر واتر پمپ ماشین نشتی داشته باشد، می تواند هوا را از طریق آن بمکد و هوا گرفتن در سیستم خنک کننده ظاهر می شود. همچنین اگر واتر پمپ فرسوده شود، فشار لازم را ایجاد نمی کند و نمی تواند حباب های هوا را برای بیرون راندن آن ها به داخل مخزن انبساط فشار دهد.

گرفتگی یا شکستگی درپوش مخزن انبساط

این موضوع همچنین می تواند منجر به هوا گرفتن رادیاتور یا مسیرهای سیستم خنک کننده ماشین شود. آن سوپاپ معیوب منجر به این مشکل می شود که هنگام گرم شدن ضد یخ ماشین و افزایش فشار در مدار، هوای اضافی آزاد نمی شود. اگر سوپاپ آنطور که باید عمل نکند، برای یکسان کردن فشارها در هنگام خنک کردن، هوا نمی تواند وارد مخزن شود که خطر هوا گرفتن در مکان های دیگر ار افزایش می دهد.

نشتی رادیاتور یا بخاری

هنگام خنک شدن، هوا می تواند از شکاف های موجود در رادیاتور یا بخاری نفوذ کند. همین شکاف ها و یا سوراخ هایی که بر روی رادیاتور به وجود میاید نیز است که باید برای رفع این مشکل، سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

پایین بودن سطح مایع خنک کننده

هنگامی که سطح مایع خنک کننده به دلیل نشتی یا تبخیر آب به کمترین میزان مورد نیاز کاهش یابد، منجر به هوا گرفتن رادیاتور ماشین می شود.

رسوبات روی دیواره های مدار خنک کننده

اگر رسوبات روی دیواره های مدار خنک کننده ایجاد شود، سطح مقطع و توان عبوری آن را کاهش می دهد و منجر به اختلال گردش طبیعی خنک کننده می شود و به همین دلیل است که حباب های هوا از سیستم خارج نمی شوند.

فرسوده شدن لوله ها، شلنگ ها و آب بندی ها

آب بندی های فرسوده، تغییر شکل لوله ها و شیلنگ ها منجر به هوا گرفتن رادیاتور ماشین می شود. در تمامی موارد بهتر است بعد از بررسی مکانیک کل رادیاتور را تعویض کنید. برای خرید رادیاتور میتوانید به صفحه در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

اگر رادیاتور هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که می دانید، سیستم خنک کننده ماشین وظیفه‌ی مهمی را برعهده دارد. این سیستم باعث انتقال گرما از موتور ماشین به محیط بیرون می شود، ولی اگر هوا گرفتن سیستم خنک کننده یا هوا گرفتن رادیاتور ماشین رخ بدهد، باعث ایجاد مشکلاتی بزرگ از جمله سوختن واشر سرسیلندر، جوش آوردن و داغ کردن بیش از حد ماشین می شود. در واقع اگر رادیاتور ماشین هواگیری نشود مشکلات بزرگی برای خودرو بوجود می آید و قطعات مختلفی نیاز به تعویض و تعمیر پیدا می کنند که این موضوع باعث بالا رفتن هزینه تعمیر کردن خودرو می شود.

علائم هوا گرفتن رادیاتور ماشین

تشخیص وجود هوا در رادیاتور ماشین دشوار است زیرا دیدن آن ها غیر ممکن است. برای همین به بررسی “علائم هوا گرفتن رادیاتور ماشین” پرداخته ایم تا بتوانید از این موضوع آگاهی پیدا کنید :

عملکرد ضعیف بخاری ماشین

اگر می بینید که بخاری هوای سرد را در دور آرام می دمد و با افزایش دور موتور ماشین از ۳۰۰۰ دور در دقیقه باد گرم را می دمد، این نشانه واضحی است که در رادیاتور ماشین هوا وجود دارد.

سریع تر گرم شدن موتور ماشین

این نیز نشانه وجود حباب های هوا در سیستم خنک کننده و رادیاتور ماشین است. به همین دلیل، فرآیند خنک سازی موتور مختل می شود، موتور سریع تر گرم می شود و دما از دمای معمولی کار بالاتر می رود.

سطح مایع خنک کننده پایین است

این یکی دیگر از دلایل رایج هوا گرفتن رادیاتور ماشین است.

وجود آثار نشت مایع خنک کننده

لکه های مرطوب، لکه های سفید خشک شده روی لوله ها، موتور، مخزن و سایر مکان های واقع در کنار آن ها نشانه نشت مایع خنک کننده در سیستم است که حضور حباب های هوا را تسهیل می کند.

روش هوا گیری رادیاتور ماشین

برای هواگیری رادیاتور ماشین اول وقتی که خودرو سرد و خاموش است تمامی پیچ های هواگیری را باز کنید. سپس درب مخزن رادیاتور یا مخزن آب را باز کنید و ضد یخ مناسب را درون رادیاتور یا مخزن بریزید. بعد از گذشت زمان، آب به همراه به هوای داخل سیستم خنک کننده از طریق پیچ های هواگیری خارج می شود که لازم است بعد از تمام شدن خروج هوا و آب، تمامی پیچ ها را سفت ببندید. بعد از بستن پیچ ها خودرو را روشن کنید و سطح آب رادیاتور ماشین را بررسی کنید و زمانی که از اندازه آن اطمینان حاصل کردید، درب مخزن یا درب رادیاتور را محکم ببندید.

علاوه بر روش قبلی، راه دیگری برای هواگیری رادیاتور ماشین وجود دارد. در این روش شما باید در حالی که درپوش رادیاتور را برداشته اید ماشین را روشن نگه دارید و اجازه دهید که ماشین حدود ۲۰ دقیقه روشن بماند. در این زمان حباب های هوا از سیستم خنک کننده ماشین خارج می شوند و حالا باید با جک، خودرو را بالا ببرید. بالا بردن ماشین توسط جک در این روش باعث می شود که هوا به طور طبیعی بالا برود و رادیاتور ماشین هم در بالا قرار می گیرد که این امر باعث تسریع خروج هوا از این سیستم می شود.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید، دلایل زیادی وجود دارد که باعث هوا گرفتن رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو می شود. تشخیص و تعمیر این مشکل چالش برانگیز است و نیاز به دانش تخصصی دارد، بنابراین بهتر است خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید تا علائم و علت های فوق را بررسی کنید.