عمومیکسب و کار ایرانی

بهترین روش درس خواندن برای کنکور تجربی؟

برای این درس، اگر به دنبال قرص هستید، پزشک نیستید. در عوض برای بهبودی باید برای گرفتن قرص نزد پزشک بروید. اما بریم سر اصل مطلب. فلسفه مطالعه زیست شناسی را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: روش مت. مت مخفف ایده ها، ارتباطات و ادغام است. از این طریق می توانید درس های زندگی را مرور کنید. شما باید در درس خواندن خود از تکنیک های خاصی استفاده کنید تا بتوانید ایده ها را بخوانید و بین چیزهای مختلف ارتباط پیدا کنید و در نهایت این ارتباطات را به هم بچسبانید. در این مبحث به غیر از بیان این اصول، به موضوعات دیگری نیز پرداخته شده است. مثلاً آدمی زندگی را دوست دارد و از دبیرستان خوب درس خوانده است و آدمی زندگی را دوست ندارد و در دبیرستان ناپلئون است. پیش از مطالعه ادامه مطلب در نظر داشته باشید که برای دریافت مشاوره درسی کنکور می توانید به وب سایت مشاور کنکور (پوردستمالچی) مراجعه کنید.

کسانی که زیست شناسی را خوب می دانند و این موضوع را دوست دارند.

چنین افرادی ابتدا باید سعی کنند کتاب را خط به خط، نقطه به نقطه و توپ به توپ بخوانند. نقطه به نقطه به معنای دیدن نکات مهم و یادگیری خوب آنهاست، نقطه به نقطه به معنای استفاده از کلماتی مانند «و»، «یا»، «بعضی»، «بعضی»، «بله»، «از» است. به اکثر” و حتی کاما توجه کنید. تمام شکل ها و توابع و نمودارها باید از بالا به پایین بررسی شود و یادداشت برداری کنید. برای یادداشت برداری دفترچه جدا نگذارید، این کار را در کتاب انجام دهید. در تمام گوشه های کتاب یادداشت کنید. پس از خواندن آن فصل، اکیداً توصیه می شود که در آزمون شرکت کنید و نکات تستی را به بقیه یادداشت ها اضافه کنید. با یک مرور کلی از کتاب به پایان برسانید، یعنی فقط مطالعه نکنید و ادامه دهید. گسترش دهید، بلکه مدام مرور کنید. مرور پس از تکمیل این فرآیند جدی و مطمئناً وقت گیر، زمان خواندن کل کتاب است، اگر اتصالات کوچکی وجود دارد، اکنون باید تمام فصل های آن کتاب را به هم وصل کنید.در مورد یک عضو خاص بدن اگر نکته ای وجود دارد همان نام اعضای بدن در فصل دیگری ذکر شده است که باید آنها را با هم ترکیب کنید و اکنون به مرحله ترکیب می روید باید مرحله ترکیب به معنای تلفیق هر سه کتاب است. اکنون باید هر سه کتاب را بخوانید. در قسمت قبل، اتصال را توضیح دادید، اکنون باید همه آنها را جمع آوری کنید. الان درس به نام زیست شناسی 2 و 3 و قبل از آن ندارید، اما درسی به نام زیست شناسی دارید. به این جریان در کلاس زیست شناسی می گویند به عرفان!

اما یک موضوع مهم گفته می شود، یادگیری به خودی خود یک درس است. چگونه باید شواهد را بخوانیم؟ برای خواندن اثبات، باید موارد زیر را انجام دهید:

در مرحله اول تصحیح، شما ثابت می کنید که نوع خواندن شما بر اساس تفکر طراح سازماندهی شده است و نکات اثباتی را به یادداشت های خود اضافه می کنید.

در مرحله دوم آزمون، برای بررسی بیشتر اطلاعاتی که می خوانید، تست می کنید. شما باید همزمان با کلاس تست ها را مرور کنید. بعد از این مرحله باید تست ها را با جزئیات بیشتری انجام دهید. پس تا الان چه کرده ایم؟ تا اینجا با فضای آزمون آشنا شده اید و سپس همگام شده اید. از این پس شما در نقش طراح و تحلیلگر تست هستید. در اینجا باید گزینه های نادرست را نیز بررسی کنید تا بتوانید چندین بار کل مطالب را در ذهن خود مرور کنید. شما باید سوال را برای گزینه های اشتباه پیدا کنید یا توضیح دهید که چرا اشتباه است.

در طراحی 3 مرحله ای فقط از چنین مدل مفهومی، ارتباطی و ترکیبی برای این درس استفاده شده است تا قدم به قدم پیش بروید و دچار سردرگمی نشوید. مرور مکرر و سبک در این سیستم حتی مرور شما را سازماندهی می کند. همچنین بزرگترین اشتباه بچه های تجربی این است که برای ریاضی و فیزیک وقت نمی گذارند و تمام وقت خود را صرف زندگی می کنند. در برنامه ریزی 3 مرحله ای می توان از چنین اشتباه مهلکی جلوگیری کرد. شما می توانید در مطالعه زیست شناسی و سایر دروس به مدل ریاضی دست یابید.

آیا ریاضی موضوعی است که به من ضربه بزند؟ چرا بچه هایی که پزشکی دوست دارند اول ریاضی و فیزیک می گیرند و بعد به سراغ آزمایش می روند؟ آیا به این دلیل نیست که ریاضی و فیزیک برای جلوتر ماندن از رقابت قوی تر می شوند؟ اگر من اصلاً ریاضی انجام ندهم چه؟

سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد. اما بهتر است به جای اتلاف وقت روی این سوالات، به اصل موضوع یعنی خواندن این درس بپردازیم. وقتی صحبت از ریاضی می شود، بهتر است ابتدا اطلاعات را جمع آوری کنید و سپس مهارت های خود را ارتقا دهید. یکی از مهم ترین اطلاعات در این زمینه، بررسی درصدهای نمرات ریاضی دانشجویان پزشکی است. بالاترین و کمترین درصد شما چقدر است، و سپس تصمیم بگیرید که چه نوع مطالعه در ریاضی. در اینجا می خواهم اطلاعات مهمی به شما بدهم. اصلی پس صبور باشید و این متن را تا آخر بخوانید. اینجاست که سرنوشت شما می تواند به نوعی تغییر کند.

با توجه به درصد باقی مانده منطقی است، برای پذیرش در دانشگاه تهران یعنی در رشته پزشکی حد بالای درصد ریاضی 90 درصد و حد پایین 45 درصد است. اما چرا این موضوع را مطرح می کنید؟ کسانی که در ریاضی 90 درصد نمره گرفتند وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شدند و کسانی که در ریاضی 45 درصد گرفتند وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شدند. اگر در ریاضیات خیلی خوب باشید، 90 درصد می‌گیرید. کسانی که در این درس ضعیف هستند باید 40-50 درصد را بگیرند و درصد باقی مانده را بیشتر ارزش گذاری کنند.

اگر فردی هستید که برای 90 درصد مشکل دارید، توصیه می شود تمام مباحث ریاضی را یک به یک بخوانید و اگر فردی هستید که برای 45 درصد مشکل دارید، توصیه می شود برای ذخیره، ابتدا بیشترین تکرار را انجام دهید. وقت شماست تا موضوعاتی مانند توابع، محدودیت ها، مشتقات و هندسه را جدی بگیرید. یعنی ابتدا درصد مورد نظر خود را اصلاح کنید و سپس این درصد را بهبود ببخشید یا ریسک را در آن دوره کاهش دهید. کاهش ریسک یعنی رفتن به موضوعات دیگر.

این درس، همراه با ریاضیات، یک درس چالش برانگیز ویژه برای کودکان پیش دبستانی است. اما حقیقت این است که بچه ها آن را راحت تر از ریاضی دارند. دلیل این امر این است که سؤالات در مورد استفاده از ریاضیات است نه خلوص ریاضی. این درس در مورد طرز فکر یک آزمون گیرنده بحث می کند. من بسیاری از مصاحبه ها و روش ها را از جاهای دیگر بررسی کردم و متوجه شدم که هیچ کدام به اصل موضوع، یعنی فلسفه فیزیک توجه نکرده اند. فیزیک یکی از فلسفی ترین مطالعات است و مانند شیمی مبتنی بر ایده های عملی است که جنبه های فنی آن با ریاضیات ترکیب شده است. در همه مصاحبه ها بحث هایی مانند معلم خوب است، تست های بیشتری برای افزایش سرعت و غیره وجود دارد. این کلمات بسیار درست است، اما آیا آنها معنای روشی که من باید فیزیک را بفهمم را توضیح می دهند؟ به عنوان مثال، اینکه آیا موقعیت شماره یک در کلاس برای معلمش بسیار مفید بوده یا خیر، یک موضوع است و کاری که او انجام داده ممکن است موفق باشد، موضوع دیگری است. من معتقدم که فلسفه ها و ایده هایی که در ذهن این کتاب شماره یک ایجاد شد، می دانستند چگونه فیزیک را بفهمند و از معلم یاد بگیرند. واقعیت این است که همان معلم یا منبع خاصی که توسط چنین معلمی نوشته شده وجود دارد و توسط افراد دیگری نیز استفاده می شود، اما چرا به این نتیجه نرسیدند. انجام میدهم! در اینجا ما بحث تفکر و تفکر را مطرح می کنیم، نه نحوه خواندن. برخلاف کلاس های دیگر که در مورد روش صحبت کردم، در اینجا می خواهم در مورد کاربرد سوالات فیزیک صحبت کنم و سپس در مورد روش خواندن صحبت کنم.

این دوره را برخی دوست دارند و برخی از آنها متنفرند. کسانی که شیمی را می فهمند بدون شک عاشق شیمی خواهند شد و عشق آنها به شیمی ممکن است آنها را از پزشکی دور کند و به داروسازی یا حتی شیمی سوق دهد. به عقیده برخی، این درس شگفت انگیزترین علم جهان به شمار می رود و به عقیده برخی دیگر، دوره ای پوچ و تنها با شرایط و غلظت ها و الکترون های متفاوت است. بنابراین تمام هدف دوست داشتن یا نفرت از این دوره، درک آن است. هرکس از بدگمانی اش دوست من شد. رازهایم از درونم بیرون می آمد. کسی که ماهیت شیمی را درک کند در این درس مشکلی نخواهد داشت و کسی که نمی داند مشکلات زیادی خواهد داشت.

بعد از این مقدمه پازل یادگیری شیمی را حل می کنیم. مفهوم یادگیری شیمی را در بالا توضیح دادم، اما باید بگویم که این هم شیمی یادگاری است. به عنوان مثال، جدول تناوبی با تمام عناصر و ویژگی ها نامفهوم است و برای حفظ کردن باید چندین بار تکرار شود. بسیاری از مردم از جدول تناوبی پیروی می کنند که به نظر من اشتباه است. هنگام حل مشکلات، میز خود را ملکه ذهن خود کنید. اگر 20 مسئله در مورد چرخه هالوژن ها را حل کنید تا یکی از آنها “F” بگوید، فلوئور، کلر، برم، ید دریافت خواهید کرد.

ابتدا باید بگویم که شیمی به سه بخش تقسیم می شود: حافظه، تکرار فکر، مسئله. ساختارهای حافظه فقط به حافظه و دقت در پیوند دادن حافظه ها به یکدیگر و در نهایت ادغام خاطرات نیاز دارند. بخش تکرار مفهومی نیازمند تحلیل و تکرار در جستجوی خرد در اجرای ایده است. موضوعاتی هم هستند که وظایف خاصی دارند. شما باید روند یافتن مجهول و راه رسیدن به مجهول را پیدا کنید. چرا من یک فرآیند کشف ناشناخته را صدا می زنم؟ آیا به دلیل سردرگمی کودکان در مسائل شیمی است که این مشکل در مورد PH است؟ آیا وزن را می خواهید؟ آیا خال را دوست دارید؟ آیا یک پارتیشن تمیز می خواهید؟ در نهایت چه می خواهید؟ کلید حل 90 درصد مسائل شیمیایی درک مفهوم خال است و هرکسی که این را بفهمد می تواند تمام مسائل شیمیایی را تجزیه و تحلیل و حل کند.

همچنین برای انتخاب رشته کنکور سراسری نیز می توانید به محمدرضا پوردستمالچی مراجعه کنید.