عمومیکسب و کار ایرانی

بهترین فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش

برای دریافت بهترین کیفیت تصویر، تنظیم فاصله مناسب ویدئو پروژکتور از پرده نمایش بسیار مهم می باشد. البته که باید در نظر داشته باشید، فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش، بر اساس اندازه پرده نمایش و نوع ویدئو پروژکتور تعیین می شود. در صورتی که نتوانید این فاصله را به درستی تنظیم کنید، احتمالا تصاویر کاملا شفاف و با کیفیت را مشاهده نخواهد کرد! البته  تنظیم فاصله ویدئو پروژکتور و پرده نمایش کار سختی نیست و شما می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. هر تولید کننده ویدئو پروژکتور، راهنمای کاملی برای تنظیم فاصله پرده نمایش از پروژکتور ارائه کرده است که با بررسی آن می توانید اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید.

تنظیم فاصله پرده نمایش و ویدئو پروژکتور

از آنجا که هر ویدئو پروژکتور با کاربرد های مختلف، می تواند اندازه صفحه نمایش مختلفی داشته باشد، احتمالا فاصله راه اندازی یک ویدئو پروژکتور خانگی، با ویدئو پروژکتور اداری تفاوت داشته باشد و نمی توان یک فاصله ثابت را برای این دو در نظر گرفت. همچنین در صورتی که یک پروژکتور فاصله کوتاه در اختیار دارید، می توانید آن را در فاصله چند سانتی متری از پرده نمایش قرار دهید. این در حالی است که شخصی با یک پروژکتور سنتی ممکن است نیاز به چند متر فضای برای نمایش تصویر داشته باشد.

بهترین راه برای پیدا کردن فاصله قرار گرفتن ویدئو پروژکتور از پرده نمایش، بررسی دفترچه راهنمای ویدئو پروژکتور است. این راهنمای را می توانید در وب سایت سازنده ویدئو پروژکتور خود پیدا کنید و در نظر داشته باشید که جامع ترین راهنما، اطلاعاتی است که توسط سازنده پروژکتور ارائه شده است. در نظر داشته باشید که قبل از نصب پروژکتور، اصلاح عمودی و افقی تصویر و موارد دیگر مانند زوم و کیستون را به دقت بررسی کنید.

چطور فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش را محاسبه می‌کنید؟

پروژکتورها اغلب یک حداقل و حداکثر فاصله تا پرده‌ی نمایش دارند. بهتر است، پیش از خرید ویدئو پروژکتور، ابعاد تصویری که مورد نظرتان هست را در نظر داشته باشید و در هنگام خرید دستگاه، با توجه به اطلاعات هر مدل، بررسی کنید کدام دستگاه می‌تواند تصویر مناسب را به شما ارائه دهد. بهترین راه محاسبه فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش، مراجعه به ماشین حساب وب سایت رسمی تولید کننده و قرار دادن ابعاد تصویر مورد نظر و برآورد آن است.

محاسبه فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش به صورت دستی

اگر می‌خواهید فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش را به صورت دستی محاسبه کنید، لازم است با دو اصطلاح مهم در این رابطه آشنا شوید:

نسبت پرتاب (throw ratio)

منظور از نسبت پرتاب، یعنی رابطه‌ی میان فاصله پرتاب و عرض تصویر که به صورت D/W سنجیده می‌شود. در این نسبت، منظور از(W) عرض تصویر و (D)، فاصله پرتاب است.

فاصله پرتاب تصویر (Throw Distance)

منظور از Throw Distance، یعنی فاصله‌ی میان لنز دوربین دستگاه تا پرده نمایش. پروژکتورها به 2 دسته‌ی پرتاب بلند و پرتاب کوتاه تقسیم‌ می‌شوند.

پروژکتورهای پرتاب کوتاه یا (short throw)

در این مدل دستگاه‌ها، نسبت پرتاب، D/W، حدود 0.4 فوت یا کمتر است و در فضاهای محدود استفاده می‌شوند. پروژکتورهای short throw، بزرگ‌ترین تصویر را در کمترین فاصله ویدیو پروژکتور « 1 یا 2 فوت» از پرده، نمایش می‌دهند. این دستگاه‌ها مناسب استفاده در خانه‌، آپارتمان‌ یا اتاق‌ها با متراژ محدودند.

ویدیو پروژکتورهای پرتاب بلند یا (Long throw)

ویدئو پروژکتورهای Long throw، در سالن‌های بزرگ یا فضاهای نمایشگاهی و … استفاده می‌شوند و مناسب ارائه‌ی تصویر باکیفیت در فاصله‌ی زیاد هستند. این پروژکتورها را می‌توان روی دیوار یا سقف نیز نصب کرد. قیمت پروژکتورهای پرتاب بلند، نسبت به مدل‌های short throw کمتر بوده و به صرفه‌ترند.

انواع ویدئو پروژکتور بر اساس فاصله تا پرده

الان تا حدودی می‌دانید که ابعاد محل نمایش را چطور می‌توانید به دست بیاورید. مساله بعدی توجه به نوع ویدئو پروژکتور و فاصله آن تا صفحه نمایش است. اول نگاهی بیاندازیم به انواع ویدئو پروژکتور از نظر تقسیم‌بندی فاصله‌ای.

الف) ویدئو پروژکتورهای فاصله زیاد

این ویدئو پروژکتورها در حال حاضر متداول‌ترین و اقتصادی‌ترین دستگاه‌ها هستند. بیش از ۹۰ درصد ویدیو پروژکتورهایی که می‌بینیم از این نوع هستند. این دستگاه‌ها حداقل در فاصله ۲.۵ متری از پرده قرار می‌گیرند و نسبت به ویژگی‌هایشان می‌توانند تا فواصل بسیار بیشتری نیز عقب قرار داده شوند.

ب) ویدئو پروژکتورهای فاصله نزدیک

این ویدئو پروژکتورها می‌توانند در فاصله حدود ۱ متری پرده یا محل نمایش قرار گیرند. اینها قیمت بالاتری نسبت به ویدئو پروژکتورهای فاصله زیاد دارند و مناسب فضاهایی هستند که در آنها محدودیت فاصله وجود دارد. همچنین می‌توانند در کارهایی که نیاز به ترسیم دارند، همانند ویدئو پروژکتور در خیاطی، نقاشی و مشابه آنها مورد استفاده قرار گیرند. از لحاظ ظاهری بخشی که از آن نور تابیده می‌شود معمولا بسیار بزرگتر از ویدئو پروژکتورهای دیگر است.

ج) ویدئو پروژکتورهای فاصله بسیار نزدیک

این ویدئو پروژکتورها دارای فناوری به نسبت جدیدتری هستند و قیمت آنها بسیار گران‌تر از انواع دیگر می‌باشد و به نوعی لوکس حساب می‌شوند. آنها می‌توانند در  فاصله بسیار نزدیک حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری پرده نمایش قرار گیرند و عملا به نوعی کاملا جایگزین تلویزیون شوند.

فاصله مناسب ویدئو پروژکتور تا پرده

ما در این مطلب، بیشتر در خصوص ویدئو پروژکتورهای فاصله دور صحبت می‌کنیم که یک قاعده کلی را می‌بایست برایشان درنظر داشته باشیم:

هر چقدر ویدئو پروژکتور به پرده نزدیکتر شود تصویر کوچکتر و شدت نور و کیفیت نسبی افزایش پیدا می‌کند و هر چقدر ویدئو پروژکتور از پرده دور شود، تصویر بزرگتر و شدت نور کاهش و کیفیت نسبی تصویر نیز کاهش پیدا می‌کند.

از این قاعده می‌توانیم دو نتیجه بگیریم:

۱- فاصله دستگاه تا پرده مهم است

تنها اندازه فضایی که برای نمایش تصویر یا قراردادن پرده نمایش وجود دارد تعیین کننده اندازه تصویر نیست. بلکه فاصله ویدئو پروژکتور هم مهم است. فرض کنید شما یک دیوار به طول ۵ متر و ارتفاع  ۳.۵ متر دارید. همانطور که در جدول بالا می‌بینید قطر این دیوار حدود ۲۵۲ اینچ است یعنی می‌توانید تصویری حدود ۲۴۰ اینچ را برروی این دیوار بتابانید. ولی تنها به شرطی که بتوانید ویدئو پروژکتور را در فاصله مناسبی قرار دهید (نسبت به هر ویدئو پروژکتور متفاوت است ولی در حدود ۵ تا ۸ متر فاصله احتمالا خواهد بود). به این ترتیب اگر دیوار یا صفحه‌ای که قرار است تصویر روی آن شکل بگیرد بزرگ است ولی فاصله محدودی دارید که باعث می‌شود نتوانید دستگاه را به اندازه کافی عقب بگذارید، تصویر شما کوچکتر خواهد بود.