عمومیکسب و کار ایرانی

تجهیزات قالب بندی فلزی بتن

سازه های بتنی دارای مزیت های بسیاری چون استحکام و مقاومت بسیار بالا می باشند ؛ به همین علت در عصر حاضر گسترش زیادی پیدا کرده اند . ساخت و ساز این سازه های بتنی نیازمند قالب های مختلفی می باشند ، این قالب ها در انواع مختلف وجود دارد و قالب فلزی بتن یکی از انواع رایج و با کیفیت برای این سازه ها می باشد .جالب است بدانید که قالب فلزی بتن ، در شمار قالب هایی قرار دارد که با ورود به عرصه ساخت و ساز ، تغییراتی عظیم را به همراه آورده است ؛ تغییراتی که علاوه بر افزایش سرعت پروژه های در حال اجرا از استحکام و دقت بیشتری در ساخت سازه های بتنی، خصوصا ستون ها برخوردار می باشد . هر نوع سازه بتنی نیاز به قالب فلزی بتن دارد ، قالب هایی که به دلیل داشتن ابعادی متنوع و کیفیتی بالا هموراه توجه همه را به سوی خود جلب می کند .

انواع متعلقات قالب بندی بتن، به بخش های مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از آنها اجزای قالب بتن را تشکیل می‌دهند، برخی دیگر برای ایمنی کارگران هستند و برخی نیز هنگام بتن‌ریزی به کار می‌روند. با ما باشید تا انواع متعلقات قالب بندی را بررسی کنیم.

پین و گوه

پین و گوه که به آن نر و ماده نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای است که از آن برای اتصال میان قالب‌ها استفاده می‌شود. پین و گوه، نقش شیرازه را بازی می‌کند و یکی از اصلی‌ترین «تجهیزات قالب بندی بتن» است.

کلمپس

کلمپس یکی از انواع قطعات واصل بوده که بعلت عملکرد مطلوبتر نسبت به پین و گوه‌، دارای مزایای بسیاری از جمله قدرت بیشتر‌، اورلب دقیقتر آکس‌های جانبی و امکان استفاده نوع داکتیل آن در چفت کردن تسمه هایی با ضخامت بیشتر از 6 میلیمتر می‌باشد‌.

در قالب‌های مدولار ساخته شده توسط شرکت عمودگستر ‌، امکان استفاده همزمان گوه‌ها و کلمس‌های میله‌ای بعلت تعبیه پانچ‌های متنوع در طول تسمه‌های اصلی بوجود آمده است.

سولجر

سولجر عضو عمودی باربر بوده و بعنوان پشت بند ایستا در قالب‌بندی دیوار در پشت لوله های افقی استفاده میگردد.

این اعضا به شکل مقطع ناودانی دوبله است و در طول‌های گوناگون جهت تامین پایداری در ارتفاعات مختلف قابل نصب بر قالبهای مدولار و پشتبندهای افقی میباشد.

با استفاده از قلاب سولجر‌، سیستم قالب‌بندی دیوار که اکنون بصورت یکپارچه درآمده است را می‌توان با ادوات و ماشین آلات کارگاهی جابجا نموده و مراحل مکرر مونتاژ را تقلیل داد.

گیره‌ها

وظیفه اتصال و تامین ثبات پشت بندهای افقی بر عهده انواع گیره ها می‌باشد‌. لذا این گیره‌ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که امکان استقرار به پانچ‌های قالب فلزی و پشت بندهای منفصل آن را در هر محدوده‌ای میسر می سازد. بنابراین گیره‌ها نقش عمده ای در صلبیت قالب داشته و شبکه نگهداشت آن را در امتداد افقی تقویت می‌سازد.

در شرایطی که هدف‌، اتصال لوله با حداکثر قطر 60 میلیمتر باشد‌، گیره متوسط 12 سانتیمتری و با وجود قوطی و ناودانی بعنوان پشت بند‌، از گیره بلند 18 سانتیمتری بهره خواهیم برد‌، که نوع دوم جهت اتصال مهارهای عمود لوله ای نیز کاربرد دارد‌. ضمنا جهت بستن دو لوله قائم برهم در مواردی نظیر محل تلاقی قیدهای لوله ای از گیره دو لوله که ابعادی شبیه نوع بلند آن دارد استفاده می‌گردد‌. مجریان و پیمانکاران‌، گیره ها را با اصطلاحات مختلفی از جمله کلیپس‌، دوپا‌، شاخ بزی و …. می‌شناسند.

گوه

بطور معمول و در جریان مونتاژ اولیه قالب‌های مدولار بکارگیری نزدیک و متعدد گوه‌های نر و ماده فولادی بعنوان اولین ابزار در شکل‌دهی و اتصال پانل‌ها ضروری خواهد بود.

این گوه‌ها در نوع ممتاز خود از ورقی با ضخامت 5 میلیمتر و مادگی آن‌ها از فولاد 4 میلیمتری تهیه میشود و بصورت کام و زبانه‌، در یکسوی تسمه دوبل شده دوقالب‌، فیکس شده و ضمن اتصال آن‌ها‌، با بستن درز قالب‌ها از خروج عصاره ممانعت می‌کند.

واشر بلت‌ها (کاس و دولوله)

جهت مهار انواع بلت در پشت سولجر و لوله ها به ترتیب از واشر بلت کاس و دولوله استفاده می‌گردد که اولی‌، مربع فولادی ضخیمی به ابعاد 10 سانتیمتری و نوع دوم از صفحه مستطیلی 10 * 20 سانتیمتر برای تعبیه در زیر مهره‌های خروسکی و تسهیم فشار متمرکز حاصل از آن در منطقه امن تری از تجهیزات ساخته می‌شود‌.

همچنین شکل خاص واشر ها باعث افزایش مقاومت آنها در برابر عکس العمل نیروی کششی بلت می‌گردد.

مهره خروسکی(مهره بلت)

مهره‌های بلت موسوم به مهره خروسکی از چدن نشکن و به روش ریخته‌گری مشابه اینگات‌، تولید می‌گردد‌. رزوه‌های داخلی آن با گام کبریتی بولت 16 هماهنگ بوده و قابلیت گالوانیزه سرد جهت افزایش عمر مفید و تسهیل نگهداری این مهره همانند بسیاری دیگر از اتصالات قالب‌بندی وجود دارد‌.

همچنین امکان ساخت مهره بلت واشر‌دار چدنی بعلت آسانی و سرعت بیشتر و حذف تنظیم واشرها در برخی پروژه‌ها‌، مد نظر قرار می‌گیرد.

فیلر

در مواقعی که هیچ ترکیبی از قالبهای مدولار نتواند‌، سطح مورد نظر را پوشش دهد‌، یا برای تسهیل در باز کردن قالب‌ها‌، از فیلر استفاده می‌شود‌. فیلر‌ها دارای این مزیت می‌باشند که در فضاهای محدود قالب‌بندی که امکان باز شدن قالب بدون ایجاد آسیب بر یا قالب‌ها وجود ندارد این فضا را فراهم ساخته و جهت ترمیم قالب‌بندی سطوح با عرض کمتر از 10 سانتیمتر قابل استفاده خواهند بود.

میان بلت‌ها

بلت را پس از باز کردن قالب دیوار‌، از داخل خارج کرده در نتیجه در محل آن تخلخلی ایجاد شده که در شرایط عادی با ملات مناسب یا ترمیم می‌شود . لذا در سازه هایی شبیه مخازن سیالات یا استخرهای صنعتی و حوضچه‌های آب بند‌، این سوراخ‌ها در مقابل نشتی‌، ایمن نبوده و نقطه ضعف سازه محسوب می گردد‌. به همین منظور در چنین مواردی به جای یک بلت دنده ای متداول‌، از دو نیم بلت و یک مغزی آببند استفاده می‌کنیم‌.

این مغزی مدفون شونده پس از باز کردن نیم بلت‌های بیرونی‌، توسط صفحه فولادی عریض خود‌، محل مورد نظر را مسدود و سازه را از نشت و بروز خسارات بعدی ایمن می‌سازد‌.

میان بلت‌های فلزی را میتوان به انواع چدنی و فولادی تقسیم کرد که البته انتخاب بلت‌های وارد شونده در مورد آنها متفاوت و بر مبنای نوع رزوه مغزی ها و ضخامت دیواره خواهد بود.

قطعه تسمه‌ای با عرض 10 سانتیمتر که پس از خمیدگی طولی و پرس پانچ‌هایی با استانداردهای مطابق قالب‌های مدولار صرفا وظیفه اتصال دو قالب عمود برهم را در قسمت خارجی سطح بعهده گرفته و در عمل هیچ بعدی از بتن را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد. ساخت نبشی‌های صفر با ورق 4 و 5 میلیمتر و عرض‌های 5 و 6 سانتیمتر جهت انطباق با قالب‌های لبه 5 و 6 سانتی امکان پذیر است.

لازم است بدانید اگر چه قالب فلزی بتن از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر قالب های بتنی موجود در بازار برخوردار می باشد ، اما استفاده نادرست از این مدل قالب های بتن، ممکن است خسارت های مالی فراوانی را برای پروژه و حتی سازه به همراه داشته باشد ؛ هم چنین استفاده از قالب فلزی بتنی، برای فونداسیون هایی با عمق کم رایج می باشد. حال به تعریف این نوع قالب ها و انواع آن ها می پردازیم .

قالب فلزی برای سنگفرش ها ، مانع یا حصار ها ، پیاده رو ها ، دیوارها ، مخصوص برای پل های ، مخصوص ساختمان ها ، ستون ها ، تونل که با توجه به نیاز پروژه ها انتخاب می شوند.

برای ساخت قالب های فلزی با توجه به وزن وکاربرد می توان از فلز های مختلفی برای ساخت آن ها استفاده کرد . قالب فلزی بتن پیاده رو ها در جنس آلومینیوم و آهن نیز موجود می باشد . لازم به ذکر است که قالب های فلزی بتن فولادی که در نوع مرغوب و با کیفیت موجود می باشند ، توسط روش های مختلفی چون گالوانیزاسیون آبکاری شده و در برابر زنگ زدگی ، فرسایش و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند .

قالب های بتن انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • قالب های چوبی
  • قالب فلزی
  • قالب آجری

تفاوت بین قالب فلزی بتن و سایر قالب بندی بتن چیست؟

انتخاب نوع سازه های بتنی معمولا به نوع پروژه، زمان مورد نیاز و همچنین هزینه‌های برآورد شده بستگی دارد یعنی قالب با توجه به نوع پروژه باید به گونه ای باشد که در برابر فشار ناشی از ریختن بتن، مقاومت لازم را داشته باشد و باعث بدشکل شدن بتن نشود. قالب فلزی استحکام و مقاومت بالایی نسبت به قالب چوبی و دیگر قالب ها دارد. در حقیقت قالب فلزی بتن، ظرفی با شکل و فرم خاص خود است که برای ریختن بتن خمیری از آن استفاده می‌شود تا بتن خشک شده و شکل بگیرد.