استان هاعمومیکسب و کار ایرانی

جنگل فرح آباد ساری

آیا می خواهید یکی از بهترین سواحل اطراف ساری را بشناسید؟ ساحل فرح آباد مکانی است که باید درباره آن بدانید! البته فرح آباد ساری به ساحل محدود نمی شود، زیرا این منطقه مورد علاقه شاه عباس صفویان بوده، بناهای تاریخی و سلطنتی زیادی در محلی که امروزه به نام مجموعه تاریخی فرح آباد شناخته می شود ساخته شده است. در این مقاله علاوه بر آشنایی با یکی از بهترین سواحل مازندران، شما را با تمامی عناصر این مجموعه تاریخی آشنا می کنم. پس برای یک سفر فانتزی به سریس فرح آباد آماده شوید! با سایت گردشی تاپ همراه باشید.

چرا اول فرح آباد؟!

نکته این است که مادر شاه عباس صفوی فرح آباد سعدی بود. به همین دلیل در دوران مدیریت وی به این منطقه توجه ویژه ای شد. شاه عباس تمام تلاش خود را به کار گرفت تا فرح آباد ساری به منطقه ای غنی و آباد تبدیل شود، به گواه آثار تاریخی که حتی امروزه نیز حفظ شده است. این جنگل یکی از جاذبه های توریستی ساری می باشد.

در آن زمان بادهای خنک و مطبوعی در این منطقه می وزید به همین دلیل به آن فرح آباد می گفتند. این نام در زمان پهلوی انتخاب شد اما بعداً فرح آباد به خزر آباد تغییر نام داد. از اهمیت این شهر در گذشته بگویم که فرح آباد سال ها پایتخت شاه عباس کبیر محسوب می شد. بنابراین جای تعجب نیست که مجموعه تاریخی ارزشمندی در این منطقه وجود دارد. اکنون مسئولان از وجود این مجموعه تاریخی سوء استفاده کرده و با مراقبت از دریا ساحلی زیبا با تفریحات متنوع را به گردشگران عرضه می کنند. همه این اقدامات فرح آباد ساری را به یکی از بهترین مکان های گردشگری و تاریخی مازندران تبدیل کرده است.

منطقه فرح آباد در طول تاریخ چه شد؟

مجموعه تاریخی فرح آبادین در ابتدا 40 هکتار وسعت داشت و به طول دو کیلومتر از سواحل خزر تا جاده اصلی ساری به فرح آباد ادامه داشت. اما با گذشت زمان وقایع خاصی منجر به تخریب برخی از این بناها شد. به عنوان نمونه می توان به حمله روس ها اشاره کرد که طی آن بخش قابل توجهی از این مجموعه تاریخی ویران شد.

در مجموع منطقه فرح آباد برای شاهان صفوی گوشه ای از شهرها بود! این منطقه بندری بسیار بزرگ و پر رونق بود که شاهان صفوی برای تعطیلات تابستانی به آنجا می رفتند. اما حمله روسها در زمان شاه عباس دوم بسیاری از شکوه و زیبایی منطقه را از بین برد. روس ها پس از آتش زدن مجموعه تاریخی و قتل عام مردم فراه آباد از طریق دریا از منطقه فرار کردند.

امروز از مرکز تاریخی فرح آباد چه چیزی باقی مانده است؟

آنچه امروز از مجموعه تاریخی فرح آباد می بینیم تنها بخشی از آن است. چون همانطور که گفتم قسمت زیادی از این مجموعه در طول تاریخ گم شده است. حالا فکر کنید این مجموعه قبل از تخریب چقدر عالی بود! در حال حاضر مجموعه تاریخی فرح آباد شامل کاخ، مسجد، پل، آب انبار، کاروانسرا، حمام، بازار، مدرسه و خیابان های زیادی است. این مجموعه در نزدیکی رودخانه تاجن واقع شده است. سبک شهرسازی دوران صفویه بر روی نقشه این مجموعه قابل مشاهده است. مثلاً مربع مستطیل شکلی که از ضلع شمالی به قلعه ختم می شود.

بیایید نگاهی دقیق تر به هر بخش از این مجموعه تاریخی بیندازیم:

مسجد جامع فرح آباد

معماری مسجد فرح آباد از معماری مسجد اصفهان الهام گرفته شده است که هر دو مربوط به دوران صفویه است. این مسجد شامل برج، زیارتگاه و محراب است و حجره‌های زیادی در اطراف آن برای استفاده طلاب ساخته شده است.

در گذشته زیبایی این کلیسا دوچندان بود. مناره های این مسجد یکی از زیباترین عناصر آن است که فقط پایه های آن باقی مانده است. علیرغم آسیب های فراوانی که به این بنا وارد شده، برخی از تزیینات و آثار مکران آن همچنان پابرجاست و بسیار زیبا به نظر می رسد. آب مورد نیاز این کلیسا از چشمه های خشتی که از رودخانه تاجن سرچشمه می گیرد تامین می شود. این آب در حوضی در وسط مسجد جمع آوری می شود.

پل شاه عباسی

پل شاه عباس بر روی رودخانه تاجن قرار دارد که متاسفانه بخشی از آن تخریب شده است. امروزه این پل فقط یک پل آجری خراب است. روی این پل 7 فواره وجود داشت. در ساخت آن از آجر، آجر و آجر استفاده شده است.

جهان نمان پالاتسی

کاخ جهان نما مانند مسجد شاه عباسی ما را به یاد بناهای تاریخی اصفهان می اندازد. در زمان ساخت این کاخ از کاشی های لعابدار رنگی برای تزئین نما استفاده شده است. همچنین نقاشی های روی دیوارهای این کاخ جلوه خاصی در ظاهر آن ایجاد می کند. این کاخ را می توانید در غرب رودخانه تاجن و شمال مجموعه تاریخی فرح آباد ساری پیدا کنید. کاخ جهاننام زمانی محل سکونت شاه عباس صفوی بوده است، اما متأسفانه قزاق ها و ترکمن ها آن را سوزاندند و امروزه آثار کمی از آن باقی مانده است.

و ساحل فرح آباد ساری!

ساحل فرح آباد یا خزر آباد در 35 کیلومتری ساری قرار دارد که در آن انواع تفریحات برای گردشگران فراهم شده است. موقعیت جغرافیایی این ساحل آن را به یکی از بهترین سواحل مازندران از قدیم الایام تبدیل کرده است چرا که در دوره قاجار و پهلوی یکی از مهم ترین بنادر منطقه شمال به شمار می رفت. در حال حاضر شرایطی فراهم شده تا بانوان و آقایان به صورت جداگانه در دریاهای منطقه شنا کنند و از دریای خزر لذت ببرند.

چه امکانات و تفریحاتی در ساحل فرح آباد وجود دارد؟

هر آنچه برای اقامتی مفرح و راحت در ساحل نیاز دارید در این منطقه موجود است. فعالیت های آبی در این ساحل عبارتند از:

ساحل مردانه و زنانه

سوار با قایق

صید ماهی

جت اسکی

سوار تیوب شوید

و جدی

سرگرمی های دیگر

فعالیت های غیر آبی نیز در این منطقه وجود دارد که عبارتند از:

سواری

یک پیک نیک و کمپ در ساحل داشته باشید

آفتاب در برنامه ریزی سلامت

شهر بازی

پارک بادی کودکان

موتور را یکی یکی برگردانید

جدای از همه اینها، ساحل فرا آباد تمامی امکانات لازم برای لذت بردن از تعطیلات را دارد. به عنوان مثال در این منطقه انواع رستوران و بوفه ساخته خواهد شد. علاوه بر این، مسافران چادر زدند و چندین سوله برای گذراندن شب ساختند. یک مغازه صنایع دستی یکی دیگر از امکانات موجود در این منطقه است. در این فروشگاه می توانید برای عزیزان خود سوغاتی بخرید.

کی بریم فرح آباد؟

بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به ساحل فرح آباد و بازدید از مجموعه تاریخی این منطقه است. اگرچه هوای خشن شمال در این فصل می تواند کمی آزاردهنده باشد، اما می توانید در عوض با لذت بردن از این ساحل بهترین استفاده را از سفر خود ببرید! در پاییز و زمستان، فعالیت های آبی مجاز نیست، اما می توانید با خیال راحت از مجموعه تاریخی دیدن کنید، در ساحل پیاده روی کنید یا اسب سواری کنید.