عمومیکسب و کار ایرانی

دو نوع اصلی دماسنج وجود دارد

دماسنج ابزاری است که برای اندازه گیری و خواندن دقیق دما استفاده می شود. اصطلاح مقیاس دما معمولاً زمانی استفاده می شود که دستگاه عددی را روی صفحه نمایش دهد. گیج های دمای صفحه معمولاً در کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می شوند. سنج های دما نیز در برخی از ابزارهای روزمره و وسایل خانه ما رایج هستند.

دو نوع اصلی دماسنج وجود دارد

دماسنج ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. گیج های دمای تماسی و دماسنج های غیر تماسی. مردم از دماسنج برای نظارت بر دمای محیط در محلی که دماسنج را قرار داده اند استفاده می کنند. این نوع دماسنج یک سنسور غیر تماسی است. دماسنج غیر تماسی را می توان برای بررسی دمای داخلی یک جسم یا ناحیه تا زمانی که در تماس مستقیم با آن باشد استفاده کرد.

هنگامی که از مردم در مورد دماسنج سؤال می شود، اغلب می خواهند بدانند چه چیزی برای یک کاربرد خاص بهترین است.

دماسنج دیجیتال

سنسور دما دیجیتال یک سنسور دما است که قرائت خود را معمولاً به صورت یک عدد دیجیتال ساده بر روی یک صفحه نمایش یا صفحه LCD نمایش می دهد. یک سنسور دما دیجیتال معمولاً دما را با استفاده از نوعی پروب اندازه گیری می کند. پروب مستقیماً بدون واسطه به بدنه دستگاه متصل می شود.

نوع پروب کاربرد خاص مدل اندازه گیری دما دیجیتال را تعیین می کند. نمونه های رایج عبارتند از:

• آشکارساز دمای مقاومتی (RTD)،

• ترموکوپل و

• ترمیستور

انواع نصب دماسنج و فشارسنج

بسیاری از دماسنج ها مانند دماسنج های پزشکی و سنسورهای دما دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که قابل حمل باشند. دماسنج ها عموماً به اندازه کافی کوچک و سبک هستند تا در صورت نیاز به راحتی حمل شوند، اما معمولاً برای استفاده طولانی مدت در یک مکان ثابت خریداری می شوند.

روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای اتصال و تثبیت یک دماسنج استاندارد دیجیتال، شیشه‌ای یا صفحه‌ای استفاده کنید. انواع متداول عبارتند از دماسنج های گیره ای فولادی و دماسنج های سطحی مغناطیسی. گیج های دمای گیره برای بسیاری از کاربردهای لوله کشی ایده آل هستند و معمولاً در لوله کشی و کانال کشی استفاده می شوند. در محیط‌های خشن‌تر یا هنگام کار با ماشین‌های ارتعاشی، بهتر است از نصب مکانیزم صفحه به طور مستقیم روی سطح خودداری کنید. ترمیستور نصب از راه دور را می توان از راه دور از پروب ترمیستور متصل به طول کابل یا هیت سینک از طریق کانکتور خواند. این محصول در VRF Media استفاده می شود.

اپلیکیشن اندازه گیری دما

صدها کاربرد بالقوه برای این محصولات وجود دارد – آنها در مواردی مفید هستند که اطلاعات دقیق دما باید نظارت و نمایش داده شود.

همیشه حداقل یک سنج دما روی داشبورد برای نظارت بر دمای موتور وجود دارد. مراکز درمانی روش های مختلفی برای اندازه گیری دمای بدن دارند. درجه بندی دمای آب برای استفاده در لوله کشی و لوله کشی (از جمله جریان و گرمای برگشتی) در جعبه ابزار مناسب یافت می شود. راه های زیادی برای خرید سیستم های تهویه مطبوع با دمای اتاق و فضای باز برای محیط اداری و تجاری خانگی شما وجود دارد. می تواند به اندازه یک آشکارساز حرارت مغناطیسی در یک اجاق چوبی کوچک و محجوب باشد، اما دماسنج های صنایع سنگین، HVAC یا انبساط اغلب بسیار بزرگتر و پیچیده تر هستند.

بسیاری از برندهای پیشرو دماسنج و دماسنج با کیفیت بالا تولید می کنند. برخی از مدل‌ها می‌توانند انواع دیگر قرائت‌های دیجیتال – رطوبت سنج (برای رطوبت)، آمپرمتر، اتومتر، پیرومتر، یا سرعت سنج – را در یک واحد ترکیب کنند. علاوه بر محصول، در برخی موارد Asco از شیر برقی استفاده می کند.

دماسنج چگونه کار می کند؟

درک دقیق نحوه عملکرد گیج دما یا سنسور دما مستلزم آگاهی از قانون ترمودینامیک است. با این حال، درک این نکته مهم است که انواع مختلف دماسنج ها و سنسورهای حرارتی به روش های مختلفی کار می کنند. کلید هر دو یک سنج دمای دو فلزی ایده آل است. ترمیستورهای الکترونیکی یا باتری دار، ترموکوپل ها و سنسورهای دما، از جمله نشانگرهای دیجیتال دما، به سیگنال الکتریکی متکی هستند. یک پروب سنسور دیجیتال از دو فلز (دو فلز) تشکیل شده است که در دماهای مختلف ولتاژ یا مقاومت در حال تغییر ایجاد می کنند. یک تراشه حسگر حرارتی در دستگاه می تواند تغییرات سیگنال را با دقت فارنهایت یا سانتیگراد بخواند.

تمام دماسنج های دارای مقیاس آنالوگ بر اساس یک اصل کار می کنند. اما به جای تغییر حرارتی که سیگنال الکتریکی ایجاد می کند، موقعیت و خواص ذرات فلزی کوچک را در حسگر دستگاه تغییر فیزیکی می دهد. صفحه تنظیم شده است که این تغییر را به عنوان یک مقدار عددی نمایش دهد.

علائم خرابی ترموستات یا دما چیست؟

ترموستات یا گیج دما که مرتباً خراب می شود و از نظر دقت بررسی می شود. اگر مشکوک به نادرست بودن دماسنج هستید، ممکن است واحد معیوب نیاز به تمیز کردن، تنظیم، تعمیر یا تعویض داشته باشد. به طور کلی، بهتر است برای تست دقیق دماسنج با یک مهندس حرفه ای مشورت کنید. این امر به ویژه در هنگام برخورد با برنامه های حساس به دما مانند تمیز کردن و محیط های اتاق تمیز صادق است. تجهیزات الکترونیکی حساس آماده سازی و نگهداری مواد غذایی یا فرآیندها و آزمایشگاه های صنعتی.

منبع:

https://www.aftabir.com/reportages/view/4435/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%B4-%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D8%A7