عمومیکسب و کار ایرانی

صابون برای جوش چی خوبه

جوش و آکنه به دلایل گوناگونی روی پوست ظاهر می‌شوند و ممکن است پس از بهبود آنها، جای جوش و آکنه به صورت منفذ، التهاب یا لک روی پوست ظاهر شوند. در صورتی که جای جوش و آکنه‌ای که دارید کهنه و عمیق نشده باشد، به راحتی می‌توانید آن را با کمک روش‌های خانگی از بین ببرید و به ترمیم سلول‌های پوستی خود کمک کنید. یکی از روش‌هایی که بسیاری با آن آشنا هستند، از بین بردن جای جوش با استفاده از صابون مناسب و دارویی است. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا یک صابون معمولی می‌تواند جای جوش را بهبود بخشد؟ چه صابونی برای از بین بردن جای جوش و آکنه مناسب است؟ و چگونه صابون می‌تواند به درمان جای جوش و آکنه کمک کند. در ادامه این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم تا به کمک این راه‌ها بتوانید پوستی شفاف و سالم داشته باشید. با ما همراه باشید.

آیا صابون برای درمان جای جوش مناسب است؟

به وجود آمدن جوش و آکنه دلایل زیادی دارد. جوش و آکنه از نور خورشید و اشعه فرابنفش، تجمع چربی، باکتری و میکروب در منافذ پوست به ‌وجود می‌آیند و پس از بهبود نیز ممکن است جای جوش روی پوست حساس به صورت لک، التهاب، حفره یا زخم باقی بماند. این در حالی است که علت ایجاد جوش یا آکنه به کثیف بودن یا تمیز بودن صورت هم بستگی دارد. عوامل مختلفی دیگری همچون تغذیه، سبک زندگی، اختلال هورمون‌ها، آب و هوا، حساسیت به لوازم آرایش یا حتی مواد شوینده، استرس و… می‌توانند باعث ایجاد جوش و آکنه شوند و جای جوش نیز روی پوست باقی بماند. سوالی که ممکن است در این میان مطرح شود این است که آیا صابون گانودرما برای جوش صورت مناسب است یا خیر؟ پاسخ به این سوال به نوع پوست، سبک زندگی و نوع صابون بستگی دارد.

در واقع هر نوع شوینده یا صابون برای از بین بردن جای جوش مناسب نیست و شما باید صابون یا شوینده مناسب همین مشکل پوستی (یعنی از بین بردن جای جوش و آکنه) تهیه کنید و آن را وارد روتین پوستی خود کنید که برای نوع پوستتصابون از بین بردن جای جوش یک راهکار ساده و مؤثر برای پاکسازی پوست است. جای جوش که به آن اسکار آکنه نیز می‌گویند، بسیار آزاردهنده است. بعضی‌ها تصور می‌کنند که جای جوش هرگز از بین نمی‌رود. با اینحال این عارضه ناخوشایند قابل درمان است. در این نوشته قرار است علاوه بر معرفی صابون‌های طبیعی مخصوص از بین بردن جای جوش، راهکارهای ساده و خانگی موثری نیز به شما آموزش داده شود. این نوع جای جوش معمولا تیره تر از پوست اطراف خود بوده و قرمز یا قهوه‌ای رنگ هستند. اسکار کلوئیدی همچنین ممکن است علائمی مانند خارش یا درد را ایجاد ‌کند.

انواع جای جوش

جای جوش یا اسکار آکنه انواع مختلفی دارد که عبارتند از: زخم آتروفیک این نوع اسکار نتیجه فرایند ناکامل درمان جوش است. این فرایند ناکامل باعث ایجاد زخم‎هایی می‌شود که از آن به عنوان زخم آتروفیک نام برده می‌شود. در این عارضه درواقع فیبروبلاستی که باید در فرآیند بهبود جوش تولید شود، کافی نیست. فیبروبلاست‌ها عناصری هستند که در بهبود زخم و عارضه‌های پوستی نقش اساسی داشته و کلاژن سازی را تحریک می‌کند اسکار هیپرتروفی زخم هیپروتروفی زمانی ایجاد می‌شود که پوست فیبروبلاست‌های زیادی ایجاد می‌کند. تولید فیبروبلاست به منظور بهبود جوش اتفاق می‌افتد. وقتی تولید این عنصر بیشتر از حد طبیعی باشد، جای جوش باقی می‌ماند. اسکار کلوئیدی اسکار کلوئیدی شبیه به اسکار هیپرتروفی است، با این تفاوت که  معمولا بسیار ضخیم‌تر و وسیع‌تر از خود جوش است.

روش‌های از بین بردن جای جوش

روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش عبارتند از:

  • مدام صورتتان را پاکسازی کنید. پاکسازی منظم پوست بوسیله محصولات طبیعی راهی برای از بین بردن فوری جای جوش است.
  • قبل از خواب حتماً مواد آرایشی خود را پاک کنید.
  • از پاک کننده‌های آرایشی غیرشیمیایی استفاده کنید.
  • جوش‌ها را به هیچ عنوان لمس نکرده تا تحریک نشوند.
  • از نور آفتاب دوری کنید. نور خورشید به تحریک جوش و باقی ماندن جای آن بر روی پوست کمک می‌کند.
  • سبزیجات فراوان بخورید و آب و مایعات طبیعی زیادی بنوشید.
  • غذاهای چرب و روغنی را تا حد امکان محدود کنید.

صابون از بین بردن جای جوش

صابون دکتر بیز یک راهکار ساده برای از بین بردن جای جوش است. سه صابون مؤثر در این زمینه عبارتند از: صابون آرگان متشکل از عناصر طبیعی مانند روغن آرگان و روغن زیتون است. هر کدام از این عناصر نقشی در پاکسازی پوست و از بین بردن جای جوش دارند. این صابون چربی و سبوم پوست را تنظیم می‌کند. صابون آرگان سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام ویتامین E است. این عنصر آسیب‌های پوستی را به سرعت بهبود می‌بخشد. صابون آرگان با پاکسازی پوست، منافذ پوستی را از وجود چربی و سبوم اضافه پاک می‌کند. صابون عسل عسل را به عنوان یک ماده طبیعی ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب می‌شناسند.  نیز یک آنتی باکتریال قدرتمند و طبیعی است.

بنابراین شستشوی پوست صورت و بدن با استفاده از این صابون، انواع جرم، آلودگی و میکروب تجمع یافته در جای جوش را پاکسازی می‌کند. صابون عسل همچنین یک لایه‌بردار طبیعی است که جای جوش و انواع ضایعات پوستی را برطرف می‌کند. صابون عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتی‌سپتیک و خواص ضد باکتری است. این صابون کمک می‌کند تا منافذ پوست از انواع مواد زائد پاک شده و پوست شفاف و روشن شود. صابون زردچوبه آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده است. این محصول یک صابون مناسب برای پاکسازی پوست صورت و بدن محسوب می‌شود. صابون زردچوبه آسیب‌های وارد شده به سلول‌های پوستی را که ناشی از جوش است، برطرف می‌کند. بنابراین این محصول به عنوان صابون برطرف کننده جای جوش شناخته می‌شود.

توصیه‌هایی برای از بین بردن جای جوش

برای اینکه پوست صاف و شفاف و بدون جای جوشی داشته باشید، به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • تغذیه ارتباط مستقیم با سلامت، کیفیت و زیبایی پوست دارد. هرچه مصرف سبزیجات و میوه‌ها که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است، بیشتر باشد، پوست شما شفاف‌تر، زنده‌ تر و سالم‌تر خواهد بود.
  • آبرسانی و تغذیه پوست بوسیله ماسک‌های طبیعی و محصولات گیاهی نقش مهمی در سلامت پوست و ترمیم عارضه‌ها دارد. پوستی که به موقع آبرسانی و تغذیه شود، به خوبی از پس جوش و ضایعات برآمده و عوارض ناشی از آن را به خوبی التیام می‌بخشد.
  • شستشوی پوست را به طور مرتب در خود انجام دهید. هر شب قبل از خواب چه مواد آرایشی بر روی پوست خود دارید و چه هیچ آرایشی ندارید، پوست صورت خود را با یک شوینده ملایم و در صورت امکان طبیعی بشویید. اگر پوستتان خشک است در روز همین یک بار پوست صورتتان را بشویید.
  • اگر پوستتان چرب است روزانه دوبار شستشوی پوست صورت خود را تکرار کنید.
  • شستشوی مرتب پوست منافذ را از وجود چربی و سبوم اضافه، جرم، باکتری، میکروب و عوامل  عفونت‌زا می‌کند‌.
  • سعی کنید از تحریک زایده‌های پوستی به طور جدی جلوگیری کنید. تحریک جوش‌ها با لمس آن‌ها یا خاراندشان می‌تواند عاملی برای باقی ماندن جای جوش باشد.

ان نیز مفید باشد. با این حال بهتر است بدانید که مصرف مداوم برخی از صابون‌ها یا شوینده‌های نامناسب نه تنها به درمان آکنه یا جای جوش کمک نمی‌کنند، بلکه ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا جوش‌های تازه و ملتهب روی پوست شوند. برخی صابون‌ها چربی مفید پوست را از بین برده و موجب ایجاد خشکی، خارش و قرمزی پوست می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از مصرف هر گونه شوینده یا صابون برای جای جوش، حتما با پزشک مشورت کنید یا درباره صابون و نوع پوستتان تحقیقات بیشتری صورت دهید تا مشکل تازه‌ای برای پوستتان ایجاد نشود.

چه مقدار از صابون برای درمان سریع جای جوش استفاده کنیم؟

چه مقدار و چه زمانی از صابون برای درمان سریع جای جوش استفاده کنیم تا به پوست آسیب نرسانیم؟ طبق تحقیقات، شستشوی صورت در صبح و شب (پیش از خواب)، یعنی دو بار در طول روز کافی است. در واقع صبح‌ها چربی اضافه و میکروب و شب‌ها آرایش و آلودگی را از صورتتان پاک می‌کنید. با این حال، نوع شوینده یا صابونی که برای شستشوی صورت استفاده می‌کنید، اهمیت بیشتری از زمان یا تعداد شستشوی صورت دارد. در واقع صابون‌های معمولی یا صابون‌های الکلی برای شستشوی پوست صورت و از بین بردن جای جوش مناسب نیستند و ممکن است حتی به بافت پوست صورتتان آسیب برسانند.

سخن آخر

صابون‌ها و پن‌ها علاوه بر تمیزی پوست، می‌توانند فواید دیگری برای رفع مشکلات پوستی داشته باشند. رفع جوش و آکنه هم یکی از این فواید و خواص است. در خرید صابون دقت کنید تا مناسب پوست شما باشد و از مواد نامرغوبی ساخته نشده باشد. در این مطلب در مورد انواع صابون جوش برای صورت صحبت کردیم و به معرفی محصولات پرداختیم. تجربه شما درباره استفاده از صابون‌ها برای رفع جای جوش چیست؟ آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. در واقع صابون‌هایی که میزان پاک کنندگی بالایی دارند و قوی هستند، همیشه انتخاب مناسبی نیستند و همان طور که گفتیم ممکن است پوست صورتتان را خشک کنند و چربی‌های مفید صورت را از بین ببرند. در این صورت ممکن است پوستتان پیش از زمان طبیعی خشک و چروک شود. برای می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مو تن رو سر بزنید.

سوالات متداول در مورد صابون برای جای جوش

جوش چگونه به وجود می‌آید؟  عوامل مختلفی مثل تابش نور خورشید، ترشح بیش از حد چربی پوست، تجمع آلودگی و تغذیه برای به وجود آمدن جوش وجود دارند. برای جای جوش از چه صابون‌های می‌توان استفاده کرد؟ صابون‌هایی مثل صابون لجن دریایی دکتر بیز ، صابون گلمر و صابون زردچوبه انتخاب خوبی برای رفع جای جوش هستند. نحوه استفاده از صابون برای رفع جای جوش چگونه است؟  صورت خود را یک بار صبح و یک بار شب با صابون مخصوصی که دارید بشویید. همچنین شستشوی بیش از حد صورت را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم، چرا که ممکن است پوست صورتتان خشک و چروک شود یا حتی میزان التهاب، خارش، حساسیت، جوش یا آکنه و حتی جای جوش نیز بیشتر شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.