عمومیکسب و کار ایرانی

طریقه عایق کاری در موتورخانه های کوچک و پهناور

به طور کلی منبع انبساط شکل گرفته از مخزنی است که فشار اضافی سیالات گرم شده را به حالت بالانس درآورده و کمبود آب سیستم‎‌های حرارت مرکزی را جبران می‎‌کند. به همین منوال عایق کاری منبع انبساط حائز اهمیت است. وقتی که در سیستم‎‌های حرارتی دمای آب جریانی داخل لوله‌‎ها بر اثر گرما بالا می‎‌رود، همسو با آن حجم آب در جریان هم افزایش می‎‌یابد. در پی این افزایش حجم ممکن است به لوله و دیگر اتصالات فشار وارد شود و باعث ترکیدن در قسمت‎‌هایی از سیستم گرمایشی شود. اما اگر از منبع انبساط استفاده شود و عایق کاری صحیح و سنجیده‎ای صورت بگیرد، حدالامکان از این خطرات جلوگیری می‎‌شود.

زیرا خود منبع انبساط فشار‎های وارد بر لوله‎ها را کنترل کرده و حتی کاهش فشار آب را هم جبران می‎‌کند. درواقع منابع انبساط به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می‎شوند. در ادامه برای عایق کاری منبع انبساط اطلاعاتی به شما عرضه می‌‎شود. درواقع در این مقاله به این موضوع پرداخته می‌‎شود که این منابع کار بهینه‌سازی انرژی را در بردارد. همانطور که گفته شد یکی از انواع منبع انبساط باز می‎‌باشد که در آن‌ها اتلاف حرارت و انرژی زیادی را خواهیم داشت. یکی از راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل عایق کاری  منبع انبساط پیشنهاد می‎شود. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره این تجهیز به دست آورید با  ما همراه باشید.

اگر به دلیل عدم عایق کاری لوله ها مصرف انرژی در موتورخانه شما روز به روز در حال افزایش است؛ اگر سهم زیادی از حرارت تولید شده در موتورخانه شما از طریق لوله ها هدر می رود؛ اگر می خواهید بدانید از چه موادی می توانید برای عایق کاری لوله های موتورخانه خود استفاده کنید؛ و از همه مهمتر، اگر به دنبال یادگیری نحوه عایق کاری لوله های موتورخانه هستید؛ پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. چون این بر می خواهیم از تاثیر زیاد عایق کاری لوله های موتورخانه در صرفه جویی انرژی گرمایی بگوییم. سپس انواع مختلف عایق لوله را به شما معرفی کرده و در نهایت نحوه عایق کاری لوله های موتورخانه را به شما آموزش خواهیم داد.

پس اگر می خواهید با عایق کاری لوله های موتورخانه خود، سهم بسزایی در صرفه خویی انرژی گرمایشی داشته باشید و پول کمتری بابت قبض گاز بپردازید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

نحوه عایقکاری موتورخانه شوفاژ بستگی به این موضوع دارد که موتورخانه جدید ایجاد شده است یا که پس از تعمیر یا بازسازی نیاز به عایق کاری دارد در موتورخانه های جدید الحداث  حتماً باید از عدم نشتی یا چکه از درز لوله ها قسمت‌های جوشکاری شده فلنج ها و اتصالات لوله های دنده ای مطمئن شوید سپس بهتر است که روی لوله ها  ضد زنگ اجرا شود بعد از پوشش لوله ها توسط ضدزنگ مراحل اجرای عایق کاری شروع میشود در روش عایق کاری پشم شیشه در ابتدای در ابتدا پشم شیشه دور لوله مخزن یا کانالها پیچیده می شود سپس مقوای مخصوص های کاری به منظور افزایش ضریب عدم انتقال دما و همچنین یکدست شدن سطح عایق روی پشم شیشه اجرا می گردد پس از مقوا روکش سلفون به منظور نگهداری از مقوا و پشم شیشه اجرا می گردد.

چرا باید لوله های موتورخانه را عایق کاری کرد؟

برای اینکه ذهنیتی از میزان انرژی تلف شده به دست آوریم، کافی است بدانیم که میزان هدررفت حرارت در هر ثانیه، از یک متر لوله دو اینچی بدون عایق در دمای 100 درجه سانتی گراد، 220 وات و از یک متر لوله چهار اینچی در همان دما برابر 380 وات است.

به همین دلیل و دلایل مشابه فراوان دیگر، در عصر حاضر اهمیت صرفه ­جویی انرژی بر کسی پوشیده نیست و همواره در سیاست ­گذاری های اصلی کشورهای توسعه­ یافته نقشی اساسی دارد.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که در حدود 60 درصد درآمد سرانه جامعه صرف خرید انرژی شده شده و بیش از 30 درصد انرژی تولیدی در جهان صرف وسایل گرمایشی می شود.اهمیت زیاد عایق­کاری در لوله های موتورخانه باعث شده است که در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، این امر ضروری ذکر شود. به منظور تکمیل صحبت های خود از شما دعوت می کنیم که کلیپ زیر را تماشا کنید.

 انواع عایق برای لوله های موتورخانه

عايق­ها بسته به كاركردشان به عايق­ هاي هدايت حرارتي، تشعشعي، رطوبتي، صدا و … تقسيم مي­شوند و بر اساس جنس به دو دسته کلی تقسیم می­ شوند:

  1. فوم­های آلی مانند پلی ­استایرن، پلی­ یورتان، پلی­ اتیلن، فنولیک و …
  2. مواد غیر­آلی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، پشم سرباره، فوم شیشه، سیلیکات کلسیم، پشم سرامیک، ورمیکولیت، پرلیت و …

همچنین، سيستم­هايي كه نياز به عايق­كاري دارند به سه دسته دمايي تقسيم مي­شوند:

  1. دامنه دمايی پايين (75- تا 20- درجه سانتی گراد): خنك ­كننده­ها، سيستم­هاي آب سرد يا يخ و سيستم­هاي صنعتي سرد کننده
  2. دامنه دمايی متوسط (20- تا 350 درجه سانتيگراد): خطوط لوله بخار، لوله­ كشي قدرتي يا فرآيندي، كوره­ها، دوکش­ها و …
  3. دامنه دمايی بالا (350 تا 1000 درجه سانتي­گراد و بالاتر): دستگاه­ هاي توليد برق، توربين­ها، كــوره ­ها، كوره ذوب­ آهن، سيستم­ هاي هواكش لوله­ كشي قدرتي و …

پس هنگام انتخاب عايق مناسب، نخست بايد دماي عملكرد سيستمي كه قرار است عايق شود مشخص شود.

پس از آن بايد مشخص شود كه آيا سيستم درون ساختمان، خارج ساختمان يا تركيبي از هر دو است تا مشخص شود كه آيا سيستم و عايق نياز به محافظت در برابر هوا، جو خورنده، آب و موادشيميايي، سوءاستفاده يا ديگر شرايط را دارد يا خير.

ثابت بودن يا نوسان داشتن دماي محيط هم در انتخاب ضخامت مناسب عايق براي حفاظت در برابر تقطير، هدر رفتن گرما، گرماگيري يا ديگر مشكلات كنترل دما اثرگذار خواهد بود.

عايق حرارتي به ماده يا تركيبي از چند ماده گفته مي­شود كه نرخ انتقال حرارت را كاهش دهد، اين عايق­ها تا اندازه زيادي از هدررفت گرما جلوگيري مي­كنند. از آنجاكه هدف اصلي عايق­كاري كاهش انتقال حرارت است عايق­ها بايد ويژگي­هاي مناسبي در كاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدايت، همرفت و تابش داشته باشند. نكته مهم كه در انتخاب عايق بايد بدان توجه كرد ميزان مقاومت حرارتي عايق است كه هرچه بالاتر باشد حرارت كمتري از خود عبور مي­دهد. پس پيش از توجه و انتخاب ضخامت عايق بايد به ويژگي مهم مقاومت حرارتي توجه و مناسب­ترين عايق انتخاب شود.

اگر چند عايق گوناگون مقاومت حرارتي برابر داشته باشند، ميزان صرفه جويي همه ­شان به يك اندازه خواهد بود و تنها اختلاف آنها در قيمت و محل كاربردشان خواهد بود.

پس عايق­كاري مناسب لوله ها به عوامل بسیاری بستگی دارد که از مهم­ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ضریب انتقال حرارت یا ضریب مقاومت حرارتی
  •  ضریب تابش سطح
  •  مقاومت در مقابل بخار
  •  ضخامت عایق
  •  چگالی عایق

قیمت عایق کاری موتورخانه

عایق کاری موتورخانه یک فرایند مهم در صنعت است که به منظور حفاظت و جلوگیری از انتقال حرارت، کاهش نفوذ رطوبت و حفظ امنیت و عملکرد بهینه سیستم ‌های موتورخانه انجام میشود. هزینه عایق کاری ساختمان در بخش موتورخانه به ازای هر متر ممکن است بین 100 تا 200 هزار تومان واقع شود. این محدوده قیمت متغیر است و میتواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد. از جمله:

– متراژ موتورخانه، یعنی مساحتی که باید عایق کاری شود، به عنوان یک فاکتور اساسی در تعیین قیمت محسوب میشود. هرچه متراژ بزرگتر باشد، هزینه بیشتری برای عایق کاری نیاز خواهد بود.

-نوع عایقی که برای موتورخانه و تاسیسات استفاده میشود، نقش مهمی در تعیین هزینه عایق کاری ساختمان دارد. عایق‌ های مختلفی وجود دارند که هر یک ویژگی‌ ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند.

-شرایط اجرایی عایق هم تأثیر بسزایی در هزینه عایق کاری ساختمان دارد. مواردی از جمله دسترسی به موقعیت موتورخانه، شرایط آب و هوایی، محدودیت ‌های فضایی و همچنین پیچیدگی عملیات عایق  کاری، به شدت هزینه را تحت تأثیر قرار میدهند و میتوانند هزینه بازسازی ساختمان را افزایش دهند.

منبع : youtube