عمومیکسب و کار ایرانی

نحوه تیز کردن زنجیر اره برقی و موتوری

ابزار های مورد نیاز تیز کردن زنجیر اره موتوری

برای تیز کردن زنجیر اره موتوری باید از کیت سوهان مناسب استفاده کنید. دفترچه راهنمای اره را مطالعه کنید تا سایز مناسب سوهان مشخص شود. هر سوهان برای سایز مشخصی از زنجیر مناسب است.

بیشتر کیت های سوهان شامل:

  • سوهان گرد: برای تیز کردن سطح منحنی دندانه برش
  • سوهان صاف:برای تیز کردن قلاب
  • راهنمای سوهان: برای مطمئن شدن از اینکه سوهان گرد در زاویه مناسب قرار دارد.
  • ابزار تنظیم عمق پایه: برای تنظیم کردن اندازه عمق پایه

قبل از اینکه بتوان زنجیر اره موتوری را تیز کرد، باید چند کار برای آمادگی زنجیر انجام داد.

چگونه بدانیم زمان تیز کردن زنجیر رسیده است؟

حتی بهترین زنجیر اره موتوری نیز پس از مدتی استفاده، ساییده و کدر می شود. زمانی که یکی از شرایط زیر رخ می دهد وقت آن است که زنجیر را دوباره تیز کنید:

زنجیر  به داخل برش نمی دهد، باید با اعمال فشار به هد برقی مجبور به قطع شود.

هنگام کوبیدن، به جای تراشه های درشت و ضخیم، خاک اره ریز از برش بیرون می آید.

 حتی با وجود روغنکاری زنجیر و کشش زنجیر، هنگام برش مصرف آن زیاد است.

برش در یک جهت صورت می گیرد. این نشان می دهد که در یک سمت زنجیر و یا طول برش نامنظم است

اره موتوری در حین برش تق تق و پرش می کند. در این حالت باید اندازه عمق آن را تنظیم کنید.

ابزار مناسب را در اختیار داشته باشید.

چهار ابزار را برای استفاده به عنوان تیز کننده اره موتوری به صورت دست آزاد بخرید:

یک سوهان گرد که با قطر زنجیر مطابقت دارد.

توجه: قطرهای رایج برای اره های برقی متوسط 5/32، 3/16 و 7/32 اینچ است. دفترچه راهنمای مالک را برای نیازهای اره خود بررسی کنید یا از شماره شناسایی زنجیر که روی لینک درایو مهر شده است استفاده کنید. فروشندگان موتورهای کوچک و فروشگاه های سخت افزار نمودارهایی برای تطبیق این عدد با قطر سوهان مناسب دارند.

نکات بیشتر تیز کردن

اگر اره شما هنگام برش به طرفین کشیده می شود، به این دلیل است که برش های آن طرف تیزتر از آن طرف است. برای اینکه برش اره خود را در یک خط مستقیم نگه دارید، در مورد سوهان اره ولف هر زنجیر با همان تعداد ضربه و فشار یکسان متعصب باشید.

قبل از اینکه زنجیره نیاز به تعویض داشته باشد، زنجیرها را می توان تا 10 بار یا بیشتر تیز کرد. اگر زنجیرهای شما پس از چند بار تیز کردن به طور ناهموار فرسوده شوند، یک متخصص می تواند آنها را دوباره آسیاب کند تا شکل یکنواختی پیدا کند.

اگر چند سال از یک زنجیر استفاده می کنید، سپس یک زنجیر جدید بخرید، زنجیر جدید به راحتی با چرخ دنده و میله مشبک نمی شود. این باعث برش خشن تر و سایش سریع تر اره می شود. باب تاک، کارشناس اره موتوری، توصیه می‌کند: «دو زنجیر اضافی بخرید و هر از گاهی از بین سه زنجیر آن را خاموش کنید. به این ترتیب تمام اجزای قطار برش – میله، چرخ دنده و زنجیر – در کنار هم قرار می گیرند و عمر اره شما را طولانی می کنند.

راهنماهای سوهانی که به میله چسبانده می شوند، اطمینان حاصل می کنند که زاویه یکسانی را روی هر زنجیر قرار دهید. استفاده از آن‌ها کمی بیشتر طول می‌کشد، اما لبه برش را دقیقاً به زاویه زمین کارخانه بازمی‌گردانند، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که نیاز داشته باشید زنجیر خود را توسط یک تیز کن حرفه‌ای ترمیم مجدد کنید.

در صورت شک، زنجیر خود را به یک حرفه ای ببرید. یک حرفه ای از یک تیز کن اره موتوری که شبیه یک اره میتر مرکب است استفاده می کند تا دقیقاً هر زنجیر را تا عمق و زاویه یکنواختی آسیاب کند.

برای تهیه ابزارهای خود از برند ولف استفاده کنید

youtube راه ارتباطی