عمومیکسب و کار ایرانی

نحوه گرفتن مجوز اسانسور

شرکت های ارائه دهنده خدمات و دیگر شرکت های وابسته در ایران به تعداد زیادی مشاهده می شوند. این نمونه شرکت ها باید دارای جواز کسب آسانسور و پله برقی باشند. در چنین حالتی ما به عنوان دریافت کننده خدمات می توانیم به آنها اعتماد کنیم و برای دریافت خدمات متنوع از طریق این شرکت ها اقدام نماییم. بسیاری از شرکت ها تصور می کنند روش دریافت این جواز کسب بسیار سخت می باشد. در این متن و مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید به آسانی برای دریافت این جواز اقدام کنید و فعالیت قانونی خود را در بستر رسته شغلی کشوری خود گسترش دهید. همچنین به معرفی مراحل دریافت این جواز برای ارائه خدمات خواهیم پرداخت. در انتها می توانیم عنوان کنیم که تنها شرکت هایی حق فعالیت در سایت ما را خواهند داشت که این نمونه جواز ها را دارا باشند و کیفیت کاری آن ها تعریف شده باشد.

برای اقدامات لازم برای راه اندازی شرکت خدماتی آسانسور

برای آنکه بتوانید برای فروش، راه اندازی و اقدام نمایید، باید ابتدا در این زمینه آموزش های لازم را فرا دیده باشید و سپس باید برای راه اندازی یک شرکت معتبر اقدام کنید. برای داشتن این نمونه شرکت ها باید برای دریافت جواز کسب مخصوص شرکت های آسانسور اقدام نمایید. همچنین باید افراد برجسته و توانایی را در این زمینه استخدام نمایید. در صورت واردات آسانسور نیز باید به کشور های مختلفی سفر کنید. در این حالت تنها نیاز دارید تا خودتان را به خریداران و دریافت کنندگان خدمات معرفی نمایید. در این زمینه می توانید با استفاده از سایت های معرفی کننده اقدام نمایید و خریدار و دریافت کننده خدمات را جذب کنید. مهمترین نکته در این زمینه دریافت جواز کسب بالابر خواهد بود.

 درآمد شرکت های تعمیرات و ارائه دهنده خدمات بالابر

شما برای آن که کسب و کار تعمیرات و راه اندازی آسانسور را در ایران بنا نمایید، باید در ابتدا به بررسی درآمد آن بپردازید. درآمد شرکت های فروش، نصب و به دلیل تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار خوب می باشد. تنها در این زمینه بهتر است بعد از کسب مجوز قانونی اقدام نمایید تا افراد بیشتری به شما اعتماد کنند و برای خرید به شرکت شما مراجعه نمایند. در ادامه مراحل مورد نیاز برای دریافت جواز قانونی کسب آسانسور را عنوان خواهیم نمود. در این حالت شرکت خود را می توانید توسط سایت های برجسته به متقاضیان معرفی نمایید.

برای آنکه بتوانید جواز کسب آسانسور را دریافت نمایید باید به صورت قانونی اقدام کنید. این مورد در ابتدا کار پیچیده ای خواهد بود. در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت و در این حالت می توانید بدون نگرانی برای دریافت جواز اقدام کنید. در هر مرحله بهتر است به بهترین شکل عمل کنید تا در زمان دریافت جواز با مشکل مواجه نشوید.

  • مرحله اول : بررسی رسته شغلی با توجه به نوع فعالیت

برای آنکه بتوانید جواز مخصوص کسب آسانسور را دریافت نمایید باید نوع فعالیت خود و رسته خود را تعیین کنید. رسته شما در صورت انجام خدمات متنوع بالابر، رسته فروش و نصب آسانسور و پله برقی و انواع خدمات وابسته به آن می باشد. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند و یا شرکت هایی که این نمونه خدمات را ارائه می دهند می توانند برای دریافت این جواز اقدام کنند.

  • مرحله دوم: مساحت محل مورد نیاز برای دریافت جواز کسب

اگر قصد دارید برای دریافت جواز کسب آسانسور اقدام کنید، باید بدانید که شرکت انتخابی شما و یا سوله انتخابی شما باید دارای مساحت مجاز باشد. کمترین متراژ برای تولید و نصب و تعمیر انواع آسانسور 50 متر مربع تعریف شده است. دفتر کاری و قسمت اداری و برقی 30 متر مربع نیاز مساحتی خواهند داشت. همچنین مونتاژ به 40 متر و خدمات فنی و مهندسی، نگهداری و غیره به 25 متر مربع مساحت نیازمند هستند. در چنین حالت می توانید برای دریافت جواز اقدام کنید.

برای آن که بتوانید جواز کسب آسانسور را دریافت کنید، باید مدارک لازم را نیز با خود به همراه داشته باشید. از مهمترین مدارک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. فرم عضویت ابتدایی در اتحادیه آسانسور
  2. ثبت نام در سامانه مخصوص ایرانیان اصناف
  3. کارت ملی و شناسنامه، کارت پایان خدمت، آخرین مدرک تحصیلی و اجاره نامه
  4. مدارک مالیاتی
  5. گواهینامه اخذ مدارک فنی و تخصصی در زمینه رسته شغلی
  6. گواهی دوره مخصوص احکام کسب و کار

با در دست داشتن این مدارک می توانید برای جواز مخصوص کسب آسانسور اقدام نمایید.

مراحل بعدی دریافت مجوز آسانسور کدامند؟

در این حالت بعد از انجام اقدامات عنوان شده باید به شکل زیر اقدام کنید:

  1. سایت را باز کنید و بعد از ورود به این سایت ثبت نام کنید. در انتها کلمه عبور و رمز عبور دریافت می کنید.

رمز عبور و کلمه کاربری دریافت شده از سایت قبلی را در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور وارد نمایید. در این سایت نیز باید اطلاعاخذ مجوز آسانسور یکی از مراحل اصلی در روند ساخت ساختمان می‌باشد. از آنجا که آسانسور مستقیما با سلامتی و جان انسا‌ن‌ها یر و کار دارد، لذا یک پروسه اجباری‌ است و هیچ ساختمانی بدون داشتن نمی‌تواند پایان کار و یا سند ساختمان را دریافت کند.

در هر صورت الزام اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور باعث بالا رفتن کیفیت نصب و اجرا دستگاه نیز می‌شود.

چگونه مجوز آسانسور دریافت کنیم؟

پروسه اخذ مجوز آسانسور بعد از تکمیل و اجرای کامل پروژه انجام می‌شود. در این زمان با توجه با قانون کار مصوب شهرداری، مالکین و سازندگان موظف هستند که تائیدیه استاندارد آسانسور که توسط اداره کل استاندارد استان محل سکونت صادر می‌گردد را به شهرداری منطقه خود ارائه نمایند .

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور به شرح زیر است:

  1. اطمینان از اتمام عملیات نصب و راه‌اندازی آسانسور و به انجام رسیدن کلیه عملیات ساختمانی و برق رسانی و سایر عملیات مربوطه
  2. ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت آسانسور
  3. ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
  4. پرداخت وجه مربوط به هزینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت آسانسور
  5. ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناضر توسط به شرکت بازرسی
  6. انتظار جهت اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
  7. بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
  8. تایید نهایی بازرس
  9. عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله ما بین کارفرما و پیمانکار
  10. ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و ارسال بیمه‌نامه آسانسور به بازرسی برای تکمیل پرونده
  11. آماده شدن گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و تحویل به کارفرما

در خصوص دریافت مجوز آسانسور، فقط شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌توانند در این مورد اقدام کنند و این کار برای هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی دیگر وجود ندارد.

انواع گواهینامه استاندارد آسانسور

به طور کلی 2 نوع مجوز آسانسور وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • گواهینامه استاندارد آسانسور اولیه

برای اخذ مجوز آسانسور اولیه که مختص ساختمان‌های نوساز می‌باشد، باید مدارکی که در زیر نام بردیم را به شرکت نصب کننده آسانسور خود تحویل دهید.

  1. کپی از صفحه اول پروانه ساختمان
  2. کپی از پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه
  3. کپی از صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه

اگر دارای ساختمان قدیمی هستید و اکنون قصد دریافت مجوز آسانسور را دارید، می‌توانید از مدارک بالا استفاده و برای اخذ استاندارد آسانسور اقدام کنید.

قبل از سال 1383 دریافت استاندارد آسانسور اجباری نبوده به همین دلیل ممکن است برخی ساختمان‌ها تا کنون اقدام به اخذ مجوز آسانسور خود نکرده باشند.

اگر مالک ساختمان قدیمی هستید و قصد اخذ گواهی استاندارد آسانسور دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان الماس آسانسور بهره‌مند شوید.

  • گواهینامه استاندارد آسانسور ادواری

اگر مالک ساختمان پر تردد هستید، علاوه بر مجوز آسانسور اولیه، لازم است که به صورت ادواری نیز گواهی استاندارد آسانسور را برای ملک خود اخذ کنید. این مورد مخصوصا در ساختمان‌هایی که تردد در آنها زیاد است بسیار حیاتی می‌باشد چون مسئولیت سنگینی در قبال حفظ سلامتی ساکنین بر دوش مالک ساختمان می‌گذارد. عقد قرار داد با یک شرکت معتبر آسانسور و تحویل مدارک ذکر شده برای دریافت استاندارد آسانسور ادواری ضروری است.

مدت زمان گرفتن گواهی استاندارد اولیه بین 20 تا 35 روز و استاندارد ادواری بین 10 تا 30 روز می‌باشد. توجه داشته باشید که زمان اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور به فاکتورهای مختلفی از جمله کارهای انجام شده ساختمانی توسط کارفرما و شرکت بازرسی بستگی دارد. در مواردی امکان کوتاه شدن زمان دریافت مجوز استاندارد آسانسور نیز وجود خواهد داشت.

مسئولیت حوادث آسانسور فاقد استاندارد با کیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اخذ مجوز اسانسور الزامی است و در صورت بروز حوادث می‌تواند شما را از خسارات جبران‌ناپذیر نجات دهد.  اگر در آسانسوری که استاندارد نداشته باشد حادثه‌ای رخ دهد، افراد زیر دارای مسئولیت هستند و باید پاسخگو باشند.

  • مالک ساختمان یا مدیر ساختمان

براساس مقررات ملی ساختمان، مدیران و مالکان ساختمان‌ها موظف هستند که در ارتباط با ایمن‌سازی و اخذ تائیدیه‌های مورد نیاز آسانسور برای اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی آسانسور اقدام کنند.

همچنین مدیران ساختمان موظف هستند ضمن همکاری با شرکت نصب کننده آسانسور جهت اخذ استاندارد، نسبت به عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکت نصب کننده آسانسور اقدام کنند.

به این نکته توجه کنید که گواهینامه‌های صادر شده از سمت سازمان ملی استاندارد، دارای اعتبار یکساله هستند. بعد از این مدت آسانسور مجددا نیاز به بازرسی و اخذ تاییدیه‌های لازم توسط شرکت بازرسی دارد. یک شرکت آسانسور معتبر به مالکان و مدیران در این زمینه کمک می‌کند و فرآیند اخذ مجوز را برای آنها آسان می‌کند.

  • بهره‌بردار و شخص استفاده‌ کننده از آسانسور

اگر اثبات شود که حادثه به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی توسط بهره‌بردار به وقوع پیوسته، او ملزم به جبران خسارت مالی و جانی می‌باشد. این مورد توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیمه آسانسور

در ساختمان‌هایی که فاقد مجوز آسانسور هستند، بیمه آسانسور اعتباری ندارد! در واقع بیمه آسانسور زمانی اعتبار دارد که ساختمان دارای گواهینامه استاندارد آسانسور باشد. در صورتی که گواهینامه استاندارد وجود نداشته باشد، شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد.

شرایط گرفتن خسارت بیمه حوادث آسانسور

  • برای آسانسورهایی که کمتر از یکسال از عمرشان می‌گذرد، داشتن گواهینامه استاندارد شرط پرداخت خسارت می‌باشد.
  • ۲. برای آسانسورهایی که بیش از یک سال از بهره‌برداری آنها گذشته، تنها به شرطی خسارت پرداخت می‌شود که آسانسور دارای قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با یک شرکت آسانسور دارای پروانه و مونتاژ باشد.

شرکت الماس آسانسور می‌تواند در نمامی مراحل دریافت مجوز آسانسور در کنار شما باشد. ما با تجربه بیست ساله می‌توانیم در سریعترین زمان ممکن و با رعایت تمامی پروتکل‌های موجود، گواهینامه استاندار آسانسور را برای شما اخذ کنیم.

  1. اتی را وارد نمایید و در نهایت دکمه ثبت موقت را بزنید.
  2. وارد سایت شوید و مدارک خود را بارگذاری نمایید.
  3. دریافت کد رهگیری به منظور ثبت نام نهایی است و باید منتظر بمانید.
  4. برای پیگیری ثبت نام خود نیز می توانید از طریق همین سایت اقدام نمایید.
  5. در صورت رد درخواست شما باید برای پیگیری های دیگر اقدام کنید.

در انتهای این موارد می توانید برای دریافت مجوز کسب آسانسور اقدام نمایید. بعد از انجام این مراحل می توانید خود را با فعالیت قانونی به بازار معرفی نمایید.

جواز کسب مخصوص آسانسور

حال بعد از دریافت مجوز رسمی فعالیت قانونی آسانسور شما می توانید برای جذب خریداران اقدام نمایید. در این حالت می توانید نام شرکت خود، زمینه فعالیت خود و همچنین ویژگی شرکت خود را در سایت های معرفی کننده درج نمایید. در این حالت این نمونه سایت ها ارتباط میان شما و مشتری را فراهم خواهند کرد. اگر دارای جواز باشید افراد بیشتری به شما و شرکت تان برای خرید، نصب، راه اندازی و تعمیرات آسانسور مراجعه خواهند نمود. در این حالت درآمد بیشتری را نیز کسب خواهید نمود.