عمومیکسب و کار ایرانی

هزینه تحصیل در دانشگاه قبرس شمالی

کشور قبرس در واقع کشوری جزیره‌ای است و جزیره قبرس یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه است که در جنوب کشور ترکیه قرار دارد. کشور قبرس شمالی در بخش شمال شرقی جزیره‌ی قبرس واقع شده است که بخش شمالی آن از سال 1974 از بخش جنوبی جدا شده و بدین ترتیب 37 درصد از خاک جزیره به تسخیر و حاکمیت ترک نشین‌های این جزیره درآمده و از سال 1983 به عنوان کشور قبرس شمالی اعلام استقلال نموده است. با اینکه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره و در واقع متصل بهم هستند اما قومیت و نژاد، قوانین، فرهنگ و حتی زبان آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان و ترکیه‌ای و مردم قبرس جنوبی عمدتا مسیحی و یونانی هستند.

قبرس شمالی با جمعیت حدود 320 هزار نفر، در مجموع به 6 ناحیه کشوری تقسیم بندی می‌گردد و 5 شهر مهم قبرس شمالی عبارتند از: نیکوزیا (پایتخت آن که نام دیگر آن لفکوشا است)، فاماگوستا، گیرنه، لفکا و مورفور است. این جزیره بسیار مورد علاقه مردم دنیا و از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی اطراف به ویژه از نظر گردشگری و توریستی و همچنین تحصیل و سرمایه‌گذاری می‌باشد و جای تعجب ندارد که مشاغل پیرامون مهمانداری و توریسم در این کشور (و مسلما ارائه رشته‌های درسی پیرامون آن‌ها در دانشگاه‌های آن) در کنار صدها رشته آموزشی دیگر و رشته‌های پر درآمد با آینده‌ی درخشان در این کشور، بسیار رواج دارد.

همانطور که اندک اشاره‌ای شد، قبرس شمالی امروزه یکی از کشورهای پر طرفدار دنیا برای تحصیل می‌باشد؛ به ویژه از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی و عمدتا اروپای شرقی. عمده دلایل محبوبیت تحصیل در قبرس شمالی عبارتند از: اعتبار بالا و ویژه دانشگاه‌های این کشور به ویژه 5 دانشگاه برتر آن از جمله دانشگاه EMU در سطح جهانی، انعطاف شرایط تحصیل در آن و نرخ قبولی خوب برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های مناسب و پایین برای تحصیل و زندگی در این کشور، تنوع دوره‌های درسی، بورسیه‌های بسیار زیاد و در دسترس برای مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف، شرایط راحت زندگی در قبرس، جاذبه‌ها، تفریحات و زیبایی‌های توریستی آن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و… بیشتر مورد توجه متقاضیان به ویژه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. دو شهر نیکوزیا (لفکوشا) و فاماگوستا دو شهر برتر این کشور از همه نظر و معیارها از جمله از نظر تحصیلی و دانشجویی می‌باشند.

منابع اطلاعاتی برای کار در قبرس اینجاست کلیک کنید

البته قبرس شمالی سالیان سال است که پس از جدایی به عنوان کشوری مستقل، بسیار در زمینه‌های مختلف دیگر از جمله ساخت و سازهای عمرانی و شهری و به دنباله‌ی آن مسلما پیشرفت در امور وسیعی از جمله تکنولوژی و کامپیوتر، اقتصاد، تجارت، آموزش و پرورش، خدمات دولتی و روابط بازرگانی و اقتصادی با دیگر کشورها پیشرفت زیادی کرده است و بنابراین به قبرس شمالی صرفا نمی‌توان به عنوان یک مقصد تحصیلی یا توریستی نگاه کرده و بلکه این کشور بستر بسیار مناسبی برای تحصیل، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در کل زندگی را از سرتاسر جهان و به ویژه کشورهای آسیایی و نزدیک به آن، فراهم ساخته است. همچنین قبرس شمالی امروزه با توجه به رشد چشمگیر اقتصاد و همچنین بازار املاک مسکونی، اماکن تفریحی، تجاری و در کل پروژه‌ها و ساخت و سازهای وسیع عمرانی در آن، به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در جهان به ویژه در کشورهای اطراف آسیا و اروپا تبدیل شده است. همچنین توریست‌های زیادی در تابستان از کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و… به سواحل این کشور سفر می‌کنند.

فرودگاه بین‌المللی کشور قبرس شمالی، ارجان نام دارد و با علامت اختصاری ECN نمایش داده می‌شود. تمامی پروازهایی که به قبرس شمالی در رفت و آمد هستند حتما باید یک توقف در ترکیه داشته باشند.  برای مثال پرواز ترکیش ایرلاینز از تهران به ارجان یک توقف در استانبول خواهد داشت و پرواز سان اکسپرس تهران به ارجان نیز یک توقف در ازمیر خواهد داشت. مدت زمان پرواز تهران به ارجان با احتساب توقف و تغییر پروازها، تقریبا 6 تا 7 ساعت است. زبان اصلی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است. اما بسیاری از مردم این کشور به زبان یونانی نیز مسلط هستند. زبان انگلیسی از محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی دارد اما در بسیاری مناطق و اقشار و به خصوص در محیط‌های فرهنگی و دانشجویی، در مناطق گردشگری و فرهنگی و همچنین محیط‌های تحصیلی پرکاربرد است و اکثر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه با زبان انگلیسی آشنا هستند.

مختصر اطلاعات کلیدی قبرس شمالی

  • نام رسمیجمهوری ترک قبرس شمالی
  • پایتختنیکوزیا (لفکوشا) شمالی
  • نوع حکومتجمهوری
  • واحد پوللیر ترکیه / یورو و دلار در سطح کشور به عنوان واحد پول غیر اصلی نیز رایج هستند.
  • زبان رسمیترکی استانبولی
  • مساحت کل کشور: 3354 کیلومتر مربع
  • تقسیم‌ بندی کشوری: 6 ناحیه رسمی
  • جمعیتقریب به 350 هزار نفر
  • بزرگ‌ترین شهرنیکوزیا
  • معروف‌ترین شهرهانیکوزیا، فاماگوستا، گیرنه، مورفو و لفکا
  • شرایط آب و هواییمعتدل مدیترانه‌ای؛ تابستان‌هایی گرم و نسبتا خشک و زمستان‌های معتدل مدیترانه‌ای با باران
  • میزان تولید ناخالصی: 4.234 میلیارد دلار در سال اخیر
  • متوسط سرانه در سال: 15 هزار دلار
  • متوسط هزینه زندگی برای دانشجو: 250 تا 300 دلار هزینه مایحتاج در ماه / هزینه اقامت 110 تا 300 دلار در ماه (350 تا 600 دلار در مجموع)
  • متوسط هزینه تحصیل برای دانشجو: 4 تا 8 هزار دلار در سال بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی (بدون اعمال بورسیه)
  • تعداد دانشگاه‌های معتبر: 19

شرایط تحصیل در قبرس در سال 2023

کشور قبرس شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را در دوران کرونا به روی دانشجویان بین‌المللی گشود و از سال 2021 کلیه دانشگاه‌های قبرس به طور تمام و کمال فعالیت خود را آغاز کرده بودند. همچنین دولت قبرس شمالی به تمامی دانشجویان ثبت نامی در آن زمان که در حین تحصیل بوده‌اند، مبلغی قابل توجه را به عنوان کمک هزینه برای خریدهای ضروری آن‌ها اعطا کرده بود. البته در آن زمان تمامی افراد از جمله دانشجویان برای ورود به این کشور باید در فرودگاه تست PCR کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دادند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که شهروندان آن پیش از ورود به قبرس شمالی باید گواهی واکسینه بودن خود را نشان داده و یا تست کرونا را انجام دهند (مطابق با همان قوانین ترکیه) و تنها در این صورت اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت. بدین ترتیب که افراد باید حداقل 2 دوز از یکی از واکسن‌های فایزر/بیونتک، سینوفارم، آسترازنکا، سینوواک، اسپاتنیک، مدرنا و یا 1 دوز از واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده و از تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها حداقل 14 روز گذشته باشد که یعنی فرد به اصطلاح کاملا واکسینه باشد. همچنین حتی در صورت کاملا واکسینه بودن فرد در صورت وجود حتی اندک علایمی از کرونا، از شخص تست PCR گرفته می‌گردد که در این حالت شخص می‌بایست با مامورین فرودگاه و پزشکان همکاری لازم را به عمل آورد. شما با داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاهی در قبرس و همچنین گواهی واکسینه بودن به صورت کامل، می‌توانید در این کشور تحصیل کرده و از / به ایران در حین تحصیل و به ویژه در تعطیلات تردد داشته باشید که تردد راحت بین ایران و قبرس و همچنین بین قبرس و ترکیه از دیگر ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس می‌باشد. در حال حاضر که شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان از جمله قبرس شمالی و ترکیه که جزء کشورهای پیشتاز در زمینه سرعت و تعداد افراد واکسینه بودند فروکش کرده، دانشگاه‌های معتبر این کشور به ویژه دانشگاه مدیترانه شرقی در حال جذب دانشجو و اعطای پذیرش به دانشجویان جدید هستند و به غیر از معقوله مهاجرت تحصیلی، کلیه انواع سفرها و پروازهای به مقصد قبرس شمالی به روال سابق برقرار شده است.

شایان ذکر است که به دلیل افت تعداد دانشجویان در این کشور و از طرفی نیاز به جذب سرمایه‌های بین‌المللی و همچنین سرمایه‌های علمی و در دراز مدت سرمایه‌های در قالب نیروی کار، در این کشور نوپا و در حدود نیم قرن، در حال حاضر اخذ پذیرش دانشجو در قبرس شمالی از نظر تعداد نفرات و سهولت برای ایرانیان و در کل متقاضیان بین‌المللی، وارد موج افزایشی جدیدی شده و بنابراین اخذ پذیرش از دانشگاه معتبری در این کشور با داشتن یکسری صلاحیت‌های علمی و شرایط نه چندان پیچیده، به سادگی قابل انجام خواهد بود. همچنین در صورت اقدام برای تحصیل در قبرس از گروه مهاجرتی ادب، ما برای شما اخذ حداقل 50 درصد بورسیه تحصیلی را تضمین کرده و همچنین با توجه به شرایط، دانشگاه مد نظر و رشته تحصیلی متقاضی، امکان اخذ بورسیه تا 75 درصد را هم می‌توانیم انجام دهیم؛ 

ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس

قبرس شمالی مزایای زیادی را برای ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بخصوص دانشجویان ایرانی دارد. از کیفیت و رفاه بالای زندگی، آب و هوای معتدل و ایده آل، فرصت تفریح و بازدید از نقاط گردشگری قبرس و زندگی شاد، نظام آموزشی سطح بالا، نزدیک بودن به ایران، عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، رواج 2 زبان ترکی و انگلیسی در کشور و امکان تحصیل در هر یک از 2 زبان یاد شده و… برخی از دلایل مهم علاقمندی دانشجویان ایرانی به ادامه تحصیل در قبرس شمالی است. از دیگر دلایل قابل توجه در این راستا باید گفت:

  • دانشجو با تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌تواند پس از گذشت مدتی از شروع تحصیل در رشته مورد نظر خود (معمولا بعد از 1 تا 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی) درخواست exchange یا تبادل دانشجو به دانشگاه‌های کشورهای دیگر از جمله کشورهایی مانند آمریکاف کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و… را داشته باشد و بنابراین تحصیل در قبرس شمالی با داشتن مزیتexchange  راه حل بهینه ای برای ادامه تحصیل و کار در کشورهایی همچون، کانادا، آمریکا واست.
  • تحصیل در قبرس شمالی الزامی به داشتن مدرک زبان رسمی و معتبر ندارد و دانشجو می‌تواند در قبرس به آموزش زبان بپردازد. در واقع اجباری نبودن مدرک زبان معتبر یکی از بزرگ‌ترین مزایای قبرس شمالی برای افرادی است که مدارک زبانی مانند IELTS Tofel یا PTE و… ندارند.
  • ارز رسمی کشور قبرس شمالی لیر ترکیه است اما اکثر ارزهای رایج جهانی در قبرس شمالی کارایی دارند و در برخی مناطق از ارز پوند، یورو و دلار آمریکا برای خرید و فروش و معاملات نیز استفاده می‌کنند.
  • ارائه شدن اکثر رشته‌های تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در کلیه مقاطع تحصیلی.
  • ارائه شدن برخی رشته‌های تحصیلی خاص، متنوع و پر طرفدار جدیدتر مانند روابط بین‌المللی و یا انیمیشن و بازی سازی.
  • تحصیل در قبرس شمالی نسبت به بیش از 90 درصد مقاصد محبوب تحصیلی ارزانتر است.
  • برای تحصیل در قبرس (و سفر) ایرانیان نیاز به ویزا ندارند و در نتیجه دغدغه‌های صدور و ویزای دانشجویی را نخواهید داشت.
  • زبان مکالمه‌ی این کشور ترکی استانبولی و انگلیسی است که بنا به انتخاب دانشجو، تحصیل در هر یک از زبان‌های یاد شده امکانپذیر است.
  • تحصیل در قبرس یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که دوست دارند بدون هزینه هنگفت، مهاجرت قانونی داشته باشند و در خارج از کشور تحصیل کرده و در نهایت به اقامت برسند.
  • تحصیل در قبرس شمالی به دلیل نزدیکی به ایران و نداشتن ویزا از نظر بحث تردد و به ویژه در تعطیلات بسیار عالی است.
  • از آنجایی که دانشجویان ایرانی در قبرس می‌توانند کارت اقامت این کشور را دریافت کنند می‌توانند بعد از مدتی کار و تحصیل در این کشور درخواست شهروندی و پاسپورت این کشور را داشته باشند.
  • قبرس کشوری پیشرفته و مرفه و در عین حال ارزان است، بنابراین قبرس یک گزینه مناسب برای افرادی که به دنبال یک زندگی مناسب با هزینه‌های پایین می‌گردند، می‌باشد.
  • دانشگاه‌های قبرس برای دانشجویانی که به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشند، بهترین گزینه هستند؛ چرا که در دانشگاه‌های قبرس همچون دانشگاه EMU به صورت پیشفرض حداقل 50% بورسیه به دانشجویان بین‌المللی تعلق میگیرد.

شرایط و مدارک مورد نیاز تحصیل در قبرس

برای ادامه تحصیل در قبرس نیازی به جمع آوری مدارک زیادی نیستید! مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های قبرس تنها آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن می‌باشد. مثلا اگر می‌خواهید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید باید مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات سال آخر دبیرستان را داشته باشید. داشتن مدارک فنی و حرفه ای و داشتن سابقه کار مربوط به رشته تحصیلی منتخب شما در دانشگاه می‌تواند در روند پذیرش شما و به ویژه بورسیه تحصیلی تاثیر بسیار بالایی داشته باشد اما موارد ذکر شده جز ضروریات نیستند. سایر مدارکی که برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های قبرس نیازمندید مدارک هویتی و پاسپورت معتبر می‌باشد. نکته بسیار مهم دانشگاه‌های قبرس آن است که برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس الزامی به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارید و در حین تحصیل در این کشور می‌توانید مهارت زبان خود را به میزان کافی برسانید. در ادامه لیست کامل مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس را خواهیم دید:

  1. یک پاسپورت با حداقل 8 ماه اعتبار
  2. چهار تا عکس پرسنلی 4×6 با پس زمینه سفید
  3. سوابق تحصیلی متقاضی اعم از مدرک دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد همراه با ریز نمرات
  4. مدرک زبان انگلیسی یا ترکی برای شانس بسیار بیشتر در روند پذیرش و اخذ بورسیه
  5. مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی به همراه تصویر آن‌ها
  6. ترجمه کلیه مدارک ذکر شده به زبان انگلیسی

در کل از جمله مزایای اصلی انتخاب قبرس شمالی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی این است که شما در کمترین زمان و با کمترین مدارک مورد نیاز می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید و مشغول به تحصیل در این کشور شوید. تحصیل در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار آسان و مناسب است و به صورت روز افزون این محبوبیت در حال افزایش است.

شرایط ویزای دانشجویی قبرس

قبرس شمالی (قبرس ترک نشین) تحت حاکمیت کشور ترکیه است. بنابراین برای ایرانیان نیازی به اخذ ویزا برای تحصیل در قبرس وجود ندارد. نداشتن ویزا باعث شده تا اعزام دانشجو به قبرس شمالی از ایران، در کمترین زمان ممکن و همچنین با پروسه بسیار ساده‌تری صورت بگیرد.

عدم نیاز به اخذ ویزای دانشجویی قبرس برای دانشجویان ایرانی باعث تردد آسان از قبرس به ایران و بالعکس شود. دانشجویان ایرانی می‌توانند با تهیه بلیط هواپیما از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه ارجان قبرس شمالی عازم شوند. جالب است بدانید که با تحصیل در قبرس کارت اقامت این کشور برای دانشجویان صادر می‌شود. اخذ کارت اقامت قبرس شمالی می‌تواند برای دانشجو مزایای زیادی داشته باشد. برای مثال می‌تواند مشغول به کار دانشجویی شود یا بعدها به همراه اعضای خانواده خود به این کشور مهاجرت نماید. همچنین همراهی همسر و فرنزدان زیر 18 سال با فرد دانشجو از همان ابتدا نیز میسر می‌باشد.

تحصیل در قبرس بدون مدرک زبان

برخلاف کشورها و مقاصد تحصیلی انگلیسی زبانی چون استرالیا، کانادا، آمریکا، نیوزلند و غیره که داشتن مدرک زبان انگلیسی یکی از شروط اولیه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها هست، برای تحصیل در قبرس نیازی به داشتن مدرک آیلتس، تافل و یا هر مدرک زبان رسمی دیگری وجود ندارد. دانشجویان می‌توانند با پذیرش در یکی از دانشگاه‌های قبرس به این کشور سفر کنند. اگر دانشجو به زبان انگلیسی مسلط باشد و در آزمون زبان انگلیسی دانشجویان جدید الورود برگزار شده توسط دانشگاه موفق به اخذ نمره مناسبی باشد، می‌تواند با شروع ترم در رشته‌ی مورد نظر خود ادامه تحصیل بدهد. در غیر این صورت فرد متقاضی می‌بایست دوره زبان انگلیسی که دانشگاه برگزار می‌کند را پشت سر بگذارد و سپس به تحصیل در رشته‌ی مورد نظر خود بپردازد. تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی قبرس برای والدین دانشجویان نیز امکان پذیر است. در دانشگاه قبرس حتی برای شرکت در مقطع دکترا هم نیازی به ارائه مدرک زبان معتبر همچون آیلتس و تافل نیست. این ویژگی تحصیل در قبرس باعث محبوب شدن این کشور در بین دانشجویان بین‌المللی غیر انگلیسی زبان از جمله ایرانیان شده است. همچنین تحصیل به زبان ترکی استانبولی هم در دانشگاه‌های این کشور امکانپذیر است.

تحصیل زبان در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

یک فرد متقاضی تحصیل در قبرس شمالی باید تمکن مالی لازم برای شهریه تحصیل و هزینه زندگی در حین تحصیل در قبرس شمالی را داشته باشد. هزینه دقیق تحصیل برای یک دانشجو در قبرس شمالی مستقیما به دانشگاه مورد نظر، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی وابسته است اما در کل شهریه‌های تحصیلی در قبرس شمالی مناسب و به صرفه و این شهریه برای رشته‌های رایج و بین دانشگاه‌های مختلف تقریبا یکسان است. اختلاف‌های بیشتر و بارز در هزینه‌های تحصیل معمولا محدود به یکسری رشته‌های خاص و گران‌تر و عمدتا رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط به آن می‌شود. همچنین این تفاوت در بین دانشگاه‌های این کشور نیز دیده می‌شود. بنابراین بسته به نوع دانشگاه، رتبه و اعتبار آن و مقطع تحصیلی برای کلیه رشته‌های تحصیلی به غیر از پزشکی، رنج شهریه تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی از سالی 1400 تا 12000 دلار تنوع دارد که این شهریه برای برخی رشته‌ها و دوره‌ها حتی به 25 هزار دلار (بیشتر مربوط به رشته‌های پزشکی) در سال هم می‌تواند برسد اما متوسط هزینه اغلب دوره‌ها بین 4 تا 8 هزار دلار در سال می‌گردد که همه‌ی این هزینه‌های ذکر شده بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی است.

حال بیاییم این هزینه کلی را برای مقاطع مختلف تحصیلی تفکیک کنیم؛ متوسط هزینه سالانه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در قبرس شمالی برای دانشجویان بین‌المللی از قرار زیر است؛ کلیه شهریه ها بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی لیست شده است:

  • متوسط شهریه مهدکودک و پیش‌ دبستانی: نزدیک 3000 دلار در سال
  • متوسط شهریه مدارس: 2400 تا 3100 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی: نزدیک 3900 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد: حدود 4600 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد (مبتنی بر تز): حدود 5200 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع دکتری: 11 هزار دلار در سال
  • حداقل شهریه دانشگاه یا موسسه آموزشی: 1400 دلار در سال
  • حداکثر شهریه دانشگاه: 25 هزار دلار در سال
  • متوسط شهریه رشته‌های پزشکی: 9 تا 24 هزار دلار در سال
  • متوسط شهریه رشته‌ پرستاری: حدود 6200 دلار در سال

هزینه زندگی در قبرس شمالی

هزینه‌های جدای از تحصیل در قبرس شمالی عموما شامل محل اقامت (که خوابگاه ارزان‌ترین گزینه و اجاره خانه تک نفره گرانترین گزینه است)، هزینه‌های تسهیلات، تعمیرات، قبوض و دیگر هزینه‌های جانبی محل اقامت (در صورت عدم تهیه خوابگاه)، هزینه خورد و خوراک، البسه و پوشاک، لوازم و کتب تحصیلی، حمل و نقل شهری، سرگرمی و دیگر مخارج می‌گردد. متوسط هزینه کل زندگی یک دانشجو در قبرس شمالی (مسکن + مایحتاج) سالانه 4000 تا 7200 دلار است که یک هزینه ایده‌آل و کاملا میانگین است. در جدول زیر هزینه‌های کلی و کلیدی زندگی در قبرس شمالی ذکر شده است:

عنوان مبلغ به دلار
خوابگاه و محل اقامت
هزینه ماهانه خوابگاه دانشجویی 110 تا 300
اجاره ماهانه واحد 1 خوابه نزدیک مرکز شهر 340
اجاره ماهانه واحد 1 خوابه به دور از مرکز شهر 270
حداقل اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه 210
اجاره ماهانه با تهیه خانه دانشجویی اشتراکی 100 تا 150
هزینه‌های کلی و جزئی
مجموع کل هزینه زندگی دانشجو در ماه 350 تا 600
هزینه زندگی ماهانه دانشجویی بدون احتساب مسکن 240 تا 300
هزینه ماهانه تسهیلات، قبوض برق، آب و… 90
هزینه ماهانه اینترنت پرسرعت با سرعت 60mbps 23
هزینه ماهیانه اشتراک باشگاه بدنسازی 24
هزینه یک ست لباس (شامل کفش، شلوار و لباس بالا تنه) 140
هزینه ماهانه حمل و نقل عمومی 42
هزینه یک دستگاه خودروی نرمال و خوب 16000
قیمت 1 لیتر بنزین 1.21
قیمت 1 وعده غذای فست فود 7
قیمت بلیت حمل و نقل یک طرفه شهری 1.5
هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر 1.02

خوابگاه دانشجویی و مسکن در قبرس شمالی

از دیگر مزایای دانشگاه‌های قبرس شمالی، ارائه خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات و قیمت مناسب به دانشجویان است. اگرچه برخی هم هستند که ترجیح می‌دهند تا واحد آپارتمانی را در شهر و در نزدیکی دانشگاه اجاره نموده که خوشبختانه برای آن هم نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف در قبرس شمالی نیست. اما استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های قبرس، بسیار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین زمان و سهولت در رفت و آمد به دلیل نزدیک بودن خوابگاه‌ها به دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها و کلاس‌ها و از طرفی روابط بهتر اجتماعی با دیگر دانشجویان انتخاب هوشمندانه‌ای است. همچنین حضور در خوابگاه فرصت بهتری را برای تبادل فرهنگی، برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و خوی گرفتن سریع‌تر با محیط فرهنگی و تحصیلی این کشور فراهم خواهد شد. هزینه‌ خوابگاه دانشجویی در قبرس چیزی در حدود 1300 تا حدود 3900 دلار در هر سال تمام خواهد شد که این هزینه‌ها بسته به امکانات و همچنین تعداد نفرات در اتاق در بازه ذکر شده تفاوت خواهد داشت که در کل دارای قیمت بسیار مناسبی بوده و نیاز به پرداخت هزینه جانبی مانند هزینه‌های تسلیهاتی نیست و هرچند که اجاره خانه در کشور قبرس شمالی گران نمی‌باشد اما این هزینه‌ها در مقایسه با اجاره آپارتمان بسیار متفاوت (ودر واقع کمتر) است. بدین ترتیب که متوسط اجاره یک آپارتمانی تک خوابه از 200 دلار (حدود 1700 لیر ترکیه) در ماه شروع شده که با هزینه‌های جانبی مثل هزینه قبوض و… به ماهیانه بیش از 250 دلار خواهد رسید که در مقایسه با خوابگاه مخصوصا اتاق‌های 2 یا 4 نفره دارای تفاوت آشکاری در هزینه می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی پیدا کردن مسکن مناسب در کشور مقصد است. معمولا دانشگاه‌ها دارای خوابگاه‌های اختصاصی هستند که دانشجویان می‌توانند با قیمتی مناسب آن‌ها را اجاره کنند. اغلب دانشجویان ترجیح می‌دهند که در خوابگاه‌های رسمی دانشگاه اقامت کرده که از امکانات بسیار مطلوبی برخوردار هستند. وجود خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه با نگهبان‌های 24 ساعته از مزایای تحصیل و زندگی در قبرس محسوب می‌شود. همچنین در نواحی نزدیک به دانشگاه، هاستل‌های کوچکی برای دانشجویان وجود داشته که طیف متنوعی را از اتاق‌های 6 نفره تا سوئیت‌های لوکس در بر می‌گیرند. هزینه این هاستل‌ها حدود 1000 یورو در سال است. برخی دیگر از دانشجویان زندگی در آپارتمان‌های مرکز شهر را ترجیح می‌دهند. زوج‌های دانشجو می‌توانند در واحدهای آپارتمانی مجزا با تجهیزات کافی ساکن شوند. هزینه واحدهای آپارتمانی به موارد مختلفی چون تعداد اتاق خواب، تجهیزات، مقدار اثاثیه موجود و تعمیرات مورد نیاز بستگی داشته و حداقل اجاره ماهیانه آن‌ها 350 یورو است. البته بسیاری از کسانی که به دنبال دریافت اقامت دائم قبرس هستند، می‌توانند با مبلغی حدود 40000 یورو یک واحد آپارتمان تک خوابه و یا با مبلغ 100 هزار یورو یک ویلا در سواحل قبرس شمالی خریداری کنند. لازم به ذکر است که خرید مسکن شامل مالیات بر دارایی و نیازمند طی کردن فرآیندی اداری خواهد بود، به همین دلیل تقاضا برای اجاره مسکن در این کشور نسبت به خرید آن بیشتر است.

بیمه، خدمات درمانی و خدمات بانکی در قبرس شمالی

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های قبرس، به عنوان بخشی از شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند، از پوشش خدمات درمانی رایگان بهره‌مند می‌شوند. به عبارت دیگر اقدامات پزشکی و درمانی آن‌ها در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی برایشان هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. آن‌ها می‌توانند به صورت مداوم برای چکاپ مراجعه کرده، از امکانات اورژانس بیمارستان استفاده کنند و حتی به طور رایگان تحت عمل جراحی مورد نیاز قرار بگیرند. لازم به ذکر است که خدمات دندان‌پزشکی، جراحی پلاستیک و بارداری شامل بیمه درمانی دانشجویی نمی‌شود.

هر دانشجویی که پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های قبرس شمالی دریافت نموده، پس از آغاز تحصیل می‌تواند به راحتی طی روندی ساده حساب بانکی افتتاح نماید و شماره حساب و کریدیت کارت نیز دریافت نماید که تقریبا تمام بانک‌های این کشور برای دانشجویان امکان دریافت کارت اعتباری را فراهم کرده‌اند. همچنین انتقال پول از ایران به حساب بانکی دانشجو در قبرس پروسه راحتی دارد. شما برای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در قبرس شمالی ملزم به ارائه پاسپورت، کارت دانشجویی، فرم اشتغال به تحصیل و آدرس محل سکونت هستید.

کار دانشجویی در قبرس شمالی

دانشجویان هنگام تحصیل در قبرس، در طول ترم حق کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته و در طول تابستان حق کار تمام وقت را دارند. اما ادانشجویان ایرانی بعد از ورود به قبرس کارت اقامت موقت ترکیه و قبرس تعلق میگیرد و از طرفی قبرس شمالی زیاد بر روی این تعداد ساعات کاری حساس نیست، بنابراین دانشجویان در صورت عدم ایجاد لطمه به تحصیلشان می‌توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار در قبرس شوند.

پیدا کردن کار در قبرس سمالی کار چندان سختی نیست! سایت‌ها و موسسات کاریابی زیادی در قبرس فعالیت می‌کنند که دانشجو می‌تواند شغل مورد نظر خود را در آن‌ها پیدا کند. هر دانشجو با اشتغال به کار در قبرس حین تحصیل می‌تواند به طور متوسط 300 تا 400 دلار در ماه درآمد داشته باشد. البته درآمد ماهانه دانشجو بستگی به شغل مورد نظر و مدت زمان فعالیت وی داشته باشد. از مشاغل پرطرفدار دانشجویان در قبرس می‌توان به مشاغلی چون بازاریابی، برنامه نویسی، مقاله نویسی، پشتیبان تلفنی، گارسون و کافه داری ، هتلداری و امور مربوط به مهمانداری و توریسم و… اشاره کرد. اگر دانشجو شرایط دریافت بورسیه کامل را نداشته باشد، کار در ضمن تحصیل در قبرس می‌تواند کمک شایانی به کم کردن هزینه‌های دانشجو بنماید.

علیرغم اینکه تحصیل در قبرس شمالی بسیار به صرفه بوده و شهریه‌های دانشگاه‌ها پایین است، دانشجویان می‌توانند از طریق انجام کارهای پاره‌وقت، هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. به دلیل آنکه کشور قبرس یکی از مقصدهای گردشگری جهانی است، مشاغل متعددی در هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها و.. در این زمینه وجود دارند که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند. متوسط حقوق ماهیانه کار دانشجویی در قبرس شمالی 300 تا 400 دلار است که می‌تواند هزینه‌های ماهیانه زندگی در این کشور را پوشش دهد. همچنین با وجود اینکه زبان انگلیسی به طور گسترده در قبرس شمالی استفاده می‌شود، داشتن دانش متوسطی از زبان ترکی، به دانشجویان کمک می‌کند تا موقعیت‌های شغلی بهتری برای استخدام و شانس بیشتری برای ورود به بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی داشته باشند. همچنین دانشجویان می‌توانند در برخی مشاغل دانشگاهی همچون مسئول کتابخانه مشغول به کار شده و بدین ترتیب در هزینه‌های رفت و آمد خود صرفه‌جویی کنند. البته همواره باید توجه داشت که کارهای پاره‌وقت دانشجویی به نمرات و وضعیت تحصیلی دانشجویان لطمه‌ای وارد نکرده و آن‌ها را از پیشرفت‌های روزافزون در رشته تحصیلی خود، محروم نسازد.

بورسیه تحصیلی قبرس

ویزای کار پس از تحصیل در قبرس

همانطور که گفته شد مهاجرت تحصیلی به قبرس به دلیل مزیت‌های متعددی که دارد، فرصت مناسبی برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود که از توانایی مالی کافی و یا رزومه قوی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا یا استرالیا برخوردار نیستند. از آنجایی که هدف بسیاری از افراد از مهاجرت تحصیلی، درخواست اقامت دائم است، فرصت‌های شغلی موجود در کشور مقصد برای فارغ‌التحصیلان اهمیت زیادی می‌یابد.

در حقیقت، قبرس شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای تمام افرادی باشد که قصد دارند از طریق مهاجرت به یک کشور ساده‌تر، راه را برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته‌تر هموار سازند. مهاجرت تحصیلی به قبرس ساده‌ترین راه مهاجرت به این کشور است، زیرا دانشجویان با هزینه‌هایی معقول می‌توانند علاوه بر کسب مدرک تحصیلی مورد نظر، با فرصت‌های استخدامی و فرهنگ این کشور نیز آشنا شوند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از دریافت جاب آفر از یکی از کارفرمایان معتبر داخل قبرس، برای اخذ مجوز کاری قبرس شمالی اقدام کنند.

در اغلب مواقع، کارفرمایان فرآیندهای لازم برای استخدام نیروی خارجی را از طریق دولت قبرس شمالی طی کرده و فارغ‌التحصیلان پس از آن برای کارفرمای مورد نظر مشغول به کار می‌شوند. برخی از دانشگاه‌ها نیز خود امکاناتی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند تا با کارفرمایان بالقوه در صنعت خود آشنا شده و برای فرصت‌های استخدامی موجود درخواست دهند. به همین دلیل اغلب فارغ‌التحصیلان در قبرس در کمتر از 3 ماه پس از پایان تحصیلات خود به کار مشغول می‌شوند.

اقامت پس از تحصیل در قبرس

دانشجویان پس از تحصیل در قبرس می‌توانند مجوز کار در قبرس دریافت کنند و در این کشور مشغول به کار شوند. فرصت‌های شغلی زیادی در بانک‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مراکز اقتصادی قبرس برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌بایست یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما داشته باشد. معمولا کارفرمایان با متقاضیان اشتغال به کار قبرس یک پیش قرارداد برای متقاضی ارسال می‌کنند تا فرد بتواند برای مجوز کار در قبرس اقدام نمیاد. بعد از تهیه مجوز کار در قبرس فرد متقاضی می‌تواند در قبرس مشغول به کار شود.

برخی از دانشگاه‌های قبرس جهت کمک به دانشجویان فارغ‌التحصیل برای پیدا کردن فرصت های شغلی مناسب انجمن‌هایی دارند. دانشجویان در آخرین ماه‌های تحصیل خود به عضویت این انجمن‌ها در می آیند تا از فرصت‌های شغلی مناسب خود با خبر شوند. این انجمن‌ها به هدف نزدیک شدن صنعت و دانشگاه‌ها در قبرس تاسیس شده‌اند. اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل در قبرس ظرف 3 ماه بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان در قبرس مشغول به کار می‌شوند.

برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی در سال 2023

نام دانشگاه سال تاسیس تعداد دانشجو نوع دانشگاه شهر
دانشگاه مدیترانه شرقی 1979 20000 دولتی فاماگوستا
دانشگاه خاور نزدیک 1988 30000 خصوصی نیکوزیا (لفکوشا)
دانشگاه کایرنیا (گیرنه) 2013 3000 خصوصی کایرنیا (گیرنه)
دانشگاه بین‌المللی قبرس 1997 18000 خصوصی نیکوزیا (لفکوشا)
دانشگاه اروپایی لفکه 1990 11000 خصوصی لفکه
دانشگاه آمریکایی گیرنه 1985 18000 خصوصی کایرنیا (گیرنه)

دانشگاه EMU قبرس

دانشگاه EMU معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه قبرس محسوب می‌شود و یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشد. در این دانشگاه دروس به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند که ممکن است برخی از رشته‌ها فقط با زبان انگلیسی یا فقط با زبان ترکی ارائه شوند. دوره دکترا در این دانشگاه بین 2 تا 5 سال، دوره کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال و دوره کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد . این دانشگاه بیش از 100 رشته تحصیلی متنوع در دوره کارشناسی و بیش از 80 رشته در کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میدهد و تا 50% بورسیه به دانشجویان بین‌المللی عرضه می‌کند. در ادامه کلیه رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس (پایان نامه محور یا پروژه محور) و دکترا را بررسی خواهیم کرد:

* دوره PHD یا همان دوره دکترا به زبان انگلیسی:
علوم کامپیوتر، معماری، شیمی، مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، ارتباطات و علوم رسانه، مهندسی کامپیوتر، اقتصاد، ریاضیات، علوم آموزشی، مهندسی برق، دبیری زبان انگلیسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، فیزیک، مدیریت گردشگری، روابط بین‌المللی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش.

* دوره PHD یا همان دوره دکترا به زبان ترکی:
تغذیه و رژیم غذایی، فیزیوتراپی و توان بخشی.

تبادل دانشجو دانشگاه EMU با دانشگاه‌های جهان

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در قبرس شمالی و دانشگاه مدیترانه شرقی، امکان شرکت در برنامه‌های اکسچنج دانشگاه است. به عبارت دیگر دانشجویان می‌توانند یک ترم یا یک سال تحصیلی خود را در دانشگاهی همکار در کشورهای اروپایی و آمریکایی سپری کنند. برخی از مشهورترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آمریکایی که دانشگاه مدیترانه شرقی با آن‌ها برنامه همکاری و تبادل دانشجو را امضا کرده است عبارتند از:

به همین ترتیب دانشگاه‌های متعددی در کشورهای کانادا، آلمان، کره، ایتالیا و دانمارک وجود دارند که شما می‌توانید از طریق تحصیل در دانشگاه EMU در آن‌ها تحصیل کنید. این امکان، فرصت مناسبی را برای دانشجویانی فراهم کرده که از رزومه تحصیلی قوی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برخوردار نیستند و یا امکان پرداخت شهریه‌های آن‌ها را ندارند. سالانه دانشگاه‌های جدیدی به لیست دانشگاه‌های همکار EMU اضافه می‌شوند که دانشجویان می‌توانند از طریق دفتر مطالعات بین‌الملل از لیست کامل آن‌ها با خبر شده و شرایط تبادل دانشجو را جویا شوند. شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجو تجربه آموزشی بی‌نظیری را برای دانشجویان فراهم آورده و در صورتی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور مقصد را در مقاطع بالاتر داشته باشند، می‌تواند نقطه مثبتی در رزومه آن‌ها به شمار آید.

دانشگاه بین‌المللی قبرس (CIU)

دانشگاه بین‌المللی قبرس یکی از دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان در قبرس شمالی است. این دانشگاه در سال 1997 تاسیس گشته و در نیکوزیا شمالی قرار گرفته است. پس از گسترش اینترنت و فضای مجازی به طور گسترده در سطح دانشگاه‌ها، نیاز به تاسیس دانشگاه‌های بیشتر که دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه کنند، بیش از پیش احساس شد. در نتیجه این امر دانشگاه بین‌المللی قبرس افتتاح شد تا محلی برای آموزش عالی و تقویت زبان‌های خارجی در کشور و منطقه باشد. دانشگاه بین‌المللی قبرس دارای دانشکده‌ها و رشته‌های زیر است:

  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده آموزش
    گروه رشته‌های آموزش آموزش معلم کامپیوتر و فناوری آموزشی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش معلم پیش دبستانی، مشاوره روانشناسی، آموزش هنر و صنایع دستی، آموزش کلاس درس، آموزش زبان ترکی و آموزش افراد استثنایی
  • دانشکده هنرها و علوم
    گروه رشته‌های روانشناسی و ادبیات ترکی
  • دانشکده هنرهای زیبا
    گروه رشته‌های طراحی صنعتی، گرافیک، طراحی داخلی معماری
  • دانشکده حقوق
  • مدرسه هنرهای فنی و حرفه‌ای
    مدرسه خدمات بهداشتی
  • مدرسه توریسم و مدیریت هتلداری
  • مدرسه علوم کاربردی
  • مدرسه زبان‌های خارجی

دانشگاه بین‌المللی قبرس همچنین دارای چندین مرکز تحقیقاتی بزرگ است، همچون :

  • مرکز تحقیقات محیطی
  • مرکز مطالعات قبرس
  • مرکز تحقیقات سیاست های اجتماعی و استراتژیک (CIU CSSPR)
  • مرکز باستان شناسی و تصویربرداری زیر آب
  • مرکز تحقیقات میراث فرهنگی
  • مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی

علاوه بر کتابخانه مرکزی، باشگاه‌ها ورزشی و دیگر تسهیلات دانشگاهی، دانشگاه بین‌المللی قبرس برای دانشجویان دانشکده ارتباطات امکان شرکت در برنامه‌های رادیویی را از طریق ساختمان رادیو CIU فراهم ساخته و دانشجویان می‌توانند علاوه بر یادگیری مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه، به تبادلات فرهنگی میان دانشجویی نیز بپردازند.

رشته‌های محبوب و پردرآمد برای تحصیل در قبرس

از آنجایی که قبرس کشور کوچکی است. اقتصاد آنچنان بزرگ و فعالی ندارد. اقتصاد این کشور با ثبات است و خبری از تورم‌های اذیت کننده نیست. هزینه زندگی در این کشور هم نسبت به کشورهای بزرگ و پرجمعیت کمتر است. اغلب شاغلین در این کشور با حداقل درآمد می‌توانند از زندگی راحتی بهره‌مند شوند. پردرآمد ترین رشته‌های تحصیلی در کشور مدیریت مالی، حسابداری، مهندسی شیمی، اقتصاد، فیزیک، مهندسی سخت افزار، دندان پزشکی، بازرگانی و طراحی مد است. برخلاف سایر کشورهایی مانند ایران بیشترین درآمد در قبرس نصیب فیزیکدانان، پزشکان و مهندسان سخت افزار و در اولویت بعدی نرم افزار است. این رشته‌ها در سال های اخیر بیشترین درآمد را نسبت به سایر رشته‌ها در قبرس دارند.

تحصیل رشته پزشکی در قبرس

دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته پزشکی در قبرس قبرس شمالی عموما 2 دانشگاه دولتی University of Cyprus  و دانشگاه EMU هستند. اما دانشگاه‌هایی چون دیگری چون دانشگاه فناوری قبرس و… نیز برخی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را ارائه می‌دهند. تحصیل در رشته‌های پزشکی قبرس برای دانشجویان بین‌المللی خصوصا دانشجویان ایرانی فرصتی کم نظیر است. سالانه بیش از 30 هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی به قبرس مهاجرت تحصیلی می‌نمایند. دانشجویان از خدمات ارزنده، اساتید بین‌المللی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و …، مباحث آموزشی جامع و بسیاری دیگر از خدمات دانشگاه‌های قبرس استفاده می‌کنند. هدف دانشگاه‌های قبرس ایجاد یک محیط آموزشی قابل رقابت با دانشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های پزشکی است.

تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه EMU قبرس 6 سال و دندانپزشکی 5 سال به طول می‌انجامد که کلاس‌های این رشته به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و شهریه تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه 15 هزار سالانه دلار است. تحصیل 6 ساله در رشته پزشکی دانشگاه EMU قبرس به صورت 3 سال در قبرس و 3 سال در دانشگاه مارماریس ترکیه صورت می‌پذیرد. دانشجویان می‌توانند شهریه خود را در هر ترم به صورت قسطی نیز پرداخت کنند. این میزان شهریه می‌تواند با اخذ بورسیه تحصیلی تا 50 درصد کاهش پیدا کند. توجه فرمایید برای ورود به رشته پزشکی در قبرس نیازی به اخذ مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد.

تحصیل داروسازی در قبرس

با تحصیل داروسازی در قبرس دانشجو می تواند دانش نظری و عملی خود را در علوم دارویی در بهترین حالت ممکن بالا ببرد اغلب دانشگاه‌های این کشور از آزمایشگاه‌های مجهز خوبی برای آموزش داروسازی برخوردارند بگونه‌ای که تنها در یک دانشگاه 300 نفر همزمان می‌توانند از آزمایشگاه‌های مخصوص رشته داروسازی استفاده کنند. دانش آموختگان داورسازی در قبرس پس از پایان تحصیل خود در علومی مانند شیمی آلی و معدنی، فارماکولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی و… تبحر پیدا می‌کنند و باید بتوانند انواع داروهای شیمیایی را تولید نمایند، ویژگی‌های هر دارویی را بشناسند، عوارض جانبی داروهای مختلف را بشناسند، با استانداردهای بین‌المللی درمان و دارو آشنا باشند. رشته داروسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های قبرس تقریبا 5 ساله و در 10 ترم برگزار می‌گردد. البته اغلب دانشجویان ترجیح می‌دهند تا بجای تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی در قبرس، رشته دکتری پیوسته داروسازی به مدت 6 سال را بگذرانند که در تعداد محدودی از دانشگاه‌های قبرس از جمله دانشگاه EMU ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که تنها 9 دانشگاه در قبرس ارائه دهنده رشته داروسازی هستند و رقابت بر سر صندلی‌های این دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در قبرس بسیار سنگین است.

تحصیل در رشته هتلداری و گردشگری در قبرس

آب و هوای معتدل و رویایی قبرس به همراه مناظر زیبای طبیعی موجب شده تا این کشور سالانه تعداد زیادی توریست و به دنباله‌ی آن درآمد قابل توجهی را از طریق صنعت گردشگری جذب کند. اهمیت این صنعت در قبرس شمالی به حدی است که دانشگاه‌های آن ارتباطی تنگاتنگ با هتل‌های جزیره داشته و دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری می‌توانند به عنوان بخشی از تحصیلات خود در آن هتل‌ها به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند. پس از اتمام دوران تحصیل، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند در خود قبرس و یا ترکیه به سادگی جذب بازار کار شوند.

وضعیت کار و اشتغال در قبرس جنوبی

قبرس شمالی به عنوان یکی از بهترین کشورهای توریستی برای گذراندن تعطیلات، نه صرفا از این روش بلکه امروزه با پیشرفت‌های روز افزون در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دیگر، فرصت‌های شغلی خوبی را برای فارغ‌التحصیلان و نیروهای کار ماهر در این کشور فراهم ساخته است. البته کشور قبرس شمالی در کل یک کشور فعال اقتصادی در سطح متوسط محاسبه می‌شود و در واقع صنعت توریستم و گردشگری آن، خود به تنهایی نقش کلیدی در این کشور را ایفا کرده و می‌توان گفت که موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد و خوبی در زمینه گردشگری و مهمان ‌نوازی را در این کشور ایجاد کرده است. اما در کل قبرس در زمینه‌های صنعتی مختلف در طی 5 دهه اخیر، پیشرفت زیادی داشته و بنابراین موقعیت‌های شغلی متنوع در آن فراهم است. نرخ بیکاری در قبرس شمالی مطابق با آخرین آمار در سال جاری میلادی، معادل 6.2 درصد است.

کمترین حقوق و درآمد تایین شده در قبرس شمالی حداقل 3150 لیر  (175 دلار) در ماه می‌باشد و متوسط و رایج‌ترین میزان حقوق در این کشور حدود 6 هزار لیر یا 335 دلار در ماه (مشاغل دولتی) و 4500 لیر یا 250 دلار در ماه (مشاغل خصوصی) می‌باشد. بد نیست به این نکته هم اشاره کرد که در سراسر قبرس شمالی، در کنار واحد پول رسمی کشور (لیر ترکیه)، واحدهای پول یورو و دلار نیز رایج بوده و در معاملات و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها و کسب سود از آن‌ها استفاده می‌شود.

آشنایی با سیستم آموزشی قبرس

سیستم آموزشی در قبرس زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش ملی این کشور است. اگر بخواهیم یک دید کلی نسبت به نظام آموزشی قبرس داشته باشیم باید گفت که نظام آموزشی این کشور از 4 جز مهم تشکیل می‌شود. سه دوره در مدارس قبرس که دوره‌های پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان هستند. و بعد از دوره مدرسه نیز تحصیل در دوره‌های دانشگاهی برای دانش آموزان فراهم شده است. کودکان زیر 6 سال می‌توانند در دوره‌های پیش دبستانی ثبت نام کنند. البته شرکت در این دوره اختیاری است و هیچ اجباری برای تحصیل در دوره پیش دبستانی در قبرس وجود ندارد. مراکز آموزشی ارائه دهنده دوره‌های پیش دبستانی هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی در قبرس فعالیت می‌کنند. از شش سالگی تا یازده سالگی کلیه کودکان در قبرس دوره 5 ساله آموزش ابتدایی را می‌گذرانند. لازم به ذکر است که شرکت در دوره ابتدایی در قبرس شمالی اجباری است و کلیه مدارس دوره ابتدایی در قبرس، دولتی و رایگان هستند. دوره دبیرستان در قبرس حداقل شش سال است. در قبرس دوره دبیرستان چندین شاخه مختلف دارد. دبیرستان‌های عمومی، دبیرستان‌های خصوصی، دبیرستان‌های علوم، دبیرستان‌های فنی حرفه ای، دبیرستان‌های مهارت محور و در نهایت دبیرستان‌های هنری در قبرس پذیرای دانش آموزان هستند. حدود 50 دبیرستان در قبرس به صورت خصوصی و دولتی در حال فعالیت هستند. به طور کلی در قبرس شمالی 8 دانشگاه فعالیت دارند که 6 دانشگاه مستقل هستند و دو دانشگاه شعبه هایی از دانشگاه‌های بزرگ‌ ترکیه است. اغلب دانشگاه‌های قبرس خصوصی هستند اما برخی از دانشگاه‌های قبرس مثل دانشگاه EMU دولتی هستند. جالب است بدانید که 38% از دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی از 70 کشور دنیا هستند.

سیستم نمره‌‌دهی آموزشی در قبرس

نمره در قبرس معادل در آمریکا معادل در ایران
4 18-20
3.7 16-18
3.3 B+ 16
3 B 15
2.7 B- 14
2.3 C+ 13
2 C 12.5
1.7 C- 12
1.3 D+ 11.5
1 D 11
0.7 D- 10
0 F زیر 10

تعطیلات سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها قبرس شمالی

در جدول زیر، روزهای تعطیل در سال تحصیلی مطابق با آخرین بروزرسانی برای سال تحصیلی جاری را مشاهده می‌نمایید. این تعطیلات عموما برای هر سال تقریبا یکسان است اما بهتر است برای هر سال تحصیلی، از آخرین بروزرسانی‌ها در همین مطلب مطلع شوید.

عنوان تعطیلات تاریخ
سال نو 1 ژانویه
روز کودک / روز حاکمیت ملی 23 آوریل
روز کارگر 1 می
عید رمضان 13 می
روز بزرگداشت آتاتورک / روز جوانان ورزش 19 می
عید قربان / روز آزادی و صلح 20 جولای
روز مقاومت اجتماعی 1 آگوست
روز جمهوری 15 نوامبر

مدارس قبرس شمالی

سیستم آموزشی در قبرس شمالی به چهار مرحله پیش از دبستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه تقسیم می‌شود. کودکان زیر 6 سال می‌توانند در مهدکودک‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفته و سپس وارد مقطع دبستان شوند. این مقطع 5 سال به طول انجامیده و کاملا رایگان است. دانش‌آموزان در سن 11 سالگی وارد مقطع دبیرستان شده که به مدت 6 سال ادامه داشته و به دو بخش متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود. طبق قوانین وزارت آموزش و فرهنگ این کشور، تحصیل تا پایان متوسطه اول برای تمامی افراد اجباری است. دبیرستان‌های قبرس به انواع دولتی، خصوصی، علمی، فنی و حرفه‌ای و هنرستان تقسیم می‌شوند.

دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند در مدارس دولتی یا خصوصی به تحصیل بپردازند. از آنجایی که آموزش‌ها در مدارس دولتی به زبان رسمی قبرس شمالی (ترکی) صورت می‌گیرد، مدارس خصوصی انگلیسی زبان برای دانش‌آموزان بین‌المللی مناسب‌تر هستند. سیستم آموزشی این دبیرستان‌ها بر اساس الگوی آمریکایی، انگلیسی و یا فرانسوی سازمان یافته و آموزش‌ها به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌شوند. برخی از مدارس قبرس شمالی عبارتند از:

  • Doğa International Schools
  • The English School of Kyrenia
  • Vatel Cyprus – International Hospitality School
  • Nature Eastern Mediterranean Campus Schools
  • Namık Kemal High School

تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم

متقاضیان محترمی که قصد ادامه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم را دارند می‌توانند با تهیه اصل مدرک دیپلم، ریز نمرات دوره دیپلم و دبیرستان به همراه ترجمه انگلیسی آن‌ها و مدارک شناسایی از جمله پاسپورت با حداقل 7 ماه اعتبار برای تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه‌های قبرس اقدام نمایند. اولین گام بعد از جمع آوری مدارک سوابق تحصیلی، اقدام برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های قبرس در رشته‌های مورد علاقه متقاضی است. بعد از اخذ پذیرش دانشگاه و ثبت نام در دانشگاه، متقاضی می‌تواند به قبرس سفر کرده و مشغول به تحصیل در دوره کارشناسی در قبرس شود.

تحصیل مقطع کارشناسی در قبرس

تحصیل دوره کارشناسی در قبرس به طور معمول 8 ترم (4 سال) به طول می‌انجامد. دانشگاه‌های قبرس در هر سال دو بار اقدام به ثبت نام دانشجویان در مقطع کارشناسی می‌نمایند. در دوره کارشناسی کلیه رشته‌های تخصصی، مفاهیم پایه و تئوری‌های اساسی، آزمایشگاه های مربوط به رشته تحصیلی، دوره کارآموزی و پایان نامه فارغ‌التحصیلی برگزار می‌شود. برای ورود به این مقطع در دانشگاه‌های قبرس تنها کافی است مدرک دیپلم دبیرستان، ریزنمرات این مقطع و پاسپورت داشته باشید. منظور از دیپلم دبیرستان آن است که متقاضی حداقل 12 سال سابقه تحصیل در دوره‌های دبستان و دبیرستان داشته باشد. دقت داشته باشید که مدارک باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. برای ورود به این مقطع در قبرس شرایط سنی خاصی مطرح نمی‌باشد و دانشجویان نیازی به ارائه مدرک زبان معتبر ندارند. کلیه دروس نیز به زبان انگلیسی یا ترکی تدریس می‌شوند که قبل از ورود به دوره دانشجو انتخاب می‌کند که چه رشته‌ای را به چه زبانی بگذراند.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در قبرس

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قبرس شمالی حدود 3 تا 4 ترم است. مدت زمان این دوره معمولا 2 سال می‌باشد. رشته‌های تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد قبرس به دو دسته رشته‌های با پایان نامه یا رشته‌های پروژه محور تقسیم می‌شوند. در انتهای رشته‌های با پایان نامه، دانشجویان می‌بایست یک پایان نامه در حوزه رشته خود ارائه دهند اما در رشته‌های پروژه محور دانشجویان بعد از گذراندن واحدهای تحصیلی یک پروژه قبل از فارغ‌التحصیلی خود ارائه می‌دهند. برای ورود به این مقطع دانشجویان می‌بایست مدارکی چون پاسپورت، سوابق تحصیلی اعم از مدرک کارشناسی به همراه ترجمه و ریز نمرات این مقطع، انگیزه نامه، رزومه عملی و کاری و… را داشته باشند. دراین دوره هم همانند دوره کارشناسی دروس به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند که دانشجو می‌تواند زبان دوره آموزشی خود را انتخاب کند. برخی از رشته‌ها تنها به زبان ترکی ارائه می‌شوند که دانشجو قبل از اقدام به ثبت نام می‌بایست زبان رشته مد نظر خود را انتخاب نمایند. از مزایای تحصیل دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های قبرس آن است که دانشجویان می‌توانند از دانش اساتید برتری از سراسر جهان خصوصا اساتید مهمان از دانشگاه‌های آمریکا بهره‌مند شوند.

تحصیل مقطع دکترا در قبرس

تحصیل دکترا در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار شرایط مناسبی دارد. تحصیل در قبرس برای افرادی که به دنبال ارتقاء موقعیت شغلی خود هستند و می‌خواهند در کوتاه ترین زمان مدرک دکترا اخذ نمایند بسیار مناسب است. تحصیل دکترا در قبرس به زبان انگلیسی است اما نیازی به ارائه مدرک زبان برای دانشجویان دکترا وجود ندارد. همچنین امکان تحصیل به همراه خانواده برای دانشجویان فراهم می‌باشد. دانشجویان دکترا در این دوره از تحصیل در قبرس می بایست تمرکز خود را بر روی پایان نامه دکترای خود بگذارند و همچنین یک مقاله مرتبط با پایان نامه ی خود در ژورنال‌های علمی بین‌المللی منتشر نمایند.

تحصیل ترم تابستانی در قبرس

بسیاری از دانشگاه‌های جهان در ماه‌های تابستانی نیز اقدام به برگزاری کلاس‌ها و حتی پذیرش دانشجو می‌کنند. ترم تابستانی فرصت مناسبی برای افرادی است که قصد دارند تحصیل خود را در مدت زمان کمتری به پایان رسانده‌اند. همچنین این ترم می‌تواند فرصت مناسبی برای شرکت در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی دانشگاه باشد. همانطور که اشاره شد، برای تحصیل در قبرس نیازی به ارائه مدرک آیلتس یا تافل نیست، بلکه دانشجویان در صورت کسب نکردن حداقل نمره مورد نیاز زبان انگلیسی در آزمون ورودی دانشگاه، می‌توانند از ابتدا برای دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند. دانشگاه مدیترانه شرقی در ترم تابستانی خود رنج وسیعی از برنامه‌هایی متنوع را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاس‌های آمادگی زبان انگلیسی اشاره کرد. جالب است بدانید که ترم تابستانی یکی از بهترین فرصت‌ها برای شرکت در برنامه‌های فوق‌ برنامه دانشگاه و انجمن‌های علمی و فرهنگی است. دانشگاه مدیترانه شرقی قطب بین‌المللی علمی، تکنولوژیک و فرهنگی کشور قبرس شمالی است و به عنوان مرکزی برای گردهمایی دانشجویان و شخصیت‌های آکادمیک در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در طول سال به ویژه ترم تابستانی عمل می‌کند. شما می‌توانید از طریق وبسایت دانشگاه نسبت به برنامه‌های برگزار شده در ترم تابستانی مطلع شده و برای ثبت‌نام در آن‌ها اقدام کنید.

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و جنوبی

دو نیمه شمالی و جنوبی قبرس تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در واقع به غیر از روزهای بلند آفتابی آن در تابستان، این دو کشور تقریبا در تمامی موارد دیگر با یکدیگر متفاوتند. مذهب اصلی مردم در نیمه شمالی اسلام و در نیمه جنوبی مسیحیت ارتودوکس است. مردم قبرس شمالی به زبان ترکی و در نیمه جنوبی به زبان یونانی صحبت می‌کنند. نیمه جنوبی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، اما نیمه شمالی توسط کشورهای محدودی به رسمیت شناخته شده است. شرایط اقتصادی در این دو کشور نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد، هزینه‌های زندگی در قبرس جنوبی بیشتر از قبرس شمالی بوده و واحد پولی آن نیز برخلاف همتای شمالی خود (لیر)، یورو است.

نظام آموزشی دو کشور قبرس شمالی و جنوبی نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. در نیمه جنوبی قبرس دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی زیادی وجود داشته و رنک علمی آن‌ها نیز در جهان به نسبت دانشگاه‌های قبرس شمالی بالاتر است. اما تحصیل در قبرس شمالی هزینه بسیار کمتری داشته و به دلیل عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی، محبوب‌تر است. همچنین دانشجویان ایرانی برای تحصیل در قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نداشته، به همین دلیل فرآیند به مراتب ساده‌تری به نسبت مهاجرت تحصیلی به قبرس جنوبی دارد. به طور کلی تحصیل در قبرس شمالی برای افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و رزومه قوی ندارند، گزینه بهتر و به صرفه‌تری محسوب می‌شود.

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و ترکیه

نیمه شمالی قبرس تحت حاکمیت ترکیه بوده و از لحاظ اقتصادی، سیاسی و آموزشی شباهت زیادی با خود کشور ترکیه دارد. دانشگاه‌های ترکیه به لحاظ علمی از دانشگاه‌های قبرس رتبه بالاتری دارند، اما شانس پذیرش در دانشگاه‌های قبرس به مراتب بالاتر است. در هر دو کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد، اما این زبان در قبرس شمالی بیشتر از ترکیه متداول است. این موضوع به همراه فرصت‌های شغلی متعدد موجود در قبرس موجب شده تا فرآیند استخدام در آن راحت‌تر از ترکیه باشد. همچنین طبق تجربه‌های شخصی افراد چنین به نظر می‌رسد که مردم قبرس شمالی به نسبت ترکیه پذیرش و نگاه مثبت‌تری نسبت به مهاجران دارند. با این حال ترکیه دروازه ورود به اروپا بوده و دانشجویان می‌توانند از این طریق برای تحصیل یا کار در کشورهای اروپایی اقدام کنند. از نظر هزینه‌های مالی نیز، شهریه دانشگاه‌های قبرس شمالی و ترکیه تقریبا در یک سطح بوده، اگرچه برخی دانشگاه‌های ترکی هزینه‌های بیشتری دارند.

به طور کلی کشور ترکیه به نسبت قبرس پیشرفته‌تر بوده و از امکانات بیشتری برخوردار است، اما قبرس شمالی نیز کشوری رو به رشد است که آینده روشنی را پیش روی خود دارد. فرصت‌های شغلی بیشتر در قبرس و هزینه‌های زندگی پایین‌تر می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا با شرایط ساده‌تری مهاجرت کرده و سپس از طریق برنامه‌ها تبادل دانشجو شانس خود را برای تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی محک بزنند.

مشاوره رایگان تحصیل در قبرس

گروه مهاجرتی ادب ویزا نماینده دانشگاه EMU قبرس در ایران، اقدام به ارائه خدمات مشاوره رایگان و اپلای دانشگاه‌های قبرس در کمترین زمان ممکن برای دانشجویان ایرانی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که این مجموعه ارتباط مستقیم با دانشگاه‌های قبرس دارد در کمتر از دو هفته امکان اعزام دانشجو به این کشور را برای دانشجویان متقاضی فراهم نموده است. با اخذ مشاوره از مشاورین گروه مهاجرتی ادب می‌توانید شرایط خود را برای ادامه تحصیل در ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌های قبرس به صورت رایگان بررسی کنید. امید است که این مجموعه بتواند به شایستگی خدمات مهاجرتی را برای متقاضیان گرامی ارائه دهد.

شرایط تحصیل در دیگر کشورها:

اگر میخواهید با شرایط تحصیل در قبرس شمالی آشنا شوید توصیه میکنم این مطلب رو بصورت کامل و دقیق مطالعه کنید، چون قصد دارم خیلی صادقانه و شفاف تمام مواردی که نیاز دارید را برایتان توضیح دهم.

تحصیل در قبرس در یک نگاه

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های قبرس را دارید ، خیلی کوتاه و مختصر باید گفت که کشور قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. تحت نظارت ترکیه و کشور قبرس جنوبی تحت نظارت یونان میباشد. در ادامه در یک جدول بطور خلاصه اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار میدهیم.

قبرس شمالی قبرس جنوبی
پایتخت قبرس Lefkosa Nicosia
زبان تحصیل در دانشگاه ها انگلیسی و ترکی استانبولی انگلیسی و یونانی
زبان رسمی ترکی استانبولی یونانی
مورد تایید اتحادیه اروپا بله بله
مورد تایید وزارت بهداشت ایران خیر خیر
مورد تایید وزارت علوم ایران بله بله
بورسیه بورسیه های 25 الی 75 درصدی

تجربه تحصیل در قبرس شمالی و یک رزومه موفق

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی، فارغ التحصیل دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس هستم و تجربه چندین ساله زندگی در کشور قبرس را دارم. تصویری که در زیر مشاهده میکنید، تصویری از مراسم فارغ التحصیلی بنده از دانشگاه مدیترانه شرقی و در واقع پایان دوران تحصیل در قبرس اینجانب میباشد.

زمانی که خودم قصد تحصیل در این جزیره زیبا را داشتم، هیچ منبع و مرجعی وجود نداشت که بتوانم جواب سوالاتم را در آن پیدا کنم. بنابراین بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، تصمیم به تاسیس برند ای ام یو رجیستر نمودم، تا بتوانم تجربیات خود را به متقاضیان تحصیل در قبرس منتقل کنم و طولی نکشید تبدیل به بزرگترین نمابنده دانشگاه های قبرس در کل خاورمیانه شدم و در واقع اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های قبرس به تخصص اصلی من تبدیل شد بطوریکه در این مدت نزدیک به 1300 پذیرش تحصیلی موفق با بورسیه های بالا، برای دانشجویان از دانشگاه های قبرس اخذ نمودم.

مراسم دریافت تندیس و لوح تقدیر به عنوان برترین ایجنت خاورمیانه از جناب آقای دکتر هاشمی پور عضو هیئت مدیره دانشگاه بین المللی قبرس و جناب آقای مته بویاچی مالک دانشگاه بین المللی قبرس و رئیس هیئت مدیره نوا بانک ترکیه

در ادامه ویدئویی کوتاه از تعدادی از دانشجویانی که توسط نمایندگی اینجانب اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس نموده اند را برایتان فراهم کرده ام. افتخار موسسه ما از زمان شروع فعالیت صداقت در امور و ارائه مشاوره های صحیح برای متقاضیان میباشد. در ادامه مصاحبه برخی از دانشجویان ما را مشاهده میکنید.

دانشگاه های قبرس شمالی

کشور قبرس یک کشور توریستی و دانشگاهی است. از این  رو دارای دانشگاه های بسیار زیادی میباشد. اما این حقیقت پنهان نیست که تمام این دانشگاه ها دارای رتبه و رنکینگ مناسبی نمیباشند. معمولا افرادی که به فکر تحصیل در قبرس هستند میتوانند از بین دانشگاه های برتر این کشور یکی را انتخاب کنند.

قبرس شمالی دارای سه دانشگاه برتر میباشد . هر سه این دانشگاه ها مورد تایید اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ترکیه میباشند. در ادامه و در یک جدول بصورت مختصر و مفید، را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

یک پیشنهاد از روی وجدان کاری و البته با سند و مدرک | اگر آینده شغلی شما برایتان مهم است و اگر مورد پذیرش بودن مدرک شما توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، کانادا و آمریکا برای شما مهم است، حتما یکی از سه دانشگاه بالا را برای تحصیل در قبرس انتخاب کنید. اینجانب انتخاب یکی از سه دانشگاه بالا را به شما تحمیل نمیکنم و اگر قصد تحصیل در سایر دانشگاه های قبرس شمالی را نیز داشته باشید، ما طرف قرارداد با تمامی دانشگاه های قبرس هستیم.

 

تحصیل در دانشگاه بین المللی قبرس CIU

دانشگاه بین المللی قبرس یا همان دانشگاه CIU، بهترین دانشگاه قبرس از نظر بورسیه تحصیل در قبرس و اعتبار مدرک میباشد و در سالهای اخیر در بین متقاضیان، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. علت پرطرفدار بودن این دانشگاه بورسیه های عالی این دانشگاه می‌باشد که باعث شده است در هر ترم افراد بسیاری برای تحصیل در دانشگاه ciu راغب باشند. این دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی تا 75 درصد بورسیه، و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تا 50% بورسیه ارائه میدهد. با توجه به این بورسیه هزینه های تحصیل در این دانشگاه بسیار مناسب میباشد.

 

تحصیل در دانشگاه مدیترانه شرقی EMU

دانشگاه مدیترانه شرقی یا همان دانشگاه emu، از نظر رتبه بندی جهانی که در جدول بالا نیز درج شده است، بهترین دانشگاه قبرس محسوب میشود. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های جهان بوده و مدارک مورد تایید وزارت علوم ایران نیز میباشد. به جرات می توان گفت تحصیل در این دانشگاه بهترین گزینه برای متقاضیان میباشد، اما و گاها تا 4 برابر دانشگاه های دیگر قبرس میباشد. همانند دیگر دانشگاه های قبرس، دانشگاه emu نیز برای متقاضیان تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بورسیه 50 درصدی ارائه میدهد.

هزینه تحصیل در قبرس

این مورد در قسمت بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است اما در این قسمت نیز بطور مختصر به بررسی شهریه مقاطع مختلف در دانشگاه های قبرس می پردازیم. ابتدا باید گفت که دانشگاه های قبرس  برای تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی بورسیه 50 درصدی ارایه میکند. البته بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه بین المللی قبرس، برای دانشجویان ایرانی بورسیه 75 درصدی نیز ارائه میدهد که این بورسیه در اختیار کارگزاری رسمی دانشگاه میباشد و ما این بورسیه را بصورت رایگان در اختیار شما قرار میدهیم.

این شامل تمامی دانشجویان بوده و از طرف دانشگاه به تمام متقاضیان تعلق می گیرد. علت این بورسیه این است که ایران جزو کشورهای جهان سوم است. همینجا ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از نمایندگان با ذکر اینکه این بورسیه حاصل تلاشهای آنها بوده است از دانشجویان و متقاضیان مبالغ اضافی خارج از برنامه دریافت می کنند.

ما بیشترین بورسیه تحصیلی را به رایگان برای شما اخذ میکنیم.

 

شهریه سالیانه دانشگاه های قبرس با احتساب بیشترین بورسیه
مقطع و رشته تحصیلی دانشگاه EMU دانشگاه NEU دانشگاه CIU
کارشناسی 2300 الی 2700 دلار 2800 یورو 1726 یورو
کارشناسی ارشد 3700 دلار 2100 یورو 1200 یورو
دکترا 5600 دلار 3200 یورو 2000 یورو
پزشکی 20000 دلار 8180 یورو 6600 یورو
دندانپزشکی 18000 دلار 7500 یورو 5500 یورو
داروسازی 8600 دلار 2800 یورو 2226 یورو
پیراپزشکی 7600 دلار 2800 یورو 1726 یورو

هزینه خورد و خوراک در قبرس

افرادی که قصد تحصیل در قبرس را دارند بهتر است این موضوع را بدانند که، هزینه های خورد و خوراک در قبرس شمالی بسیار نزدیک به هزینه ها در ایران می باشد. علت این است که واحد پولی این کشور لیر ترکیه بوده که از نظر قیمت به واحد پولی کشور ما نزدیک می باشد. بطور متوسط هزینه های خورد و خوراک در قبرس شمالی برای یک نفر چیری در حدود 1000 لیر می باشد که البته این مقدار بستگی به سلیقه غذایی هر کس می تواند کم و یا زیاد شود.

لازم به ذکر است در داخل محیط دانشگاه های قبرس تعداد زیادی رستوران . کافه تریا وجود دارد از جمله رستوران ایرانی که یک پرس غذا در آنها قیمتی بسیار معقول و مناسب دارد که دانشجویان می توانند از آنها استفاده کنند. قیمت یک پرس غذا در این رستوران ها بطور متوسط 90 لیر ترکیه می باشد. بنابراین هزینه های خورد و خوراک در قبرس تفاوت چندانی با ایران ندارد. البنه بر طبق تجربه ای که خود اینجانب از زندگی در قبرس داشتم هزینه های پخت غذا توسط خود دانشجو بسیار با صرفه تر و ارزان تر از هزینه تهیه غذای حاضری می باشد. برای بررسی دقیق تر روی لینک کلیک کنید.

زبان دانشگاه ها برای تحصیل در قبرس

دانشگاه های قبرس رشته های تحصیلی خود را به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی ارائه میدهند. این به انتخاب خود دانشجو است که چه زبانی را برای تحصیل خود انتخاب کند. اما بطور معمول تحصیل به زبان انگلیسی بسیار بهتر است و مدارک انگلیسی در سطح بین الملل اعتبار بالاتری دارند. علاوه بر این اگر در آینده قصد ادامه تحصیل در کشور های دیگر را داشته باشید، در صورتی که مدرک تحصیلی شما به زبان انگلیسی باشد دیگر از شما مدرک زبان نخواهند خواست.

حال شاید برایتان سوال پیش آید که برای ورود به دانشگاه های قبرس نیازی به ارائه مدرک زبان وجود دارد یا تنها با گذراندن آزمون ورودی زبان انگلیسی میتوان وارد دانشگاه های قبرس شد؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

تحصیل در قبرس – آزمون ورودی دانشگاه قبرس 

برای تحصیل در قبرس نیازی به گذراندن آزمون ورودی ندارید. نحوه پذیرش دانشگاه های قبرس بر اساس سوابق تحصیلی میباشد. این به این معنی است که هیچگونه آزمونی برای ورود به دانشگاه های کشور قبرس وجود ندارد. حتی برای اخذ  بورسیه  نیازی به گذراندن آزمون ورودی نیست.

تنها آزمون موجود در دانشگاه های قبرس ، آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی میباشد که در بدو ورود به دانشگاه از دانشجویان گرفته میشود. این آزمون در واقع به عنوان آزمون ورودی نبوده  تنها یک آزمون تعیین سطح برای بررسی سطح زبان انگلیسی دانشجو میباشد. اگر دانشجویی در این آزمون تعیین سطح نمره قبولی کسب نکند مجبور به گذراندن یک یا چند واحد زبان انگلیسی به عنوان پیش نیاز خواهد بود. البته اگر دانشجویی مدرک زبان معتبر مانند آیلتس و یا تافل داشته باشد نیاز به شرکت در آزمون تعیین سطح زبان نخواهد داشت.

حداقل نمره زبان برای قبولی از آزمون زبان دانشگاه های قبرس
نوع آزمون EMU NEU CIU
آزمون زبان دانشگاه 75 70 70
TOEFL(IBT) 79 72 65
IELTS 6.5 5.5 5.5
PTE-A 58

تجربه نشان داده است برخی از دانشگاه های قبرس مانند دانشگاه مدیترانه شرقی، در این آزمون تعیین سطح سخت گیری میکنند. اما قبولی در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی دیگر دانشگاه های قبرس، مانند دانشگاه بین المللی قبرس و دانشگاه خاور نزدیک به نسبت ساده تر است. شما میتوانید برای آشنایی هرچه بیشتر با روی لینک آن کلیک کنید

محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس

هیچگونه محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس وجود ندارد. این به این معنی است که افراد در هر سنی که باشند میتوانند برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های قبرس اقدام کنند. تنها دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی خود محدودیت سنی زیر سی سال را دارد. ولی برای سایر دانشگاه های قبرس محدودیتی وجود ندارد.

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی

همانند سیستم آموزشی ایران، مقطع کارشناسی یا همان دوره لیسانس در کشور قبرس چهار سال میباشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات الزامی میباشد. البته متقاضیانی که با سیستم آموزشی جدید شش سه سه تحصیل کرده اند میتوانند با داشتن مدرک دیپلم برای تحصیل در قبرس اقدام کنند. برای تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی داشتن معدل بالا شرط نیست.

برای اخذ پذیرش در رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه های قبرس داشتن مدرک زبان انگلیسی به هیچ عنوان الزامی نیست. اما اگر دارای مدرک آیلتس 5 یا بالاتر و یا معادل آن باشید از شما آزمون زبان گرفته نخواهد شد. افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی  را دارند، طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی را پیش روی خود خواهند داشت که میتوانند رشته مورد علاقه خود را از بین آنها انتخاب کنند.

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قبرس، طبق استاندارد بین المللی از سیستم آموزشی دو ساله پیروی میکند که مشتمل بر چهار ترم میباشد. افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند بایستی که دارای مدرک کارشناسی در رشته ای مرتبط با رشته مورد نظرشان باشند.  برای ورود به دانشگاه های قبرس به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد نیازی به گذراندن آزمون خاصی نیست و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو انجام میشود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قبرس به زبان انگلیسی بوده ولی داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست. در صورت داشتن مدرک آیلتس 6.5 یا معادل آن، از شما آزمون زبان گرفته نخواهد شد و بصورت مستقیم وارد دپارتمان مورد نظر خواهید شد. لیست رشت های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه قبرس آنقدر گسترده است که تمامی متقاضیان میتوانند در رشته مورد علاقه که به پیشینه تحصیلی خود منطبق باشد تحصیل کنند

در بسیاری از تماس هایی که از سوی دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قبرس گرفته میشود، این سوال مطرح میشود که تفاوت بین رشته های کارشناسی ارشد با پایان نامه و بدون پایان نامه چیست. که در پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم ارشد بدون پایان نامه برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را نداشته باشند و اگر فردی قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارد بایستی رشته ارشد خود را همراه با پایان نامه انتخاب کند.

تحصیل در قبرس در مقطع دکترا

سیستم آموزشی مقطع دکترا در سرتاسر جهان استاندارد میباشد. تحصیل در مقطع دکترا قبرس همانند سیستم استاندارد جهانی شامل هشت درس میباشد. اینکه این هشت درس در چه مدت زمانی به پایان برسد بستگی به خود دانشجو دارد، اما معمولا 2 الی 3 سال بطول می انجامد. دانشجو پس از پایان هشت درس با گذراندن موفق آزمون جامع یا همان کو آلی فای وارد دوره پایان نامه خود میشود. بنابراین به پایان رساندن دوره دکترا در دانشگاه های قبرس نیازمند سه الی پنج سال زمان میباشد.

برای تحصیل در قبرس در مقطع دکترا همانند مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست. اما اگر دانشجویی دارای مدرک آیلتس 6.5 و یا معادل آن باشد از گذراندن آزمون ورودی زبان انگلیسی دانشگاه معاف بوده و بصورت مستقیم وارد دپارتمان مورد نظر خود میشود. همچنین پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در دانشگاه های قبرس بر اساس سوابق تحصیلی بوده و نیازی به گذراندن آزمون خاصی وجود ندارد

تحصیل در قبرس پزشکی و پیراپزشکی

رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه قبرس از جمله رشته هایی هستند که همه ساله افراد زیادی را برای تحصیل در رشته پزشکی به سمت خود جذب میکنند. دانشکده های پیراپزشکی و پزشکی قبرس از اعتبار و رتبه بسیار عالی در سطح بین الملل برخوردار هستند و دانشجویان برای ورود به آنها نیازی به گذراندن هیچگونه آزمون ورودی خاصی ندارند.

یکی از عواملی که باعث شهرت گرفتن دانشکده پزشکی قبرس و دانشکده پیراپزشکی قبرس در بین دانش آموزان ایرانی شد، منطبق بودن سیستم آموزشی دانشگاه های قبرس با سیستم  آموزشی ایران است. رشته داروسازی در قبرس دوره ای شش ساله دارد و دانشجو بعد از گذراندن شش سال یا  دوازده ترم موفق به اخذ مدرک دکترای داروسازی میگردد. اما در بیشتر دانشگاه های جهان دوره داروسازی پنج ساله بوده و به دانشجو مدرک کارشناسی داروسازی ارائه میشود.  همچنین دانشگاه های قبرس به دانشجویان ایرانی بورسیه های خوبی ارائه میدهد

تحصیل در قبرس دندانپزشکی

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در حالت کلی نسبت به سایر رشته ها پر هزینه تر میباشد. زیرا رشته دندانپزشکی شهریه بالایی دارد. اما نگران نباشید ما با دریافت بورسیه تحصیلی قبرس، هزینه های شما را به حداقل میرسانیم. بیشتر دانشگاه های قبرس در لیست رشته های خود، رشته دندانپزشکی را دارند.

بهترین گزینه برای ، دندانپزشکی دانشگاه CIU قبرس و همچنیندندانپزشکی دانشگاه neu قبرس میباشد. برای این پیشنهاد دلایل کاملا منطقی و قانع کننده داریم. اگر علاقه مند به این رشته هستید به شما توصیه میکنم از پست مربوط به این رشته که لینک آن را قرار خواهم داد دیدن فرمایید. البته میتوانید برای دریافت مشاوره های تخصصی تر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تحصیل در قبرس داروسازی

شاید به جرات بتوان گفت محبوبترین رشته دانشگاه های قبرس رشته داروسازی باشد. بطوریکه در هر ترم بیش از 50 درصد دانشجویان برای تحصیل در قبرس و در رشته داروسازی با موسسه ما تماس میگیرند. دانشگاه های قبرس شرایط بسیار خوبی برای این رشته فراهم کرده اند. نکته جالب اینجاست که در اکثر نقاط دنیا، رشته داروسازی دوره ای پنج ساله بوده و به در پایان دوره تحصیل به دانشجو مدرک کارشناسی و یا معادل آن ارائه میشود. اما اگر قصد  را دارید این را بدانید که مدرک داروسازی قبرس دکترا میباشد.

تحصیل فیزیوتراپی در قبرس

به جرات میتوان گفت شغل فیزیوتراپی جزو پردرآمدترین شغل های دنیا محسوب میشود. اگر به بررسی جدول مشاغل پردرآمد دنیا بپردازید، شغل فیزیوتراپی را در رده های اول این جدول خواهید یافت. کارشناسان فیزیوتراپی سالیانه چیزی در حدود 100 هزار دلار درآمد دارند. جزو مواردی است که توسط دانشجویان بسیار انتخاب میشود. کشور قبرس برای علاقه مندان به این رشته شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده است. این شرایط شامل بورسیه های عالی از 50 درصد الی 75 درصد در دانشگاه های مختلف این کشور میباشد.

تقریبا تمام دانشگاه های قبرس، رشته فیزیوتراپی را در لیست رشته های خود دارند. اینکه کدامیک از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در این رشته مناسب است، یک سوال بسیار کلی میباشد و پاسخ آن بسته به شرایط دانشجو و هدفی که دانشجو در آینده شغلی خود دارد و از همه مهمتر بودجه دانشجو متفاوت است. بنابراین بهتر است در این مورد با کارشناسان ما مشاوره کنید.

تایید فیزیوتراپی قبرس جزو سوالات و دغدغه های بیشتر دانشجویان و خانواده های آنها میباشد. در این مورد باید گفت، رشته فیزیوتراپی و مدارک صادره از دانشگاه های قبرس برای این رشته مورد تایید اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای پیشرفته ای مثل کانادا و آمریکا میباشد. اما رشته فیزیوتراپی دانشگاه های قبرس در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار ندارد.

تحصیل در قبرس – (مدارک لازم جهت اخذ پذیرش)

اگر تصمیم خود را برای تحصیل در این کشور گرفته اید میتوانید مدارک خود را به ما (نماینده رسمی دانشگاه های قبرس) ارسال کنید تا کارهای پذیرش شما را در کمترین زمان ممکن و بصورت رایگان انجام دهیم. شما میتوانید مدارک خود را  از طریق شماره واتس آپ درج شده در بالای سایت و یا از طریق تلگرام برای ما ارسال کنید. به علت بالا بودن بیش از حد تعداد پیام های ارسالی، لطفا حتما پس از ارسال مدارک خود با ما تماس بگیرید. مدارک لازم جهت تحصیل در قبرس عبارتند از :

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ترجمه ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • ترجمه مدرک موقت و یا دانشنامه مقطع کارشناسی
  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • یک رزومه از سوابق فردی، تحصیلی و کاری
  • ترجمه مدرک موقت و یا دانشنامه مقطع کارشناسی ارشد
  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدرک موقت و یا دانشنامه مقطع کارشناسی
  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • یک رزومه از سوابق فردی، تحصیلی و کاری
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ترجمه ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

  • اگر به دنبال برنامه های درجه یک آموزش با کیفیت با سطح استاندارد بالا و مقبولیت جهانی هستید ، بنابراین تحصیل در قبرس شمالی برای شما مناسب است. همه ما شهریه و بورس تحصیلی کم را دوست داریم اما قصد نداریم کیفیت آموزش را برای آنها فدا کنیم. در قبرس بین اساتید و دانشجویان آنها رابطه دوستانه وجود دارد ، طیف گسترده ای از امکانات از دیگر مزایای تحصیل در این کشور مییاشد. همچنین سیستم آموزشی دانشگاه های قبرس منطبق بر سیستم آموزشی آمریکا بوده و دارای عالی ترین سطح استاندارد میباشد.
  • هزینه های رندگی در قبرس بسیار مناسب و مقرون به صرفه میباشد، زیرا لیر ترکیه بوده و واحد پول ایران بسیار نزدیک است. از طرفی دانشگاه های قبرس شمالی یکی از ارزانترین دانشگاه ها برای تحصیلات در خارج از کشور است ، این خبر خوب است. چه کسی می خواهد 6 تا 10 برابر بیشتر برای آموزش با کیفیت برابر بپردازد؟ شهریه دانشگاه های قبرس شمالی بسیار مقرون به صرفه است و بنابراین می توانید بدون ورشکستگی از تحصیل خود در خارج از کشور لذت ببرید.همچنین دانشگاه های قبرس به اکثر دانشجویانی که از ایران برای تحصیل اقدام میکنند، بورسیه 50 درصدی ارائه میدهد.
  • پذیرش در دانشگاه های قبرس بسیار آسان است و  متقاضیان نیازی به گذراندن هیچگونه آزمون ورودی ندارند.
  • قبرس یکی از کشور های نزدیک به ایران است که از نظر فرهنگ غذایی و آداب و رسوم مانند ایران بوده و ایرانیان در این جزیره زیبای مدیترانه ای بسیار احساس راحتی خواهند کرد.

معایب تحصیل در قبرس

این بسیار طبیعی است که تحصیل در هر کشوری یکسری مزایا و یکسری معایب دارد. هیچ کشوری کامل نیست. اما قبل از آنکه به بررسی معایب تحصیل در قبرس بپردازیم، باید گفت که کشور قبرس را به عنوان یک سکوی پرتاب در نظر بگیرید برای مهاجرت به سمت کشورهای اروپایی

  • یکی از معایب تحصیل در این کشور، این است که قبرس کشور کوچکی است، یک کشور که دارای سه شهر اصلی که جمعیت هر کدام در حدود صد هزار نفر است و از این رو این کشور برای افرادی که علاقه زیادی به زندگی در شهرهای پرجمعیت و شلوغ دارند مناسب نیست. البته خیلی از افراد دنج و خلوت بودن قبرس را یک مزیت محسوب میکنند.
  • قبرس یک کشور صنعتی نیست و تمام اقتصاد آن از راه جهانگردی، توریسم و خدمات رسانی به مسافران تامین میشود و اگر فردی در این راستا فعالیت داشته باشدمی تواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد. اما مشاغل صنعتی در کشور قبرس پر رونق نیست.

تحصیل در قبرس رایگان

این عبارت، جزو عباراتی است که بسیار زیاد از بین سخنان افرادی که با موسسه تماس میگیرند می‌گیرند می‌شنویم. تحصیل در قبرس رایگان، آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟  آیا می‌توان از دانشگاه های قبرس بورسیه 100 درصدی اخذ کرد؟ در پاسخ به سوال چنین افرادی باید عرض کنم که امکان تحصیل رایگان در کشور قبرس وجود ندارد. اما از راه های مختلف میتوان هزینه تحصیل در این کشور را به حداق رساند.

کار در حین تحصیل در قبرس

بسیاری از افراد در هنگام تماس با موسسه حقوقی دادمهر عدالت، سوال مهمی را از کارشناس پاسخگوی ما میپرسند که در این قسمت به بررسی جواب این سوال خواهیم پرداخت :

آیا امکان کار در حین تحصیل در قبرس شمالی وجود دارد؟ از شغل‌های دانشجویی در طی تحصیل می‌توان به کار در محیط‌های دانشگاهی مثل کتابخانه‌ها، بخش‌های فرهنگی، بخش کامپیوتر دانشگاه و آزمایشگاه‌ها، کافه‌تریاها و رستوران‌های دانشگاه و مراکز اداری و ورزشی، تا کار در بیرون از دانشگاه، مثل کافه‌ها، رستوران‌ها و غیره، بسته به شرایط و خواست دانشجو و فرصت‌های موجود، نام برد. این امکان، شامل 20 ساعت اجازه کار در هفته، در طول سال تحصیلی 38 ساعت در هفته در طول تعطیلات تابستان و سایر تعطیلات می‌شود.

کار دانشجویی در قبرس این امکان را به دانشجویان میدهد که را تامین تا حد زیادی تامین کنند. طبق قانون دانشجویان مقطع کارشناسی میتوانند هفتگی 10 ساعت و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هفتگی 20 ساعت به صورت پاره وقت کار مشغول شوند.  طبق تجربه اینجانب تمام هزینه های زندگی با کار دانشجویی تامین میشود و برای هزینه های دانشگاه حتما باید پشتوانه مالی داشت.

بورسیه تحصیلی در قبرس

تمام دانشگاه های قبرس دارای میباشند که در ابتدای تحصیل به دانشجویان ارائه میدهند.  دانشگاه های قبرس به تمام دانشجویان ایرانی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ابتدا بورسیه 50 درصد تحصیلی ارائه میدهند و این بورسیه هیچگونه ارتباطی به معدل و پیشینه تحصیلی متقاضی ندارد.  این بورسیه به علت جهان سوم بودن کشور ایران به دانشجویان ایرانی تعلق میگیرد. از طرفی به دانشجویان با معدل ممتاز در برخی رشته ها بورسیه 75 درصدی نیز ارائه میشود.

(بورسیه داروسازی قبرس) – بورسیه 75% داروسازی قبرس، با دریافت این بورسیه شما به جای 4000 یورو، فقط و فقط 1000 یورو در هر ترم پرداخت خواهید کرد. بطور کلی رشته داروسازی قبرس، یکی از بهترین رشته ها برای افراد علاقه مند به تحصیل در قبرس است.

(بورسیه دندانپزشکی قبرس) – بورسیه 40% دندانپزشکی قبرس به تعداد بسیار محدود ، به جای ترمی 5800 یورو فقط 3480 یورو پرداخت کنید برای ثبت نام در  این بورسیه هر چه سریعتر با شماره واتس آپ که در بالای این سایت درج شده است در ارتباط باشید و مدارک خود را ارسال کنید.

(بورسیه پزشکی قبرس) – بورسیه 40% پزشکی قبرس به تعداد بسیار محدود ، به جای ترمی 6700 یورو فقط 3780 یورو پرداخت کنید برای ثبت نام در  این بورسیه هر چه سریعتر با شماره واتس آپ که در بالای این سایت درج شده است در ارتباط باشید و مدارک خود را ارسال کنید.

رشته پزشکی قبرس در دانشگاه مدیترانه شرقی شامل بورسیه نمیشود. علت آن این است که پزشکی دانشگاه مدیترانه شرقی رشته ای مشترک بین دانشگاه مارمارا و دانشگاه مدیترانه شرقی میباشد و تصمیم گیرنده برای ارائه بورسیه فقط دانشگاه قبرس نیست.

بورسیه سایر رشته ها

(بورسیه سایر رشته ها) – علاقه مندان به تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی و رشته های پیراپزشکی، میتوانند از بورسیه تحصیلی 75% که توسط دانشگاه بین المللی قبرس ارائه میضشود استفاده کنند. با این حساب دانشجویان مقطع کارشناسی بجای پرداخت 3000 یورو در هر ترم، فقط و فقط 750 یورو پرداخت خواهند کرد.

خوابگاه های دانشگاه های قبرس

یک پیشنهاد برحسب تجربه | اگر متاهل هستید و یا به همراه دوست یا رفیق خود قصد تحصیل در قبرس را دارید، خوابگاه برای شما خیلی مقرون به صرفه نیست. زیرا خوابگاه به اعضای هر فرد که در آن سکونت دارد هزینه دریافت میکند. اما در مورد اجاره منزل مسکونی اینطور نیست و شما فقط یک اجاره پرداخت کرده و کل اعضای خانواده میتوانند در آن سکونت داشته باشند. همچنین به علت کوچک بودن فضای خوابگاه ممکن است باعث خستگی شریک زندگی شما شود. اما اگر فقط یک نفر هستید، صد در صد و بدون شک خوابگاه برای شما با صرفه تر است.

 

هزینه متوسط و میانگین خوابگاه و مسکن در قبرس
خوابگاه معمولی خوابگاه لوکس منزل معمولی منزل لوکس
سالیانه 2000 دلار سالیانه بالای 2700 دلار ماهیانه 6000 لیر ماهیانه 10000 لیر

خوابگاه بهتر است یا واحد آپارتمان

به نظر ما، سکونت در خوابگاه به عنوان مکانی که تمام امکانات تکنولوژی، فرهنگی و ورزشی را در فضای امن خود ارائه می دهد،. بهترین شروع برای زندگی دانشجویی است. دانشجویان در این فضا محیط مشترکی را با دانشجویان خارجی سهیم می شوند و با فرهنگ ها و ملیت های مختلف آشنا می شوند. این امر به سادگی، به بهبود ارتباط اجتماعی آنان با جهان کمک می کند. در این فضا، بسیاری از دانشجویان دوستی هایی پایدار با هم دارند و بعد از دانشگاه هم این دوستی را ادامه می دهند.

همچنین تجربه دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستند نشان داده است که سکونت در خوابگاه بسیار مقرون به صرفه تر میباشد زیرا هزینه های آب ، برق اینترنت به عهده خوابگاه میباشد که مبلغ قابل توجهی میباشند. همچنین ممکن است وسیله ای در منزل خراب شود که در اینصورت تعمیر آن به عهده دانشجو بوده و بایستی در شهر به دنبال تعمیرکار باشد، مسئله مهم تر مشکل آب گرم برای منازل شخصی میباشد که به دلیل گرانی هزینه های انرژی و نبود موتورخانه در اکثر منازل شخصی ، ساکنان آنها با مشکلات زیادی مواجه میشوند.

اقامت پس از فارغ التحصیلی در قبرس شمالی

شاید این برای شما نیز سوال باشد که آیا پس از اتمام دوران تحصیل در قبرس شمالی ، میتوان در این کشور اقامت گرفت؟ این پرسش بیشتر دانشجویانی است که هنگام اخذ مشاوره از کارشناسان موسسه حقوقی دادمهر عدالت میپرسند.

شرایط اقامت پس از تحصیل در قبرس شمالی چگونه است؟ شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور مثل ترکیه می باشد و به دلیل روابط خوب با این کشور می توان گفت هر شرایطی که در ترکیه حاکم است در قبرس شمالی هم وجود دارد. پس از اتمام تحصیل نیز می توان در این کشور ماند و مشغول به تحصیل شد.

همانطوری که می دانید قبرس شمالی و قبرس جنوبی دو کشور مختلف هستند و هریک قوانین مخصوص به خود را دارد. به قبرس شمالی قبرس آسیایی نیز گفته میشود که تحت سلطه کشور ترکیه میباشد و به قبرس جنوبی قبرس اروپایی نیز گفته میشود که تحت سلطه کشور یونان میباشد. تحصیل در این کشور ( تحصیل در قبرس اروپایینیز قوانین خاص خود را دارد. در این باره باید گفت، تحصیل در قبرس جنوبی بسیار گران تر از قبرس شمالی است. زیآیا به تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی فکر می‌کنید؟ به اینکه برای تحصیل در قبرس کدام دانشگاه را انتخاب کنید و چگونه بورسیه بگیرید؟ پس به راهجو خوش آمدید؛ در اینجا تمام اطلاعاتی را که باید در مورد تحصیل در قبرس شمالی بدانید، از روند پذیرش دانشگاههای قبرس شمالی گرفته تا بورسیه تحصیلی و ویزای دانشجویی قبرس را در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

تجربه تحصیل در قبرس شمالی می‌تواند تجربه ای متفاوت و آغاز یک موفقیت بزرگ باشد؛ بر اساس آخرین اطلاعات (وزارت آموزش قبرس شمالی) بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر یعنی یک سوم جمعیت قبرس شمالی دانشجو هستند که از این میان بیشتر آمار مربوط به کشورهای ترکیه، پاکستان، ایران، نیجریه است. در این بین حدود ۱۲۰۰۰ هزار دانشجوی ایرانی جهت تحصیل در قبرس شمالی حضور دارند. مهمترین دلایل محبوبیت کشور قبرس شمالی برای دانشجویان ایرانی شامل موارد زیر است:

از دیگر مزایای تحصیل در قبرس شمالی می‌توان به آب و هوا و فرهنگ مردم این جزیره اشاره کرد. با تاریخ و فرهنگی آمیخته شده با فرهنگ ایرانیان، همواره برای مهاجران ایرانی جذاب بوده است. در کنار محاسن تحصیل در قبرس شمالی ، معایبی هم وجود دارد. توصیه می‌کنیم بخش زیر را حتما مطالعه کنید.

در این بخش کلیه دانشگاه‌های قبرس شمالی را لیست کرده‌ایم. متقاضیان عزیز می‌توانند با توجه به رشته مورد نیاز و بررسی شرایط دانشگاه‌ها نسبت به ادامه تحصیل در قبرس در رشته دلخواه اقدام نمایند.

با بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی آشنا شوید!

جالب است بدانید برخی از دانشگاه‌های قبرس با ایران نیاز همکاری دارند. بعنوان مثال دانشگاه( کا اس تی یو ) در سال ۱۳۹۵ قرارداد همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز امضا کرده است یا دانشگاه NEU در قبرس، همکاری گسترده با دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی البرز و ۵دانشگاه ایرانی دیگر تعامل و همکاری دارد.

در جدول زیر برخی از اعتبارات و ارزش‌سنجی دانشگاههای قبرس شمالی به عنوان نمونه آورده شده است.

نکته مهم۱: تعامل دانشگاههای قبرس با ایران به معنی تایید وزارت علوم نیست. متاسفانه اطلاعات نادرستی در این زمینه منتشر شده که منجر به سردرگمی متقاضیان ایرانی شده است. طبق آخرین آمار منتشر شد از وزارت علوم ایران در سال ۱۴۰۱ فقط یکی از دانشگاههای قبرس شمالی در این لیست قرار دارد.()

نکته مهم۲: قرار نداشتن در لیست تایید وزارت علوم به معنای بی اعتبار بودن دانشگاههای قبرس نیست چرا که این دانشگاهها اعتبار بین المللی دارند و همانطور که در بالا ذکر شد مدارک اخذ شده از این دانشگاهها به راحتی قابل ارزیابی وتایید برای ادامه تحصیل یا کار در کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

نکته مهم۳: برای آن دسته از متقاضیانی که نیازمند تایید از وزارت خانه‌های ایران هستند باید از طریق شروع تحصیل در قبرس (به علت شرایط آسان اقدام نمایند) و سپس ادامه تحصیلات را در دانشگاههای زیر مجموعه دانشگاه اولیه و همچنین مورد تایید وزارت علوم کامل نمایند. در این خصوص از تیم راهجو مشاوره تخصصی بگیرید.

شرایط تحصیل در قبرس شمالی ممکن است برای دانشجویان با ملیت های مختلف متفاوت باشد. ما در این بخش فقط شرایط تحصیل برای دانشجویان ایرانی را بررسی کرده ایم. برخی از این شرایط عمومی و جهت خروج از ایران است و برخی دیگر مختص دانشگاه‌های قبرس .

کلیه دانشجویان انتقالی از دانشگاه های معتبر دنیا امکان تحصیل در قبرس شمالی دارند. در این حالت دانشجویان گرامی علاوه بر مدارک ذکر شده نیاز به ارایه موارد زیر دارند

علاوه بر مدارک فوق سایر مدارک عمومی زیر جهت اپلای دانشگاه‌های قبرس مورد نیاز است.

اگر قصد دارید برای دانشگاه های قبرس اپلای کنید، دانستن زمانی پذیرش بسیار مهم است. اکثر دانشگاه های قبرس بر اساس سیستم ترمی با دو ترم در یک سال تحصیلی کار می کنند. ترم اول معمولا در سپتامبر (نیمه شهریور) شروع می شود و در ژانویه(اواخر دی) به پایان می رسد، در حالی که ترم دوم در فوریه (هفته اول اسفند) شروع و در جون(تیر ماه) به پایان می رسد.

زمان پذیرش دانشگاه‌های قبرس معمولاً چند ماه قبل از شروع ترم تحصیلی آغاز می شود. برای نیمسال اول زمان پذیرش از فوریه( اسفند) شروع و تا جولای(مرداد) ادامه دارد. به طور مشابه، برای نیمسال دوم پذیرش از آگوست (شهریور) باز می شوند و آخرین مهلت ارسال تا دسامبر (اوایل دی) است.

شایان ذکر است برخی رشته ها (مانند رشته دندانپزشکی در دانشگاه CHSSU ) ممکن است در نیمسال دوم پذیرش نداشته باشد. همچنین برخی از دانشگاهها دروس تحصیلی را بصورت کمیته( سالی واحدی) ارائه می‌دهند. بنابر این جهت اطمینان از تاریخهای دقیق از طریق ایجنت دانشگاه یا برنامه های اعلام شده در وبسایت دانشگاه اقدام کنید.

علاوه بر دو ترم تحصیلی اصلی، ترم تابستان نیز وجود دارد که با توجه به زمان کوتاه آن فرصت مناسبی جهت شرکت در برخی دوره ها مثلا دوره زبان انگلیسی است. این دوره معمولا از جولای(تیر) شروع می‌شود و تا آگوست(اواخر مرداد) ادامه دارد. چنانچه بهر دلیل از زمان پذیرش دانشگاه‌های قبرس عقب ماندید نا امید نشوید زیرا ممکن است شرایط اپلای تا زمان حذف و اضافه ترم تحصیلی جدید وجود داشته باشد. در این خصوص از ایجنت خود کمک بگیرید.

هزینه تحصیل در قبرس شمالی بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و سبک زندگی دانشجو متغیر است. ولی در مجموع هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است. توجه داشته باشید که مخارج دانشجویی در قبرس شمالی بر حسب لیر است ولی در بخش زیر به منظور سهولت از معادل دلاری آن استفاده کرده ایم؛

خوابگاه و اقامت: یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های دانشجویان، محل اقامت است. هزینه اجاره یک اتاق در یک آپارتمان بصورت مشترک حدودا بین 100 تا 300 دلار در ماه است، در حالی که یک آپارتمان یک خوابه بصورت انفرادی حدود 300 تا 500 دلار در ماه هزینه دارد. البته اکثر دانشگاه های قبرس خوابگاههایی در محوطه خود دارند که می تواند هزینه های اسکان دانشجویی را کاهش دهد.

غذا: هزینه خورد و خوراک یکی دیگر از هزینه های مهمی است که باید در نظر گرفت. یک وعده غذایی در یک رستوران می تواند حدود 6 تا 10 دلار هزینه داشته باشد، در حالی که یک وعده غذایی در یک رستوران سطح پایین‌تر حدود 3 تا 6 دلار است. دانشجویان همچنین می توانند با آشپزی در خانه یا استفاده از سرویس غذای خوابگاه در مخارج خود صرفه جویی کنند. هزینه مواد غذایی برای یک هفته حدودا بین 20 تا 40 دلار است.

هزینه حمل و نقل در قبرس شمالی نسبتا پایین است. اکثر دانشگاهها در قبرس سرویس های ایاب ذهاب دارند که بصورت رایگان در مسیر بین دانشگاه و مرکز شهر در حرکت هستند. کرایه اولیه تاکسی ها نیز حدودا ۲تا ۳ دلار است. علاوه بر آن وسایل نقلیه ای بنام ‌دولموش در قبرس شمالی هستند که نرخ ارزان‌تری دارند. خرید ماشین شخصی نیز یکی دیگر گزینه های رفت آمد است چرا که قیمت ماشین در قبرس شمالی بسیار ارزانتر از ایران است.

هزینه دانشگاه قبرس: از نظر شهریه تحصیل در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب تر است. متوسط شهریه سالانه برای رشته‌های کارشناسی حدود 2200 تا 4000 دلار و برای رشته های زیر مجموعه پزشکی حدودا بین ۲۲۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار در سال است.

در مجموع هزینه تحصیل در قبرس شمالی حدودا بین 5000 تا 10000 دلار در سال است که شامل هزینه های تحصیل، اقامت، غذا، حمل و نقل و سایر مخارج می شود. با این حال، دانشجویان می توانند بوسیله بورسیه تحصیلی یا کار پاره وقت در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

برای اطلاع از سایر هزینه های زندگی در قبرس شمالی مقاله زیر را مطالعه کنید.

کار دانشجویی در قبرس شمالی راهی عالی برای دانشجویان است تا در حین تحصیل بخشی از مخارج خود را جبران کنند. اجازه کار دانشجویی در قبرس بسته به زمان سال تحصیلی متفاوت است. در طول ترم، دانشجویان مجاز به حداکثر 20 ساعت کار در هفته هستند، در حالی که در فصل تعطیلات، می‌توانند تا 40 ساعت در هفته کار کنند. اگر چه کنترل و نظارت دقیق در میزان ساعت کاری انجام نمی‌شود ولی توجه به این نکته ضروری است که دانشجویانی که بیش از ساعات مجاز کار می کنند ممکن است با عواقب قانونی مواجه شوند، بنابراین بهتر است محدودیت ها را رعایت کنید.

درامد کار دانشجویی در قبرس بسته به نوع شغل و صنعت متفاوت است. برخی از مشاغل محبوب برای دانشجویان شامل کار در کافه ها، بارها، رستوران ها و فروشگاه های خرده فروشی است. دستمزد ساعتی برای این مشاغل معمولاً بین ۳.۵ تا ۵ یورو در ساعت است. برخی دیگر از دانشجویان نیز کارهای آزاد مانند تدریس خصوصی ،انجام پروژه یا کار در کتابخانه دانشگاه و… را انتخاب می‌کنند.

توصیه می‌شود قبل از مهاجرت تمکن مالی و پوشش هزینه های تحصیلی را بررسی کنید و به هیچ عنوان به امید کار دانشجویی مهاجرت نکنید!

پس از انتخاب دانشگاه نوبت به گرفتن بورسیه قبرس می‌رسد. شرایط بورسیه قبرس ممکن است برای دانشجویان بین المللی متفاوت باشد اما برای دانشجویان ایرانی معمولا بورس تحصیلی قبرس در اکثر دانشگاه‌ها ۵۰درصد در نظر گرفته می‌شود.

وقتی صحبت از بورس تحصیلی در قبرس به میان می آید، بسیار مهم است که از همان ابتدا به دنبال یک بورسیه تحصیلی کامل باشید. این به این دلیل است که دانشگاه های قبرس شمالی پس از تکمیل ثبت نام اولیه اجازه تغییر در مبلغ بورسیه را نمی دهند. به عنوان مثال، اگر دانشجویی برای بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در دانشگاه آداکنت درخواست دهد و 50٪ بورس تحصیلی دریافت کند، اما بعداً متوجه شود که بورسیه فول فاند قبرس (بورسیه ۱۰۰٪) در زمان درخواست در دسترس بوده است، نمی توانند مبلغ بورسیه خود را تغییر دهد. بنابراین، انجام تحقیقات کامل و هدفمند برای دریافت بالاترین فاند تحصیلی ممکن هنگام پذیرش دانشگاه های قبرس بسیار مهم است. ایجنت‌ها این اطلاعات را بصورت دقیق در اختیار دارند.

دانشگاههای قبرس معمولا بورس مازاد را در اختیار نمایندگی ها که به عنوان «ایجنت» شناخته می‌شوند قرار می‌دهند. بعنوان مثال دانشگاه آداکنت قبرس بطور معمول تخفیف شهریه ۵۰درصدی به دانشجویان ایرانی ارائه می‌دهد ولی امکان اخذ بورسیه مازاد ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی از طریق نمایندگی های مجاز وجود دارد و دانشگاه بصورت مستقیم چنین بورسیه ای را به متقاضی ارائه نمی دهد. چنانچه در این مورد نیاز به اطلاعات بیشتر دارید «» را مطالعه کنید.

موسسه بین المللی راهجو بواسطه خوش‌نامی و خدمات رایگان در سالیان گذشته موفق به اخذ نمایندگی قانونی از بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی شده است و کلیه خدمات شامل تکمیل فرم های ثبتنام و گرفتن بورسیه مازاد را بصورت رایگان انجام می‌دهد. همین الان !

پس از بررسی و انتخاب دانشگاه، نوبت به گرفتن ویزای دانشجویی قبرس شمالی می‌رسد. خوشبختانه اخذ ویزای تحصیلی قبرس شمالی برای ایرانیان چندان دشوار نیست چراکه قبرس شمالی قوانین حاکمیتی را از ترکیه میگیرد و ترکیه برای ایرانیان ویزا ندارد. در واقع ویزای تحصیلی قبرس شمالی بصورت فرودگاهی برای متقاضی صادر می‌شود. علیرغم اینکه شرایط اخذ ویزای تحصیلی قبرس شمالی دشوار نیست اما ذکر یک نکته بسیار ضروری است؛

متاسفانه در سالیان اخیر به علت مهاجرتهای غیر قانونی ،سختگیری فرودگاهی در بدو ورود قبرس شمالی بسیار شدید شده است و بارها شاهد دستگیری و بازداشت شهروندان حتی بدون دلیل موثق از سوی ماموران فرودگاه ارجان قبرس بوده ایم!. متاسفانه در چنین شرایطی فرد بازداشت شده پس از بازجویی به کشور دیپورت می‌شود و شرایط بازگشت مجدد بسیار دشوار و گاها غیر ممکن میشود! لذا توصیه می‌شود فرآیند اخذ ویزای تحصیلی را از طریق ایجنت های با تجربه انجام دهید تا هماهنگی فرودگاهی در بدو ورود شما انجام شود.

اتباع افغانستان میتوانید برای تحصیل در قبرس شمالی اقدام نمایند ولی سختگیری ورود به خاک این کشور برای اتباع افغان بیشتر است. در صورتی که مدارک تحصیلی و اقامتی شما قانونی و مورد تایید است میتوانید از طریق همکاران ما در موسسه بین المللی راهجو اقدام نمایید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی قبرس شمالی همان مدارک ثبت نام دانشگاه است که باید بصورت اصلی (غیر کپی) در اختیار داشته باشید. شایان ذکر است در خصوص هزینه ویزای تحصیلی قبرس شمالی برای متقاضیانی که از طریق موسسه بین المللی راهجو اقدام می‌نمایند رایگان است. علاوه بر آن ترنسفر فرودگاهی در هنگام ورود به قبرس شمالی بصورت رایگان در اختیار دانشجویان گرامی قرار میگیرد.

یکی از مزایای مهم تحصیل در قبرس شمالی امکان اخذ اقامت برای خانواده از طریق اقامت دانشجویی قبرس است. تحصیل در قبرس علاوه بر فارغ التحصیلی در دانشگاههای بین المللی، تجربه زندگی خانوادگی در خارج از کشور است. وقتی دانشجو از طریق اقامت تحصیلی در قبرس شمالی حضور دارد، همسر، فرزندان یا والدین متقاضی نیز می‌توانند از اقامت قبرس شمالی بهره مند شوند. در این شرایط نیازمند به انجام امور اداری و آزمایشات سلامت و ارائه برگه تمکن مالی است. شایان ذکر است اقامت خانواده از طریق اقامت دانشجویی قبرس مربوط به شرایط ثبتنام نیست و نیازمند انجام مراحل قانونی جداگانه است. متقاضیانی که از طریق موسسه بین المللی راه‌جو اقدام به ثبت نام میکنند، می‌توانند از این خدمات بصورت رایگان بهره‌مند شوند.

مطالب بیشتر: https://www.baharnews.ir/news/427487/مهاجرت-قبرس-شمالی-طریق-سرمایه-گذاری