عمومیکسب و کار ایرانی

وکیل کیفری کیست و وظایف آن چیست؟

روبرو شدن با جرایم و موضوعات کیفری، نظیر کلاهبرداری، سرقت و…. قطعا، حداقل یکبار در طول زندگی تمامی افراد، برای خود آن ها یا اعضای دور و نزدیک خانواده آن ها، اتفاق می افتد و با توجه به پیچیدگی و حساسیت مسائل و موضوعات کیفری، بهتر است که در خصوص اینگونه موارد از وکیل استفاده کرد. با توجه به اینکه هر وکیل، زمینه تخصصی خود برای فعالیت را دارد، در مسائل کیفری، بهتر است که از وکیل کیفری، کمک گرفت و البته، ضروری بوده تا قبل از انتخاب وکیل کیفری، از نحوه مطلع شدن از لیست بهترین وکلا در این حوزه، همچنین، اینکه وظایف وکیل کیفری چیست، اطلاع داشت تا بتوان، کارآمد و شایسته ترین وکیل کیفری را انتخاب کرد.

از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم پس از صحبت در این خصوص که وکیل کیفری چه کسی بوده و وظایف وکیل کیفری چیست، پیرامون چگونگی پیدا کردن یک وکیل خوب در حوزه کیفری، توضیح داده؛ سپس، هزینه، نحوه دسترسی به شماره تلفن و لیست بهترین وکلای کیفری را بررسی کنیم.

وکیل کیفری کیست

قبل از توضیح در این خصوص که وظایف وکیل کیفری چیست و چگونه می توان به لیست و شماره تلفن وکلای کیفری دسترسی یافت، ضروری است تا بگوییم که وکیل کیفری کیست . برای این امر، ابتدا باید، دو کلمه وکیل و کیفری را به طور جداگانه و از منظر حقوقی، بررسی کنیم.

وکیل در معنای عام یا وکیل مدنی، نایب و نماینده شخص دیگر، به موجب عقد وکالت، برای انجام امور مورد نظر موکل است و در عرف، هر شخصی که از دیگری، دارای وکالت نامه رسمی و محضری باشد، وکیل شخص اعطا کننده وکالت، محسوب می گردد.

وکیل در معنای خاص، یا وکیل دادگستری، به اشخاص دارای پروانه وکالت گفته می شود که پس از تحصیلات در رشته حقوق، قبولی در آزمون وکالت، گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در آزمون هایی نظیر آزمون اختبار، موفق به اخذ پروانه وکالت شده و می توانند، بر خلاف وکلای مدنی، به نیابت از موکل، اقدام به ثبت دادخواست و شکواییه نموده، در محاکم دادگستری، حضور یافته و به دفاع از موکل، در پرونده های با موضوعات حقوقی و کیفری بپردازند.

در توضیح مفهوم لغت کیفری در عالم حقوق نیز باید گفت، مباحث و موضوعات مطروحه در دادگاه ها، در یک دسته بندی کلی، به موضوعات حقوقی، نظیر مطالبه وجه، طلاق، حضانت، مطالبه خسارت، الزام به ایفای تعهد و انتقال سند رسمی و موضوعات کیفری، نظیر جرایم کلاهبرداری، سرقت، قتل، و… تقسیم می شوند. برای بررسی موضوعات حقوقی در دادگاه، خواهان یا وکیل او، باید اقدام به ثبت دادخواست کرده و برای بررسی موضوعات کیفری در محکمه، شاکی یا وکیل او باید، اقدام به ثبت شکواییه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایند.

بنابر مقدمات فوق الذکر، در پاسخ به این پرسش که وکیل کیفری کیست؟ باید گفت، از آنجا که وکیل مدنی یا عادی که دارای وکالت نامه محضری است، حق طرح دعوای حقوقی و کیفری یا شرکت در جلسات محاکم، به نیابت از دیگری را ندارد، وکیل کیفری، شخص دارای پروانه وکالت دادگستری می باشد که پس از اعطای وکالت توسط موکل، می تواند به نیابت از او، در خصوص موضوعات کیفری، نظیر جرایم سرقت، کلاهبرداری، قتل و… اقدام به ثبت شکوائیه یا شرکت در جلسات رسیدگی و دفاع از موکل خود نماید.

شایان ذکر است، در وکالت، شاخه ای به نام وکیل کیفری، وجود نداشته و هر دارای پروانه وکالت، می تواند در موضوعات و دعاوی کیفری، قبول وکالت نموده و به نیابت از موکل، در محاکم قضایی، در مقام دفاع یا دعوا، حاضر شود.

در یک نگاه کلی، مقصود از وکیل کیفری، کسی است که حیطه فعالیت خود را با انتخاب شخصی یا به دلیل داشتن تحصیلات جزایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، موضوعات کیفری قرار داده و در این زمینه، مهارت و تخصص کسب نموده و به تبع، پرونده های موفق زیادی دارد و به همین علت، بهتر از سایر وکلایی که در زمینه خانواده، حقوق تجارت و… فعالیت می کنند، می تواند از پس دفاع یا طرح دعوا در پرونده های با موضوعات کیفری برآید.

وظایف وکیل کیفری چیست

اطلاع از این امر که وظایف وکیل کیفری چیست، کمک می کند تا موکل، در نظارت بر روند انجام امور پرونده توسط وکیل، موفق عمل کند و در صورتی که وکیل کیفری، وظایف خود را به درستی انجام نداد، بتواند نسبت به عزل او، از وکالت، اقدام نماید. لذا در این بخش، توضیح خواهیم داد که وظایف وکیل کیفری چیست. وظایف وکیل کیفری، عبارتند از:

انعقاد قرارداد وکالت با موکل در برگه های وکالت نامه مخصوص وکلا و ارائه یک نسخه از قرارداد به موکل؛

انجام امور مربوط به پرونده موکل، صرفا در حیطه اختیاراتی که موکل به او اعطا نموده است؛ اختیاراتی که موکل، می تواند به وکیل اعطا نماید و وکیل، موظف است، برای انجام آن ها اقدام کند و جزو وظایف وکیل کیفری محسوب می شوند، از قرار مواردی چون؛

ثبت شکوائیه از طریق دفاتر خدمات قضایی؛ تجدیدنظر خواهی؛ واخواهی؛ فرجام خواهی و اعاده دادرسی، نسبت به  و آرای صادره از محاکم در خصوص موضوع پرونده؛ ادعای جعل، انکار و تردید، نسبت به اسناد ارائه شده توسط طرف مقابل دعوا؛ تقاضای کارشناس و تعیین مصدق و کارشناس، انجام مصالحه و شرکت در جلسات رسیدگی به نیابت از موکل می باشند.

با توجه به اینکه قانون گذار، حدود اختیارات وکیل دادگستری را مشخص نموده است، علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این امر، می توانند نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر در قسمت حتما بخوانید مقاله با این عنوان آمده، اقدام نمایند.

چگونه یک وکیل کیفری خوب پیدا کنم

پس از توضیح در این باره که وظایف وکیل کیفری چیست و وکیل کیفری چه کسی می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم به این پرسش پر تکرار، مبنی بر اینکه چگونه یک وکیل کیفری خوب پیدا کنم؟ پاسخ داده و راه های پیدا کردن یک وکیل کیفری خوب را بگوییم.

همیشه، مشورت گرفتن از افرادی که پیش از این در زمینه موضوعات و ، نظیر قتل، سرقت، کلاهبراری و سایر جرایم، از وکیل استفاده کرده اند، می تواند راه خوبی برای پیدا کردن یک وکیل کیفری خوب باشد اما، با توجه به اینکه ممکن است امکان پیدا کردن افرادی که پرونده کیفری داشته اند، سخت باشد، بهتر است از سایر روش های پیدا کردن وکیل کیفری خوب، استفاده کرد.

سایر این روش های پیدا کردن یک وکیل کیفری خوب، می تواند دسترسی به لیست بهترین وکلای کیفری و شماره تماس آن ها باشد که طرق مختلفی داشته و در تیترهای بعدی مقاله، به تفصیل در خصوص آن ها، توضیح خواهیم داد و نام سایت هایی که لیست بهترین وکلای کیفری و شماره تماس آن ها را در اختیار متقاضی می گذارند را خواهیم گفت.

هزینه وکیل کیفری

علاوه بر شماره وکیل، هزینه وکیل کیفری، پرسش اغلب کسانی است که با موضوعات کیفری مواجه شده اند و قصد دارند تا در این خصوص، اقدام به اعطای وکالت به وکیل دادگستری نمایند. در توضیح هزینه وکیل کیفری، لازم به توضیح است که؛

در صورت توافق طرفین پرونده، بر مبلغی مشخص، محدودیتی وجود نداشته و وکیل و موکل می توانند، مبلغ مورد نظر خود را داشته باشند اما در صورت عدم توافق، هزینه وکلا، در امور کیفری، حقوقی، خانواده و… مطابق آیین نامه تعرفه مصوب سالانه قوه قضاییه است که این تعرفه، در خصوص موضوعات کیفری، به شرح جدول زیر است:

موضوع حق الوکاله
 جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه های کیفری یک، نظامی یک و دادگاه انقلاب:
1- جرایم مستوجب مجازات های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا تعزیری درجه 1 حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر 2 میلیارد ریال
 2- جرایم مستوجب مجازات های تعزیری درجه دو و سه حداقل 30 میلیون ریال و حداکثر 1 میلیارد ریال
 3- دیگر جرایم  حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه های کیفری دو، نظامی دو و اطفال و نوجوانان
 1- جرایم مستوجب مجازاتهای حدود، دیات، تعزیر درجه 4 و 5 حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
2- جرایم مستوجب مجازات های تعزیری درجه 6 حداقل 5 میلیون ریال و حداکثر 300 میلیون ریال
3- دیگر جرایم حداقل 2 میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال
 اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا  حداقل 1 میلیون ریال و حداکثر 150 میلیون ریال
 فرجام خواهی کیفری، تقاضای اعاده دادرسی و تقاضای اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری حداقل 2 میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال
 دعاوی که فقط وکلای تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری می توانند در آنها قبول وکالت کنند حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
فرایند تحقیق در دادسرا اعم از دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی و سایر دادسراها پنجاه درصد کل حق الوکاله
فرایند تحقیق در دادگاه بدوی سی در صد کل حق الوکاله
فرایند تحقیق در دادگاه تجدیدنظر بیست درصد کل حق الوکاله

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری می توانند نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در قسمت حتما بخوانید مقاله، اقدام کنند. در ادامه، در خصوص نحوه دسترسی به لیست بهترین وکلای کیفری و شماره تماس آن ها، خواهیم پرداخت.

شماره وکیل کیفری

داشتن شماره  و وکیل کیفری خوب، کمک می کند تا در صورت مواجه شدن با موضوعات کیفری، ابتدا از مشاوره و مشورت وکیل به صورت تلفنی، بهره برد و در صورت تمایل، برای اعطای وکالت و سپردن اقدامات حقوقی در راستای پرونده، به صورت حضوری، به وکیل، مراجعه کرد و با پرداخت هزینه، اقدام به انعقاد قرارداد وکالت نمود.

از دیگر راه های دسترسی به شماره وکیل کیفری، استفاده از لیست وکلای تهیه شده توسط سایت حقوقی دینا، می باشد. این امر، کمک می کند، تا متقاضی، ضمن اطلاع از اسامی وکلا، به آدرس و شماره تماس آن ها نیز، دسترسی یابد.