عمومیکسب و کار ایرانی

پرطرفدارترین سنگ های اسلب کدام اند؟

یکی از انواع سنگ ساختمانی که در دکوراسیون داخلی و خارجی کابرد فراوانی دارد، می باشد. سنگ اسلب به سنگ ساختمانی طبیعی گفته می شود که دارای ابعاد بزرگتر از معمول می باشد. ابعادی بزرگتر از 220*120 سانتیمتر. در حقیقت سنگ اسلب از کوپ های سنگ خام که از معدن استخراج شده و به کارخانه ارسال می شوند، تهیه می شوند. بنابراین ابعاد کوپ خام هرچقدر باشد، ابعاد سنگ اسلب هم همان اندازه می شود. لازم به ذکر است که سنگ تایل که ابعادی بسیار کمتر از اسلب دارد، از کوپ سنگ جدا می شود. با این تفاوت که اندازه سنگ تایل از 30*30 تا 80*80 سانتیمتر می باشد.

پرطرفدارترین سنگ های اسلب کدام اند؟

از مزایای سنگ اسلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسبندگی این سنگ ساختمانی: به دلیل نصب توری در پشت سنگ در زمان فرآوری سنگ اسلب
  • تنوع بالا در رنگ و زیبایی: زیرا از تمام سنگهای ساختمانی طبیعی می توان سنگ اسلب تولید کرد
  • نگهداری آسان
  • نداشتن بند کشی در زمان نصب: به دلیل ابعاد سنگ، بندکشی در نصب اسلب مشخص نیست.
  • امکان ایجاد انواع بوک مچ و فورمچ: به ویژه در طرح های خاص.

کاربرد سنگ اسلب

اسلب سنگی است که هم در نمای خارجی و هم در نمای داخلی ساختمان کاربرد دارد. اما عمده کارایی آن در نمای داخلی ساختمان به عنوان کفپوش، دیوارپوش (آسانسور، شومینه، پشت تلویزیون، استخرهای شیک)، ورودی ساختمان، کابینت و کانتر آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی لوکس و لاکچری، … در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، هتل ها، سالن های بزرگ و مجلل، … می باشد.

بهترین سنگ اسلب مرمریت

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم اسلب از انواع سنگ ساختمانی تولید می شود. اما یکی از زیباترین و بهترین نوع سنگ اسلب از انواع سنگ مرمریت به دست می آید. زیرا سنگ مرمریت به دلیل بافتی که دارد و خطوط منظم و بی نظم آن، طرح های جذاب و بی نظیری را تشکیل می دهد که در دیگر سنگهای ساختمانی وجود ندارد. همچنین ، سنگ های آهکی متراکمی هستند که ناشی از فشار طبقات رویی و تراکم رسوبات کربنات کلسیم به وجود آمده اند. درنتیجه در برابر آتش و فرسایش بسیار مقاوم بوده و از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخودار است. در کنار این ویژگی ها سطح صاف و صیقلی آن هم از دیگر ویژگی هایی است که سنگ مرمریت اسلب را از سایر سنگهای ساختمانی متمایز کرده است.

براین اساس بهترین سنگهای مرمریت در ابعاد اسلب عبارتند از سنگ های مرمرت با زمینه تیره و رنگی یا سنگهای زمینه روشن با خطوط خاص. مانند: سنگ مرمریت خوی، مرمریت مشکی نجف آباد، مرمریت قهوه ای جندق، مرمریت کاپوچینو، مرمریت مارشال طلایی، مشکی محلات، مرمریت دیپلمات، مرمریت پرشین سیلک، … .

پرفروش ترین سنگ اسلب ایرانی

 اسلب مرمریت مشکی گلدن بلک با رگه های طلائی :

مرمریت  جزو زیباترین اسلب های ساختمانی میباشد که طرح ها و نقش های بسیار زیادی دارد . به طبع رنگ زمینه و خطوط روی آن جزو سنگ های شلوغ میباشد و از تقاضای زیادی برخوردار است . گلدن بلک را جزو سنگ های لاکچری دسته بندی میکنند و و از قیمت  پائین تری نسبت به سایر محصولات زیبای دیگر بهره میبرد . زمینه این اسلب مشکی میباشد که خطوط سفید و طلائی آن را به زیباترین شکل ممکن احاطه میکند . همانطور که اطلاع دارید سنگ های اسلب به صورت طبیعی میباشد و نقش و نگار هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت میباشد .

سنگ های اسلب چینی و کریستال سفید :

اسلب های چینی و یا کریستال جزو پرفروش ترین دسته اسلب ها قرار دارد . از مهمترین آن ها میتوان از اسلب های  ,  ,  ,  و  نام برد . به طبع رنگ و سفید و روشن این اسلب و جنس و ویژگی های مناسب آن تقریبا در تمامی فضاهای درونی ساختمان استفاده میشود . جذب آب سنگ های جینی ثقریبا صفر میباشد و این اسلب ها را میتوان در سرویس های بهداشتی و حمام نیز استفاده کرد . معدن این اسلب ها بیشتر در لرستان میباشد و سالیانه چند صد هزار تن استخراج دارد که محصولات مرغوب آن بیشتر به کشور های حاشیه خلیج فارس صادر میشود .

سنگ هم جزو اسلب های پرفروش ایران میباشد که در کف سالن ها بیشتر استفاده میشود . این محصول در دو نوع روشن و تیره در بازار موجود میباشد که هر کدام معدن جداگانه ای را دارد . پرشین سیلک جزو معروف ترین سنگ ایران میباشد که در بیشتر کارخانجات بریده و فرآوری میشود و بازار خوبی را هم برای صادرات دارد .

اسلب دهبید مشکی اسپایدر :

اسلب  جزو زیباترین سنگ های اسلب میباشد که از تقاضای زیادی برخوردار است . زمینه این سنگ قهوه ای تیره همراه با رگه های طلائی بر روی آن میباشد . بیشترین کاربرد آن برای روی کابینت و جزیره آشپزخانه و کف آسانسور میباشد .

تفاوت سنگ اسلب و سنگ تایل

سنگ تایل با اسلب تفاوت هایی دارد و اگر با آن ها آشنا شوید به شناخت بهتری نسبت به آنها دست پیدا می کنید.

  • شکل نهایی آن ها متفاوت است:

سنگ های اسلب بعد از برش خوردن از سنگ کوب دوباره قابلیت تغییرات در زمان ساختمان سازی را دارند این امر در حالی است که تایل فرآورده ی نهایی سنگ بری است و به هیچ عنوان نمی توان شکل نهایی آن را تغییر داد؛ زیرا لبه های کار بسته می شود و روی کار جلا داده می شود که با برش خوردن شکل زیبای اولیه خود را از دست می دهد.

  • اندازه سنگ تایل و اسلب متفاوت است:

تفاوت دیگری که در تایل و اسلب وجود دارد اندازه و کیفیت آن است. عموماً سنگ های که کیفیت بیشتری دارند به سنگ اسلب تبدیل می شوند تا مقاومت آن ها در زمان استفاده تضمین شود. این بدین معنا نیست که از سنگ های بی کیفیت برای تایل استفاده می شود، زیرا سایز های کوچک خیلی نیاز به مقاومت بالا در زمان ساختمان سازی ندارند. سنگ تایل دارای ابعاد ۳۰ * ۳۰، ۴۰ * ۴۰، ۶۰ * ۶۰، ۸۰ * ۸۰ است. اما سنگ اسلب دارای ابعاد متنوع‌تری است. سنگ اسلب به دلیل ابعاد بزرگی که دارد، سنگین بوده و برای جا به جایی باید از چرخ، جرثقیل و دیگر وسایل جا به جایی استفاده کرد در صورتی که سنگ‌های تایل به راحتی با دست، قابل جا به جایی هستند.

  • تفاوت قیمت سنگ اسلب و تایل:

قیمت سنگ های تایل از سنگ اسلب ارزان تر و مقرون به صرفه تر است از همین رو استفاده از این محصول نیز طرفداران بسیاری دارد. بسته به اینکه چه انتظاری از سنگ مورد استفاده دارید، می توانید از سنگ های تایل و یا اسلب استفاده کنید. گاهی برای بالا بردن کیفیت تایل، سنگ اسلب را برش زده و به سنگ تایل تبدیل می‌کنند؛ که در این صورت پرتی کار زیاد اما کیفیت بالاست. برای برش سنگ‌های تایل، به دلیل مصرف متفاوتی که دارد از سنگ‌هایی با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌شود اما این مدل سنگ به دلیل قیمت مناسب‌تر و برش‌های دقیق، طرفداران زیادی دارد.

  • طرح‌های بوک مچ و فور مچ در اسلب و تایل:

قابلیت ایجاد طرح‌های بوک مچ و فورمچ، یکی از ویژگی های منحصربفرد اسلب هاست؛ در حالی که در سنگ‌های طولی و تایل‌ها، چنین طرح هایی ایجاد نمی شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که، ایجاد طرح بوک مچ و فورمچ در سنگ‌های با ابعاد کم و یا تایل ها، امری غیرممکن نیست، اما هزینه های بالای تولید بوک و فورمچ در چنین ابعادی، به هیچ عنوان به صرفه و هوشمندانه نیست.

ابعاد سنگ‌های اسلب، شرایط نصب آنها را متفاوت از دیگر سنگ ها می کند. سنگ‌های اسلب گزینه‌های مناسبی برای فضاهای با ابعاد بزرگ هستند. مثلاً در فضاهای کوچک که شکستگی و ناهمواری های زیادی دارند، نصب سنگ اسلب چالش برانگیز است؛ نصب سنگ اسلب در دیواری که پنجره های زیادی دارد نیز پرهزینه و غیراقتصادی است. بنابراین، در این فضاها و در جاهایی که حساسیت شیب بندی خیلی بالاست، استفاده از سنگ های با ابعاد کمتر (تایل و طولی) مناسبت تر است.