عمومیکسب و کار ایرانی

چرا استیل زنگ میزند؟

همه ما شنیده ایم که فولاد ضد زنگ به این معنی است که هرگز زنگ نمی زند! درست؛ به دلیل افزودن عناصری مانند کروم، نیکل، مولیبدن و غیره، تا حدودی از واکنش آن با اکسیژن هوا جلوگیری می شود، اما تحت شرایط خاص و تحت تأثیر عوامل محیطی، می توان ورق فولاد ضد زنگ را انجام داد. توسط آن آسیب دیده است. فراخوانی به همین دلیل، حتی فولاد ضد زنگ نیز می تواند استحکام خود را از دست بدهد و نیاز به تعمیر یا نگهداری داشته باشد. در این مقاله به شما می گوییم ورق فولادی در چه شرایطی زنگ می زند، چگونه از آن نگهداری کنید و در صورت زنگ زدگی، آیا می توان آن را بازسازی کرد یا خیر؟!

فولاد ضد زنگ چگونه ساخته می شود؟

ترکیب تعدادی از عناصر خاص با فولاد در طول تولید فولاد، مقاومت این ماده در برابر زنگ زدگی را افزایش می دهد. این ترکیبات عبارتند از:

بعلاوه

مهمترین عنصری که باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر اکسیداسیون می شود، کروم است. با افزایش درصد کروم، لایه های محافظ روی سطح فولاد استحکام ورق فولادی را افزایش می دهد.

مقدار نیکل در فلز می تواند بر قیمت ورق فلز تاثیر بگذارد. به همین دلیل قیمت ورق فولادی 310 در بین فولادهای آستنیتی بالاترین قیمت را دارد.

مولیبدن

این عنصر با علامت Mo نقطه ذوب بسیار بالایی دارد! مولیبدن به عنوان یک افزودنی در تولید فولاد، آلیاژها و فلزات مختلف استفاده می شود. درصد مولیبدن به ویژه برای تولید فولادهای مقاوم در برابر حرارت مهم است.

منگان

منگنز به عنوان کاتالیزور در برخی از فرآیندهای شیمیایی مانند فرآیندهای هیدروژناسیون و اکسیداسیون استفاده می شود. وجود منگنز در آلیاژ فولاد منجر به استحکام و مقاومت در برابر خوردگی می شود.

آیا فولاد از خوردگی و زنگ زدگی رنج می برد؟ فروش ورق استیل در بازرگانی استیل خانی

با این حال، فولاد حاوی مقداری آهن است. خوردگی زمانی که در محیط قرار می گیرد. ما به این واقعیت اشاره کردیم که در فولاد آلیاژهای مختلفی از جمله کروم وجود دارد. این عنصر خوردگی فولاد را کاهش می دهد. کروم به سرعت اکسیژن را به هم متصل می کند. اما این بد نیست. وقتی کروم با اکسیژن واکنش می دهد، لایه ای به نام اکسید کروم روی ورق روی تشکیل می شود. (البته به این لایه پسیو یا لایه غیرفعال نیز گفته می شود) این لایه بقیه مواد را از آسیب و خوردگی محافظت می کند. سایر آلیاژها فاقد کروم مورد نیاز برای تشکیل یک لایه غیرفعال هستند، بنابراین از خوردگی رنج می برند.

و دومین عنصر مهم Ni چه وظیفه ای دارد؟ نیکل نمی تواند مستقیماً بر تشکیل لایه غیرفعال تأثیر بگذارد! اما اگر این عنصر وجود نداشته باشد، فولاد مقاومت خوبی در برابر حملات اسیدها به ویژه اسید سولفوریک ندارد. البته Ni باعث افزایش مقاومت و پایداری لایه غیرفعال در دماهای بالا می شود.

نیکل بر کاهش خوردگی حفره ای تأثیری ندارد، اما می تواند سرعت پخش آن را کاهش دهد. وجود نیکل در اتصالات ورق فولادی سری 300 باعث افزایش شکل پذیری (یعنی توانایی خم شدن و شکل گیری فلز) می شود. سینک ها و بسیاری از ظروف و بشقاب ها در خانه های ما حاوی مقادیر قابل توجهی نیکل هستند. درصد نیکل مصرفی در فولاد بر قیمت ورق تاثیر می گذارد.

عناصر مهم در سنگ آهن

اگر ترکیب شیمیایی فولاد مطابق با استانداردها باشد، به راحتی اکسید نمی شود. اما طول عمر ورق استنلس استیل به محیط و شرایط استفاده بستگی دارد. به موارد زیر توجه کنید:

استفاده طولانی مدت در محیط های شور.

استفاده مداوم در دماهای بسیار بالا

تماس با مواد شیمیایی خاص

تماس با مواد آلی یا اسیدها (اتانول، الکل)

سرویس بد

تماس مستقیم و طولانی مدت با محلول های حاوی کلر

راه های جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید فولاد ضد زنگ خود را در شرایط خوبی نگه دارید و عمر مفید آن را افزایش دهید:

از محلول های شیمیایی نامناسب برای شستشو استفاده نکنید.

اگر روی استیل لکه یا کثیفی مشاهده کردید، فورا آن را تمیز کنید.

فراموش نکنید که استیل را بعد از شستشو خشک کنید.

هنگام بررسی سطح صفحه فلزی از زنگ زدگی آن اطمینان حاصل کنید و در صورت پیدا شدن باید سریعا آن را تعمیر کنید.

فولاد در برابر دما مقاوم است! اما می تواند در دماهای بسیار بالا دستخوش تغییرات ساختاری شده و مقاومت در برابر خوردگی را کاهش دهد.