عمومیکسب و کار ایرانی

چرا هود بیمکث روشن نمی شود؟

آشپزی در حالی که از هود استفاده نمی‌کنید، چندان لذت‌بخش نیست و حجم زیاد ذرات حاصل از پخت‌وپز برای شما آزاردهنده خواهد بود. هود آشپزخانه هنگام فعالیت این ذرات که اکثر اوقات حاوی چربی، رطوبت هستند را به داخل می‌کشد تا فضای محیط با تجمع این ذرات اشباع نشود. به همین دلیل اگر شما در زمان آشپزی از هود آشپزخانه استفاده نکنید، کیفیت هوای اطرافتان بطور محسوسی تغییر خواهد کرد. شاید بپرسید که دلیل کار نکردن هود آشپزخانه چیست؟ در این مقاله از سایت شهر کانال با بررسی علت روشن نشدن هود آشپزخانه، اطلاعات لازم به منظور رفع این اختلال را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دلیل کار نکردن هود آشپزخانه چیست؟

عملکرد این دستگاه به دلایل گوناگونی مختل می‌شود که هر کدام از آن‌ها باعث ایجاد علامت‌های مختلفی در کارکرد هود آشپزخانه خواهد شد. در بین رایج‌ترین علائمی که افراد هنگام بروز اختلال در عملکرد هود با آن روبه‌رو می‌شوند، مهم‌ترین نشانه روشن نشدن هود است. در این شرایط شما باید در اولین قدم ریشه بروز این مشکل را شناسایی کنید و با پشت سر گذاشتن روند عیب‌یابی هود، اقدامات لازم در جهت رفع اختلال را در نظر بگیرید؛ اما در این مواقع باید به دنبال چه قطعه‌ای بگردیم و عملکرد کدام یک از بخش‌های هود را مورد بررسی قرار دهیم؟

به منظور آشنایی بیشتر شما با دلایلی که باعث روشن نشدن هود می‌شوند، در ادامه از مهم‌ترین آن‌ها نام خواهیم برد. این دلایل عبارتند از:

  1. نرسیدن جریان برق به مدار هود
  2. نیم‌سوز شدن موتور هود آشپزخانه (سوختن کامل)
  3. خرابی برد الکترونیکی
  4. قطعی در مدار سیم رابط هود
  5. سوختن فیوز اصلی دستگاه
  6. قطع شدن کلید فرمان هود آشپزخانه

در راستای عیب‌یابی هود آشپزخانه شما باید در چند مرحله عملکرد بخش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت تشخیص اختلال، تدابیر لازم برای رفع آن را بیاندیشید.

عیب‌یابی و شناسایی علت روشن نشدن هود آشپزخانه

به منظور این که شما این روند را در مدت زمان کوتاه‌تری پشت سر بگذارید، در این بخش به بررسی دلایل میانی کار نکردن هود آشپزخانه پرداخته و به شما در رفع این اختلالات کمک می‌کنیم.

  1. نرسیدن جریان برق به مدار هود

از دلایلی که باعث ایجاد اختلال در شبکه برق‌رسانی هود می‌شوند، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • خرابی پریز
  • خرابی رابط (3 راهه و …)
  • خرابی دوشاخه

برای بررسی این موارد پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا هود آشپزخانه را به یک پریز دیگر متصل کنید. در صورتی که مشکل برطرف نشد، با متصل کردن رابط جریان برق (3 راهه و …) به یک دستگاه دیگر، سالم بودن آن را چک کنید. در نهایت اگر رابط هم عملکرد صحیحی داشت، شما باید به سراغ دوشاخه دستگاه رفته و عملکرد آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  1. نیم‌سوز شدن موتور هود آشپزخانه (سوختن کامل)

در برخی از موارد عملکرد موتور هود به دلایلی همچون اتمام عمر مفید، نوسانات شدید جریان برق و … دچار اختلال جدی شده و یا اصطلاحا نیم‌سوز شده است. البته در این شرایط احتمال این که موتور دستگاه کاملا هم سوخته باشد، وجود دارد. در صورتی که موتور این دستگاه سوخته باشد، شما چاره‌ای جز تعویض این قطعه نخواهید داشت و باید آن را با یک موتور جدید اصلی جایگزین کنید.

از آنجایی که روند عیب‌یابی و تعویض موتور هود آشپزخانه یک روند بسیار تخصصی محسوب می‌شود، حتما باید توسط یک فرد دارای صلاحیت پشت سر گذاشته شود بنابراین اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، حتما در این راستا از کمک یک فرد متخصص استفاده کنید. فراموش نکنید که تعمیر لوازم برقی بدون دانش کافی، سلامت شما را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

  1. خرابی برد الکترونیکی

یکی از قطعاتی که مختل شدن عملکردش هود آشپزخانه را به کلی از کار می‌اندازد، برد الکترونیکی این دستگاه است. برد الکترونیکی هود که مغز این دستگاه در نظر گرفته می‌شود، بر اثر عواملی همچون استفاده ناصحیح از هود، شوک جریان برق و … خراب شده و در ادامه عملکرد کلی دستگاه را کاملا مختل می‌کند.

با توجه به این که برد الکترونیکی دارای ساختاری پیچیده، ظریف و حساس است، عملکرد آن باید حتما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد تا اقدامات لازم در جهت رفع اختلال توسط این افراد در نظر گرفته شود. در این شرایط شما با ثبت یک درخواست در اپلیکیشن و یا تماس با شماره تلفن 1471 می‌توانید در مدت زمانی کوتاه از کمک کارشناسان کاربلد آچاره بهره ببرید.

  1. قطعی در مدار سیم رابط هود

انرژی موردنیاز هود آشپزخانه از طریق سیم رابط در اختیار آن گذاشته می‌شود و اگر در مدار این سیم اتصالی و یا قطعی به وجود آمده باشد، شما با مشکلاتی همچون روشن نشدن هود مواجه خواهید شد. با توجه به این نکته اگر هود آشپزخانه شما روشن نمی‌شود، باید سالم بودن مدار سیم رابط این دستگاه را چک کرده و در صورت وجود مشکل آن را شناسایی کنید.

اگر پس از بررسی شرایط مدار این سیم متوجه وجود قطعی، اتصالی، فرسودگی و یا دیگر مشکلات مرتبط در آن شدید، تدابیر لازم به منظور تعمیر و رفع این اختلالات را بیاندیشید. با رفع این مشکلات عملکرد صحیح هود آشپزخانه شما بازیابی شده و شما قادر به استفاده از این دستگاه خواهید بود.

  1. سوختن فیوز اصلی دستگاه

یکی دیگر از قطعات هود که با خراب شدن آن دستگاه روشن نمی‌شود، فیوز هود است. اگر فیوز اصلی هود آشپزخانه سوخته باشد، اختلالات مختلفی از جمله کار نکردن دستگاه را به همراه دارد. برای بررسی عملکرد فیوز شما باید ابتدا با باز کردن پنل بیرونی، به فضای داخلی هود دسترسی پیدا کنید. در راستای آشنایی بیشتر شما با این روند در ادامه مراحل رفع این مشکل را ذکر خواهیم کرد.

  • قبل از شروع اتصال دستگاه با شبکه برق را کاملا قطع کنید.
  • در قدم اول به فیوز اصلی هود دسترسی پیدا کنید.
  • پس از شناسایی فیوز سوخته، ابتدا سیم آن را تعویض کنید.
  • سپس با تهیه یک فیوز جدید، آن را با فیوز خراب جایگزین کنید.
  • در قدم بعد پنل بیرونی را مجددا در موقعیت خود قرار دهید.
  • حالا جریان برق را متصل کرده و عملکرد هود را دوباره چک کنید.

توجه داشته باشید که قطعات جایگزین حتما باید از مراکز معتبر تهیه شوند تا از کیفیت و اصالت برخوردار باشند. همچنین در صورت نیاز برای تعویض فیوز حتما از کمک متخصصین استفاده کنید.

  1. قطع شدن کلید فرمان هود آشپزخانه

در بسیاری از موارد و به ویژه در زمان‌هایی که برق در دستگاه وجود داشته اما هود کماکان قادر فعالیت نیست، کلیدهای فرمان یا کلیدهای کنترلی خراب شده‌اند. در این شرایط فرمانی که شما از طریق این کلیدها صادر می‌کنید، راه به جایی نبرده و به مقصد خود نمی‌رسد. به منظور رفع این مشکل ابتدا شرایط فیزیکی کلیدهای فرمان و سپس سلامت اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید.

اگر در این مرحله متوجه وجود اشکال در این ناحیه شدید، با تعویض کلید و یا اصلاح اتصالات، مشکل موجود در عملکرد هود آشپزخانه را برطرف کنید.

عواملی که تا به اینجا به مرور آن‌ها پرداختیم، رایج‌ترین دلایل کار نکردن هود آشپزخانه محسوب می‌شوند اما با این وجود، احتمال این که عامل دیگری منجر به روشن نشدن هود شما شده باشد، کماکان وجود دارد. به همین دلیل در ادامه به برخی از این عوامل احتمالی اشاره خواهیم کرد.

  • مسدود شدن فیلترهای هود
  • سوختن فیوز فرعی دستگاه
  • گیر کردن پروانه
  • سوختن خازن موتور و …

توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در این روند اولویت اصلی بوده و شما تحت هیچ عنوانی نباید سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید. در صورتی که در این زمینه تجربه ندارید، کارشناسان مجرب آچاره دردیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن هود آشپزخانه به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

چرا هود آشپزخانه روشن نمی شود؟

چرا هود روشن نمیشه؟ شاید در اولین لحظه مواجهه با این موضوع سریعا به فکر سوختن و یا نیم سوز شدن موتور آن باشید. اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز مشکل روشن نشدن هود آشپزخانه شده و مانع از شروع کارکرد آن باشد. علت روشن نشدن هود لمسی، شیشه ای، هود توکار، هود شومینه ای و هود تلسکوپی می تواند یک دلیل بسیار ساده مانند قطع بودن پریز برق تا پیچیده ترین دلایل مانند سوختن کامل موتور باشد. از این رو در مواجهه با چنین امری باید نهایت دقت را داشته باشید.

در هنگام روشن نشدن هود:

  • می توانید از محتوای این مقاله برای عیب یابی مشکل روشن نشدن هود استفاده کنید.
  • چنانچه امکان دارد، دستگاه را در منزل تعمیر کنید.
  • در غیر این صورت می توانید از تعمیرکار حرفه ای هود کمک بگیرید.

مواقعی که نیاز به تعویض یک قطعه در هود داشتید، حتما باید از قطعات اورجینال و فابریک برند هود آشپزخانه خود استفاده نمایید.

در این مقاله در مورد عناوین زیر برای بررسی علت روشن نشدن هود آشپزخانه می پردازیم:

  1. نرسیدن برق به هود
  2. سوختن فیوز اصلی مدار هود
  3. قطع شدن مدار سیم رابط دستگاه
  4. قطع بودن کلید فرمان هود
  5. نیم سوز شدن موتور هود آشپزخانه

عیب یابی علت های روشن نشدن هود آشپزخانه

جهت عیب یابی علت روشن نشدن هود آشپزخانه باید موارد زیر از بررسی نمایید:

  • برای عیب یابی دلایل روشن نشدن هود آشپزخانه مستقیما سراغ نروید.
  • باز کردن هود آشپزخانه می تواند دردسرهایی برای شما به دنبال داشته باشد.
  • عیب یابی این ایراد را باید از دلایل ساده شروع کنید.
  • سپس سراغ قطعات اصلی مانند موتور بروید.
  • در ادامه بسته به اهمیت و سختی کار به ترتیب روند عیب یابی دلایل روشن نشدن هود را با هم مرور خواهیم کرد.

توسط یک فرد تازه کار و ناوارد می تواند هزینه های به مراتب بیشتری نسبت به شرایط عادی برای شما رقم بزند. از این رو هرگز برای صرفه جویی در هزینه ها به دنبال چنین گزینه هایی نباشید.