چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟
تصور کن روی مبل راحت خانهات نشستهای، گوشی موبایلت را در دست گرفتهای و به همین سادگی درآمد کسب میکنی! البته خب شاید قسمت «به همین سادگی» کمی مبالغه باشد. اما در هر صورت با شغل ادمینی اینستاگرام میتوان در محیط خانه و با کمی خلاقیت از آن کسب درآمد کرد.
در این مقاله میخواهیم ببینیم ادمین اینستاگرام چیست و چطور میشود ادمین حرفهای یک صفحه اینستاگرامی باشیم و در نهایت، چه مهارتهایی باید داشته باشیم تا هر روز حرفهایتر عمل کنیم و تجربه و درآمد بیشتری داشته باشیم. قصد نداریم لقمه را دور سرمان بپیچیم یا از اصطلاحات عجیب و غریب و رسمی استفاده کنیم. به زبان ساده هرچه را لازم است بدانید در این نوشته مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
ادمین اینستاگرام کیست؟
واژه ادمین حتما برای شما آشنا است و در مورد شغل ادمینی و درآمد آن چیزهای زیادی شنیدهاید. اما ادمین به چه کسی گفته میشود؟ ادمین به کسی گفته میشود که مدیریت یک کانال، گروه و یا اکانت را به عهده میگیرد و به رشد و توسعه آن کمک میکند. خب با این حساب ادمین اینستاگرام، شخصی است که با انجام وظایف خاص مثل تدوین استراتژی، تولید محتوا و مدیریت پیج اینستاگرامی، منجر به پیشرفت کسب و کار آنلاین شاپ یا پیج بلاگری و … میشود.
این مقاله برای همه کسانی که قصد دارند ادمین اینستاگرام شوند یا کارفرمایانی که قصد استخدام ادمین را دارند، مناسب است و قصد داریم در ادامه بیشتر با شغل ادمین اینستاگرامی، وظایف و حقوق آن، آشنا شده و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.
به چه کسی میگوییم ادمین اینستاگرام؟
«این صفحه توسط ادمین اداره میشود.» این عبارت را احتمالا بارها دیدهاید. وظایف ادمین یک پیج در همین جمله هم مشخص است. ادمین اینستاگرام فردی است که یک یا چند صفحه اینستاگرامی را مدیریت میکند. اینکه مدیریت صفحه شامل چه مواردی بشود به توافق صاحب اصلی پیج و ادمین بستگی دارد. اما حداقل کاری که برای این هدف باید انجام شود، بهروزرسانی منظم (پست و استوری گذاشتن روزانه)، پاسخ به کامنتها، پاسخ به پیامهای خصوصی (دایرکت مسیج) و وظایفی از این قبیل است.
اغلب ما روزانه زمان زیادی را در اینستاگرام میگذرانیم. همین محبوبیت قابل توجه اینستاگرام باعث شده است هر کسب و کاری فارغ از خدمت یا محصولی که ارائه میدهد، یک پیج اینستاگرامی برای خودش دست و پا کند. بعضیها زودتر شروع کردهاند و حالا پیجشان به ساختار ثابت و فالوربالا رسیده است. گروه دیگر تازه به فکر ایجاد یک پیج اینستاگرامی افتادهاند.
هر دو گروه احتمالاً این را میدانند که مدیریت صفحه اینستاگرام کار وقتگیری است و به تخصص و مهارتهای خاصی نیاز دارد. به همین دلیل اغلب مدیران یک کسب و کار ترجیح میدهند مدیریت محتوای اینستاگرام خود را به یک متخصص کاربلد بسپارند. این فرد همان ادمین اینستاگرام است که میتواند بهصورت تماموقت یا پارهوقت، حضوری یا دورکاری به کار مشغول شود.
ادمین اینستاگرام چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
مهارتهای موردنیاز برای یک ادمین اینستاگرام ارتباط مستقیمی با وظایف توافقشده او دارد. مثلا اگر عکسهای پست بهصورت آماده و طراحیشده در اختیار شما قرار میگیردT چندان نیازی به ویرایش تصاویر پیدا نخواهید کرد. در مقابل ممکن است توافق کرده باشید که محصولات را بهصورت کلیپهای کوتاه معرفی کنید. در این صورت باید بتوانید بهخوبی از پس اجرا بربیایید و البته سناریو یک کلیپ کوتاه معرفی محصول را از قبل بچینید. در یک دسته بندی کلی، شما باید 2 مهارت را بلد باشید: 1- صفر تا صد اینستاگرام 2- تولید محتوا (با موبایل یا رایانه).
اینجا از شما دعوت میکنیم ویدیوی زیر را ببینید تا متوجه شوید که مهارت آموزی چه اهمیتی در ادمین شدن دارد و یک ادمین نابلد چه بلایی میتواند بر سر پیج شما بیاورد:
اگر بخواهیم کمی ریزتر شویم، بهعنوان ادمین اینستاگرام به شما توصیه میکنیم مهارتهای زیر را کسب کنید. موارد یکم تا هشتم لازمه مدیریت صفحه اینستاگرام است و مهارتهای هشت به بعد، کمک میکند پیشنهادهای کاری بهتری دریافت کنید:
1- باید بتوانید بهخوبی ارتباط برقرار کنید. همدلی با مشتری و نگاه کردن از منظر دید او به شما کمک میکند بهتر بنویسید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. سعی کنید دنیا را از چشم مخاطبان ببینید و مطابق سلیقه او و با زبان خودش تولید محتوا کنید.
2- لازم است منظم باشید و روزانه وقت بگذارید. تحلیل آمار اینستاگرام میتواند به شما در زمانبندی پستها و استوریها کمک کند. حتما از قبل استراتژی محتوایی صفحه را آماده کنید.
3- باید بلد باشید با نرمافزارهای ساده، تصاویر و ویدیوها را ویرایش کنید. حتی اگر تصاویر را بهصورت آماده از طراح مجموعه تحویل میگیرید باید تا حدودی به ویرایش تصویر و ویدیو مسلط باشید تا ایرادهای جزئی را رفع کنید.
4- لازم است بتوانید کپشن بنویسید و اصول هشتگگذاری را بلد باشید. پیش از نوشتن باید هشتگها را بررسی کنید و هشتگهای مشترک بین صنایع گوناگون را استفاده نکنید.
5- تسلط کامل به فضای اینستاگرام و قابلیتهای بهروز آن ضروری است. اینستاگرام مرتبا بهروزرسانی میشود و قابلیتهای جدیدی را اضافه میکند. به این قابلیتها آگاهی داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
6- باید بتوانید امنیت پیج را تامین کنید. روشهای مختلفی وجود دارد که هکرها بتوانند پیج شما را هک و از آن سوءاستفاده کنند. حواستان باشد پسورد قوی انتخاب کنید و مسائل امنیتی دیگر را نیز مد نظر داشته باشید.
7- آشنایی نسبی با زبان انگلیسی ضروری است. برای بسیاری از موضوعات منابع فارسی کامل و کافی نیستند و نیاز به ترجمه از زبان انگلیسی خواهید داشت.
8- باید خلاق باشید. خلاقیت عنصر مهمی در مدیریت پیج اینستاگرام است. میتوانید خلاقیت خود را با دادن ایدههای مختلف تقویت کنید. البته اگر به اندازه کافی آموزش ندیدهاید بهتر است ابتدا خوب تمرین کنید و آموزش ببینید و بعد چنین مسئولیتی را قبول کنید.
9- بهتر است ادیت حرفهای عکس و کلیپ را بلد باشید. همانطور که گفتیم این یک مزیت است که بتوانید با نرم افزارهای ادیت عکس و فیلم کار کنید.
10- مهارت عکاسی برای شما امتیاز محسوب میشود. اگر پیجی را مدیریت میکنید که محصولات فیزیکی و کوچک دارد میتوانید از هنر عکاسی خود استفاده کنید و محتوای جذابی از محصولات تهیه نمایید.
11- بهتر است بلد باشید اجرا کنید و فن بیان خوبی داشته باشید. برای معرفی پکیجهای آموزشی یا ارائه مشاوره و مسائلی از این دست ممکن است لازم باشد جلوی دوربین بیایید و صحبت کنید. فن بیان و اعتماد به نفس خوب میتواند پیشرفت قابل توجهی برایتان داشته باشد.
12- بهتر است اصول برگزاری مسابقه و تبلیغات را بدانید. اینکه چگونه قرعهکشی کنید؛ چه مسابقهای طراحی کنید و چگونه مشارکت را به بالاترین حد ممکن برسانید سوالات مهمی هستند که باید به آنها پاسخ بدهید.
13- بهتر است بتوانید با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید. اینفلوئنسرها با تبلیغ پیج شما میتوانند کسب و کارتان را متحول کنند. میتوانید در ازای پرداخت مبلغی، با توافق کارفرما، تبلیغات خود را به اینفلوئنسرها بسپارید.
14- بهتر است بتوانید هم با موبایل و هم کامپیوتر محتوا تولید کنید. ممکن است همیشه به هر دو ابزار دسترسی نداشته باشید. بنابراین لازم است بتوانید با هر کدام، کار خود را منظم پیش ببرید و اجازه ندهید در آن اختلالی ایجاد شود.
حقوق ادمین اینستاگرام چقدر است؟
به مسائل متفاوتی وابسته است. به افراد کمتجربه با مهارتهای حداقلی شاید درآمد خیلی خوبی پیشنهاد نشود، اما با کسب مهارتهای بیشتر و گذراندن دورههای حرفهایتر میتوانید درآمدتان را به اندازه یک کار تماموقت نیازمند تخصص و حتی بیشتر افزایش بدهید. این رقم همچنان در حال افزایش است و از آنجایی که پیجهای اینستاگرامی نیاز بیشتری به یک ادمین حرفهای برای رشد کسب و کارشان احساس میکنند، این شغل حتی بیشتر از این هم جای پیشرفت دارد.
چگونه یک ادمین حرفه ای اینستاگرام باشیم؟
اگر مهارتهای ادمین اینستاگرام را به دست بیاورید و وظایفتان را نیز بهموقع و منظم انجام بدهید، با تمرین و رعایت چند نکته میتوانید یک ادمین حرفهای اینستاگرام باشید و درآمد بسیار خوبی کسب کنید. این نکات را بهطور خلاصه توضیح دادهایم:
- استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام
برای پیج خود یک برنامهریزی دقیق و منظم داشته باشید و طبق همان پیش بروید. مثلاً برای یک پیج فروش لباس میتوانید هفتهای چهار پست یا بیشتر تهیه کنید. موضوع هر پست و کپشن آن را از قبل آماده داشته باشید.
- تحلیل رقبا
این گزینه بسیار مهم است. رقبایتان را مرتب تحلیل کنید. از اشتباهاتشان درس بگیرید و ایدههای جذاب آنها را در ذهن خود بپرورانید. البته کپی نکنید اما پرورش یک ایده دیگر به کمک خلاقیت شما میتواند نتیجه خیلی خوبی داشته باشد.
- تحلیل آمار اینستاگرام
در قسمت Insight اینستاگرام، همانطور که از نام آن برمیآید، میتوانید به یک بینش کلی از پستها و استوریها، مخاطبان و جنس و سن آنها دست پیدا کنید. اینسایت اینستاگرام برنامهریزی و پلن پیج را تغییر میدهد. از این گزینه حیاتی غافل نشوید.
- رزومه مناسب
رزومه جمع کنید. کارهای قبلی خودتان را داخل رزومه بگذارید و اهداف آن را توضیح بدهید. این رزومه به افزایش درخواستهای همکاری شما نیز کمک خواهد کرد.
بهعنوان یک ادمین حرفهای با رزومه قوی میتوانید دورههای حرفهای اینستاگرام را بگذرانید و در پلتفرمهایی مانند دیدوگرام نیز حضور پیدا کنید. از این طریق خیلی راحت میتوانید با ارائه نمونهکار و معرفی خودتان، کار بگیرید.
وظایف ادمین اینستاگرام چیست؟
اگر بخواهیم خیلی صادقانه در مورد وظایف ادمین صحبت کنیم، میتوانیم بگوییم که یک ادمین اینستاگرام خوب، صفر تا صد کارهای یک پیج را انجام میدهد. البته این مورد ممکن است درباره کسب و کارهای کوچک و مشاغل سنتی بیشتر صدق کند. اجازه دهید اینگونه توضیح دهیم، از آنجایی که امروزه بسیاری از کسب و کارهای محلی و سنتی، فعالیت پیج فروشگاهی خود در اینستاگرام را شروع کردهاند، به یک ادمین همه فن حریف برای اداره پیج اینستاگرام خود نیاز دارند. این دسته از کسب و کارها اکثرا از یک ادمین انتظار دارند تا همه کارهای پیج، از تولید محتوا گرفته تا جواب دادن به دایرکت را به تنهایی انجام دهد. اما در کسب و کارهای آنلاین و معروف، تا حدودی قضیه به این شکل پیش نمیروند و تنها با داشتن یک یا دو مهارت ویژه در زمینه اینستاگرام و حرفهای بودن در آن زمینه، میتوانید به عنوان یک ادمین اینستاگرامی کار کنید. اما وظایفی که یک ادمین حرفهای و به قول بعضی از دوستان آچارفرانسه، در یک پروژه به عهده دارد عبارتند از:
- توانایی تولید محتوا متنی، تصویری و ویدیویی
- برنامهریزی، تدوین و انتشار محتوا در اینستاگرام
- داشتن تعامل با مخاطبها
- تدوین تقویم محتوایی
- پاسخ دهی به دایرکتها و ثبت سفارشات مشتریان
- تدوین استراتژی برای افزایش فالوور پیج
- طراحی کمپینهای تبلیغاتی در اینستاگرام
- آنالیز پیج اینستاگرام فروشگاه و تحلیل فعالیتهای رقبا
- تحلیل آمارهای به دست آمده از اینستاگرام
- مدیریت کامنتها و پاسخ دهی به آنها
- و …
خب شاید با دیدن این حجم از وظایف ادمینی، از ادمین شدن صرف نظر کنید؛ اما بهتر است دست نگهدارید. همانطور که میدانید، پیشرفت تکنولوژی با هدف آسانتر شدن کارهای مربوط به مشاغل صورت میگیرد و خوشبختانه ابزارهای زیادی برای راحتتر شدن کار ادمین اینستاگرام به وجود آمدهاند. یکی از این ابزارها، ربات دستیار و ادمین اینبو است. ربات اینستاگرام اینبو، به عنوان بهترین ربات اینستاگرامی به ادمینها کمک میکند تا وظایف خود را به نحو احسن اجرا کرده و در زمان خود صرفهجویی کنند.
مزایای ادمین شدن در اینستاگرام
- امکان کار کردن در خانه برای ادمین اینستاگرامی وجود دارد.
- میتوانید به صورت همزمان با چندین برند همکاری کنید.
- برای شروع کار به سرمایه زیادی نیاز ندارید.
- ابزار کار شما تنها یک گوشی موبایل است.
- محدودیتی برای همکاری با پروژههای شهرهای دیگر وجود ندارد.