عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه یک دکوراسیون مشتری پسند داشته باشیم؟

شرکت  با سابقه ای درخشان در طراحی و اجرای پروژه های دکوراسیون فروشگاهی قصد بیان نکاتی در این خصوص را برای علاقه مندان دکوراسیون داخلی مغازه  را دارد . بنابراین اگر شما صاحب مغازه ای هستید و احساس می کنید فضای کافی و یا روش مقرون به صرفه ای برای طراحی موفق مغازه تان ندارید ، تا پایان مقاله با ما باشید تا بدانید چگونه بهترین دکور مغازه را داشته باشیم؟

در مقاله دیگری در همین سایت می توانید  را بخوانید که در آن با اصول کامل طراحی دکور انواع مغازه ها ، نورپردازی ، سیرکولاسیون ، انتخاب بهترین چیدمان و بسیاری موارد جذاب دیگر آشنا می شوید.

دکور مغازه بر اساس اجناس 

می خواهیم بدانیم که چگونه بهترین دکور مغازه را داشته باشیم؟ باید به این نکته دقت داشت که نوع کالایی که قرار است در فروشگاه عرضه شود و مشتریانی که قرار است برای خرید به مغازه بیایند از فاکتور های بسیار مهم برای انتخاب رنگ و نوع دکوراسیون مغازه های کوچک است . مغازه ای که قرار است پوشاک ارائه کند با مغازه ای که قرار است فروش لوازم تحریر داشته باشد از لحاظ  دکوراسیون بسیار متفاوت هستند . گاهی شما به اشتباه هزینه های گزافی را برای دکوراسیون مفازه خود پرداخت می کنید  اما باز هم در جذب مشتری موفق نیستید . پس مخاطب خود را بشناسید و سلایق او را در هنگام دیزاین مغازه های کوچک در نظر بگیرید .

دکوراسیون ورودی مغازه ها

طراحی دکوراسیون مغازه های کوچک در ورودی مغازه اهمیت بسیار دارد . مشتری از محیط بیرون جدا شده و پا به مغازه شما گذاشته است ، تا چند قدم اول هنوز تحت فشار محیط بیرون است و ضمنا می خواهد در هنگام ورود مغازه شما را هم قضاوت کند در همان چند قدم متوجه می شود وارد مغازه ای منظم یا شلوغ ، گران یا ارزان ، خوشبو یا دم کرده ، مطابق سلیقه خود یا بسیار دور تر از سلیقه اش و … خواهد شد . حال یا مسیر را ادامه می دهد یا باز می گردد . معمولا اجناس اول مغازه را نمیخرد چون در فشار بوده اما کم کم اعتماد می کند و کالاهای بعدی را با دقت بیشتر نگاه خواهد کرد . سناریوی بالا معمولا در هر ورود مشتری تکرار میشود پس برای آن برنامه ریزی کنید .

سمت راست مغازه ها

در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه بهترین دکور مغازه را داشته باشیم؟ طی تحقیقی ثابت شده 90 درصد از مشتریان به صورت ناخوداگاه هنگام ورود به مغازه اول به سمت راست خود حرکت می کنند و به کالاهای سمت راست خود دقت می کنند . اولین دیوار سمت راست ، دیوار قدرت است . برای جلب نظر مشتری کالاهای محبوب ، خوش قیمت ، سودآور ، فصلی یا هر کالای مهمی که می دانید را در این قسمت قرار دهید . حتی می توانید بنرهای تبلیغاتی  برای معرفی محصولات خود را در این قسمت بگذارید یا فروشنده گان حرفه ای  خود را به این قسمت مغازه بفرستید . همچنین شما میتوانید پس از ورود مشتری مسیر حرکت وی را تعیین کنید با نوع چیدمان قفسه ها یا رنگ کف پوش ها می توانید او را در فضایی دایره ای شکل دور تا دور مغازه هدایت کنید یا او را به انتهای راهرویی برده و جنسهای خاص تان به او معرفی کنید .

دیوار های مغازه

شما می توانید با رنگی کردن یکی از دیوار های مغازه ، این حس را بوجود آورید که آن دیوار در حال دور شدن است و یا فاصله ای دورتر قرار گرفته . از رنگ های پرانرژی و یا کاغذ دیواری های مدرن طرح دار و بافت دار می توانید استفاده کنید . بقیه دیوار ها را روشن و ساده در نظر بگیرید تا فضا را باز و بزرگ نشان دهید . اضافه شدن بافت و الگو به یک دیوار به زیبایی مغازه شما نیز خواهد افزود و منظره ای چشم نواز و دلبرا پدبد میآورد .

پنجره های مغازه

چگونه بهترین دکور مغازه را داشته باشیم؟ اگر مغازه شما پنجره دارد ، از آن برای بزرگ تر نشان دادن فضای کاری خود استفاده کنید ، نورهای طبیعی و پنجره ها باعث دلباز نشان دادن فضا می شوند ، چنانچه پنجره ندارید با آینه های باریک و یا پرده های بلند حس وجود پنجره را بازسازی کنید ، همچنین می توانید با یک طرح از پنجره و نصب پرده روی آن به صورت مصنوعی پنجره درست کنید تا    خود را تکمیل نمایید .

ویترین مغازه

ویترین مغازه خصوصا مغازه های کوچک بسیار اهمیت دارد ویترین همانند پرده ی سینماست و جلوه گاه حرفه شما و کالای مغازه است پس باید سعی کنید ویترین مغازه شما نسبت به مغازه های اطراف جذاب و چشمگیر و متفاوت تر باشد .

وسایل تزیینی و کالاها را طوری در ویترین بچینید که مشتریان عبوری را نیز جذب کنید . تفاوتهای ساختاری ایجاد کنید . وارونه کردن برخی چیز ها در ویترین انجام کار های غیر عادی مثل استفاده از وسایل خیلی بزرگ یا حتی گاهی یک ویترین خیلی خالی با یک دست کت و شلوار چشم مشتری را خیره میکند . همچنین اگر ویترین شما بزرگ نیست می توانید از فضایی که از مغازه شما هنگام عبور مشتری از بیرون معلوم است جهت ویترین استفاده کنید . پرفروش ترین و جذاب ترین کالاهای خود را در دید مشتری قرار دهید و با یک تیر دو نشان بزنید ، هم ویترین بزرگتری ساخته اید و هم مشتری را وارد مغازه کرده اید و حالا فرصت دارید تا با او وارد مذاکره شوید .

نمایش اجناس مغازه

نمایش عمودی اجناس با سطح بالایی از فضا برای دکوراسیون مغازه های کوچک سودمند است . قفسه های از سقف تا زمین عمودی یا آویزان بهترین گزینه برای نمایش جذاب اجناس در مغازه های کو.چک و جذب مشتری است . در مغازه های کوچک باید مراقب بود که فضا شلوغ نشود فضاهای شلوغ مشتری را سر در گم می کند و او را از خرید منصرف می نماید .

از رنگ های خنثی مثل فیلی و بژ و کرمی برای مبلمان مغازه استفاده کنید و زیاد جنس نچینید . فضای خلوت را با چند المان رنگی مثل گلدان یا کوسن رنگی زنده کنید . از طرفی قفسه بندی خوب و در معرض دید قرار دادن کالا از نزدیک باعث می شود مشتری احساس نکند وارد مغازه ای کوچک با انتخاب های محدود شده است . مشتریان باید بتوانند به اجناس مستقیما دسترسی داشته باشند و نیازی به شما برای بررسی و یا در دسترس قرار دادن اجناس نداشته باشند . البته این امر در مورد برخی کالاها مانند طلا ، ساعت یا بدلیجات و … صدق نمی کند و بیشتر منظور اجناسی مانند پوشاک یا لوازم تزیینی و دکور ، لباس کودک و لوازم آرایش و … است .

در چیدمان کالاها دقت کنید کالاهایی که می دانید فروش زیاد دارند را هم سطح قد و چشم مشتری بچینید و کم فروش های در طبقات بالایی و پایینی قفسه ها . از نکات دیگر کانتر و  یا پیشخوان مغازه است که بهتر است در سمت چپ فروشگاه قرار گیرد . چیدن کالاهایی کوچک و مورد پسند مشتری می تواند به خرید لحظه اخری او منجر شود .

نور پردازی در مغازه های کوچک

تاثیر نور در دکوراسوین داخلی این روز ها بر کسی پوشیده نیست . در طراحی دکور مغازه های کوچک بهتر است از نور بیشتری استفاده کنید ، فضاهای بسیار روشن ، بزرگ به نظر می رسند در هر گوشه از نوری مخفی برای روشن کردن وجهی از مغازه کمک بگیرید و مخصوصا بیرون مغازه را بسیار پر نور جلوه دهید . در هنگام شب هالوژن های زیبا به کمک شما خواهند آمد تا سلیقه شما را با مشتری همراه کند .

رنگ در مغازه های کوچک

رنگها در مغازه تاثیر شگرفی بر مشتری دارند . هنگامی که اصول رنگ شناسی و کاربرد رنگ را بدانید ، می توانید برای بهبود فضاهای مختلف از آن بهره ببرید .  می توانید از رنگهای طبیعی استفاده کنید . پیشتر گفتیم که با رنگی کردن یک دیوار و رنگهای روشن فضا را بزرگ تر جلوه دهید . برای دیوار های روشن می توانید از تم های رنگهای طبیعت استفاده کنید . مثلا ترکیب رنگهای ساحلی را برگزینید . رنگ شن و آب و سنگ ، با این کار مشتری وقت بیشتری در مغازه شما صرف خواهد کرد . رنگ های گرم حس اطمینان را به همراه دارند ( نارنجی و قهوه ای ) در حالیکه رنگهای سرد حس آرامش و ریلکسی را به ارمغان می آورد . بنابراین با در نظر گرفتن جنسی که می خواهید بفروشید حس و حال مغازه را تغییر دهید . رنگ های زرد و قرمز به یکباره توجه مشتری را جلب میکند بنابراین روی محصولاتی که می خواهید  تمرکز بیشتری کنید می توانید ازین دو رنگ بهره ببرید تا نگاه مشتری را به آن جنس بچسبانید . چون رنگ زرد اولین رنگی است که توسط شبکیه چشم تشخیص داده می شود . و رنگ قرمز همیشه یادآور توقف است . در یک تحقیق ثابت شد مردم از جاهایی که رنگ قرمز در آن بیشتر بکار رفته بیشتر خرید می کنند . اما باید در تناسب آن در طراحی دکور مغازه های کوچک دقت کرد . حدود 20 درصد ازین رنگها در فضای شما کافیست .

نکاتی نیز در طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد که با بکارگیری آنها میتوان مغازه ای زیبا تر و مشتری بیشتری داشت.برای آشنایی با این نکات این مقاله مفید را تا انتها بخوانید.

درست است که در جذب مشتری کیفیت کالا و انصاف فروشنده حرف اول را میزند ، اما ظاهر مغازه و طراحی ویترین و دکوراسیون داخلی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه با استفاده از یک دکوراسیون جذاب و کارا میتوان مشتری بیشتری داشت و در عرصه ی رقابت در بازار ، گوی سبقت را از سایر فروشندگان ربود.

بعد از طراحی ویترین مغازه که پل ارتباطی مابین و محیط بیرون است، دکوراسیون داخلی مغازه عامل اصلی در جذب مخاطب، برند سازی و القای حس خوب به مشتری می باشد . دکوراسیون داخلی مغازه شامل قفسه بندی, طراحی سقف (سقف کاذب), دکور مغازه, نورپردازی داخلی (نور مخفی، نور نقطه ای، نور عریض و …) , چیدمان, سنگ, سرامیک, کاغذ دیواری, ویترین, نقاشی و … می باشد.

دکوراسیون داخلی مغازه با توجه به موقعیت مغازه طراحی می شود، این بدین معناست که طراحی دکوراسیون مغازه در مناطق مختلف کاملا متفاوت است ، چرا که دکوراسیون داخلی مغازه می بایست متناسب با نیازهای مشتریان همان منطقه صورت پذیرد، در غیر اینصورت ممکن است خیلی از مشتریان با این که جذب طراحی دکور مغازه می شوند اما جسارت ورود به فروشگاه را نداشته باشند .

برای طراحی دکوراسیون داخلی یک مغازه و یا فروشگاه خوب نکات زیادی در طراحی اهمیت دارد . مثلا خرید صندلی اداری از نکاتی که در جذب بالای مشتری تاثیر به سزایی خواهد داشت.

از اولین نکات حائز اهمیت در این رابطه ، طراحی ورودی برای یک دکوراسیون داخلی یا فروشگاه به صورت حرفه ای می باشد . ورودی هایی که اصطلاحا دعوت کننده نامیده می شوند مشتری بیشتری را جذب می کنند . ورودی هایی که بزرگ و باز هستند و همچنین نور و رنگ خوبی دارند بیشتر از ورودی هایی که دیدی به داخل ندارند و یا اینکه باریک و تاریک هستند، مشتریان را دعوت به ورود می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از رنگهای مرده در ورودی مناسب نیست . حتی اگر دوست نداشته باشید که ورودی را طراحی کنید کافیست که آن را باز نگه دارید و یا اینکه تمام شیشه کنید و داخل فضا را طراحی کنید.

مورد بعدی، طراحی فضا با رنگهای جذب کننده است که اکثرا رنگهای تند هستند . لازم به ذکر است که بسته به سبک  فضا بسیار اهمیت دارد که تیپ رنگی فضا چه باشد . به عنوان مثال در سبک های کلاسیک باید از رنگهای پخته و ملایم استفاده نمود و در سبکهای مدرن از رنگهای تند و شارپ.

علاوه بر موارد ذکر شده ، نکات دیگری نیز در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه وجود دارد که با بکارگیری آنها میتوان مغازه ای زیبا تر و مشتری بیشتری داشت . در ادامه تعدادی از این نکات را به طور خلاصه مطرح می کنیم:

– روشنایی کل فضا را تامین کنید به صورتی که هیچ جا تاریک نباشد زیرا تاریکی احساس ناامنی ایجاد می کند و باعث می شود که مشتری علاقه ای به بازدید از فضا نداشته باشد . اما کل فضا را به یک اندازه نورپردازی نکنید ، نورپردازی بیشتر تنها برای نقاطی است که کالاها و خدمات مهم تر قرار دارند .

– چیدمان دکوراسیون داخلی را طوری انجام دهید که کالاهای با ارزش تر در معرض دید بیشتری باشند و همچنین نور پردازی بیشتری روی آنها انجام دهید .

– مسیر رفت و آمد یکی از مهمترین نکات در طراحی دکوراسیون است که باعث می شود مشتری به راحتی در فضا گردش داشته باشد . در صورتی که به هر دلیل بخشی از مسیر رفت و آمد را بسته باشید نقطه کور ایجاد کرده اید.

ورودی هایی که اصطلاحا دعوت کننده نامیده می شوند مشتری بیشتری را جذب می کنند . ورودی هایی که بزرگ و باز هستند و همچنین نور و رنگ خوبی دارند بیشتر از ورودی هایی که دیدی به داخل ندارند و یا اینکه باریک و تاریک هستند، مشتریان را دعوت به ورود می کنند.

– راهروها را با ویترین زیاد پر نکنید و در صورتی هم که این کار را انجام دادید فاصله بین ویترین ها را طوری در نظر بگیرید که دو سری از مشتریان به راحتی در آن گردش داشته باشند .

– همیشه رعایت نظم مهم است ، فضا را جوری چیدمان کنید که کالاهایی که همگروه هستند در یک بخش چیده شوند .

– حتما بخشی از فضا را به کالاهای فصلی اختصاص بدهید که ثابت نیستند و در هر فصل جابجا می شوند .تعداد استند ها و کالاهایی که در فضا وجود دارند باید به اندازه ای باشد که تمامی فضا یکسان باشند نه اینکه برخی از قسمتها خالی و یا پر باشند .

– در صورتی که کالاهای شما مختص کودکان است باید دقت کنید که ارتفاع استندهای چنین محصولاتی از نظر ارتفاع برای کودکان هم مناسب باشد .

– سعی کنید که از ارتفاع استفاده کنید بیشتر از آنکه از عرض استفاده کنید زیرا چشم ارتفاع را بیشتر می بیند .

– سعی کنید که از هر گونه سبکی که استفاده می کنید حتما از تضاد رنگی تیره و روشن استفاده نمایید و از هرگونه رنگی که در فضا استفاده می کنید این مهم است که فاصله درجه رنگی یا طیف رنگی داشته باشد .

– دقت کنید که از قفسه هایی با لبه های تیز و برنده استفاده نکنید زیرا این مسئله باعث می شود که مشتریان نتوانند رفت و آمد مناسبی داشته باشند و از کالاهای آن بخش خریداری کنند .

– به نحوه دکوراسیون داخلی خود دقت کنید که به نوعی طراحی شود که گرد و خاک زیادی در طبقه ها نشیند و به وسیله در یا پوشش طبقه ها پوشیده شوند .

– ازکفپوشهای لغزنده برای فضاهایی مانند مغازه و کلا فضاهای عمومی استفاده ننمایید . همچنین بکارگیری کفپوشهایی با رنگ تیره و مات در تمیزتر نشان دادن فضا ، تاثیر زیادی خواهد داشت .

– حتما بخشی را به عنوان انبار طراحی نمایید که این بخش برای نگه داری لوازمی باشد که نمی خواهید در معرض دید قرار گیرد زیرا در صورتی که چنین دپوهایی نداشته باشید فضا دائما به هم ریخته و نامرتب خواهد بود .

– صندوق یکی از مهمترین بخشهای فضا است پس دقت کنید که طراحی مناسبی داشته باشد معمولا صندوق در بخشی قرار دارد که کانتر نیز در همان بخش قرار دارد به همین دلیل باید طراحی زیبایی داشته باشد .  از سوی دیگر بهتر است که درب خروجی و صندوق در یک مسیر قرارگیرند و نزدیک به هم باشند .برای تماس با ما در  youtube.comهمراه باشید.و برای ایده و طرح جدید از pinterest.com استقاده کنید.