اصول طراحی بنرهای تبلیغاتی و شناسایی انواع آنها
از اصول طراحی بنر حرفهای چه میدانید؟
در این قسمت به اصول طراحی بنر حرفهای اشاره خواهیم کرد. برای این منظور ابتدا باید بدانید هر بنری از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:
گزاره ارزش یا ارزش پیشنهادی
به نقل از ترنج گراف هنگامی که مخاطب به بنر شما نگاه میکند باید متوجه ارزش پیشنهادی بنر شما بشود. در واقع منظور از ارزش پیشنهادی این است که مخاطب بداند وجه تمایز بنر شما یا در واقع کالا یا خدماتی که شما در حال معرفی و تبلیغ آن هستید با سایرین در چیست؟ اگر برای کالای خود خدماتی ویژه مانند تخفیفات فصلی، دورهای به همراه قرعه کشی قائل هستید، حتما آنها را در بنر خود ذکر کنید. این عبارات بیانگر ارزش پیشنهادی یا گزاره ارزش بنر شما هستند.
دکمه فراخوان
این دکمه به ایجاد حس فوریت و در واقع تقویت انگیزه در مخاطب کمک میکند. مخاطب با دیدن عباراتی نظیر “کلیک کنید و یا عجله کنید و یا همین حالا” ترغیب شده تا با مخاطب ارتباط برقرار کند. برای این کار حتما شماره تماس و یا راه ارتباطی مناسبی را بسته به نوع بنر در نظر بگیرید. این دکمه که مخفف آن CTA است به معنای جلب توجه مخاطب است که معادل انگلیسی آن برابر با Call to Action است.
لوگو یا برندینگ
در طرح بنر تسلیت و طراحی بنر حرفهای، استفاده از لوگوی کالا و یا نام تجاری کالا و یا محصولی که در حال تبلیغ آن هستید، اهمیت بسیار زیادی دارد. لوگو یا نماد تجاری، به معنای این است که شما این تبلیغ را از طرف چه کسی میبینید؟ در واقع مخاطب شما چه کسی است؟ اگرچه معمولا بیشتر بنرهایی که میبینیم دارای لوگو هستند اما تعداد اندکی از این بنرها توانستهاند از این لوگوها به صورت موثر استفاده کنند. لوگو میتواند ترکیب یک نام تجاری با علائم و نشانههای مخصوص باشد که هدف از طراحی آن این است که در ذهن مخاطب ثبت شود و در دراز مدت تاثیر مثبتی بر روی برندینگ و تصویر سازی از برند مورد تبلیغ داشته باشد. بنابراین استفاده از لوگو را فراموش نکنید!
نکات فنی مهم هنگام طراحی بنر حرفهای
در این قسمت به صورت تیتر وار به نکات فنی مهم هنگام طراحی بنر حرفهای اشاره خواهیم کرد:
- در طراحی بنر حرفهای، از 4 خط متن بیشتر استفاده نشود.
- در طراحی بنر حرفهای، از فونت کوچکتر از 10 استفاده نکنید.
- در طراحی بنر حرفهای، فونت متن با فونت عنوان باید متفاوت باشد. به عبارتی دیگر فونت عنوان باید بزرگتر از فونت متن باشد. در کل متن بیشتر از 3 فونت استفاده نشود.
- استفاده از فونتهای خمیده، نازک، باریک، شکسته، نستعلیق، میخی و نامتعارف در طراحی بنر حرفهای جایز نیست.
- در ترکیب رنگها به اصول روانشناسی رنگها دقت کنید. همچنین بیشتر از 3 یا 4 رنگ در یک بنر استفاده نکنید.
- برای طراحی بنر حرفهای، حتما از یک چارچوب و یا قاب و کادر استفاده کنید.
- فرمتهای خروجی مناسب بنرهای تبلیغاتی PNG، JPG، GIF و HTML5 است.
- حجم فایل خروجی بیشتر از 150 کیلوبایت نباشد. این مورد هنگام چاپ بنر بسیار اهمیت دارد.
نکات ذکر شده از نکات مهم هنگام طراحی بنر حرفهای است.
انواع طراحی بنر حرفهای کدام است؟
در این قسمت به انواع طراحی بنر حرفهای و یا به بیان انواع بنرهای تبلیغاتی خواهیم پرداخت. این بنرها عبارت است از:
بنر ثابت
این نوع بنر یک طرح گرافیکی ساده است. از لحاظ هزینه نسبت به سایر گزینهها مقرون به صرفهتر است. میتواند دارای یک تصویر باشد و یا فاقد تصویر باشد.
بنر تعاملی یا فلشی
این نوع بنر میتواند یک یا چند تصویر داشته باشد و با کمک تصاویر به بیان اهداف و پیامهای خود بپردازد. این نوع بنرها فاقد لینک هستند.
بنر متحرک یا گیف
هنگامی که قصد دارید تبلیغات خود را به صورت یک داستان با استفاده از تصاویر مختلف بیان کنید و به آن روایت داستانی یا قصه مانند بدهید، بهترین حالت استفاده از نر متحرک با پسوند GIF است. در این نوع بنرها معمولا از انیمیشن یا تصاویر متحرک زیر 15 ثانیه استفاده میشود. این نوع بنرها هزینه بیشتری نسبت به دو گروه قبل دارند. علاوه بر این در این بنرها میتوان لینک جداگانه برای هر تصویر به منظور ورود به صفحه اصلی قرار داد.
اگر بخواهیم در مورد این تبلیغات مثالهای عینی بیاوریم، باید گفت یکی از بهترین نمونهها برای بنرهای تبلیغاتی از نوع گیف یا متحرک، تبلیغات آژانسهای مسافرتی به منظور نشان دادن خدمات خود است. برای طراحی بنر حرفهای به صورت گیف هم میتوانید خودتان از تصاویر آرشیوی استفاده کنید و هم اینکه خود مشتری تصاویری در اختیار شما قرار دهد تا از آنها جهت استفاده در بنر در نرمافزارهای یا استفاده کنید. در واقع بنرهای متحرک به معرفی یک محصول به صورت یک قصه میپردازد.
این قصه میتواند به صورت تکه تکه و در چند بخش نمایش داده شود. این نوع بنر به تازگیها بسیار رواج پیدا کرده است و تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. یکی از بهترین نمونههای حال حاضر دنیای تبلیغات که به صورت بنر ثابت قابل اجراست و البته بسیار پر طرفدار، طرح لایه باز است. این طرح با فرمت PSD تهیه میشود و دارای مزایای زیر است:
- قابلیت تغییر تمامی عناصر بنر در صورت ابراز نارضایتی کاربر یا مشتری
- امکان صرفه جویی زمانی خوب به منظور طراحی بنر حرفهای
- امکان سفارشی سازی طرح مورد نظر برای هر مشتری با توجه به سلیقه وی
جدای از این مطلب که هدف از طراحی هر بنر با دیگری میتواند متفاوت باشد، اما به طور کلی میتوان یک اصل کلی و مشترک برای تمامی طرحها در نظر گرفت و آن هم رعایت سادگی در طراحی بنر حرفهای است. در طراحی بنر علاوه بر در نظر گرفتن هدف طراحی، باید محتوا و تصاویر انتخابی برای آن به گونهای باشد که مخاطبان در نگاه اول به بنر، مفهوم آن را درک کنند. بنابراین برای طراحی بنر حرفهای حتما سراغ یک طراح حرفهای بروید. برای آگاهی از تعرفه طراحی بنر و پوستر و یا قیمت طراحی بنر تبلیغاتی نیز میتوانید از طراح مشاوره و یا استعلام قیمت بگیرید.
آشنایی با ابعاد مختلف بنر
یکی از دغدغه های افرادی که کار طراحی بنر حرفه ای را انجام می دهند، موضوع عدم آشنایی آن ها با سایز بنر می باشد. در صورتی که طراحان نتوانند نسبت به سایز بنر اطلاعاتی درست را داشته باشند، در روند کار خود به مشکل بر می خورند. اگر دوست دارید تا در خصوص این سایزها اطلاعاتی داشته باشید کمی صبور باشید و این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید.
به صورت کلی طراحی بنر حرفه ای به 3 شکل انجام می گیرد. معمولا طراحان بنر بنا به نیاز کاربر مجبور به طراحی بنرهای افقی، بنرهای عمودی و بنرهای گوشه ای هستند. هر کدام از این بنرها برای یک مکان مشخص مورد استفاده قرار می گیرند.
سایز استاندارد بنرهای افقی 60*468 پیکسل است.
سایز استاندارد بنرهای گوشه ای 250*300 پیکسل است.
سایز استاندارد بنرهای عمودی نیز 240*120 پیکسل است.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بنا به قسمتی که قرار است این بنرها در آن جا به کار برده شوند، می توان آن ها را تغییر داد.
بررسی رنگ ها از نظر روانشناسی در طراحی بنر
اگر به دنبال یادگیری طراحی بنر حرفه ای هستید، حتما باید با موضوع روانشناسی رنگ ها آشنایی کاملی را داشته باشید. به بیان بهتر یک طراح زمانی موفق است که بتواند از 0 تا 100 با تمامی اصول طراحی بنر آشنایی داشته باشد. در چنین حالتی می تواند یک طراح موفق باشد. به طور مثال اگر قصد طراحی بنر برای یک رستوران و یا فست فود را دارید باید از رنگ قرمز در طراحی بنر خود استفاده کنید. از لحاظ روانشناسی رنگ قرمز اشتها آور است و باعث می شود تا افراد در آن لحظه برای خرید غذا وسوسه شوند.
در صورتی که قصد طراحی بنر برای یک شرکت دارویی را دارید حتما باید از رنگ های ملایم نظیر سبز و آبی استفاده کنید. معمولا اغلب افرادی که به دنبال خرید دارو هستند به بیماری خاصی مبتلا هستند. پس باید از رنگ هایی که به نوعی حس آرامش را به طرف مقابل القا می کند، استفاده شود.
این تنها 2 مورد از نمونه تاثیر رنگ بر روی روان افراد بود. قدم اول برای این که بتوانید یک بنر حرفه ای طراحی کنید این است که با اصول کار آشنایی کاملی را داشته باشید.
ابزارهای طراحی بنر حرفه ای
برای این که بتوان یک بنر حرفه ای طراحی کرد، ابزارهای مختلفی وجود دارد. در این میان اما برخی ابزارها نسبت به سایر ابزارهای موجود بسیار کاربردی تر می باشند. در ادامه به معرفی چند ابزار که به وسیله آن می توانید بنرهای حرفه ای طراحی کنید، پرداخته می شود. این معجزه قرن که به تنهایی بار ادیت های عکس ها را به دوش می کشد، یکی از مهم ترین نرم افزارهای طراحی بنر است. با استفاده از این برنامه می توان بنرهای باکیفیت و در عین حال کاربردی را طراحی کرد.
Bannersnack از دیگر ابزارهای طراحی بنر به حساب می آید. از این برنامه می توان به صورت های مختلف استفاده کرد. یکی از مزیت هایی که این برنامه نسبت به برنامه فتوشاپ دارد در این است که بدون نیاز به هیچ گونه پیش زمینه ای می توانید از آن استفاده کنید. از مزیت های این برنامه می توان به این مورد اشاره کرد که فونت های موجود در این برنامه از زبان فارسی پشتیبانی می کنند.
My Banner Maker از برنامه های رایگان برای طراحی بنر است. از این برنامه می توان به صورت های مختلفی استفاده کرد. با استفاده از این برنامه به هنگام تغییر سایز هیچ گونه افت کیفیتی در تصاویر به وجود نمی آید.
Adobe spark از برنامه های طراحی بنر به شمار می آید. این برنامه یک برنامه آنلاین به حساب می آید که می توان به سادگی با آن کار کرد. یکی از معایبی که می توان به این برنامه وارد کرد فیلتر بودن آن برای کاربران ایرانی می باشد. افرادی که در داخل کشور ایران قرار دارند باید برای استفاده از این برنامه حتما از فیلترشکن استفاده کنند.
چطور یک بنر جذاب طراحی کنیم؟
با خواندن این مقاله ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که چطور می توان یک بنر جذاب را طراحی کرد؟ در پاسخ باید بگوییم برای طراحی بنر حرفه ای نیاز است تا یک سری از قدم ها را طی کنید. اول باید بر روی یکی از برنامه هایی که می توان به وسیله آن طراحی بنر را انجام داد، تسلط کاملی را داشته باشید. در چنین صورتی می توانید هر نوع بنری با هر سلیقه ای که کارفرما داشته باشید طراحی کنید.
مسئله بعدی تسلط داشتن به موضوع روانشناسی رنگ ها می باشد. به هنگام طراحی باید بدانید که از چه رنگ هایی استفاده کنید. آگاهی داشتن نسبت به ابعاد بنر نیز از دیگر موارد کاربردی است که باید یک طراح نسبت به آن آگاهی داشته باشد. این موارد را می توان از مهم ترین مواردی دانست که باید یک طراح به آن ها توجه داشته باشد.
برای سفارش آنلاین طراحی گرافیکی کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین طراحی گرافیکی ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.