عمومیکسب و کار ایرانی

گیربکس شافت موازی چیست و برای چه کاربردی مناسب است؟

گیربکس آویز یا شافت موازی چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا دررابطه با گیربکس آویز یا شافت موازی اطلاعاتی را دراختیار شما عزیزان قرار دهیم.

گیربکس آویز یا شافت موازی

یکی از انواع گیربکس های صنعتی می باشد که ساختار آن ها شبیه گیربکس های شافت مستقیم اند؛ منتها تفاوتی که دارد این است که در گیربکس آویز، شافت خروجی و ورودی با هم موازی هستند. سایز گیربکس آویز متوسط و دامنه گشتاور آن در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نیوتن بر متر می باشد که همین ویژگی سبب شده که گیربکس شافت موازی در صنعت کاربرد های فراوانی داشته باشد. در ساختار گیربکس آویز در قسمت ورودی یک دنده فولادی وجود دارد که با منبع تامین نیروی محرکه هماهنگ شده و نیرو را به دنده دیگر که همانند یک بشقاب بزرگ است منتقل می کند.

در صورتی که نیاز باشد سرعت گیربکس به بیشتر از۴۰ دور در دقیقه باشد، دنده چهارم گیربکس آویز که به محور خروجی متصل است درگیر می شود و زمانی که به کمتر از ۴۰ دور در دقیقه نیاز باشد، دو دنده دیگر هم در گیربکس آویز برای کم کردن دور و اضافه کردن نسبت تبدیل دنده ها افزوده می شوند و جمع دنده های داخل گیربکس را به ۶ عدد می رساند. شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان ارائه دهنده انواع گیربکس آویز یا شافت موازی و گیربکس کاهنده می باشد. جهت خرید محصولات با ما در تماس باشید.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس آویز یا شافت موازی

چرخ دنده

می‌توان گفت که اصلی‌ترین جزء گیربکس شافت موازی، چرخ دنده آن است و انواع مختلفی دارد که عبارتند از: ساده؛ هلیکال؛ خورشیدی و … پوسته: چرخ دنده ها و سایر قطعات گیربکس در داخل محفظه ای از جنس چدن هستند که با آن پوسته می گویند و کاربرد آن محافظت از اجزای داخلی خودش است.

محور ورودی و خروجی

یک میله ای است که چرخ دنده ها بر روی آن سوار میشوند و جنس آن از فولاد می باشد. محور ورودی و خروجی در دو نوع توپر و توخالی طراحی و ساخته می شود.

یاتاقان

کاربرد آن برای خنثی کردن باری است که به شافت وارد میشود. یاتاقان هایی که در گیربکس های آویز وجود دارند معمولاً از نوع چرخشی هستند.

کاسه نمد

از بیرون ریختن و نشت روغن ای که داخل پوست وجود دارد جلوگیری کرده و نیز اجازه نمی دهد که گرد و غبار به داخل پوسته راه پیدا کند.

در پوش کنترل روغن و بازبینی

علت تعبیه این دریچه در گیربکس آویز، این است که شرایط روغن و قطعاتی که داخل پوست هستند را کنترل کند.

ساختار گیربکس شافت موازی

همانطور که می‌دانید در گیربکس ها وظیفه انتقال قدرت برعهده چرخ دنده است. در گیربکس آویز یا شافت موازی ما سه نوع چرخ دنده داریم که با توجه به نوع کاهش سرعتی که مد نظر ما هست انتخاب میکنیم که از چه نوع چرخ دنده ای استفاده کنیم. اما به طور کلی چرخ دنده های گیربکس آویز شبیه به چرخ دنده های گیربکس هلیکال است؛

به همین علت است که در صنایع مختلف مانند صنعت نساجی پلاستیک بسته بندی و غیره کاربردهای بسیار زیادی دارد. گیربکس صنعتی از دیگر محصولات شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان  می باشد که می توانید این محصول را از شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان  خریداری کنید. بد نیست در رابطه با انواع چرخ دنده های گیربکس آویز توضیحات مختصری را بیان کنیم:

چرخ دنده هلیکال

دراین نوع چرخ دنده زاویه قرارگیری دندان ها به گونه ای است که کم کم با هم درگیر میشوند و همین اتفاق موجب می شود که میزان لرزش و صدا به پایین ترین حد ممکن برسد که نتیجه آن نرم کار کردن و افزایش طول عمر گیربکس آویز است.

چرخ دنده ساده

استفاده از این نوع چرخ دنده ها در گیربکس های آویز نسبت به سایر انواع مرسوم تر میباشد. دندانه های روی سطح چرخ دنده ساده نسبت به محور چرخش به صورت مستقیم و نسبت به درایو شافت کاهنده، به صورت موازی قرار گرفته است.

چرخ دنده خورشیدی

دندانه های این چرخ دنده نسبت به محور چرخش، موازی نیست و دارای مقداری زاویه است؛ به همین دلیل این نوع از چرخ دنده ها پر قدرت تر هستند و توانایی انتقال سرعت و قدرت بیشتری را دارند. در نتیجه دارای لرزش وصدای کم و عمر بیشترهستند.

چرخ دنده دوبل خورشیدی

در این نوع از چرخ دنده ها فرآیند چرخش به وسیله شافت صورت می پذیرد. از این چرخ دنده ها برای کاهش و گاهاً از بین بردن نیروی محوری استفاده می شود.

مزایای گیربکس شافت موازی

ساختار منحصر به فرد گیربکس آویز یا شافت موازی سبب شده تا این نوع از گیربکس مزایای زیادی داشته باشد. گیربکس های آویز می توانند به توانایی بالغ بر ۱۸۰ کیلو وات برسد و نیز این توانایی را دارند که گشتاوری به اندازه ۲۰ هزار نیوتن بر متر به وجود بیاورند. طراحی خلاقانه این نوع از گیربکس ها به گونه‌ای است که فضای زیادی را اشغال نکرده و سر و صدا لرزش بسیار کمی دارد.

گیربکس آویز از جمله گیربکس هایی است که دوام زیادی دارد و علت این امر وجود حجم زیادی روغن در گیربکس شافت موازی است که باعث خنک ماندن گیربکس و در نتیجه کم شدن استهلاک می شود. به طور کلی گیربکس آویز راندمان بسیار بالایی دارد و در برابر بارهای محوری و معلق، مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. از دیگر مزایای آن می‌توان به انتقال گشتاور بالا و امکان نصب آسان در حالت های مختلف اشاره کرد. گیربکس شافت مستقیم را از مجموعه گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان  با مناسب ترین قیمت خریداری کنید. مجموعه گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان  ارائه دهنده انواع گیربکس شافت مستقیم می باشد.

کاربرد گیربکس آویز یا شافت موازی

گیربکس شافت موازی یکی از پرکاربردترین نوع از انواع گیربکس ها است که در صنایع مختلف به کار می رود. این صنایع عبارتند از: صنایع نیروگاهی و نفت و گاز و پتروشیمی؛ صنایع کاشی و سرامیک وسیمان و فولاد و نیز صنایع نظامی و… به طور کلی گیربکس آویز یا شافت موازی به دلیل ظاهر منحصر به فرد و کاربردی خود، در بیشتر دستگاه های صنعتی قابل نصب است.

به عنوان مثال در سیستم انتقال مواد، گیربکس جرثقیل، گیربکس آسیاب بال میل، گیربکس نوار نقاله و در صنایع مختلفی که در قسمت فوق از آن ها نام بردیم قابل استفاده می باشد. گیربکس پایه دار در مجموعه گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان  موجود و قابل خریداری می باشد. در صورت نیاز به خرید انواع گیربکس پایه دار با ما تماس بگیرید.

نکاتی کاربردی هنگام انتخاب گیربکس آویز

برای انتخاب گیربکس شافت موازی باید به چند نکته بااهمیت دقت کرد؛که اولین و مهمترین آن میزان بازه کارکرد گیربکس است. بعد از آن باید به مقدار قدرت مورد نیاز گیربکس آویز توجه نمود. سپس حداکثر توان خروجی و قدرت گشتاور گیربکس آویز را در نظر داشته داشته و نیز باید به اندازه و نحوه نصب آن دقت نماییم.

نحوه عملکرد گیربکس آویز

اگر به ساختار گیربکس آویز دقت کنید دقیقاً مانند گیربکس هلیکال و گیربکس حلزونی اجرا شده است. در واقع این گیربکس دارای یک محور مخصوص به عنوان محرک است و همینطور محرک دیگری نیز به عنوان محور انتقال نیرو وجود دارد. دقت کنید که در گیربکس های حلزونی اختلاف جهت 90 درجه وجود دارد. این در حالی است که در گیربکس های آویز سعی شده تعداد محورها بین 2 الی 8 مورد متغیر در نظر گرفته شود. هر دو محور ورودی و خروجی در یک جهت هستند اما اختلاف فاصله عمودی وجود دارد.

در عملکرد گیربکس آویز در صورتی که تعداد محورها و مراحل کاهش دور، زوج باشد نوع دوران بخش ورودی و خروجی معکوس هم خواهد بود. در صورتی که تعداد محورها فرد باشد وضعیت ورودی و خروجی از نظر دوران یکسان است. این موارد بخش مهمی از عملکرد گیربکس آویز را نشان می‌دهد. گیربکس های شافت موازی از نظر نوع عملکرد شرایط متنوعی دارند. این گیربکس ها به صورتی طراحی شده اند که می‌توانند ساختار مخصوص به خود داشته باشند. بدنه این گیربکس ها باید از نظر کیفیت تضمین شده باشد و برای طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

طرز کار گیربکس هلیکال آویز

گیربکس هلیکال آویز در لیست گیربکس های سایز متوسط قرار گرفته است. دامنه گشتاور این گیربکس یکی از پارامترهای مهم آن محسوب می‌شود. این گیربکس دارای دامنه گشتاور 80 الی 18000 نیوتن متر در نظر گرفته شده است. در این گیربکس از یک دنده فولادی در بخش ورودی استفاده شده است و با منبع نیروی محرکه متصل شده و شرایط کار به این صورت است که نیرو به واسطه این اتصال به دنده بعدی منتقل می‌شود. دنده بعدی دنده بشقابی بزرگ خواهد بود.

حال اگر نیاز باشد که سرعت گیربکس بیش از 40 دور در 60 ثانیه باشد، می‌بایست دنده شماره چهار فعال شود. این دنده به طور کلی به محور خروجی گیربکس وصل شده است. گاهی نیاز است که دو دنده دیگر هم فعال شوند. این موضوع زمانی است که کمتر از 40 دور در دقیقه نیاز باشد. دو دنده دیگر در گیربکس برای کاهش دور و افزایش نسبت تبدیل دنده ها اضافه می‌شود. دقت کنید که مجموع دنده ها به شش دنده در داخل گیربکس خواهد رسید.