از میان مزدا 3 و کیا سراتو سایپا کدام انتخاب بهتری است؟
مقایسه مزدا 3 جدید و سراتو
مزدا 3 مورد نظر ما که حدود 7 سالی است در گروه خودرو سازی بهمن مونتاژ میگردد و دومین نسل این ماشین محسوب میگردد و با وجود عرضه نسل جدید مزدا 3 هنوز هم همین مدل در کشور ما عرضه می گردد. مزدا 3 از شکستگی ها و خطوط تیزی در طراحی اش استفاده شده است که به جذابیت بصری ماشین بسیار کمک کرده است و چهره خشمگینی هم برای مزدا 3 به ارمغان آورده است . البته به لطف سپر و چراغ های جلو استایل جلوی خودرو خندان است. به طور کلی مزدا۳ طراحی اش هماهنگ است و برای همه سلیقه ها علی الخصوص جوانان جذاب و پویا است.
قلب تپنده مزدا 3 یک موتور ۴ سیلندر ۱۹۹۹ سی سی است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور میتواند تولید کند و مزدا ۳ را به یکی از پر شتاب ترین ماشین های کلاس خود تبدیل کرده است که در عین چالاکی کم مصرف و کم استهلاک هم می باشد. گیربکس ۵ سرعته شیفت ترونیک مزدا ۳ نیز از عملکردی فوقالعاده برخوردار است به نحوی که در ترکیب با موتور پر شتاب و تعلیق خوب مزدا یک حس ناب از رانندگی را برای شما رقم میزند و بسیار از هماهنگی موتور گیربکس این ماشین شما خشنود خواهید بود.
مزدا3 در بحث سواری و هندلینگ نیز بسیار خوب عمل میکند و در پیچ ها و حرکات ناگهانی مطمئن عمل میکند . سیستم DSC یا همان ESP مزدا به راننده در مانور های سنگین اطمینان میدهد . علاوه بر این فرمان نیز کاملا کنترل شده و دقیق عمل میکند.ترمز ها هم عملکرد خوب و قدرتمندی دارند. در میان مقایسه سواری کیا سراتو سایپا و مزدا 3 سواری هر دو ماشین اسپرت است اما مثلا خشکی کیا سراتو بیشتر است ولی ارتفاع بالاتری نسبت به مزدا 3 دارد که باعش میشود تا در خیلی از مکان ها کف ماشین گیر نکند.
اما از نظر نرمی سواری ، هندلینگ و خوش دستی مزدا 3 از کیا سراتو تا حدودی بهتر عمل میکند .مزدا۳ نسبت به کیا سراتو سایپا از قیمت بالاتری برخوردار است و لوازم یدکی مزدا ۳ قیمت گران تری هم دارا میباشد و نکته دیگر بازار خرید وفروش نه چندان قوی آن نسبت به گذشته است .از لجاظ کیفیت ساخت و نکات فنی مزدا3 وضعیت بهتری دارد ولی ارزش خرید سراتو آپشنال به دلیل قیمتی منطقی تر و بازار در روزهایی که هنوز سونامی کراساورهای ریز و درشت چینی، کرهای، فرانسوی و ژاپنی بازار را اشغال نکرده بود، هنوز سدانهای خانوادگی ارج و قرب خوبی بین مشتریان داشتند. بازاری که در آن مزدا 3 و کیا سراتو در آن پادشاهی میکردند.
”کیا سراتو در برابر مزدا 3، تقابل دو سدان سایز متوسط است که با پیشرانه 2 لیتری تازه نفس که نیمنگاهی نیز به دنیای اسپرتگرایی و جوانان داشتهاند. “اگرچه تمام این خودروها با اقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شده بودند ولی جدال و رقابت دو گزینه آخر همیشه ملموستر بوده است. از یک سو مزدا 3 را میبینیم که طی حدود 10 سال حضورش در ایران همواره خاطرات خوبی را برای خریدارانش پدید آورده.
از سوی دیگر کیا سراتو را میبینیم که او نیز با همین یک دهه سابقه و عرضه سه نسل در بازار ایران توانسته سبک جدید سدانسواری را باب کند. مقایسه امروز مربوط به موسوم به New ساخت گروه بهمن (از 1386 تا 1397) و (مدل 2017 تا 2018) است. تقابل این خودرو از حیث برخی شباهتها، میتواند چالش برانگیز باشد. دو سدان سایز متوسط با پیشرانه 2 لیتری تازه نفس که نیمنگاهی نیز به دنیای اسپرتگرایی و جوانان داشتهاند.
مشخصات فنی کیا سراتو
مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۱۸ موجود در بازار ایران با سراتوهای عرضهشده در بازارهای جهانی یکسان است. یک موتور ۲ لیتری MPi با قدرت ۱۵۹ اسب بخار زیر کاپوت خودرو قرار دارد و در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکنداگرچه سراتو ۲۰۱۸ خودرو اسپرتی نیست، اما چابک به نظر میرسد و پیچها را به راحتی رد میکند. کیفیت سواری خشکتر از آن است که از یک ماشین برای استفاده روزانه انتظار میرود و پستی و بلندیها جاده تا حدودی به کابین منتقل میشود.
با این حال، عایقبندی مناسب موجب شده تا نفوذ سر و صدای مسیر به کابین در کمترین حد باشد. کیا سراتو ۲۰۱۸ دارای سه حالت رانندگی Eco و Normal و Sport است. حالت اکو، پیشرانه را برای بهینهسازی مصرف سوخت و رانندگی اقتصادی تنظیم میکند، اما حالت اسپرت، رانندگی هیجانانگیزتری را ایجاد میکند
مقایسه عملکرد فنی مزدا 3 و کیا سراتو
بررسی عملکرد فنی مزدا 3
باید این خودرو را یک پدیده در بازار قلمداد کرد. پدیدهای که گویی قرار بوده راهی مسابقات اتومبیلرانی شود ولی سر از خیابان درآورده است. نمیخواهیم درباره مزدا 3 اغراق کنیم ولی حرفهایها قطعاً تایید میکنند که این خودرو یکی از بهترین هندلینگها و سیستمهای تعلیق را در بین تمام سدانهای رقیب داشته و دارد. یکی از دلایل این برتری وجود سیستم الکتروهیدرولیکی فرمان و البته 4 گزینه انتخابی برای حالت فرمان است.
تا سالها پیشرانه این ژاپنی یکی از پربازدهترین 2 لیتریهای تنفس طبیعی میدان بود. شاید روی کاغذ کیا سراتو جدید اعداد و ارقام بهتری فراهم کند ولی آنچه عملاً در دنیای واقعی دیده میشود به مراتب متفاوتتر از تئوری است. پیشرانه مزدا 3 اگرچه قدرت کمتری دارد ولی در دور موتور کمتری نیز به بالاترین گشتاورش میرسد.
ضرایب دنده در این سدان کوتاهتر و نسبت تراکم سیلندرهای آن بهتر از رقیب کرهایاش است. درست به همین دلیل است که شتاب صفر تا صد هر دو خودرو تقریباً یکسان از آب درآمده است. در بحث مصرف سوخت اختلاف چندانی بین دو رقیب دیده نمیشود. در نظر داشته باشید که مزدا 3 فناوری حدود هفت هشت سال قدیمیتر از کیا سراتو دارد.
یکی از دلایل لذت بالای رانندگی با این خودرو عرض مناسبش است که برای حرکات ماجراجویانه و البته ترافیک های شهری مناسب به نظر میآید. اگرچه همین مزیت میتواند کمی باعث آزار سرنشینان عقب شود. انتخاب تایرهای 16 اینچی برای چنین خودرویی انتخاب غلطی نبوده ولی انتظار میرفت به منظور افزایش پایداری شرکت نمونه 17 اینچی را روی آن تعبیه میکرد.
بررسی عملکرد فنی کیا سراتو
این خودرو یک گزینه کامل برای مشتریان سختگیر امروزی است. پیشرانهای توانمند با جعبهدندهای مدرن. فضای داخلی مناسب و البته کیفیت مناسب مونتاژ. شاید کیا سراتو نتوانسته در مقابل مزدا 3 رتبه اول در مقایسه فنی را به دست بیاورد ولی این را به حساب عیب و ایرادش نگذارید. این خودرو از پلتفرم گرانقیمت گروه هیوندای کیا استفاده میکند که توسط مهندسان اروپایی طراحی شده است. ولی نکته اینجاست که هنوز هم تفکر کرهای در آن جریان دارد.
این خودرو برای خانوادهها گزینهای ایدهآل به حساب میآید، چراکه بر خلاف مزدا 3 از حالات مختلف رانندگی (نرمال، اکو و اسپرت) و همچنین سیستم مدیریت پایداری خودرو VSM استفاده میکند. اما حقیقت آن است که این خودرو برنامه خاصی برای رانندگان واقعی ندارد. کیا سراتو علیرغم چهره جسورانهاش، عملکردی محافظهکار در فرمانهای ناگهانی دارد.
با این حال نمیتوان از شتابگیری و سرعت عالی آن در مسیر مستقیم شکایت کرد. سراتوی جدید ایراد نسل قبلی خود را نیز به ارث برده است. سیستم تعلیق خوابیده این کرهای سازگاری چندانی با خیابانهای کشور ندارد و اغلب حس کوبیدن مداوم را القا میکند. این مشکل با تعویض تایری که فاق بلندتر دارد، تا حد زیادی برطرف میشود.