انتقال دبیرخانه دائمی بخش بینالملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز
رئیس کارگروه مد و لباس کشور گفت: دبیرخانه دائمی بخش بینالملل جشنواره مد و لباس فجر، «مد موقر» به شیراز انتقال پیدا کرد.
به گزارش گیلونا، مجید امامی تفاوت و عمق فرهنگی با منطقه را دلیل این انتقال عنوان و تصریح کرد: دارا بودن فرهنگ هفت هزار ساله ایران در عرصه پوشاک است که شیراز آن را به تنهایی نمایندگی میکند و نماینده ایران فرهنگی است.
وی رونمایی از پوستر جشنواره و هفته مد شیراز را اتفاق خوبی ذکر کرد و افزود: این رویداد آنلاین ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
امامی گفت: در این جلسه که با حضور و حمایت دستگاهها و هنرمندان مختلف برگزار شده است، در خصوص حضور ۵۰ ویژند از ۳۰ کشور مختلف جهان بحث و بررسی صورت گرفت.
او با اشاره به توضیحات نماینده ولی فقیه در تبیین دیدگاه و نظریه در عرصه لباس، آراستگی و وقار، تصریح کرد: این رویداد اتفاق بسیار بزرگی در جشنواره مد و لباس فجر، بهویژه در بخش بینالملل آن بوده و بینالمللی ترین و جهانی ترین رویداد پوشاک ایران است که میخواهد ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصتگرا و مطالبهگر در عرصه صنعت هنر مد تبدیل کند.
از سوی دیگر بخش بینالمللی جشنواره مُد و لباس فجر با عنوان «رویداد مد موقر شیراز» بیانیه خود را با هدف «واکاوی مفهوم مد موقر» منتشر کرد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آمده است:
«مد موقّر در فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی حضوری دیرپا داشته و دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر به مفاد قانون ساماندهی مد و لباس کشور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ترویج پوشش ایرانی – اسلامی در گستره بینالملل تلاش دارد با برگزاری بخش بینالملل جشنواره مد و لباس فجر، به مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مرتبط با سبک پوشش ایرانی – اسلامی به تعالی هنر- صنعت پوشاک در سطح جهانی بپردازد.
تبیین رویکردهای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با این اهداف، میتواند سبب ساختِ ادبیات غنی مبتنی بر تفکر داخلی گردد. مد موقّر، نوعی رسانه بیانِ عقاید است که در لباس زنانه و مردانه، جهت معناساز نمودنِ پوشش ارائه میگردد. نوعی نگرشِ سلامتمحور و اخلاقمدار که میتواند نقشی میانجی در جامعه کنونی ایفا نماید. مفاهیم آن با تأمین نیازهای بشری و با عنایت به تغییرات در جامعه معاصر، روندِ رو به اعتلایی را میپیماید.
هنر- صنعت مد موقّر با حضور طراحان، هنرمندان، سرمایهگذاران و رسانهها و رسمیت یافتن آن در زیست بوم مد و لباس کشور درعرصه رقابتی قابل پیشرفت است و با ارزشگذاری بر آن، میتوان پوشش را از سطحِ صرفِ لباس بالاتر برده و معناآفرینی نمود. جریانِ معناسازی در مد موقّر در جهت صعود و استعلایی شدن پیش میرود. تلاش کارگروه مد و لباس کشور بر آن است تا با ارائه تعاریف صحیح از مد موقّر و بومیسازیِ آن با فرهنگ ایرانی- اسلامی و با ارائه ویژگیهای درونزای آن، سببِ ایجادِ مُدی با رعایتِ هنجارها و بر مبنای یک انتخاب مسئولانه و اخلاقمدارباشد.
ویژگیهای مد موقّر را میتوان اینگونه برشمرد:
– پوشیدگی که عنصرِ معناسازِ مد موقّر ایرانی است.
– اخلاقمند بودنِ پوشاک
– کاربردی بودنِ لباس درعینِ زیبایی آفرینی
– توجه به امنیت خاطر فردی و اجتماعی پوشنده لباس
– نیازسنجی مخاطب در موقعیتهای مختلف زمانی و مکانی
– توجه به اصالت لباس در تلفیق سنتها و رویکردهای مدرن
– استفاده از الگوهای ایرانی طبق آناتومی بدن ایرانی، زیباییشناسی ایرانی و جغرافیا و بوم ایرانی
– استفاده از نمادها، فرهنگ و هویت ایرانی درآثار
در این راستا کارگروه مد و لباس کشور، در صدد است تا پیوندی میان زبانِ بصریِ پوشاک و فرهنگِ دیرینه ایرانی- اسلامی را نمایشدهد. هدف آن است که الگوهای درونی شده ایرانی در مد موقّر، با ارائه یک زبان بصری، بتوانند روایتگرِ تفکر ایرانی در سطح بینالمللی باشند.
علاوه بر دارا بودنِ مفاهیم زیبایی از نظر ساختاری، بتوانند گویای هویت ایرانی- اسلامی باشند. بدین سبب تلاش بر آن است تا در هفته مد موقّر شیراز، با ارائه نشستهای تخصصی به ایجاد ادبیات غنی در این حوزه از منظر اقتصادی، روانشناسی، فلسفی، مردمشناسی، زیباییشناسی، جامعهشناسی، فقه، سیاستگذاری و … پرداخت. همچنین با توانمندسازی طراحان خلاق با مبانی فکریِ مد موقّر با رویکرد آموزشی، به بیان فرمهای متعدد بصری در قالب پوشاک و نیز تربیت نسلی موثر در زیستبوم مد و لباس کشور دست یابیم.
امید است با همراهی و همدلی مسئولان، متخصصان و عاملان علم و عمل در مسیر اهداف متعالی حرکت نماییم.»
انتهای پیام