فرهنگ و هنر

نادرپور را می‌توان سعدی دوران معاصر دانست

منوچهر پیشوا در بزرگداشت نادر نادرپور، او را سعدی دوران معاصر خواند و گفت: شعر نادر نادرپور دارای صلابت و روانی است که در شعر سایر شعرای معاصر دیده نمی‌شود.

به گزارش گیلونا به نقل از دبیرخانه موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، در نشست بزرگداشت نادر نادرپور، محمد رسولی، پژوهشگر ادبیات و شاهنامه‌پژوه و  عظیم زرین کوب و  هوشنگ طالع و  منوچهر پیشوا و  حمید تبریزی درباره این شاعر سخنرانی کردند.

 عظیم زرین‌کوب، با ذکر سال‌شمار زندگی نادرپور اظهار کرد: گرامیداشت نام بزرگان فرهنگ و ادب کار شایسته و ارزنده‌ای است اما بزرگانی مانند مولوی و حافظ و سعدی مورد شناخت همه مردم هستند و شاید چندان نیازی به مراسم ندارند و باید بیشتر به بزرگان فرهنگ و ادب دوره معاصر مانند نادر نادرپور و مانند او  پرداخت که کمتر شناخته شده‌اند. 

در ادامه مراسم،  هوشنگ طالع با اشاره به آشنایی و دوستی با نادر نادرپور در روزگار نوجوانی و جوانی، خاطراتی از جلسات ادبی آن روزگار بیان کرد و نام چند تن از بزرگان فعال فرهنگی هم دوره‌ای شاعر فقید معرفی کرد که در آن انجمن که « آتشکده» نام داشت و در سال‌های حدود ۱۳۳۰ تشکیل می‌شده، حضور می‌یافتند. 

منوچهر پیشوا از فعالان  پیشکسوت فرهنگی کشور طی سخنان به بررسی شعر نادرپور پرداخت و بیان کرد: نادرپور را می‌توان به جرات سعدی دوران معاصر دانست، زیرا شعر نادر نادرپور دارای صلابت و روانی است که در شعر سایر شعرای معاصر دیده نمی‌شود.

او توضیح داد: همانطور که شعر سعدی را نمی‌توان یک کلمه‌اش را عوض کرد و به ساختار و سلاست و فصاحت شعر لطمه نزد، شعر نادرپور هم اینگونه است.

در بخش دیگر این رویداد، حمید تبریزی از دیگر سخنرانان حاضر در جلسه درباره شعر نادرپور و نزدیکی شعر او به اخوان ثالث، سخن گفت. 

در این رویداد زهرا گلسرخی و نیکو قلمی شعرخوانی کردند و ابوالفضل بنان (صوفی) شاعر و پژوهشگر ادبیات ضمن توضیحاتی درباره شعر نادرپور غزل خود را که با تضمین از یک بیت نادرپور بود خواند.

در پایان  محمد رسولی به عنوان جمع‌بندی مطالب، گفت: آنچه مسلم است شعر نادرپور از جهت فرم و شکل و معنا و ماهیت و مضمون از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و مهم‌تر از همه اینکه او فردی ایران‌گرا و میهن‌دوست بوده و همیشه در شعرش چه در دوران خضر و هم دوران سفر، عشق به ایران داشته و این ویژگی همیشه در شعرش متجلی بوده است.

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.