فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

پرده شید و شید رول چیست

مشخصات پرده های شید

پرده شید از یک لایه پارچه تشکیل شده است که به وسیله مکانیزم جمع شونده حول یک محور چرخیده و به بالا جمع می‌شود. این مدل پرده ها از متریالی مانند پنبه ، کتان ، پلی استر و دیگر مواد ساخته شده‌اند ولی مکانیزم حرکتی آن ها مانند پرده زبرا به صورت جمع شونده است. این مدل پرده های مدرن طرح و رنگ های متنوعی دارند که بسته به طراحی محیط می‌توان از مدل های با رنگ بندی ساده و یا طرحدار استفاده کرد.برای خرید پرده شید لطفا کلیک کنید

این مدل پرده ها طراحی ساده و مینیمالی را دارند که بارزترین ویژگی آن امکان تطبیق با هر فضا و دکوراسیونی به صورت کاملا گسترده است. کارایی اصلی پرده شید برای جلوگیری از عبور نور و استفاده به عنوان پوشش زیرین پرده‌ ها است.

 مکانیزم حرکتی پرده شید

مکانیزم حرکتی پرده شید به صورت عمودی به بالا و پایین است . انواع مدل های شید رول در دو حالت با مکانیرم دستی و برقی عرضه می‌شوند. مکانیزم دستی از زنجیر و گیربکس ساخته شده است که با کشیدن زنجیر عمل جابه‌جایی و تنظیم نور انجام می‌شود. در مکانیزم برقی که پرده به موتور برقی مجهز شده است در سه مدل ریموت کنترلی ، هوشمند و کلیدی عرضه می‌شود که استفاده از هر یک از مدل ها مزایایی دارد.

اصلی ترین مزایای شید رول مجهز به موتور برقی جابه‌جایی آسان و سریع پرده نسبت به مکانیزم دستی است که برای فضاهایی با تعداد پنجره زیاد و ارتفاع غیر استاندارد یک ویژگی کاربردی محسوب می‌شود.

انواع مدل های پرده شید در بازار

پرده شید در مدل های مختلفی مانند شید ساده ، دومکانیزم ، سان اسکرین ، چاپی ، ضدنور و یووی ( بلک اوت ) عرضه می‌شود که بر اساس نیاز خود می‌توانیم از هر یک از آنها استفاده کنیم. به طور مثال اگر قصد دارید جلوی شدت تابش زیاد نور را بگیرید از شید بلک اوت استفاده کنید ولی اگر قصد دارید به جای پرده های پارچه‌ای قدیمی از آنها استفاده کنید و دکوراسیون منزل خود را مدرن کنید باید از شید دومکانیزم ( شب و روز ) استفاده کنید.

شید دو مکانیزم (روز و شب)

پرده شید دومکانیزم که به آن شید رول دوبل هم می‌گویند از دو لایه پارچه جدا بر روی هم تشکیل شده است که لایه زیرین به عنوان آستر و پوششی برای جلوگیری از عبور نور بوده و لایه رویه که مقدار قابل توجهی ظریف تر است به عنوان پرده اصلی استفاده می‌شود.

در پرده های دومکانیزم از آستر پرده بیشتر با رنگبندی ساده استفاده می‌شود و پارچه جلویی به شکل طرح دار یا چاپی بر روی آن قرار می‌گیرد که می‌توان در قسمت پایین این پارچه ها که جنس آن به صورت تور و یا پلی استر است از تاج و دالبر پارچه ای برای زیبایی بیشتر استفاده کرد.

از پرده دو مکانیزم بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که قصد دارند از پرده‌های شلوغ و تجملاتی استفاده نکنند و دکوراسیون داخلی خود را مدرن کنند. به دلیل تنوع در طرح و رنگ این مدل می‌توان گفت که امکان استفاده از آن در هر فضایی ممکن است.

پرده شید اسکرین و بلک اوت

شید اسکرین و بلک اوت بیشتر برای جلوگیری از عبور نور و روشنایی است که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند. که جنس آن از پارچه پشت فوم دار یا سولیت است تا 95 درصد از عبور نور جلوگیری کرده و فضا را تاریک می‌کند. در کنار مزیت بزرگ این نوع پرده یک مورد مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد، این که به دلیل بافت ضخیم پارچه امکان مشاهده منظره فضای بیرون وجود نداشته و دید بیرون را از بین می‌برد.

پرده شید اسکرین یکی از جدیدترین مدل ها است که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به صورت همزمان هم نور خود را کنترل کنید و هم از منظره بیرون لذت ببرید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد تعجب کرده اید که چنین پرده ای با قابلیت بسیار عالی وجود دارد! بافت پرده های اسکرین بیشتر از جنس پلی استر بوده و ساختار آن به شکلی است که حفره هایی مشبک و خیلی ریز بر روی بافت پارچه قرار گرفته اند که شدت عبور نور را کم می‌کند و از جهتی امکان مشاهده منظره بیرون را برای ما فراهم می‌کند.

اگر دوست دارید درباره پرده اسکرین اطلاعات کاملی بدست بیارین حتما مقاله که به صورت تخصصی تهیه شده را مطالعه کنید.

چاپ عکس دلخواه بر روی پارچه شید

این مدل از پرده شید که جنس آن از پارچه و یا سولیت است این امکان را به شما می‌دهد تا عکس دلخواه خود را بر روی آن چاپ کنید.به همین دلیل آنها برای اپن آشپزخانه ها و ویترین مغازه ها و فروشگاه ها گزینه بسیار مناسبی هستند. شما می توانید به دلخواه هر تصویری را (آرم و نماد، لوگوی شخصی یا تجاری، منظره طبیعت، تصویرشخصی و … ) را بر روی آن چاپ کنید. بدین ترتیب اگر که جنس پرده شفاف باشد محصول نهایی مانند یک قاب عکس شفاف بر روی پنجره تبدیل می شود.

تصور کنید که در دفتر کار خود پرده ای با لوگوی اختصاصی شرکت تان دارید که مشتریان پس از ورود به دفتر پرده شید چاپی با لوگوی اختصاصی شما را می‌بینند. در این صورت پرستیژ کاری شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نظر مشتریان خود بسیار با اهمیت است.

تفاوت پرده شید با دیگر پرده های مدرن

در این قسمت به مهم‌ترین تفاوت ها و شباهت های پرده شید و پرداخته ایم.

ساختار : پرده شید از یک لایه پارچه ساده یا طرح دار تشکیل شده است ولی پرده زبرا از دولایه‌ی پارچه و تور بر روی هم تشکیل شده است.

کنترل نور : هر دو مدل قابلیت تنظیم نور عبوری را دارند. به‌طوری که شما می‌توانید به مقدار دلخواه نور ورودی را تنظیم کنید یا حتی کاملاً جلوی ورود نور را بگیرید، پرده زبرا این قابلیت را دارد که در هر قسمت از پنجره می‌توان نور را کنترل کرد ولی پردهشید به دلیل یکپارچه بودن این قابلیت را در خود ندارد و برای تنظیم نور باید تمام پرده را جمع کنید. البته در نظر داشته باشید که شید سان اسکرین مانند پرده زبرا قابلیت کنترل نور در هر قسمت پنجره را دارد.

شباهت : هر دو مدل قابل شستشو هستند. فقط کافی است آموزش را مطالعه کنید. این دو مدل پرده مکانیزم جمع شدن به صورت دستی و موتوری را نیز دارند. شما می‌توانید برای سهولت بیشتر در استفاده از این پرده ها از موتورهای کنترلی و یا هوشمند استفاده کنید. موتورهای هوشمند، قابلیت کنترل شدن به وسیله سیستم هوشمند را دارند و برای هوشمند سازی خانه های مدرن امروزی بیش از پیش به آنها نیاز خواهید داشت.

مزایا و ویژگی پرده شید

  • دارای جنس های مختلف از جمله پلی استر ، سولیت ، پنبه و کتان
  • امکان جمع کردن پرده به صورت دستی یا موتور هوشمند
  • چاپ تصویر دلخواه بر روی دو طرف پارچه
  • نصب سریع و آسان نسبت به دیگر پرده ها
  • شستشوی سریع و آسان
  • دارای مدل های خاص مانند بلک اوت و سان اسکرین که به کنترل نور کمک می‌کنند
  • در مقابل تابش نور بسیار مقاوم و با دوام هستند
  • از شید سولیت برای فضاهایی که رطوبت بالایی دارند مانند استخرها می‌توان استفاده کرد
  • امکان استفاده از شید پشت پنجره ای برای پنجره های ثابت
  • امکان ترکیب با دیگر پرده ها نظیر پرده پانچ برای زیبایی بهتر