فرهنگ و هنر

چرا اعراب از صدام حمایت تسلیحاتی کردند؟

با پیروزی نیروهای ایران در روزهای اجرای عملیات بیت‌المقدس، ارتش عراق با توجه‌ به‌احتمال محاصره قوای خود (۲ لشکر زرهی و مکانیزه و ۵ تیپ پیاده) در شمال منطقه عملیات (جنوب رودخانه کرخه‌کور) به‌سرعت آن‌ها را به‌طرف مرز عقب کشید و به تحکیم مواضع پدافندی خود در نوار مرزی طلائیه تا شلمچه و نیز منطقه شمال شلمچه و خرمشهر مشغول شد تا به این وسیله از ادامه پیشروی نیروهای نظامی ایران به‌طرف شلمچه و خرمشهر و داخل عراق جلوگیری کند.

به گزارش گیلونا، با دستیابی نیروهای ایران به نوار مرزی محور جنوبی منطقه عملیاتی بیت‌المقدس، ارتش عراق که محاصره قوای خود را در محور شمالی این منطقه محتمل می‌دید، به‌سرعت آن‌ها را به‌طرف مرز عقب کشید و به تحکیم مواضع دفاعی خود در نوار مرزی طلائیه تا شلمچه و نیز شمال شلمچه و خرمشهر مشغول شد.

 به‌این‌ترتیب، در دومین مرحله از عملیات بیت‌المقدس (هشتمین روز از آغاز عملیات) نیروهای قرارگاه فتح و قرارگاه نصر از جاده اهواز خرمشهر (در حدفاصل کیلومتر ۸۰ تا کیلومتر ۱۰۳) حدود ۱۳ کیلومتر به‌طرف غرب پیشروی کردند و قرارگاه فتح موفق شد برای نخستین بار از آغاز جنگ عراق علیه ایران، به نوار مرزی (در محور مقابل کیلومتر ۹۰) رسیده و حدود ۵ کیلومتر آن را در اختیار گیرد. قرارگاه نصر هم با تلاش بسیار اگرچه در محور مقابل کیلومتر ۱۰۰ (ایستگاه گرمدشت) نتوانست به نوار مرزی دست یابد، لیکن موفق شد در دو کیلومتری آن و پشت دژ مرزی موضع بگیرد.

با این پیروزی نیروهای ایران، ارتش عراق با توجه‌ به‌احتمال محاصره قوای خود (۲ لشکر زرهی و مکانیزه و ۵ تیپ پیاده) در شمال منطقه عملیات (جنوب رودخانه کرخه‌کور) به‌سرعت آن‌ها را به‌طرف مرز عقب کشید و به تحکیم مواضع پدافندی خود در نوار مرزی طلائیه تا شلمچه و نیز منطقه شمال شلمچه و خرمشهر مشغول شد تا به این وسیله از ادامه پیشروی نیروهای نظامی ایران به‌طرف شلمچه و خرمشهر و داخل عراق جلوگیری کند.

ادامه حمایت‌های تسلیحاتی اعراب از صدام

رئیس‌جمهور مصر بر ادامه کمک نظامی به عراق تأکید کرد و پادشاه اردن نیز از این تصمیم مصر قدردانی به عمل آورد.

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، در مصاحبه‌ای با روزنامه مصری الاخبار که امروز منتشر شد، ضمن تأکید بر ادامه ارسال مهمات و تجهیزات نظامی به عراق گفت که ارسال این‌گونه کمک‌ها به‌منظور قدرت بخشیدن به نیروهای نظامی آن کشور است تا بتواند از طرق مسالمت‌آمیز مسائل مورد اختلاف با ایران را حل کند.

 در همین حال، ملک حسین پادشاه اردن نیز در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام (چاپ قاهره) از سیاست حسنی مبارک تمجید و از کمک‌های نظامی مصر به عراق تشکر کرد و گفت: رژیم عراق باوجود آنکه با مصر روابط سیاسی ندارد، از این کشور جهت شرکت در کنفرانس غیرمتعهدها که در ماه سپتامبر در بغداد تشکیل می‌شود، دعوت کرده است.

منبع:

حبیبی، ابوالقاسم، روزشمار جنگ ایران و عراق: آزادسازی خرمشهر؛ پایان رؤیای تجزیه ایران، (کتاب نوزدهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۲۹۶، ۳۰۱

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.