فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

بهترین فرش وینتیج 2023

فرش وینتیج چیست؟

در زمانه ای زندگی می کنیم که گویی نمی توان بین سنت و مدرنیته یکی را انتخاب کرد! گاهی دوست داریم تمام عناصر قدیمی را از ذهن و زندگی مان بیرون بریزیم و جدیدترین ها را تجربه کنیم و برعکس گاهی به دنبال خاطرات گذشته و روزهایی می گردیم که می دانیم بازگشتی برایشان وجود ندارد. این موضوع در همه بخش های زندگی مان به خصوص در هنر بسیار دیده می شود.

یک مثال ساده از این موضوع می تواند این باشد که در خانه های مدرن نشانه ای از وسایل و اکسسوری های قدیمی و عتیقه می بینیم و با خود فکر می کنیم که قرار دادن آن ها در کنار هم تضاد زیبایی رابه وجود خواهد آورد. فرش وینتیج یا کهنه نما نیز به دنبال همین تفکر و برای داشتن عناصر دکوراتیو کهنه برای زندگی های امروزی مطرح شده که در ادامه به طور کامل آن را به شما معرفی می کنیم.  در انتها نیز راهنمای خرید فرش قالیکده البرز و شرایط آن را آورده ایم.

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟

به طور کلی اصطلاح وینتیج به وسایل و عناصری گفته می شود که به نوعی عتیقه محسوب شده و از قدمت بسیار بالایی برخوردار باشند. از همین روی به فرش هایی که ظاهری کهنه داشته و شبیه به فرش های بسیار قدیمی باشند فرش وینتیج یا کهنه نما گفته می شود. در تخصص فرش، هرچقدر که یک فرش قدمت بیش تری داشته و به اصطلاح پاخور زیادی داشته باشد از ارزش و قیمت بسیار بالایی برخوردار است. اما از آن جایی که فرشی با چنین ویژگی ها قیمت بسیار بالایی خواهد داشت، امروزه فرش های نو را به فرش های قدیمی تبدیل می کنند.

در واقع فرش وینتیج همان فرش دستبافتی است که رنگ تازه و اصلی و همینطور تاروپودهای خود را از دست داده و ظاهری قدیمی و سنگ شور پیدا کرده است. بدین ترتیب یک فرش مدرن می تواند به یک فرش کهنه تبدیل شود.

کهنه کردن فرش نو

به گفته متخصصان هما فرش، کهنه کردن فرش های نو عملی است که در گذشته نیز انجام می گرفته و با پهن کردن آن در کوچه و خیابان باعث می شدند بر اثر عبورافراد و همینطور آفتاب خوردگی ظاهر فرش تغییر نماید. در آخرین مرحله نیز آن را با آب و چوبک و خاکستر، به دلیل خاصیت قلیایی، می شستند. اما امروزه این کار با نام دواشور کردن شناخته می شود. در این روش از هیپوکلریت کلسیم استفاده شده و باعث می شود الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس و رنگ خود حالت کهنه پیدا کند.

کاربرد فرش کهنه نما در دکوراسیون

مسلما در هر فضایی این فرش ها هستند که شیک و خاص را به وجود می آورند. به خصوص برای ما ایرانی ها فرش یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری خانه مسوب می شود. اما ویژگی مهمی که فرش های وینتیج را پرطرفدار کرده در این است که با هر سبک دکوراسیون هماهنگی پیدا کرده و به خوبی در کنار وسایل و مبلمان های مدرن می نشینند. بنابراین خانه چه به سبک مینیمال چیدمان شده باشد و چه به سبک سنتی، به راحتی با یک فرش وینتیج کامل شده و اصالت خاصی پیدا خواهد کرد.

ویژگی های فرش وینتج چیست؟

برای معرفی فرش وینتیج باید گفت ، عبارت وینتج یک کلمه فرانسوی به معنی قدمت شراب است و منظور ما در اینجا به معنی سبک قدیمی است ، که عباراتی از قبیل عتیقه ،کهنه نما نیز برایش استفاده می شود . زیرا با توجه به شکل ظاهریش  به فرش های قدیمی شباهت دارد . ما در ادامه این مقاله قصد داریم درباره ویژگی های فرش وینتج چیست توضیحات کاملی را برای یک خرید مناسب برای شما داشته باشیم .

 شیوه کهنه نما نمودن فرش وینتیج

کهنه نما نمودن فرش یعنی رنگ آمیزی خود را از دست بدهد ، بافتش فرسایش یابد ، که برای این کار در گذشته فرش را در محل عبور مردم قرار می دادند تا پاخوری بیشتری پیدا کند یا با خاکستر می شستند که در اصلاح قدیم به این موارد دواشور کردن می گفتند و حتی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار می دادند تا آفتاب خوردگی بیشتری پیدا کند . اما در حال  حاضر با استفاده از ماده ای به نام هیپروکلریک کلسیم شسته می شود که حالت ساییدگی به فرش می بخشد این سیستم برای فرش های قدیمی نیست بلکه در کارخانه فرش های نو را با این ماده شسته تا مقداری از سطح الیاف از بین برود حتی دستگاه های وجود دارد که با دستکاری در الیاف یک قسمت حالت پاخوردگی به آن می دهد .

مزایای فرش کهنه نما چیست؟

یکی از مزایایی که این نوع دارد این است که قیمت فرش وینتج در عین حالی که در قدیمی بودن و اصالتی که به شما می بخشد مناسبتری نسبت به  قیمت فرش سنتی است . و اندازه های متنوعی که دارد باعث شده تا انتخاب آن برای محل های مختلف مناسب باشد در عین حال فرش کهنه نما از دوام بالایی برخوردار است . این فرش به علت سادگی در عین جذابیت ، اصالت و سنت مورد توجه بازارهای خارجی است و برای صادرات مورد توجه اکثر افراد قرار می گیرد . البته هر چند برخی افراد به غلط با این روش قدمت فرشی را بالا برده و آن را به عنوان فرشی اصیل به فروش رسانده اند .

اگر شما به دنبال فرشی هستید که در عین اصالت و زیبایی قیمت مناسبی نیز داشته باشد و حتی برای دکوراسیون های کلاسیک نیز مناسب باشد  و حتی برای شستشو نیز به علت وزن پایین مناسب وراحت باشد ، ما به شما فرش وینتیج را پیشنهاد می کنیم .

معایب فرش کهنه نما چیست؟

زمانی که شما قصد خرید دارید فرش وینتیج دارید لازم است که تمام شرایط آن را مورد بررسی قرار دهید. ما در اینحا سعی داریم مهمترین نقوص این نوع فرش ها را نسبت به معایب فرش دستباف و ماشینی بسنجیم.

  1. شاید از لحاظ قیمتی فرش های کهنه نما نسبت به فرش های دستباف گزینه مناسب تری باشد ولی نسبت به فرش های ماشینی این نوع فرش ها دارای قیمت بالاتری می باشند.
  2. در بافت فرش های وینتیجی که به سبک فرش های ماشینی طراحی می شوند از نخ ویسکوز و پلی استر استفاده می شود که در بین الیاف اولیه فرش های مختلف دارای کیفیت کمی می باشد.
  3. از لحاظ کیفیت نیز استفاده از رج شمار های پایین (چیزی بین 400 تا 700 شانه) باعث شده که این نوع قالی ها دارای ضخامت بالاتر و نرمی کمتری نسبت به سایر فرش ها باشد.

در پایان نیز باید بگوییم که ما تلاش کردیم تمام مزایا و معایب فرش وینتیج یا کهنه نما را برای شما بررسی کرده و هر آنچه که لازم است در مورد خرید و قیمت این قالی بدانید را بر شما بیان کنیم، اما در صورتی که در مورد مطالب گفته شده با سوال و یا ابهامی همراه هستید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.