کسب و کار ایرانی

اینورتر موج سینوسی اصلاح شده یا شبه‌سینوسی کدامند؟

منظور از اینورتر سینوسی چیست؟

اینورترهای موج سینوسی وسایلی هستند که انرژی را از باتری گرفته و به همان برقی که در خانه وجود دارد تبدیل می کنند. اینورترهای موج سینوسی جریان مستقیم (DC) را از باتری یا شبکه برق می گیرند و آن را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کنند. سپس این جریان AC را می توان برای راه اندازی دستگاه های الکترونیکی، چراغ ها، لامپ ها، کمپرسورها و سایر دستگاه هایی که نمی توانند مستقیماً با برق یا باتری تغذیه شوند، استفاده کرد. دو نوع اصلی اینورتر وجود دارد، اینورترهای موج سینوسی خالص و اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده. موج سینوسی اصلاح شده در واقع یک موج سینوسی نیست. بلکه یک موج پله ای با لبه های نرم است.

 چه زمانی به اینورتر موج سینوسی خالص نیاز داریم؟

تعمیر اینورتر اینورترهای موج سینوسی خالص گرانتر از انواع دیگر هستند زیرا موج زیباتر و نرم تری تولید می کنند. برق جریان متناوب تولید شده توسط آنها بسیار شبیه به موج سینوسی یا برق عرضه شده توسط یک شرکت برق است. موج سینوسی خالص یک موج پیوسته و پایدار با نوسانات ثابت و منظم است. این موج سینوسی بالاترین ظرفیت را دارد و با تمام تجهیزات طراحی شده برای امواج سینوسی خالص کار می کند. تمام دستگاه هایی که با اینورترهای موج سینوسی خالص کار می کنند دارای ویژگی های یکسانی هستند. مشکل دیگر این است که برخی از دستگاه ها فقط با اینورترهای موج سینوسی خالص کار می کنند و در صورت اتصال به انواع دیگر اینورتر آسیب می بینند. وسایلی که به اینورترهای موج سینوسی خالص نیاز دارند عبارتند از:

?وسایل برقی با موتورهای AC مانند یخچال، کمپرسور یا اجاق مایکروویو ?وسایل دیگر مانند توستر، شارژر باتری و دیمرهای لامپ‌ها ?تجهیزات صوتی، تصویری و ماهواره ای ?تجهیزات پزشکی مانند چندین دستگاه CPAP و تغلیظ کننده اکسیژن

مزایای استفاده از اینورترهای سینوسی چیست؟

اولین مزیت استفاده از اینورتر سینوسی کاهش مصرف انرژی و هزینه ها است، زیرا اینورتر سرعت موتور را روی سرعت بهینه تنظیم می کند. آنها می توانند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. یکی دیگر از مزایای اینورتر کنترل دقیق تر عملکرد موتور الکتریکی است. با کارکرد موتورها با سرعت بهتر، احتمال خطا نیز کاهش می یابد و عمر تجهیزات نیز افزایش می یابد.

اینورتر شبه سینوسی چیست؟

خروجی این نوع اینورتر شبیه به موج سینوسی است با این تفاوت که نمی تواند موج سینوسی خالص تولید کند. در یک اینورتر شبه سینوسی، قبل از تغییر فاز، وقفه هایی وجود دارد. یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید اینورتر باید در نظر گرفت سرعتی است که می تواند قطبیت امواج را معکوس کند. سرعت تغییر قطبیت امواج در اینورتر شبه سینوسی از مثبت(+) به منفی(-) با سرعت بالایی انجام می شود. در نتیجه، شکل موج ایجاد شده بیشتر شبیه یک موج مربعی است تا قوس دایره ای که یک موج سینوسی خالص دارد. البته شکل موج تولید شده توسط اینورتر شبه سینوسی پیچیده تر از اینورتر موج مربعی است. اما به خالصی اینورترهای موج سینوسی نیست و افت توان آنها نسبتاً بیشتر از سایر اینورترها است.

تفاوت اینورتر موج شبه سینوسی با اینورتر موج سینوسی

به طور کلی از اینورتر موج سینوسی در زمینه های صنعتی استفاده می شود. مهمترین عامل در صنعت برای انتخاب و خرید اینورتر یا مشخصات بار است. اینورترهای سینوسی و اینورترهای موج شبه سینوسی از نظر قیمت نیز بسیار متفاوت هستند. در مورد قیمت، به دلیل ساختار نسبتاً ساده مدار اینورتر موج شبه سینوسی، قیمت این اینورتر نمونه کمتر از اینورتر موج سینوسی است. اما مهمترین تفاوت امواج سینوسی و شبه سینوسی در تغییر فرکانس است.

شکل موج اصلی الکتریکی که به عنوان ورودی دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود، منحنی سینوسی است. لازم به ذکر است که بهترین، مناسب ترین و کاربردی ترین شکل موج برای تجهیزات حساس الکترونیکی، شکل موج سینوسی است. از آنجایی که سایر شکل موج های متناوب غیر سینوسی دارای مولفه فرکانسی بیشتر از پنجاه هرتز هستند، فرکانس ناخواسته در واقع نقش تداخل یا نویز را ایفا می کند. در نتیجه در مواردی باعث تداخل در عملکرد این دستگاه ها و خرابی آنها می شوند.

خرید و انتخاب اینورتر مناسب برای تجهیزات شما

اگر قصد دارید یک اینورتر برق شهری، ژنراتور یا منبع تغذیه دیگری را که به عنوان پشتیبان عمل می کند وصل کنید، به یک شارژر اینورتر موج سینوسی خالص نیاز دارید. آنها دارای شارژرهای داخلی هستند که به طور خودکار هنگام اتصال به یک منبع خارجی، برق را حفظ می کنند. سپس این انرژی در محصول گنجانده می شود. این اقلام برای استفاده موبایلی مانند ماشین، قایق و غیره مناسب هستند. انتخاب بهترین اینورتر موج سینوسی به کاربرد آن بستگی دارد. بهتر است دستورالعمل های مربوط به هر دستگاه را بررسی کنید تا بتوانید با اطمینان ادامه دهید